Harman Kardon HK 980 og stativhøytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman Kardon HK 980 og stativhøytaler

Hei!

Jeg trenger litt råd av dere.

Solgte akkurat mine System audio 1750 høytalere grunnet plass mangel.
    Har stående igjen nå en Harman Kardon HK980 og en Hk cdspiller Hd990.
    Disse ønsker jeg og beholde (inntil videre) og vil nå investere i nye høytalere.
    Stua mi er på omlag 20 kvadrat og har murvegger
    Det jeg kan tenke meg er noen stativhøytalere som vil spille godt med HK980. Fikk en demo av B&W cm1 på Hifikllubben, som selvfølgelig spilte nydelig der, men er usikker hvordan de vil stå til HK980en. Har dere noen anbefalinger??? Budsjett, maks 8000 kroner og de må være hvite i fargen. Høytalerene vil nok først og fremst brukes til tvtitting og mye apple-tv(både musikk og film).

Et annet spørsmål: Er det mye å hente på å bytte ut cdspilleren med en ren Dac? Bruker cd-spilleren som "dac" til apple tven og get-boksen...

Håper noen kan hjelpe meg litt.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av htorgers
    Hei!

Jeg trenger litt råd av dere.

Solgte akkurat mine System audio 1750 høytalere grunnet plass mangel.
    Har stående igjen nå en Harman Kardon HK980 og en Hk cdspiller Hd990.
    Disse ønsker jeg og beholde (inntil videre) og vil nå investere i nye høytalere.
    Stua mi er på omlag 20 kvadrat og har murvegger
    Det jeg kan tenke meg er noen stativhøytalere som vil spille godt med HK980. Fikk en demo av B&W cm1 på Hifikllubben, som selvfølgelig spilte nydelig der, men er usikker hvordan de vil stå til HK980en. Har dere noen anbefalinger??? Budsjett, maks 8000 kroner og de må være hvite i fargen. Høytalerene vil nok først og fremst brukes til tvtitting og mye apple-tv(både musikk og film).

Et annet spørsmål: Er det mye å hente på å bytte ut cdspilleren med en ren Dac? Bruker cd-spilleren som "dac" til apple tven og get-boksen...

Håper noen kan hjelpe meg litt.
    Selv liker jeg godt Monitor Audio - RX2 er en morsom høyttaler som ligger innenfor budsjett. Har 8 " bass/mellomtone , og kan "trøkke" rimelig bra. Får den i sort og hvit pianolakk - du får sikkert litt rabatt også på Hifihuset. RX2 - Hi-Fi Huset AS
    Regner med det er en brukbar Dac innebygget i CD-spilleren din , så jeg vet ikke om det er så mye å hente på det - forskjellen på dacer er ikke SÅ stor.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Er det noen andre som har alternativer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen lydpreferanser ? Bakoverlent og behagelig / Fremoverlent og energisk. Tight og hurtig bass / Mye og kraftig bass ? Plassering, tett inntil bakvegg eller mulighet for litt avstand ?

Noen spesielle sjangere av musikk og film det går mer av en annet ?

HK 980 har bra med krefter og drar det meste, men den klapper litt isammen og blir litt uryddig/stresset når den presses.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerene vil kunne stå ca 30-50 cm fra bakvegg. De vil stå på "stereobenken" som er 120 bred under tven.

Jeg vil gjerne ha god bass i dem. Savnet "dybde" i mine forrige Sa1750. Liker veldig å høre på livlig jazz, Sivert Høyem og Vamp. Kan på sikt kjøpe en sub utenom hvis det er nødvendig.

Takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler din oppfatning av litt slank bass på SA, har eid Mantra 60.

Ang musikksjangeren din så hører jeg selv på en god del jazz. En høyttaler som briljerer på dette, og som ofte er et stort savn da jeg også har eid disse er JBL 530. En mer spillevillig og engasjerende høyttaler skal en lete lenge etter til prisen. Dynamisk, energisk og livlig spillestil, og alt dette uten å være noe som helst skarp. Rosinen i pølsa er at hornet er fløyelsmykt. De briljerer på hurtig og spenstig musikk, ala jazz osv rytmisk. Til film er de like bra, samme gate som Klipsch, bare mer detaljert og ikke skrikete. Godt med punch og bass i dem også tross små drivere. Kabinettet har skrå vegger som fjerner uønskede stående bølger og gjør det ganske så dødt og resonansfritt. Harman Kardon og JBL er generelt god match. 530,580 og 590 har alle scoret full pot i tester.

Ta deg en lytt til disse ! Det av budsjettet du sparer på å handle disse bruker du på musikk, for det vil du spille mye av med et par slike i hus !

Edit : kom på det helst skulle være hvite høyttalere, men tror ikke du finner noe mer morsomt til dine kriterier der ute til budsjettet og musikksmaken din. Mulig det går an å trekke dem i hvit plast for å få ønsket farge. Selv har jeg måtte kompromisset mer enn en gang hva farge og utseende angår da jeg setter lyden først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar. Problemet er fruens ønske om hvite høyttalere.
    Har du eller andre noen alternativer til de som ble nevnt?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse tror jeg du kan få mye god lyd ut av sammen med H/K.

Har lillebroren (M2) og det er veldig fin lyd i dem, også i bassen.

Finnes i et uttall farger/finish, også hvit
    Du kan i tillegg få dem malt i en farge som matcher fargene i rommet ellers. Se under "customize yours" for alle valgene.
    Prisene oppgitt er i NOK, inkl. frakt men uten evt. mva/tollgebyr. De blir levert hjem-på-døra og pakkingen solid og god.

M3 Bookshelf Speakers | Axiom Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Har funnet noen alternativer som er hvite. Hva med disse? Kan dette matches med Hk980? Det er klart jeg skal dra å lytte rundt omkring, men kanskje dere kan gi meg en pekepinne på hva dere tenker om disse to alternativene....

XTZ 99.26 MKII White PAR - Surround

eller

PSB Imagine B Wht Gloss Høyttaler - INTERCONNECT

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt XTZ 99.25 MkI på HK 980. Noe mørk og innesluttet lyd synes jeg.

Men det finnes flust av andre som er fornøyd med XTZ til prisen så et godt alternativ må det vel være.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv 93.22. spiller godt til prisen. god diskant og mellemtone+ nice bass i forhold til størlesen. så overvej da 99.26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •