Kjøpe nye høyttalere + forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kjøpe nye høyttalere + forsterker

Hallo folks!
    Registrerte meg her kun for timer siden, så dere for å ha meg unnskylt om jeg poster dette på feil sted. =)
    Ønsker rett og slett litt hjelp og anbefalinger til innkjøp av nytt stereoanlegg av dere som kan dette.
    Først av alt: bytter ut anlegget jeg har hatt i siden konfirmasjonen(7år siden), altså et par Tangent SR-500 fronthøyttalere og Jvc Rx 4062 receiver. Funket ok, men tenkte det var på god tid å bytte de ut og gå opp et par klasser. Dette kostet vel rundt 3-4k nytt den gang, om jeg ikke husker helt feil.
    Bruket er i hovedsak å lytte til musikk - for det meste spotify (la oss si 75%-ish) mellom pc, men også mobil og nettbrett. Musikksmaken min er forholdsvis vid, men det går aller mest i rock. Blir også en del "p3-musikk" og listepop.
    Itillegg så vil jeg bruke det til å se film + konsert-dvder på tvn/ps3 og kanksje til litt spilling på ps3. Rommet dette skal være i er på ca 5×6 m. De skal helst stå nær veggen i bak-kant, 15-30 cm ut fra veggen. Vet ikke om dette har mye og si? Kan isåfall trekkes noe ekstra ut. Ellers så er ikke størrelse eller utseende spesielt viktigt. Prisen tenkte jeg skulle ligge på rundt 15 000,- kan nok også strekke meg opp mot 20. Synes dere dette her høres mye ut til mitt bruk? Er f.eks 10 000 tilstrekkelig for mitt bruk? Vil jeg høre noe særlig forskjell? Som dere sikkert har skjønt, er jeg ingen ekspert på omerådet -snarere tvert imot. :P
    Videre, hva skal jeg legge mest penger i; høyttalerne eller forsterker? Og bør jeg velge en stereoforsterker eller hjemmekinoreceiver? Trenger jeg noe mer utstyr?
    Forforsterker, bi-amp, bi-wireing -Er så mye her jeg ikke har noe kunskap om...

Jaja, all hjelp og råd og tips blir tatt imot med stor glede =)
    Hilsen H.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er finere lyd i stereoforsterker enn hjemmekinoreceiver
    2. Burde legge mest penger i forsterker
    3. Bi-amp er jeg ikke 100% sikker på så vil ikke svare på de...
    4. Trenger ikke noe mer en forsterker, høytallare og kabler for å spille, men en DAC kan løfte lydbilde ditt
    5. Oppsett

Klipsch RF-82 II gulvstående høyttaler - Sort - Gulvstående - Høyttaler

Harman/Kardon HK 3490 Stereoreceiver - Sort - Forsterker - Stereo

Hegel HD11 32 bit D/A-konverter - Sort - D/A-konverter - Digital frihet

der er ett oppsett jeg trur du vil like

Anbefaler på de sterkeste å ringe til Soundgarden å spørre om de du lurer på

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres vell ut som du burde kjøpe feks noe som dette, Denon avr-2313 sammen med Dali zensor 7 event Dali lektor 6, vil være en bra start. så kan du dytte på en sub hvis du ønsker i tillegg og event bakhøytallere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mye mer fornøgd med det jeg linka enn de BUGGS skriver Just saying...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke helt får med meg er om fokus er på Stereo eller surround ?

Men vil gå ut ifra stereo siden du vil mest sannynlig få best lyd med dette etter et budsjett på 10k.

Før jeg egentlig går ut og anbefaler merker så vil jeg anbefale deg og gå ut og lytte litt for og finne litt mer ut av lyden du liker, kan fort bli veldig feil og anbefale deg høytalere med en spesifik karakter, om du ikke har selgere i nærhet kanskje 'misbruke' noen kompiser noter hva de har av annlegg og hva du selv synes om de så kan vi kanskje peke deg videre.

*Tar forbehold om potensielle grov trekk og små feil*

Bi-wire/amp terminering krever først og fremst at du har høytalere med dobbelt opp med terminaler, altså et sett +\- terminaler for diskantog mellom tone, og et sett for bass.

Bi-wire er når du da tar dobbelt opp med kabler ut fra en enkelt utgang fra forsterker og setter på bass og diskant-mellomtone inngangene respektivt, bi-wire kabler har ofte et enkelt par banan plugger i ene enden og 2 i den andre.

Disse høytalerne pleier og ha med en bro mellom pluss terminalene og minus terminalene, og Bi-wire har ikke så veldig mye for seg med mindre disse broene i seg selv er defekte, men de kan ellers bare byttes med en liten kabel bit.

Bi-amp, er noe av det samme, men her bruker man da separate effekt kanaler og en Bi-amp kabel har fire endepunkter i hver ende.
    Mange receiver 7.1-9.1 receivere kan ofte bruke 'ekstra' kanaler for nettop bi-amping men igjen har dette egentlig lite og si siden alle kanalene går fra samme strømforsyningen, noen vil da egentlig si at dette i essensen blir det samme som bi-wire med at sammenslåingen ikke skjer i kabelen men internt i receiver.
    Så ideelt sett for maks effekt av Bi-amping så skulle man da hatt 2 monoblokk effekt forsterkere pr høyttaler.

Jeg har selv prøvd bi-amping fra receivern min men hørte absolutt ingen forskjell på dette fra og kjøre vanlig, er sånn sett ofte bedre og bruke penga på en god og kraftig 2 kanals effekt forsterker enn og kjøpe 2 billigere og mindre kraftige effekt trinn for bi-amping.

Velkommen til Avforum og lykke til på ferden
    PS: de 'dummeste' spørsmålene er ofte de det er viktigst og få svar på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @TorTorden - Er stereo jeg har tenkt. Surround er uaktuelt. Så da er vel stereoforsterker det jeg bør velge.
    Men med tanke på tilkoblingsmuligheter mellom annlegget og tv, data, ps3, nettbrett osv. Trodde jeg at en receiver var bedre til dette, eller er det helt feil?
    Kommer ikke til å ha sub eller bakhøyttalere eller noe mer enn stereo.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til deg hadde jeg helt klart gått for receiver da den egner seg best til ditt bruk med tilkoblinger , lyd messig kunne du fått noe mere kvalitets lyd, men tviler du vil merke særlig forskjell til ditt bruk. Så ta den en tur rundt i ett par hi-fi butikker og finn noe du liker for det ikke så relevant hva vi andre liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til lydsmak og karakter går dette på hva slags musikk jeg liker for å si det sånn? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nok ta en tur til hifiklubben eller andre for å prøvehøre litt ja

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man har litt tålmodighet, og holder øye med bruktmarkedet, da kan du for 20K få deg elektrostater, forsterker og en Mac Mini du kan bruke til Spotify, iTunes pluss diverse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BlackDragon98 - DAC har jeg ikke hørt/visst om men det ser jo ut som om kan være vært i det minste sjekke ut. Bra tips, takk :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater? Vet ikke helt hva dette er :s
    Så bilder på google :P virker litt overkill for min del... :P
    Bruktmarkedet er et bra innspill og skal se litt rundt, samtidig føler jeg en viss trygghet ved å handle hos en forhandler mtp. at da har jeg et sted å forhøre meg med, og også forholde meg til.
    Samtidig kan jeg f.eks. kanskje få en god forsterker til en billig penge om jeg kjøper den brukt - men da må jeg vite hva jeg er ute etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for surroundreceiver, har dei fleste her innebygd DAC av "god nok" kvalitet. Ein heil del nyare stereoforsterkarar har og god nok innebygd DAC. Dersom du skal kjøpa nytt/nyare brukt, vil eg anbefala forsterkar/receiver med digitale inngangar og innebygd DAC. Dette gjer at du treng ferre komponenter, ferre kablar osv, som er mykje enklare.

Når det gjeld kva høgtalarar du skal velja, så kjem det heilt ann på korleis lyd du likar. Veldig mange, inkludert meg sjølv, er kjempenøgd med Klipsch, men samtidig er det mange som ikkje likar dei i det heile tatt. Det er derfor uvisst om du likar for eksempel Klipsch, B&W, Triangle, DefTech, Jamo, CV, Dali osv osv... Det må du nesten lytta deg fram til.

Eg ville ikkje brukt mindre enn halvparten av budsjettet på høgtalarane.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg bør legge mest av pengene i høyttalerne altså?
    Når det gjelder receiver/forsterker, kan jeg kjøpe denne uavhengig av høyttalerne, eller bør dette matche hverandre mtp. Karakter og egenskaper?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfingerregel har tidligere vært at man bruker 1,5 ganger så mye penger i forsterker i forhold til høyttaler. Om dette stemmer enda er jeg litt usikker på.

Mvh Faller

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare I22 Dac og høyttalere fra brukten er min anbefaling.
    Det finnes også andre gode alternativer til stereoforsterker med innebygd digital/analog konverter (DAC) som er noe rimeligere. Dette kan også kjøpes på brukten.

Klipsch rf82 er vel ikke å anbefale om de skal stå så nærme bakvegg? (Spør mer enn jeg svarer her..)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    til deg hadde jeg helt klart gått for receiver da den egner seg best til ditt bruk med tilkoblinger , lyd messig kunne du fått noe mere kvalitets lyd, men tviler du vil merke særlig forskjell til ditt bruk. Så ta den en tur rundt i ett par hi-fi butikker og finn noe du liker for det ikke så relevant hva vi andre liker.
    +1

Sitat Opprinnelig postet av Hifi15
    Når det kommer til lydsmak og karakter går dette på hva slags musikk jeg liker for å si det sånn? :P
    Faktiskt ikke, noen liker f.eks en ren til dels skarp diskant som f.eks Klipsch eller Dali vil kunne gi, mens andre igjen ville foretrukket akkurat samme musikken på Cerwin-Vega som i mine ører like godt kunne verdt høytalere trukket med store våte ull tepper.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 356 med innebygget MDC dac + Dali Lektor 6 evt. Zenzor 7.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å selge min NAD C390DD til en fin pris, da har du et bra utgangspunkt du kan bygge på.

Send meg en PM om det kan være noe.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Jeg vurderer å selge min NAD C390DD til en fin pris, da har du et bra utgangspunkt du kan bygge på.

Send meg en PM om det kan være noe.
    Den er meget god! den dekker alle behov som en god forsterker skal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •