System Audio Mantra 50 + Hegel H70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

System Audio Mantra 50 + Hegel H70

Da va tiden inne for å skaffe seg ett skikkelig anlegg.
    Budsjettet er på ca. 25k.
    Skal bruke det for det meste på musikk, da av typen: Rock, metal (symfonisk) og klassisk.
    Tenkte også i fremtiden å koble PC'en til TV'en slik at jeg kan bruke anlegget når jeg ser på serier/film.
    (Tenkte å kjøpe meg en Panasonic plasma i nær fremtid).

Har fått tilbud hos Soundgarden på dette oppsettet:
    - System Audio Mantra 50
    - Hegel H70 stereoforsterker med dac
    - Nordost white lightning høyttalerkabel
    - Soundcare Superspikes høyttalerføtter

Hegel H70 er på tilbud, ca. 3000 kr i avslag.
    Ender da opp på en pris på 26.500,- ink. frakt.

Er dette en god kombinasjon?
    Hegel H70 leverer jo "bare" 70W.
    Sparer jo mange tusen på å velge feks. Aura 50 isteden for Mantra 50, men Mantra'en har jo høstet gode kritikker overalt. Lyd og Bilde.
    Burde jeg gå for rimelige høytalere og bedre forsterker?

Karen jeg snakka med på Soundgarden mente dette var en god kombinasjon og jeg ville ikke trenge en ekstra DAC, da forsterkeren har dette innebygd.

Skal prøve å få til en lyttetest på en av Soundgardens butikker, men er ikke så lett når jeg bor laaangt unna...

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på. Du skal ikke tenke på at det "bare" er 70 watt. Det holder i massevis om det er en skikkelig forsterker. Har selv en doxa 70b (70 watt åpenbart) den kan drive det meste av høytalere meget bra. Det kan h70 også. Nordost lager gode kabler som jeg mener er kraftig overpriset. Jeg har ikke lyst til at dette skal bli en krig angående nordost vs andre kabelmerker men jeg ville vurdert in-akustikk istedenfor (finnes på dynabel). Det første du bør gjøre er å ta en lyttetest (som du sa) med egen musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er litt mer kvalitet over norske watt enn kinesiske :P
    Syns det var stiv pris kablene ja... Kunne du linket til de andre jeg kan velge?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Hegel H70 og System Audio Mantra 60, og føler at dette er en god kombinasjon. Kunne selvfølgelig hatt mer kraft, men denne pakken vil være et godt utgangspunkt å starte med. Dessuten er det utstyr som tar seg godt ut i stuen.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raskest
    Regner med det er litt mer kvalitet over norske watt enn kinesiske :P
    Syns det var stiv pris kablene ja... Kunne du linket til de andre jeg kan velge?
    Regner med du skal handle hos Soundgarden?
    Til det anlegget der hadde jeg valgt disse kablene:
    Nordost 2Flat Høyttalerkabel - Pris pr.meter - Høyttalerkabel - Kabel
    Få dem til å montere på bananplugger for deg.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er en fin kombinasjon som gir meget god lyd for pengene, inkludert høyttaler kabelen som er bra ikke lett å finne noe vesentlig bedre til prisen da nordost sine høyttaler kabler er meget gode, derimot signalkablene har ikke overbevist meg like mye. finnes selvfølgelig andre bra merker du kan velge men prisen blir nok ganske lik. Men det viktigste er att du har fått teste hele kombinajonen før kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasbha
    Har selv Hegel H70 og System Audio Mantra 60, og føler at dette er en god kombinasjon. Kunne selvfølgelig hatt mer kraft, men denne pakken vil være et godt utgangspunkt å starte med. Dessuten er det utstyr som tar seg godt ut i stuen.
    Hadde lyst på Mantra 60, men fant ikke noen plass der de solgtes... Tror ikke det er så stor forskjell på Mantra 50, begge har jo fått toppkarakterer. Mantra 50 hadde visstnok mindre spole. Fine høyttalere ja
    Til å starte med? Tenkte å skaffe noe skikkelig nå så jeg slipper å oppgradere på noen år.
    Mere kraft? :roll:

Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Regner med du skal handle hos Soundgarden?
    Til det anlegget der hadde jeg valgt disse kablene:
    Nordost 2Flat Høyttalerkabel - Pris pr.meter - Høyttalerkabel - Kabel
    Få dem til å montere på bananplugger for deg.
    Takker.
    Jises, det er jo ca. 2400,- forskjell på de kablene... Hva er forskjellen? Og vil jeg merke noe?

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde lyst på Mantra 60, men fant ikke noen plass der de solgtes...
    er vel lov å tro at mantra 50 er bedre enn mantra 60?

har selv mantra 30 og er fornøyd med de. var foressten gummi spikes med mine mantra HT

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.
    Jises, det er jo ca. 2400,- forskjell på de kablene... Hva er forskjellen? Og vil jeg merke noe?
    Fasiten på det er: Nei.
    Her snakker vi korte kabler, "rimelig" elektronikk. Hadde aldri kjøpt kabler til 2400,- til det anlegget. (Eller over hodet.)

Sørg bare for å få god kvalitet på loddingen av bananplugger og/eller spader. Fint om du får dem til å gjøre det for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering.

Var innom Soundgarden idag og fikk høre på H70 og Mantra 50.
    Systemet ble koblet opp å selgeren spillte gjennom noen sanger, fikk deretter høre på min egen musikk streamet rett ifra en bærbar pc med .flac filer. Streamet også fra Wimp. Lyden var SUPERB

Var også innom en annen butikk å hørte på B&W DM683 med en NAD forsterker til 16k. I mine ører kunne ikke dette sammenlignes med oppsettet på Soundgarden. Det ble ikke like skarpt og fint, ble litt mer innesluttet. Mantra 50 har dog ikke skikkelig dypt trykk, men det spillte rimelig høyt og klart.

Vanskelig å beskrive lyden, men jeg syntes Mantra 50 og H70 spillte utrulig bra, klar og skarp diskant og kjappe små elementer til rask bass i Rockemusikk. Det er mulig at man blir litt mer sliten i lengden av dette oppsettet fordi det spiller så skarpt, men det er sånn jeg liker at det skal være
    Det blir kjøp ja 8)

På Soundgarden brukte dem Logitech Squeezebox. Kunne gjerne tenkt meg den, men den hadde gått ut av produksjon. Derfor står valget mellom Sonos og Airplay. Noen erfaringer rundt dette?
    Kunne tenkt meg å streame den stasjonære-pc'ens .flac filer og i nærmere framtid bruke Wimp eller Spotify når dem kjem med Lossless.
    Vil styre musikken med min Samsung Android telefon ifra sofaen :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager altså, men merker at jeg blir litt irritert når selgere skal pakke på deg kabler til 2500 kr til et slikt anlegg.
    VAN DEN HUL The CLEARWATER kabel | Hi-Fi Klubben
    Slike kabler hadde klart jobben fint.
    Det er nok litt forskjell på kabler, men må jo finnes grenser.

En selger skulle briefe med sine kunnskaper og sa han hadde solgt de dyreste kablene til Nordost til en fyr med 11 kanals surround. Da snakker vi flere hundre tusen.
    Selger synes ikke at det var så galt, de var jo verdt det.

Skulle så høre på et anlegg med McIntosh og TAD høyttalere som alene koster over en halv million for paret. Dette var jo så hinsides bra i følge selger. Anlegget låt ræva og etter 5 min påpekte jeg at anlegget var feilkoblet. Noe som han mente var umulig.
    Men det var det, og da var det plutselig han stakkars nybegynneren han hadde ansatt som hadde koblet det opp for 14 dager siden sin feil.
    Poenget mitt er at jeg bare skulle myse litt i butikken og han står der og prøver å selge meg kabler til 30.000. Og så har han ikke selv hørt at anlegget var feilkoblet engang.
    Blir for dumt.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få si at jeg har opplevd noe lignende, dessverre. Selgeren la ut om fantastiske Nordost-kabler til flerfoldige tusen bla bla og anlegget låt innestengt og ræva.... Antakeligvis dårlig matching av komponenter, hva vet jeg. Kanskje det bare var Nordost signalkablene som tok inn mye støy og ødela for mye av lyden...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skarp lyd?
    Jeg er usikker på den forsterkeren der. Hva med å droppe den å kjøpe noe mer musikalsk? Hvis du legger på et par tusen kan du få deg en Marantz Pearl Lite. Jeg hadde den på Mantra 60 og det var drømmematch.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg har akkurat flyttet inn i ny leilighet. Så nå er det på tide å få fingern utav ræva å bestille seg noen høyttalere.

Ser at det er mulig å få noen brukte SA Ranger Master til ca. 15k.
    Regner med Hegel H70 blir for svak, så tenkte kanskje å skaffe enten H100 eller H200. Noen innspill?

Er det noe å hente på dette? Er rimelig fornøyd med det jeg fikk oppleve når jeg hørte på Mantra 50 og H70.

Feks. Ranger Master + H100 ligger på ca. 24k. Altså samme pris.
    Eventuelt å gå for en H200. Dog endel dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Skarp lyd?
    Jeg er usikker på den forsterkeren der. Hva med å droppe den å kjøpe noe mer musikalsk? Hvis du legger på et par tusen kan du få deg en Marantz Pearl Lite. Jeg hadde den på Mantra 60 og det var drømmematch.
    Tja. Litt vanskelig å beskrive. Men det motsatte av innesluttet?
    Feks. Når du snakker med hånden for munnen, da er det innesluttet. Med skarpt mente jeg kanskje det motsatte, at noen skriker til deg
    Kor du finn den forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke dy meg. Så har nå bestillt oppsettet lik post 1.
    Så da er det bare å vente til over helgen

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke dy meg. Så har nå bestillt oppsettet lik post 1.
    Så da er det bare å vente til over helgen
    Gratulerer med handelen. Du skal nok få mye glede ut av det oppsettet :-).

Handlet du kablene også, eller tok du til "fornuften" ? :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Gratulerer med handelen. Du skal nok få mye glede ut av det oppsettet :-).

Handlet du kablene også, eller tok du til "fornuften" ? :-)
    Takk
    Jeg dreit kanskje på draget, men jeg spurte om hva de kunne gi meg isteden for de kablene, da var svaret noe til ca. 1-1.5k. Så jeg bare kjøpte hele skiten... 8)
    Noen sier jo kabel er kabel. Andre sier jo bil er bil. Vet ikke om det er rett å sammenligne, men har ikke satt meg så mye inn i saken så kjøpte bare ferdige kabler. Syns likevel jeg betalte mer enn det som hadde vært nødvendig.

Uansett. Det var akkurat det oppsettet jeg var å hørte på. Så tar ingen sjanser

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spe på med en SA10 om du trenger mer trøkk i bunnregisteret da vell

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenker å avslutte denne tråden nå med et lite brukerinntrykk.

Pakket opp høyttalerne igår ca. kl. 12. For å ikke ødelegge førsteinntrykket satt jeg på høyttalerne på vanlig snakkevolum og lot dem spille i fred i noen timer. Så økte jeg volumet litt og lot dem spille resten av dagen. Var innom av og til å hørte på, bassen var noe som var litt fraværende, men ellers virket alt ok.

Idag fyrte jeg dem opp ca. kl. 10 spillte med ok volum i en times tid, så trøkket jeg litt på. Utrulig bra! Bassen har kommet seg mye mer og jeg merker at jeg ikke trenger å ha volum-bryteren like langt opp før å få like høy lyd. Jeg er nok bare 1/5 på vei til å innspille høyttalerne, men de låter i mine ører utrulig bra nå!

Det ble skikkelig dritkjipt å sette på musikk på pc-høyttalerne... Har Logitech Z5500 og Asus Xonar D2X lydkort. Forskjellen er stor.

Har spillt kjente sanger jeg kjenner godt til i de siste timene og legger faktisk merke til små detaljer som jeg ikke har gjort før Trommene høres helt himmelsk ut. Bassen slår kjapt og fint.

Hegel H70 og System Audio Mantra 50 er virkelig en fin kombinasjon. Jeg bruker den bærbare datamaskinen koblet til Hegel'n med USB-kabel. Bruker som regel VLC med .flac filer, og skulle jeg formodning ikke ha .flac filer, så bruker jeg Spotify.

For de som liker dypbass som rister glassene utav skapene, så er dette ikke riktig oppsett, men for dem som liker ren, stram og dynamisk musikk er dette en fulltreffer.

Så, for de som er interessert, usikker og befinner seg i Narvik området. Så er det bare å ta kontakt for å få en liten lyttetest hos meg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •