Dali Mentor 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: Dali Mentor 8

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 8

Hei godtfolk.

I dag er drømmen ett steg nærmere med mottakelse av Dali Mentor 8, og om noen uker en mentor senter.
    Og i den forbindelse kunne jeg trengt en hjelpende hånd siden jeg ikke vet så mye selv.

Sitter for øyeblikket med en Denon AVR-4311 og funderer på hva jeg skal gå til innkjøp av når det kommer til effektforsterker.
    Budsjettet ligger på rundt 20 000, dette så samboeren min ikke tar livet av meg.

Takker på forhånd for svar.
    Ha en fortsatt god dag.

Med vennlig hilsen
    Bjørnar

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det beste kjøpet er nok Parasound A21 til de høyttalerne. Hvis du føler att du trenger effektrinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tidlig svar

Problemet er vel mer eller mindre at jeg ikke vet om Denon AVR 4311 klarer og drive Mentor 8 i det hele tatt.

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan få oppsettet best mulig da det tilslutt skal bli et 7.2 oppsett

Med vennlig hilsen
    Bjørnar

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Halo A 21 har jeg hørt på disse , og du trår ikke mye feil med den !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caelun
    Problemet er vel mer eller mindre at jeg ikke vet om Denon AVR 4311 klarer og drive Mentor 8 i det hele tatt.

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan få oppsettet best mulig da det tilslutt skal bli et 7.2 oppsett

Med vennlig hilsen
    Bjørnar
    Du vil jo selvsagt få lyd , ingen fare med det.
    Men du får nok ikke utnyttethøyttalerne fullt ut selvsagt.

Kjører du bi-amp , og med sub og deler fronter på f.eks 80 hz , så kommer du et godt stykke på vei vil jeg tro !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

A21

Takk for svar.

Da kan jeg ihvertfall prøve Mentor 8 i dag uten effekt også.
    Har sett A21 på brukten mellom 12 og 15 000 og en hegel h200 til rundt 11 000.

Men om det er bra kjøp til prisen vet jeg ikke.

Med vennlig hilsen
    Bjørnar

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har hatt Mentor 8 og kan bekrefte det som blir sagt. Du får lyd, men de krever krefter hvis du skal spille høyt uten forvrengning for de er relativt tungdrevne følte jeg.

Samtidig så bør du ha en "varm" forsterker, har hørt de på Denon, NAD og EC, hvor NAD ble for lyst og skarpt med disse. Jeg kjenner ikke Parasound, men jeg ville stolt på de som anbefaler deg det, for de går vel ikke for og ha noen "lys klang" ihvertfall. Eventuellt har jeg hørt Naim, og selv om det er relativt lavt oppgitt watt så er det bra med krefter i de, og låter kanonbra i mine ører ihvertfall.

Jeg brukte Electrocompaniet på de hjemme i stuen, og syntes det låt pent, men totalt sett ble det kanskje litt, hmm hvordan skal jeg si det... litt kjedelig? (selv om jeg var veldig fornøyd i starten)

Og hvis du vurderer Hegel så hør ihvertfall på det FØR du kjøper. Jeg har hatt Hegel også men ikke samtidig som Mentor 8. Men Hegel sies og være nøytral, personlig syntes jeg Hegel er litt for lyst og noe av det mest ufortjent oppskrytte jeg har vært borti både på visse forumer jeg er på og i enkelte (spesiellt Norske) hifimagasiner (bare for og provosere litt), men samken er jo personlig og forskjellig heldigvis for det

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte Parasound A21 på mine Mentor 8, det spilte pent, men ble fort litt tynt i toppen når man dro på litt.

Mentor 8 er relativt lettdrevene saker, men jeg ville seriøst testet denne:
    ATI AT3002 - Effektforsterkere - Stereo

Det sies at den låter fyldigere enn Parasound, og det er bare et stort pluss på disse mastrodonene av noen høyttalere!

PS. Lsound har 45dagers returrett

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu Vis post
    Hei, har hatt Mentor 8 og kan bekrefte det som blir sagt. Du får lyd, men de krever krefter hvis du skal spille høyt uten forvrengning for de er relativt tungdrevne følte jeg.

Samtidig så bør du ha en "varm" forsterker, har hørt de på Denon, NAD og EC, hvor NAD ble for lyst og skarpt med disse. Jeg kjenner ikke Parasound, men jeg ville stolt på de som anbefaler deg det, for de går vel ikke for og ha noen "lys klang" ihvertfall. Eventuellt har jeg hørt Naim, og selv om det er relativt lavt oppgitt watt så er det bra med krefter i de, og låter kanonbra i mine ører ihvertfall.

Jeg brukte Electrocompaniet på de hjemme i stuen, og syntes det låt pent, men totalt sett ble det kanskje litt, hmm hvordan skal jeg si det... litt kjedelig? (selv om jeg var veldig fornøyd i starten)

Og hvis du vurderer Hegel så hør ihvertfall på det FØR du kjøper. Jeg har hatt Hegel også men ikke samtidig som Mentor 8. Men Hegel sies og være nøytral, personlig syntes jeg Hegel er litt for lyst og noe av det mest ufortjent oppskrytte jeg har vært borti både på visse forumer jeg er på og i enkelte (spesiellt Norske) hifimagasiner (bare for og provosere litt), men samken er jo personlig og forskjellig heldigvis for det
    Hvilke NAD prøvde du?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har hatt Mentor 8 og kan bekrefte det som blir sagt. Du får lyd, men de krever krefter hvis du skal spille høyt uten forvrengning for de er relativt tungdrevne følte jeg.Samtidig så bør du ha en "varm" forsterker, har hørt de på Denon, NAD og EC, hvor NAD ble for lyst og skarpt med disse. Jeg kjenner ikke Parasound, men jeg ville stolt på de som anbefaler deg det, for de går vel ikke for og ha noen "lys klang" ihvertfall. Eventuellt har jeg hørt Naim, og selv om det er relativt lavt oppgitt watt så er det bra med krefter i de, og låter kanonbra i mine ører ihvertfall.Jeg brukte Electrocompaniet på de hjemme i stuen, og syntes det låt pent, men totalt sett ble det kanskje litt, hmm hvordan skal jeg si det... litt kjedelig? (selv om jeg var veldig fornøyd i starten)Og hvis du vurderer Hegel så hør ihvertfall på det FØR du kjøper. Jeg har hatt Hegel også men ikke samtidig som Mentor 8. Men Hegel sies og være nøytral, personlig syntes jeg Hegel er litt for lyst og noe av det mest ufortjent oppskrytte jeg har vært borti både på visse forumer jeg er på og i enkelte (spesiellt Norske) hifimagasiner (bare for og provosere litt), men samken er jo personlig og forskjellig heldigvis for det
    Hvilke NAD prøvde du?

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Hvilke NAD prøvde du?
    Jeg hørte dem på NAD M3. Jeg har ikke hørt M3 på noe annet enn Dali, både Mentor 8 og Ikon 7, i mine ører følte jeg det ble litt lys øvre mellomtone (jeg trodde først det var diskant, men det var litt skarpe s-lyder, og da er det vel øvre mellomtone?)

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen Vis post
    Hvilke NAD prøvde du?
    Jeg hørte dem på NAD M3. Jeg har ikke hørt M3 på noe annet enn Dali, både Mentor 8 og Ikon 7, i mine ører følte jeg det ble litt lys øvre mellomtone (jeg trodde først det var diskant, men det var litt skarpe s-lyder, og da er det vel øvre mellomtone?)

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet på NAD M3, har hørt den på forskjellige høyttalere og har litt blandede følelser.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har disse på Yamaha A3020 og 2x RotelRB 1070 men får også en litt sånn kvass S lyd.. tror det kommer av at det ikke er nokk dempe materiale i rommet eller nå sånt. hvertfall d Hjemmekino blade skrev om Dali Mentor 6. lurer også på hvilken elektronikk jeg skal pare di opp med når det kommer til Effekt, DAC og Surround Prossesor.

Tror dere dette kan bli bra? Hegel HD25 15.000kr - Marantz 28.000kr AV Prossesor og Macintosh MC302 60.000kr?
    Satser på 5.2 Surround til å starte med så blir det eventuelt 1 eller 2 B&W DB1 Subber 32.000kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M3 alene blir nok litt lite effekt, og da kan det fort bli stressende i toppen.+ at den er digital og kanskje litt kjørligere i lydsignaturen en sine tradisjonelle lillebrødre(M2, C275,c375)
    Ikke sikkert at høyttalerne var helt innspilt heller. Tok noen mnd før mellomtonen på mine satt. Har prøvd med en C275 på mine, men det var i utgangspunktet håpløst, så det ble to bi-ampet(300 watt til hver høyttaler)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    M3 alene blir nok litt lite effekt, og da kan det fort bli stressende i toppen.+ at den er digital og kanskje litt kjørligere i lydsignaturen en sine tradisjonelle lillebrødre(M2, C275,c375)
    Ikke sikkert at høyttalerne var helt innspilt heller. Tok noen mnd før mellomtonen på mine satt. Har prøvd med en C275 på mine, men det var i utgangspunktet håpløst, så det ble to bi-ampet(300 watt til hver høyttaler)
    M3 er vel ikke digital? Tror det er M2 du tenker på :-)
    Dersom jeg skulle kjørt på med god effekt på Mentor 8, så ville jeg kanskje gått for en AW250R. Har ECI 6D på mine Mentor 6 og elsker lydsignaturen av denne komboen (har også også hatt AW 2x120-M på disse). Jeg kan ikke spille alt for høyt med ECI 6D, men det har jeg heller ikke mulighet til der hvor jeg bor. Utrolig hvor mye dypbass man kan få ut av høyttalerne med riktig forsterker. Har kjørt alt fra fjorårets Pioneer Receiver (LX76) til surround pre og Adcom effekt. Ingen gav like god lyd som EC i mine ører.

Var igjennom mange forsterkere før jeg endte med EC. Og det var få som kunne spille like dypt og med så god presisjon og åpenhet i lyden. Ikke ble det for hardt i toppen heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig jeg forvekslet de ja Hehe! Har selv kjørt to c275 en stund på mine Mentor8, og det spiller meget så bra, selv om høyttalerne absolutt fortjener enda bedre elektronikk. En Denon Reciver alene blir nok puslete uansett om det er en 4311. Men med subwoofer, og crossover, så vil det jo spille akseptabelt. Ser mange anbefaler Parasound, eller Hegel. Dette hadde kanskje vært en ide her også når jeg vil oppgradere fra Nadene.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som soundgarden har ryddesalg og du får H200 til 12990kr hadde jeg løpt og kjøpt dersom jeg ikke allerede hadde en slik som effektforsterker til mine Mentor 8 i hjemmekinoen. Betalte selv 23.000kr for noen år siden.

Folkens har rett her i at Mentor spiller litt skarpt i diskanten og trenger enten at romkorreksjonen i hjemmekinoanlegget er påslått og korrigerer for det. Eller at du har en varm forsterker dersom du kjører et rent stereoanlegg uten noen form for korrigering.

Det er ikke mye, men diskanten på lyse kvinnestemmer blir litt for skjærende om du spiller høyt uten noen form for korrigering på Mentor 8 via H200.

Dette er helt sikkert skylden til Mentor 8 da samme type forsterker på BW 805D spiller helt fantastisk. Skyldes det den doble diskanten til Mentor mon tro?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyldes den fantastiske hybriddiskanten ja, detaljene og krispheten er av en annen verden .... Må pares med riktig forsterker samt ha plenty med strøm, og er det gjort blir det fantastisk. Glem å ha kun en reciever fra Mentor 6 og opp i alle fall, ekstra effekt må til. Og det er jo så enkelt å få til Hegel på Dali generelt er tragisk, syns jeg. Skrikende og skjærende....Electrocompaniet, Vincent, Ayon, Cary osv er helt rått på Dali.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •