Bruke centerhøyttalere som fronter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke centerhøyttalere som fronter??

Hei! Jeg har et KEF 3005SE 5.1 system, men med KEF Q300 som fronter. Jeg bruker Yamaha RX-v773 som surroundprosessor og -forsterker. Jeg syntes at Q300'ene var litt "slanke" i lyden og manglet kraft og tyngde i de lavere frekvenser. Så jeg oppgraderte etterhvert med en Rotel rb-1572 som forsterker til frontene, men det hjalp dessverre lite. Lyden fikk absolutt et løft, men det skjedde svært lite i LF-området. Selv om Q300 har oppgitt frekvensområde ned til 42hz, så klarer de ikke det med noe særlig pondus. Så høyttaleren har nok nådd sine begrensninger. Den består jo tross alt bare av 1 stk 6,5" Lav- og mellomtone element og 1 stk 1" diskant pluss bassrefleksport foran, i et beskjedent kabinett.

Da fruen nekter gulvstående høyttalere, og jeg derfor skal montere høyttalerne på/i veggen (lang historie) tenkte jeg at jeg kanskje kan bytte dem ut med KEF Q600c?! Dette er jo en senterhøyttaler, men ved å bruke de som fronter får jeg fortsatt diskanten i ørehøyde OG sentrert med midten av bildet på TV'en.
    Så vidt jeg kan forstå består Q600c av samme 1" diskant og 6,5" element som i Q300, men slipper her å ta seg av LF-området, og kan konsentrere seg om mellomtonene. Elementet er i tillegg flankert av et 6,5" LF element og en 6,5" ABR (passivt slave-element). Kabinettet har også ca. 90% større volum. Nedre frekvensgrense her er på 45hz, altså 3 hz høyere enn Q300 (?).

Mine spørsmål er som følger:
    1.: Vil disse gi meg merkart bedre gjengivelse fylde og kraft/trøkk i LF-området?
    2.: Er det noen ulemper med å bruke en slik horisontal centerhøyttaler som vertikalmonterte fronter? Spredning, konstruksjonsmessig eller andre ting?
    3. Er det noen der ute som kanskje har både Q300 og Q600c, og kan sammenligne litt og gi meg en tilbakemelding?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill...?

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Ingen som har noen innspill...?
    Er vel kanskje sub`n din som er det svake leddet... Med systemet og høyttalerene dine er det den som bør få jobben under 80 hz. Ville beholdt høyttalerene, kjøpt senterern du beskriver til senter og fått inn en skikkelig sub.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en her på forumet som hadde brukt senter som front! men da hadde han sub i samme serie! Var focal

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senter som fronter går i og for seg greit. Men med de nevnte KEF-høyttalerne kan man ikke forvente å få noe særlig i de lavere frekvensene - det være seg det ene eller det andre alternativet. For å få skikkelig dypbass her, er det bare sub som hjelper.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Det er ikke "skikkelig dypbass" jeg er ute etter, men mer trykk i frekvensområdet rundt omtrent 40-100hz. Altså mer luft flyttet. For å få til det må jeg vel ha høyttalere med større volum og/eller flere/større elementer?

Jeg skjønner tanken med suboppgradering, men jeg har gått bort i fra den løsningen. Jeg har prøvelyttet en del med høyere kvalitet og/eller større elementer og mer kraft, og har også fått hjelp med integrering av sub'en. Men jeg syns ikke lydbildet blir slik jeg ønsker. Jeg syns det blir noe helt annet med f.eks gulvstående ht, da det blir mer sømløst og bare mer "riktig" etter mine ører.

Så det er ikke det at jeg ikke er takknemlig for innspill, men suboppgradering er foreløpig ikke aktuelt. Så for å holde oss "on topic" er det jeg lurer på som sagt:

1.: Vil disse gi meg merkart bedre gjengivelse fylde og kraft/trøkk i LF-området?
    2.: Er det noen ulemper med å bruke en slik horisontal centerhøyttaler som vertikalmonterte fronter? Spredning, konstruksjonsmessig eller andre ting?
    3. Er det noen der ute som kanskje har både Q300 og Q600c, og kan sammenligne litt og gi meg en tilbakemelding?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Senter som fronter går i og for seg greit. Men med de nevnte KEF-høyttalerne kan man ikke forvente å få noe særlig i de lavere frekvensene - det være seg det ene eller det andre alternativet. For å få skikkelig dypbass her, er det bare sub som hjelper.
    Hva er grunnen til at du ikke tror det blir mer trøkk i de lavere frekvensene? Det er jo 45% større volum på kabinettet, og et ekstra 6,5" dedikert LF-element (i tillegg til passiv slave). Er ikke det nesten nødt til å gi mer trøkk?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til at du ikke tror det blir mer trøkk i de lavere frekvensene? Det er jo 45% større volum på kabinettet, og et ekstra 6,5" dedikert LF-element (i tillegg til passiv slave). Er ikke det nesten nødt til å gi mer trøkk?
    Jeg oppfattet spørsmålet ditt som at du var ute etter dypbass - ned mot 20Hz. Dét vil aldri disse KEF'ene du nevner, kunne levere. På papiret går de ned mot rundt 40Hz - ikke verst når man tenker på størrelsen - men det er ikke dypbass.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da misforsto du nok. Som jeg selv skrev så går de ikke dypere enn 42hz. Sub'en klarer jobben i det området og litt under helt fint til mitt behov. Det er altså bassen (ikke dypbassen) jeg ønsker mer trøkk i. Derfor lurer jeg på om Q600c vil kunne hjelpe meg der. Jeg skrev forresten feil da jeg skrev at den har ca. 45% større kabinett. Det riktige er ca. 90% større volum, altså nesten dobbelt så stort..

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver du er ute etter trykk mellom 40-100 hz. Du kan ikke ha gulvhøyttalere. Da er svaret igjen sub... Du er ikke ute etter dypbass, så da ville jeg gjort som meg. Jeg har en SVS sb-12. Dette er en lukket kasse som da spiller meget godt oppover i registeret der du ønsker trykk.. Har hatt denne tidligere sammen med dali fazon sat (små vegghengte med 5 tommer...) Trykket knall til både film og musikk med deling på 100hz...

Lykke til!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det ikke noe problem å burke en "horisontal center" som "vertikal høyttaler". Det er litt avhenging av oppbygging, men KEF er i så måte meget godt egnet til å settes begge veier iom at man har diskanten i midten av mellomtonen uansett vinkel.

Når det gjelder spørsmålet om Q600c vil være kraftigere enn Q300 tror jeg svaret et nei, og kanskje nesten motsatt faktisk. Begge høyttalerne er i prinsippet likt bestykket, men der Q600c bruker slave bruker Q300 bassrefleks. Jeg vil tro bassrefleksen har bedre kapasitet enn en 6,5" slave. Dog har Q600c større kabinett, men jeg tror ikke det vil gjøre underverk, dessverre.

Skal du ha mer kapasitet må du kikke på R-serien sin center om du skal holde deg til KEF. Denne er dog tunet noe høyere enn de øvrige nevnt ovenfor, men i området du savner noe kan det godt hende denne gir det du ønsker.

Jeg antar du nå har satt Q300 som "small" i receiver?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men q600c har jo et aktivt 6,5" basselement også, i tillegg til slaven. Altså totalt 3 stk 6,5" elementer, hvorav ett passivt, i et nesten dobbelt så stort kabinett. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke vil gi mer trøkk enn 1 stk 6,5" med bassport?? Men det vil altså ikke ha noe særlig å si?
    Jeg har prøvd å ha dem både som small og large. Musikk liker jeg å spille i "pure direct", men da er det kun 2.0 kanals lyd. Til film fungerer opplegget (i 5.1) helt fint. Det er altså til musikk i tokanals lyd jeg sliter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men q600c har jo et aktivt 6,5" basselement også, i tillegg til slaven. Altså totalt 3 stk 6,5" elementer, hvorav ett passivt, i et nesten dobbelt så stort kabinett. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke vil gi mer trøkk enn 1 stk 6,5" med bassport?? Men det vil altså ikke ha noe særlig å si?
    Jeg har prøvd å ha dem både som small og large. Musikk liker jeg å spille i "pure direct", men da er det kun 2.0 kanals lyd. Til film fungerer opplegget (i 5.1) helt fint. Det er altså til musikk i tokanals lyd jeg sliter.
    Det er rett som du sier at det er 3stk 6,5" elementer i Q600c, 2 aktive og 1 slave. Men det er en treveis høyttalere, så den midterste er kun mellomtone slik at man sitter igjen med kun 1 aktiv 6,5" som spiller bass, noe man også har i Q300. Dette er grunnen.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men jeg har tenkt at siden den er treveis, og elementet får lov til å konsentrere seg om lavfrekvens, uten å også måtte gjengi mellomtonene, så ville det i kombinasjon med større kabinettvolum føre til (noe) mer og bedre bass. Er det feil tenkt? :-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Men jeg har tenkt at siden den er treveis, og elementet får lov til å konsentrere seg om lavfrekvens, uten å også måtte gjengi mellomtonene, så ville det i kombinasjon med større kabinettvolum føre til (noe) mer og bedre bass. Er det feil tenkt? :-)
    Neida, det er fornuftig å tenke slik. Men jeg tror ikke det vil gjøre en stor forskjell, ergo ville jeg forsøkt noe annet isteden.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Trenger ikke mye forskjell, bare litt ;-)Tror du R300 vil gi meg mer forskjell da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har saumfart nettet ytterligere, og kommet frem til to alternativer:
    Definitive Technology Mythos Ten Definitive Technology Mythos Ten - Center - Høyttalere

eller

Canton Vento 858.2 center Kampanje Canton ! - JFS SOUND SYSTEMS

Så får vi se hvordan det går.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •