Bygge nye fronthøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge nye fronthøytalere

Jeg tenker å bygge to nye fronthøytalere billig, samtidig som lyden skal være akseptabel. Tenker da max 1500 kr for paret. (kostnad for kassebygging kommer i tillegg)

Har nå to 10" i front, som skal flyttes bak. Har også en alpine swr 12" subwoofer.

Det jeg trenger hjelp til er hvilke høytalere jeg bør kjøpe! Recieveren er på max 415w.

I tillegg kommer jo også delefilter, noe jeg ikke har aning på hvilket jeg må ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen ikke mye respons :P

Men går litt opp i budsjett tenker jeg, så det blir litt kvalitet på greiene! også blir det heller 12" i front

Bass: P.audio E12-200S V2 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Melomtone: Visaton W-130 S 8ohm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Diskant: Rila SA38 Piezo - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Noen innvendinger?

Og hvilket delefilter trenger jeg til dette?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Low budget DIY fronter med ok sq. Hvilke elementer gir mest bang for bucks?" Eller er det ljudia som gjelder?

Edit: glemte godkjent lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    "Low budget DIY fronter med ok sq. Hvilke elementer gir mest bang for bucks?" Eller er det ljudia som gjelder?

Edit: glemte godkjent lydkvalitet.
    ...?
    skjønte virkelig iiiingenting av det der.

samme hvor det kommer fra. helst norge så det ikke blir så mye i toll og frakt. Også sett på dynabel men utvalget deres er sunket betraktelig, så fant ikke noe passende der.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut piezodiskanten ihvertfall. Tror ikke du skal ha de helt store forhåpningene til dette prosjektet, men for å lære kan det være lurt å bygge noe slikt.
    Delefilter: Enten må du konstruere det selv, eller du kan kjøpe et ferdigfilter. Tror ljudia har slike. Et ferdigfilter vil aldri bli helt bra, men det er bedre enn å ikke ha noe i det hele tatt.
    Hva slags receiver er det som klarer 415 watt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Bytt ut piezodiskanten ihvertfall. Tror ikke du skal ha de helt store forhåpningene til dette prosjektet, men for å lære kan det være lurt å bygge noe slikt.
    Delefilter: Enten må du konstruere det selv, eller du kan kjøpe et ferdigfilter. Tror ljudia har slike. Et ferdigfilter vil aldri bli helt bra, men det er bedre enn å ikke ha noe i det hele tatt.
    Hva slags receiver er det som klarer 415 watt?
    Nå er ikke jeg hi-fi freak heller så det skal gå bra
    De fronthøytalerne jeg har nå kostet 900 kr for paret (for elementene). Og de funker greit nok til mitt bruk

Bytter over til denne da P.audio PHT-409 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Skal jeg ha to-veis eller tre-veis delefilter? Tre-veis høres jo mest logisk ut siden det er tre elementer, hehe.
    Tror nesten jeg kjøper et ferdiglaget til dette prosjektet. Her er delefiltrene hos ljudia: Delefilter - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Delefilter QLM 1000/5000 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning Lite spørsmål her: det står jo 1000/5000 Hz i beskrivelsen der, vil det da si at en kanal vil kun spille under 1000 hz, da til bassen, en spiller mellom 1000 og 5000 hz, altså mellomtone, og en siste spiller alt over 5000 hz? eler er jeg helt på villspor?

Recieveren er en pioneer vsx 421, skal visstnok klare 130w i fem kanaler, men bakpå står det stemplet at den kun trekker 415w fra strømnettet, så det blir jo kun 83w per kanal minus tap osv.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 3-veis du må ha ja.

Den receiveren gir vel kanskje 130 watt på 1 kanal i et kort øyeblikk, med sinustone. Med alle 5 kanaler i drift er det mer realistisk å si noe sånt som 5x30 eller noe i den gata.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •