Skal skru høyttalere direkte på veggen - bør jeg bruke noe for å hindre vibrasjoner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal skru høyttalere direkte på veggen - bør jeg bruke noe for å hindre vibrasjoner?

Jeg skal sette front prescence og hele side- og bakrekka direkte på veggen, som består av ferdigmalte MDF-plater. De skal jo i seg selv være ganske døde, men bør jeg bruke noe for å dempe vibrasjonene i tillegg til dette? Regner med å bruke 4 skruer på hver høyttaler, siden de skal stå skrått (vinklet nedover/innover mot sitteposisjonen). Planen er å skru ut bass/mellomtone og så kjøre skruene tvers igjennom bakre del av kassa. Høyttalerne er på 20 liter og veier rundt 12 kilo.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skjønner deg rett så vil jo dette bli meget stramt så mye vibrasjoner kan det vel ikke bli.

Dog jeg hadde vel sånn forsikkerhet skyld lagt på noe møbel knotter fra biltema eller lignende.

Tror jeg egentlig ikke det ville blitt helt nødvendig, men kan være det lille ekstra
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurt tenkt, takk! Du jobber ikke på Rema? Det enkle er ofte det beste... Jeg skal bruke skråskjærte 2x2 på baksiden for å få den riktige vinklingen på dem, og da kan jeg jo sette møbelknotter på baksiden av dem, mot veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel litt hva du er ute etter?

Dersom du vil unngå skranglelyder er det jo greit å skru dem så godt fast i veggen som mulig, men jo bedre du skrur dem fast i veggen, jo mer vil jo veggen vibrere (og lyd bli overført til andre rom).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det, ja. Men jeg tror at hvis jeg skrur dem godt fast med møbelknotter/puter (møbelknotter i hele ark) på baksiden av 2x2, bør det funke. Hvis ikke, skrur jeg dem ned igjen og finner på noe annet. Det er jo også grenser for hvor mye bass som går dit når de er satt til "small" i menyen og bassen pumpes ut gjennom to 15" subwoofere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •