Hjelp meg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hjelp meg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg

Hei! :-D

Er ikke serlig fornøyd med lyden i kjellerstuen, så tenkte at jeg skulle endre litt på oppsettet. Kanskje selge noe og/eller kjøpe noe nytt.

Utstyret som jeg har nå: Cerwin-Vega VE-12, Dali Consept 6, Panasonic VSX-AX2AS 7.1 (170w*7) Receiver.

Dali høyalerne gir klar og fin lyd, men det blir for lite bass. Cerwin Vega høytalerne er jo laget for dunk dunk, men receivern min er ikke kraftig nok til å drive dem. Dette er det jeg tenker. Kjøpe effektforsterker til CW`ene eller kjøpe en sub til daliene. Hva tenker dere?

Størrelsen på rommet:
    l 3.50
    b 2,90
    h 1.90

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at jeg har rundt 5000,- som jeg kan bruke på det som skulle trenges.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doffen761
    Hei! :-D

Er ikke serlig fornøyd med lyden i kjellerstuen, så tenkte at jeg skulle endre litt på oppsettet. Kanskje selge noe og/eller kjøpe noe nytt.

Utstyret som jeg har nå: Cerwin-Vega VE-12, Dali Consept 6, Panasonic VSX-AX2AS 7.1 (170w*7) Receiver.

Dali høyalerne gir klar og fin lyd, men det blir for lite bass. Cerwin Vega høytalerne er jo laget for dunk dunk, men receivern min er ikke kraftig nok til å drive dem. Dette er det jeg tenker. Kjøpe effektforsterker til CW`ene eller kjøpe en sub til daliene. Hva tenker dere?

Størrelsen på rommet:
    l 3.50
    b 2,90
    h 1.90
    Mitt valg hadde vært å selge Cervin-Vega og kjøpe aktiv sub. Har hørt diverse bra om sub'er fra XTZ her på forumet, i forhold til pris.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg først vil gått for en sub først, ble meget morro når jeg fikk en sub på mine concept 6 for en stund tilbake.

Nå spiller vel CV dunke dunkene i over 100hz så disse kunne og fått hjelp av en sub.

Jeg startet selv først med en dali sub e-12f men bytta den i 2 xtz 12.16 men bare en enkelt av de var merkart bedre enn 12f'en (spessielt på dypere film bass).

Er godt fornøyd med disse og tipper jeg må opp i 12-15k for og finne noe som er merkbart bedre. Disse skal du kunne f.eks finne på brukten til bare noen tusenlapper og du kan kanskje også finne et par som passer budsjettet ditt.

Angående CV'ene bør det nok masse effekt til for og få de til og svinge huset så ideelt sett kanskje funnet en brukt sub til 2500 og en brukt PA effekt til det samme, men jeg har ingen erfaring med CV eller pa effekter fra brukten så kan ikke peke deg i rette veien her.

Du har sikkert gjort det men jeg bare nevner det, fikk stor forandring med bassen med conceptene mine med å bare eksperimentere med plassering.
    Særdeles nok luft til side veggene var kritiskt for meg helst 25-35cm fra høytaler til veggen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt beholdt Dali, delt dei på ca 80hz og supplert med ein aktiv sub. Subben bør helst vera 12" eller større. Gjerne 2stk subbar, dersom du har plass til det:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Ville definitivt beholdt Dali, delt dei på ca 80hz og supplert med ein aktiv sub. Subben bør helst vera 12" eller større. Gjerne 2stk subbar, dersom du har plass til det:-)
    Plass har jeg, men om jeg har penger nok er et annet spørsmål. Hva mener du med å dele dem på 80hz?

Tror nok at jeg blir å legge cv'ene ut for salg og kjøpe en sub til daliene. Er xtz 12" veien å gå?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlegvis på surround receiverar, veit ikkje korleis det er på din, kan ein velja om ein skal "kutta ut" informasjonen under feks 80hz (subbassområdet) som vert sendt til fronthøgtalarane. Fronthøgtalarane vil då ikkje spela den djupaste basse. Den vert i staden spelt av subben/subbane. Det gjer at fronthøgtalarane ikkje treng fult så mykje kraft for å låta bra.

Selger du cv'ane dine, og har litt pengar for handa, er 2x xtz 12" eit rimeleg og godt valg. Dei kostar vel 7 000 (for 2stk) nye, men dukkar stadig opp på brukten.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold CVene og kjøp en QSC GX5 eller GX 7. Da får du liv i frontene dine. Ingen reciver som får liv i CV. Oppsettet ditt utnytter ikke mer enn maks 5% av potensialet av det du kan få med en effekt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Behold CVene og kjøp en QSC GX5 eller GX 7. Da får du liv i frontene dine. Ingen reciver som får liv i CV. Oppsettet ditt utnytter ikke mer enn maks 5% av potensialet av det du kan få med en effekt.
    Takk for tipset, men tror du at en GX5 vil utnytte CVene? Var jo ikke noe ille pris på den.

Slår gx5'en behringer ep4000?

Hmm kanskje en effektforsterker pluss en xtz 12" vil få det til å riste i veggene...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GX7 er nok mest optimalt. Tror jeg hadde gått for GX hadde jeg vært i dine sko
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doffen761
    Hmm kanskje en effektforsterker pluss en xtz 12" vil få det til å riste i veggene...
    Med mine 2 12.16 og dali annlegget rister det godt nok i huset at jeg er overaska hver gang naboene ikke henger på døra når jeg ser på film (eller fyrer løs med infected mushroom).

Takket gudene for enebolig og tjukke murvegger :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •