Skarp diskant. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skarp diskant. Hjelp!

Hei Hei kjære avforum

Fikk i går mine Dali Mentor 8, alt virka jo bare helt suvverent, helt til jeg kommer på 10- db på yamaha RX A3020, da begynner diskanten å bli litt vell skarp syns jeg, har nå kjørt på med YAPO stilla inn å kalibrert subber å det som er. Lyden er bare fantastisk, men så må diskanten ødelegge alt Hadde en følelse på at det kunne bli noe lyst siden både Yamaha og Rotel er kjent for sine lyse toner. har nå stilla inn manuelt på equalisern -3 db fra 2,5khz -16khz det ble noe bedre men føler jeg mister litt detaljer når jeg gjør dette, har også prøvd å flytte di litt rundt osv men ikke noe hjelper. Kjører Mentorene i BI-AMP 2x Rotel RB1070 et trinn for diskanten og 1 for Bass, så kan nesten ikke shønne at det er at di ikke får nokk kraft heller, kan hende jeg tar feil, Noen som har noen fine equaliser innstillinger eller tips som jeg kan bruke?

Ps: har ikke peiling på om di er sikkeli innspilt ennå, di har vell stått å spilt på middels volum i snart 26 timer +.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor serien er ikke unik andre, og når du drar på endel så stikker desverre mellomtone/diskanten litt av. Har du mulighet å dempe noe rundt ca 2500hz i yamaha reciveren så hjelper det en hel masse på disse.

Det er nok mellomtona som stikker ut mest hos deg, da diskanten er relativt "stille" sak.

Det du opplever er nok det mange ser på som en svakhet på mange høyttalere, og har lite med krefter og gjøre. Epicon har også samme type egenskap, at de drar ifra litt i øvre mellomtone register når man drar på.

EDIT: Leste nå at du har dempet rundt 2500hz. . Rotel er vel også ikke verdens beste og mest rafinerte forsterkeri, og det høres veldig når man drar på da dems svakheter da forsterkes ytterligere.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke enig med deg at Yamaha er lys, heller det motsatte. Rotel derimot kan nok helle mot det lyse og min erfaring er at effekten har mest å si for lyden. Prøv å kjøre de rett på Yamaha og se hvordan det går.

Innspilling gjør vel mest utslag i bassen.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey Nei unik er vell en ting, men det er en meget stor oppgradering fra Dynavoice M85 x)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigOne
    Okey Nei unik er vell en ting, men det er en meget stor oppgradering fra Dynavoice M85 x)
    Har hatt Helicon 800mk2, Mentor 8 i samme rom. + en haug med andre (deriblandt Klipsch rf63!!!). Mentor 8 er klart det beste jeg har hatt i det rommet når det kommer til moro og go lyd til prisen. Fantastiske høyttalere jeg kunne tenkt å hatt igjen.

Helicon 800 er enda mer kilen på det du sliter litt med. Rørforsterker er dog noe som fungerer gull på Dali visnok, da dem er relativt lettdrevene .

VINCENT SP-331 - FINN Torget dette skal være en god match på Dali .

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg gått inn på Equalisern, gått på band 4, hvor det sto på 2khz
    hoppa et hakk fram etter å gå ned på frequency, hvor det da sto 2,52khz stilla ned det til -4db. å må si det ble bedre med en gang

Tusen takk for hjelpen

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er veldig fornøyd med mine Mentor 8 angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte disse, Passer perfekt til min musikk smak og film stil planen var å videre utvikle dette til fult 5.2 sourrund sett fra Dali Mentor serien og muligens om pengene rekker til så slå på stor tromma å slenge inn 2 subber fra B&W DB1 subber :P Gutte drømmen d gitt

Hvor lang tid tar det ca å spille inn mentor 8?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verken Yamahaen eller Rotelen er lyse. Yamaha er vel helst det motsatte, noe mørk i toppen.

Lysheten du opplever trenger ikke å være i diskanten, den kan ligge i mellomtonen. Så lenge det ikke foreligger målinger, så er det vanskelig å vite. Første jeg ville ha gjort er og jobbet med plassering og akustiske tiltak. Demping av tidlige refleksjoner med absorbenter gjør ofte underverker. Taket, gulvet og siderefleksjonene er som regel de viktigste.

EQ bør gjøres til slutt etter plassering og tiltak.

Innspilling og tilvenning skal man heller ikke helt skimse av. Gi de minst 20 timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en forsterker på hver høyttaler. Altså at du bruker bare en kanal på hver Rotel på hver høyttaler. Bi-amping kan også gjøres slik. Vedder 50 kr på at det blir bedre.
    En på bass og en på mellomtone har jeg liten tro på.
    Her vil du i stedet få utnyttet hele strømforsyninga på hver høyttaler da det er bassene som krever mest.
    F.eks 1000VA til 2 stk 8" i stedet for 1000VA på 4 stk 8".

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asså bassene spiller ikke akkurat så mye, etter som XTZ 12 subbene tar seg av meste parten av bass området, er veldig liten bevegelse i elementene når jeg skrur opp. + at jeg har lest mye om at bridge av blokker, lager mye mere statisk støy. Kan jo prøve det, hva tror dere andre? Bridge eller BI-AMP?

Men takker for rådet

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit alt om skarp diskant/sibilant-faenskapen. Prøv å kjør single wire i stedet for bi-amp. Verdt å prøve i hvertfall, da dette kan påvirke støygulvet i liten til middels grad, som igjen kan føre til en "opplevelse" av ubehagelig forvreging i topp ved høy volum.

Ellers bør du teste noen akustiske tiltak i rommet, før du får panikk, og selger utstyret ditt. My 5 cent ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    asså bassene spiller ikke akkurat så mye, etter som XTZ 12 subbene tar seg av meste parten av bass området, er veldig liten bevegelse i elementene når jeg skrur opp. + at jeg har lest mye om at bridge av blokker, lager mye mere statisk støy. Kan jo prøve det, hva tror dere andre? Bridge eller BI-AMP?

Men takker for rådet
    Mener ikke brokobling da dette ville gjort det verre. Bruk kun 1 kanal på hver Rotel til hver høyttaler.

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det var litt skuffende akkurat d :P var liksom d jeg satt å skrøyt om til buddsa :P blir kvitt den derre gnellen i diskanten med nå sikkeli høytalere etc XD
    sier egentlig litt om hvor lite peiling jeg har :P virker egentlig som di spiller lavere på høyre volum enn Dynavoicene gjorde, men det er vell fordi di er mer tung drevne og at det høres bedre ut på høyt volum, just a guess :P er helt blank på high end område så jah, trenger all den hjelpa jeg kan få av tips osv

Hvor høyt bruker dere å sette forsterkern på for å få max desibel effekt uten å miste kvalitet på lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er rommet ditt?
    Har du teppe på gulvet? Noe så enkelt som et litt tykt teppe foran høyttalerne kan gjøre underverker.
    Ta også "klapp testen" for og sjekke om du har mye flutter ekko.
    Det blir fort spisst (og uklart) hvis du har mye av dette.
    En annen ting er hvor nært du sitter bakveggen og har du noe der som demper/sprer refleksjonene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til og spille høyt syntes jeg ofte opplevd lydnivå kan virke lavere når det er helt fritt for forvrengning.
    Altså, hvis du spiller et gitt volum i dB på 2 forskjellige anlegg, et som er langt innen for "komfort sonen" sin og et som nærmer seg maks tror jeg fort det som nærmer seg maks vill oppleves høyere (dog med dårligere lyd kvalitet) fordi det begynner å forvrenge lyden. Forvrengt lyd blir ofte vond lyd som ofte oppleves som høy lyd. Så mulig at Dynavoicene dine hadde begynt og forvrenge litt på lyden vs Daliene? Bare en tanke.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva xpa er jo billig effekt som vil gjøre mentor noe lavere i det toppsystemet!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det var litt skuffende akkurat d :P var liksom d jeg satt å skrøyt om til buddsa :P blir kvitt den derre gnellen i diskanten med nå sikkeli høytalere etc XD
    sier egentlig litt om hvor lite peiling jeg har :P virker egentlig som di spiller lavere på høyre volum enn Dynavoicene gjorde, men det er vell fordi di er mer tung drevne og at det høres bedre ut på høyt volum, just a guess :P er helt blank på high end område så jah, trenger all den hjelpa jeg kan få av tips osv

Hvor høyt bruker dere å sette forsterkern på for å få max desibel effekt uten å miste kvalitet på lyden?
    Begynner å holde når nåla nærmer seg 1600 watt på wattmåleren på forsterkeren :-)

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ta å laste opp noen bilder jeg rommet er forholdsvis lite, hadde sikkert gjort seg med mentor 6. men skal flytte var planen å da trenger jeg noe som duger

1600w :P finns ikke noe slikt på yamahaen min ikke rotelen eller, er billig standar elektronikk, ikke d beste å comboe disse med, men pengene rekker nokk ikke til.

hvor kan jeg finne klapp testen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger normal mellom 0,4 og 40 watt i fornruk, så 1600 watt er vel heller sjeldent.

Men seriøst. Uten sub så har jeg ca målt på ganske mange høyttalere som har ca 2x6,5" og 2x7" basser. Høyttalere til 3.000-60.000. I sweetspot som er normalt 3 meter unna vil jeg si at en 105-108 db er det som ligger innenfor normalen. Da spiller man så høyt man føler går greit uten noen form for fare. Peaker, rom, hva slags musikk og forsterkerkraft gir noe avvik. Men du har hvertfall et utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enkelt.
    Ta et raskt klapp med hendene dine og lytt etter ekko. Det skal være minst mulig etterklang i rommet. Gå også gjerne litt rundt i rommet og hør fra forskjellige posisjoner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •