Hva er forskjellene på Audiovector Avantgarde og Avantgarde Arrete?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er forskjellene på Audiovector Avantgarde og Avantgarde Arrete?

Er i "lete modus" etter høyttalere, det startet med at jeg kjedet meg på jobb-reise en ettermiddag og hørte på en B&W803Dia i butikk, men den blir for dyr så jeg ser nå etter høyttalere til rundt 30-50k prisklassen (hva det skal spille sammen med står i signaturen).

Av allt jeg har hørt på til nå er nok Audiovector den jeg er mest nysjerrig på, hørte på Signature modellen. Likte kanskje "lydbildet" på AV best sammen med Usher Dancer Mini Two DMD, bortsett fra at den manglet oppløsningen til for eksempel Usher i diskanten så var den mer laid-back over hele frekvensområdet, noe jeg likte. Men samtidig så var den også litt "boksete" lyd, hvis det er mulig og forstå hva jeg mener med det?

Hvordan ville Avantgarde (eventuellt Arrete) vært i forhold til Signature modellen? Og hvor stor forskjell er det på Avantgarde og Avantgarde Arrete?

Og en annet spm, jeg hørte på B&W 804Dia samtidig med 803, og syntes den overrasket positivt ift at den var såpass mye mindre. Hvordan ville 804Dia kunne målt seg ift AV og Usher?

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Har hørt på både signatur og Arretê. Må selv innrømme at jeg hadde gått for signatur-versjonen som jeg syntes spilte veldig artig og godt på det meste. Arretê'en var en litt for "hifi" høyttaler for meg; den avslørte dårlige innspillinger for godt.

Dette er et stor minus jeg finner på mange høyttalere jeg ellers liker veldig godt. Hadde en gang Vienna Acoustics Die Musik, og det endte opp med at jeg hørte bare på "hifi-musikk" og godt innspilte CD'er.

Det er noe av det jeg liker godt med Piegaene mine faktisk, gode gamle Helloween rocker så det griner!! :shock:

Konklusjon (En Subjektiv konklusjon selvsagt!!) :
    Liker du "korrekt hifi-lyd", og har bra innspilnger er arretê sikkert fantastiske, liker du å spille "morro/artig" musikk ville jeg gått for Signaturen.

P.S.
    Hadde en plan om å kjøpe inn Signatur, den aktive som kommer, i stuen min, men fant ut at det går kabler fra mottakerboksen som umuligjør den drømmen..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Hei,

Har hørt på både signatur og Arretê. Må selv innrømme at jeg hadde gått for signatur-versjonen som jeg syntes spilte veldig artig og godt på det meste. Arretê'en var en litt for "hifi" høyttaler for meg; den avslørte dårlige innspillinger for godt.

...

Liker du "korrekt hifi-lyd", og har bra innspilnger er arretê sikkert fantastiske, liker du å spille "morro/artig" musikk ville jeg gått for Signaturen.
    Takk for svar, jeg er litt splittet i forhold til hva jeg skal fokusere på, musikk eller "hifi" som du sier. Hva jeg liker best varierer veldig etter hvordan stemningen er. Liker og "lytte" noen ganger, men som oftest så hører jeg heller på musikk en og lytte til lyd.

Jeg må nok gi Signature en sjanse til før jeg avskriver den, det jeg oppfattet som "bokselyd" kan kanskje være at den var litt mer avslappet enn Usher og Canton som jeg hørte på samme dagen. Tross allt så satt jeg igjen med følelsen av at det var de som gav det "lydbildet" jeg tror jeg likte best av de tre.

Men en annen ting Della, hørte du Arrete og Signature på samme forsterker?

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Det gjorde jeg, allså lyttet med samme forsterker. Kan ikke huske hva det var, det var på musikk-magasinet i Bergen. Veldig hyggelig gjeng forresten :-D
    Synes også at du bør gi Signaturen en ny sjangse, det fortjener den

Men, bare for å totaleforvirre deg; for 30-50 lapper kan du jo få deg noen Piegaer!! Føler mange undervurderer Piega på grunn av den anonyme størrelsen, og fremtoningen, de har kontra andre merker i samme prisklassen.

Selv er jeg en av de ulykksalige som sliter med skarpe S'er, men har ikke hatt noe problemer med det på Piega, diskanten er forøvrig særdeles fløyelsfin generelt
    En annen ting jeg liker veldig godt er at jeg kan høre på både Nils Petter Molvær og Helloween uten at det plager meg med kvalitetsforskellen på innspillningene, det er en sjelden ting for meg. AV signatur har også den samme egenskapen, men det syntes jeg ikke Arretê'en hadde, den var "snobbete" i valg av musikk og innspilingskvalitet.. 8)
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste kjapt over en test av Piega Coax 90,2 og på bildet så jeg at de bruker Scan-Speak Revelator bass (eller en kloning), Revelator 6,5" er samme element som jeg laget i mine siste DIY'er. Er det samme bass elementer i 70,2 også eller?

Har innsett at jeg kanskje må inn til Oslo en tur hvis jeg skal høre på mere, og da kan jeg ta turen innom forhandleren av Piega. Jeg liker ihvertfall både Revelator bass'en og det meste at det jeg har hørt av bånddiskant til nå.

Ideelt sett burde kanskje hørt på Spendor og PMC også før jeg handler og da må jeg uansett inn til Oslo en tur (Spendor er vel forretsen Drammen, kanskje Horten).

Til nå har jeg hørt følgende:
    B&W 803 Diamond (kun brukt, ellers blir den for dyr)
    B&W 804 Diamond
    Usher Dancer Mini Two
    Canton Vento Reference 7
    Audiovector Si3 Signature
    Monitor Audio PL300 (kun brukt, ellers blir den for dyr)

Men så langt har Usher og Audiovector fenget meg mest, ved siden av B&W

Edit:
    glemte ett par høyttalere jeg også har hørt på til nå:
    Dali Epicon 6 (blir for dyr, og finnes neppe brukt foreløpig?)
    System Audio Explorer Master

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt en lytt til Elac også, høyoppløste høyttalere og vil nok være en fin match mot din elektronikk.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio PL200 på EC AW 180 skal visst være en meget god match.

Angående 804 Dia og 803 Dia så likte jeg 804 Dia best.
    Monitor Audio PL200 og Dali Epicon 6 (veldig dyre) synes jeg overgår B&W-ene. Mye pga snerten og punchen i bassen.
    Audiovector så har jeg bare hørt Avantgarde (den med en "spesial" mellomtone).
    Likte de ikke, men da var det Naim og veldig lite rom.

Har MA PL200 selv. En høyttaler som ligger på brukten nå som jeg likte meeget godt var System Audio Explorer Master. De ligger til 25.000.
    Har du muligheten så hadde jeg fått en demo av selger på disse.
    Hørte de på dyr Hegel elektronikk og de rocket bra på alt med en utrolig morsom punch og tyngde i bassen. Meget behagelig klang.
    Skal muligens nedgradere hele anlegget og da blir det System Audio som skal prøves. Så godt likte jeg de.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...1098&cat=last7

Ville vurdert Focal Electra 1027 be eller 1028 be også.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg glemte og sette det opp på listen over det jeg har hørt på, men Dali Epicon 6 og System Audio Explorer Master har jeg også hørt på, har oppdatert listen.

Quisten: Ja Elac har jeg ikke tenkt på, har de kommet med noen nye i det siste?

Sven1978: MA PL200 hadde garantert passet bedre inn i stuen min enn PL300, det var ikke at jeg ikke likte PL300 men jeg har lest i forum at det fort blir litt skarpt og ubehagelige og høre på rock på disse. Men hvordan er din erfaring med PL200 på rock? (rock er ikke allt, det er bare en av sjangrene jeg hører på, i tillegg til klassisk, jazz og pop)

SA Explorer Master hørte jeg også på med Hegel H200, men det fallt ikke helt i smak? Med det er sikkert bare smaksak, for det er mange som liker denne kombinasjonen, kan også være rommet som gjorde det

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre det enda vanskeligere. Du bør absolutt få tatt deg en lytterunde på Triangle. Og da helst HT i Genese serien.

Jeg har vekslet mellom Audiovector Mi serien og Triangle Genese serien.

Men få lytta til høyttalere i et godt rom. Om du befinner deg i Oslo området en dag så må du bare ta kontakt så kan du få lytte til Triangle Genese Lyrr i et meget godt rom. Jeg spiller alt av musikk, men med hovedvekt på rock.

Liker også å "lytte" innimellom på gode innspillinger. Tar du turen så tror jeg du vil bli svært overrasket.

Ps mine er ikke til salgs.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Ja jeg glemte og sette det opp på listen over det jeg har hørt på, men Dali Epicon 6 og System Audio Explorer Master har jeg også hørt på, har oppdatert listen.

Sven1978: MA PL200 hadde garantert passet bedre inn i stuen min enn PL300, det var ikke at jeg ikke likte PL300 men jeg har lest i forum at det fort blir litt skarpt og ubehagelige og høre på rock på disse. Men hvordan er din erfaring med PL200 på rock? (rock er ikke allt, det er bare en av sjangrene jeg hører på, i tillegg til klassisk, jazz og pop)

SA Explorer Master hørte jeg også på med Hegel H200, men det fallt ikke helt i smak? Med det er sikkert bare smaksak, for det er mange som liker denne kombinasjonen, kan også være rommet som gjorde det
    Jeg har vel kanskje vært en av de som ikke synes PL200 er så gode på rock siden de kan bli litt slitsomme. Samtidig har de bra med bass som veier opp for mye av problemet med at det låter tynt.
    Hadde CM9 i hus og hører ofte på 804 Dia siden naboen har det, og får å si det sånn, så er ikke de noe bedre på rock.
    På litt nyere rock med mer bass så rocket PL200 mye mer enn CM9, men da snakker vi 2 forskjellige prisklasser også.

Men nettopp System Audio Explorer Master synes jeg gjorde en bedre jobb i den sjangeren. Michael Jackson kan låte litt hardt på PL200, og jeg ble forundret over hvor bra det låt på System Audio.
    Prøvde på Dire Straits, Yello og Infected Mushroom og noe annet "ræl" de hadde og synes ikke de falt i gjennom på noe som helst.
    Skal tørre å påstå at PL200 låter litt mer engasjerende, bedre oppløsning, detaljert osv. Men som man aldri ønsker å si om sitt eget som negativt, så de 30 min jeg hørte på System Audio så fant jeg de en bedre allrounder enn PL200. Og det er aldri gøy å innrømme :-)
    Både Dali Epicon 6, B&W 804 Dia og PL 200 har en del svakheter på enkelte felt. Fant ikke noen på System Audio i løpet av 30 min.
    Men nå har jo du EC til å varme ned gemyttene til PL200.
    En selger i Soundgarden hadde selv prøvd EC AW180 på PL200 og fant det som en glimrende match. Også AW400. Til og med bedre enn McIntosh som de også selger og som jeg bruker selv for øyeblikket.

Hegel H200 har jeg hatt selv forresten, og at en høyttaler ikke låter bra på den hadde jeg ikke tatt så tungt. Må jo være norges mest oppskrytte produkt. Oppfattet den som bassfattig og hissig i klangen.

Anlegget jeg hørte på før System Audio var TAD1 til ca 500.000 og fullt McIntosh anlegg og det var ikke i nærheten av Hegel/System Audio.

Selger ville gi meg en god pris og kameraten min som var med ville låne meg pengene til System Audio-ene, men klarte heldigvis å stå i mot begge to, men fy så lyst jeg hadde til å ta de med hjem å prøve de der.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Jeg kan nok ikke spytte inn så mye innput til deg her, annet enn jeg ikke helt forstår hva du mener med boksete lyd?
    Har selv Si3 Signature, og jeg kan ikke på noen måte skjønne at disse oppfattes som boksete. At de kan være noe kresne på elektronikk kan jeg være enig i, og bør matches med noe laidback, mørke saker. Har selv marantz reciever/abrahamsen dac kombo som jeg synes er nydelig til audiovector, og det skulle nok oppsettet ditt også være.

Jeg hadde før Klipsch, og jeg ønsket noe mer i retning av B&W og ente altså opp med AV, noe jeg synes ble et godt valg.
    Audiolab M-DAC - Trafomatic Experience Elegance Integrated - Tannoy 638 upgraded
    Nyfrelst på rør.
    Fantaserer om Tannoy DC8T i Dark Walnut.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu
    Den nye 400 serien gjør rent bord i de fleste tester. Med tanke på ditt budsjett mener jeg dette er et merke du bør ha lyttet til før du tar ditt valg.

Jeg er noe farget da jeg selv har Elac, men har et åpent sinn å er ofte på demorunder men har nok sjeldnere vært så nær ved å hoppe av byttekarusellen som nå.

Ellers er det jo mange gode tips du har fått her så det er bare å komme seg ut på lytt ! Lett er det ikke, men jakten er jo litt av morroa med denne hobbyen.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hørt på mye høyttalere men blant de jeg husker best som utpekte seg positivt iforhold til pris var Elac deriblant fs 409 samt Usher dancer mini two. har selv hatt Audio vector sign og synes også det var en bra høyttaler til prisen, ellers er jeg enig i att Piega er meget god men koster også deretter, selv foretrekker jeg Raidho c2 eller c3 men den er også relativt dyr.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg takker for mange gode innspill og delte erfaringer

Nå i første omgang har jeg avtalt med forhandler en ny lytt til MA Explorer Master med EC elektronikk, det blir i løpet av kommende helg.

Samtidig tenker jeg at jeg må ha en ny lytt på Audiovector Si3 Signature for jeg syntes selv det er litt rart at jeg har det inntrykket som jeg har nevnt (som jeg forresten hørte på på Naim, den er ganske varm er den ikke?) og er usikker på om det stemmer, og forhåpentlig en lytt til Avantgarde. Ellers så håper jeg og få en lytt til på PL200, og helst med EC elektronikk.

Utover det så vil jeg prøve og få meg en tur til Oslo i løpet av september/oktober og høre på noen flere merker Jeg får nok bare til en tur til Oslo i løpet av den tiden, og det må bli en lørdag, så jeg må nok desverre sortere/prioritere ut litt da jeg ikke rekker innom alle butikkene og høre på alle alternativene der.

Retep: takk for tilbud om lytt, det var hyggelig, jeg vil isåfall si ifra når det eventuellt blir aktuellt for meg og ta turen inn

Edit: jeg skal en tur til en forhandler i Horten også i løpet av helgen, de har bla. Usher, håper og få en ny lytt til Dancer Mini Two, for den også gav en "god følelse", for og si det slik.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Skal tørre å påstå at PL200 låter litt mer engasjerende, bedre oppløsning, detaljert osv. Men som man aldri ønsker å si om sitt eget som negativt, så de 30 min jeg hørte på System Audio så fant jeg de en bedre allrounder enn PL200. Og det er aldri gøy å innrømme :-)
    Hehe jeg vet hva du mener, jeg er litt redd for den dagen jeg kommer hjem med noe nytt, for da frykter jeg at de høyttalerne jeg har i dag (100% hjemmelaget) vil falle litt igjenom. Vet jo ikke men tror og frykter. Eneste måten og unngå det er å ikke sammenligne, bare stue dem ned i kjelleren og la de være gode minner

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker du PL200, så kan mine vurderes til salg hvis jeg får en kjøper på senteren også. Så går jeg for noen mindre System Audio drevet av kun receiveren.
    Har vanskelige naboer, så får ikke brukt systemet så mye.
    Er i Kina og div land i Asia nå, men hjemme ca 5. Okt hvis du vil ha demo for evt kjøp. Da kan du høre på PL 100 (den beste på lavt/moderat volum) og B&W 804 Diamond samtidig. Kan sette de opp mot hverandre hos meg.

Lykke til på demoene dine.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Liker du PL200, så kan mine vurderes til salg hvis jeg får en kjøper på senteren også. Så går jeg for noen mindre System Audio drevet av kun receiveren.
    Har vanskelige naboer, så får ikke brukt systemet så mye.
    Er i Kina og div land i Asia nå, men hjemme ca 5. Okt hvis du vil ha demo for evt kjøp. Da kan du høre på PL 100 (den beste på lavt/moderat volum) og B&W 804 Diamond samtidig. Kan sette de opp mot hverandre hos meg.

Lykke til på demoene dine.
    Ok, vi kan eventuellt avtale nærmere på PM når den tid nærmer seg

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Er usikker på hva som brukes av basselementer i Piega..:-(
    Men, de er veldig presise, der jeg før ofte har bare en hørt en brumling på Gammaray sine eldre plater hører jeg nå de inviduelle trommeslagene/sparkene :-D

Når det er sagt; støtter det som blir sagt om Elac.

Om du ikke får tid til å gå innom Duet Audio og høre på Piega, noe du absolutt BØR gjøre, den butikken har mye snop!!!, så har jeg for øyeblikket både Premium 5 og Coax 70,2 stående i leiligheten min i Oslo til prøvelytting om du ønsker det. Det ene paret skal snart på utlån hos en kamerat påJæren, men det vil uansett være ett par igjen.
    Della

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg takker for alle tips og tilbakemeldinger.
    Jeg hørte på SA Master Explorer en gang til, som jeg nevnte, og fikk høre de på EC forsterker. Jeg fikk en helt annen opplevelse, og etter og ha vurdert litt så gikk jeg for disse denne gang.

Har hatt de i stuen en uke nå, kjøpte utstillings høyttalerne så de var stort sett ferdig innspillte, sitter bare og eksperimenterer med plassering og noe med kabler samt sandfylling skal sjekkes ut etterhvert. Er veldig fornøyd, har hørt mere på rock enn jeg har gjort på mange år, har enda ikke blitt lyttetrett så føler jeg gjorde det rette valget. Jeg hørte jo på mye, men kunne selvsagt hørt på mye mer, men jeg er nok ganske lik mange andre her på forumet så om noen år (kanskje 3 kanskje 10 år) så skal jeg sikkert ha en ny runde, og da kan jeg jo se om jeg hører på enda mere forskjellig, men for denne gang?? Super happy!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •