Senterhøyttaler - Bør være fra samme serie, eller bedre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Senterhøyttaler - Bør være fra samme serie, eller bedre?

Sitter i dag med en Denon 3808a receiver og et stereooppsett med Dali Blue 5005 høyttalere (resten ser dere i signaturen).

Bor i en leilighet på 100 m2, så noe surround blir det ikke noe av før jeg eventuelt flytter.
    Men så begynte jeg å tenke på om en senterhøyttaler kunne være lurt.

Driver å kikker på brukten etter en Dali Blue C1000 i sort, men er sjelden jeg ser de her på Østlandet.
    Men lurer da på om det er et must å ha samme serie, eller om jeg eventuelt kunne gått for en Dali Concept eller Zensor senter i stedet?

Blir liksom ikke helt klok på det der med senter, for i utgangspunktet har jeg lest/hørt at man bør ha senter i samme serie for at lydbildet foran skal være så lik som mulig når ting på skjermen beveger seg fra en side til en annen.
    Samtidig ser jeg jo at mange anbefaler folk å gå opp en modell på senterhøyttaleren siden det på film er denne som tar seg av det meste av lyden.

Noen som kan hjelpe meg her?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vi snakket en del om før, sålenge signaturen på lyden matcher, da bruk så mange penge du overhodet kan på senter, så stor som overhodet mulgt....
    På mange film og konserter er det kolossalt så mye lyd senteren får tilført, Eagles "Hell Freezes Over" i DTS er et eksempel.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En senter bør være identisk med frontene, altså ikke liggende. Alt annet vil skille seg ut i større eller mindre grad.
    Personlig hadde jeg droppet senter dersom ikke det var mulig og hvis man så på film primært alene. Og heller jobbet med riktig plassering av frontene og demping av tidlige refleksjoner.

Er man flere som ser på film, så må man nesten ha senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali

Jeg har 6006 og en suite 0.7 center. De jobber helt fint sammen. Så kanskje du kan finne en slik en på brukten?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Kjørte Dali lektor lcr sammen med Dali 104 ei stund. Fungerte bra i sammen det. Savnet ikke noe særlig med tanke på lydforskjell når jeg hørte på musikk i surround.
    Lektor lcr er litt stor, men har du plass så er det greit.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere er flere som ser film så kjøp en bra senter høyttaler. Hvis det kun er deg som normalt ser og du sitter i sweet spot vil du trolig komme bedre ut av det med et rent stereo oppsett.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten i vært fall et par bakhøytalere, blir det nok ikke noe særlig mer opplevd surrond med kun front + en senterhøytaler. Det blir litt tja rett og slett. Så viss planen er å vente med surrond, så hold deg til den planen, er mitt råd. Det som evt kan være noe er en subwoofer i anlegget for å få litt mer skyv i bassen i film.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller ikke bygga på senter om du ikke går for surround da må du stort sett se filmer i 5.1 og da vil du jo miste lyden bakfra ;-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet om en Dali Blue C1000 i sort som det er mulig kan selges, om det er interessant. Denne befinner seg ca en time sør for deg.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange svar!
    Er i utgangspunktet fornøyd med stereoperspektivet når jeg ser film, ble bare nysgjerrig om noe kunne bli enda bedre

Til Geir Arne:
    Kan være interessert i en C1000 dersom den er pent brukt og selgeren vil ha en edruelig pris send meg en PM når du har sjekket opp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •