B&W PV1D: Hvordan koble til to forsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question B&W PV1D: Hvordan koble til to forsterkere?

Jeg vurderer å kjøpe en B&W PV1D sub, men jeg har to forsterkere (en for musikk og en for film) som jeg ønsker å koble til.

Såvidt jeg vet har PV1D 'bare' et sett med innganger (1), så jeg vet ikke om det er noen god løsning å koble til en forsterker på hver inngang (ene på venstre, andre på høyre). Eller burde jeg heller bruke en slags svitsj? Finnes det løsninger som tillater flere kilder koblet opp mot en sub? Merk at bare en av forsterkerne vil være aktiv samtidig.

Nå bruker jeg to subwoofere (en for film og en for musikk), men ønsker av praktiske grunner å erstatte disse to med PV1D dersom det lar seg gjøre.

MERK: Dette må ikke forveksles med den mer vanlige problemstillingen der en forsterker skal drive flere sub'er. Her er problemstillingen motsatt.

(1) Jeg sier 'bare' i anførselstegn fordi det tross alt er ganske vanlig med bare et par innganger

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B-Tech har omskifningsbokser med f.eks. tre innganger og en utgang, da kan du switche på denne, men en annen ting er voluminnstilling, du må kanskje justere gain på subben så det passer i stereo, og da regulere gain i receiveren for LFE slik at det passer der også når du bytter.
    Her er en billig RCA-veksler | Clas Ohlson
    REL sine subwoofere er forberedt på dette, med to innganger, med hver sin volumkontroll....en LFE og en linjeinngang med variabel delefrekvens.
    http://avforum.no/forum/showthread.p...02#post1506702
    Men se manualen http://www.bowers-wilkins.com/Downlo...V1D_manual.pdf subben har jo flere innganger, du kan bruke høynivå inngangene fra dine høyttalere, og lfe, så du kan sikkert skifte inngang på subben...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input, jeg sjekket manualen før jeg stilte spørsmålet på forumet, men fant ingen måte å koble til flere forsterkere på, selv om sub'en har flere innganger. Tror nemlig ikke at jeg kan bruke høyttalerinngangene på sub'en, men jeg skal dobbeltsjekke dette. Det er mulig at jeg rett og slett velger en svitsj.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke signalkabel fra ene ampen, og høyttalerledningene til den andre amp'en. Subwooferen har presets så du kan enkelt velge mellom!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Du kan bruke signalkabel fra ene ampen, og høyttalerledningene til den andre amp'en. Subwooferen har presets så du kan enkelt velge mellom!
    Som sagt, jeg kan ikke det på mitt oppsett dessverre (jeg har bare linjeutganger).

Jeg har sjekket ut AVForums.com og det ser nok ut til at en svitsj er det enkleste og tryggeste i min situasjon.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen ser du den lille firkantede terminal, det er høynivå innganger.
    Du trekker et set lampettledninger fra enten din effektforsterkers høyttalerterminaler (den du bruker til stereo), eller du kan trekke de fra høyttalerne selv og til subben.
    Lfe kobler du til fra din receiver. Hvordan du velger presets kan du se i manualen.
    Men du bestemmer selv...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •