Hvordan få godlyden, plassering og sweet spot

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få godlyden, plassering og sweet spot

For mange her inne vil jeg tro dette er 101 audiofil men for andre mistenker jeg det er endel forvirring rundt begreper som slenges rundt hver gang man snakker om den berømmelige sweet spoten. Jeg er på ingen måte utdannet lydtekniker/lydingeniør etc så kom gjerne med rettinger evt bidrag til mitt forsøk på å hjelpe de som evt syntes disse tingene er litt ullne. Jeg har med vilje ikke beskrevt romnoder, group delay, polardiagram etc da jeg håper at dere som har tung kompetanse her inne kan detaljere ut dette mye bedre enn meg, slå dere løs.

Gang på gang ser man folk som legger penger i nytt utstyr men som som jeg mistenker ikke får ut potensialet i det de allerede har av utstyr. Dette resulterer som regel med ny oppgradering og nødvendigvis ikke bedre lyd, eventuelt marginale forbedringer. Tenkte derfor å lage en liten tråd om hvordan man kan få ut potensialet i det utstyret man allerede besitter uten å gjøre det for komplisert samt bruke tilnærmet null penger.

En stor (største) bidragsyteren til hvordan et anlegg låter er høyttalerene (sikkert uenighet rundet dette men det er nå min mening). Jeg tar utgangspunkt i at man har ok kildemateriale og en egnet forsterker uten at jeg kommer til å utbrodere dette i denne tråden.

Vi sitter da igjen med tre enkle trinn til god lyd.

1. Valg av høyttalere
    2. Plassering av høyttalere
    3. Akustikktiltak i lytterommet

Kan man krysse av punktene over og fortsatt syntes det er noe som mangler, hopp tilbake til punkt 1

Del 1

1. Valg av høyttalere
    Velg høyttalere som er egnet for det DU trenger og ønsker av lyden til anlegget. Ønsker du å spille neseblodhøyt og bass er det som gjelder, ikke velg en bokhyllehøyttaler. Skal du sitte og nippe til en cognac mens du koser deg med et detaljerikt og tredimensjonalt lydbilde så er kanskje ikke to store kjøleskap fra Cerwin Vega veien å gå. Poenget mitt er at høyttalere handler om fysikk og du vil alltid være begrenset av de gode gamle fysiske lovene. Velg høyttalere etter behov og hva du mener er god lyd!

2. Plassering av høyttalere og Sweet Spot

Skal man få den berømte sweet spot lyden må lyden fra høyttaler A og B treffe lytterens ører samtidig. Dette er i utgangspunket mulig først når man har lik avstand fra høyttaler A og B. Man må også ha en viss avstand mellom høyttalerene for å kunne skille lyden fra høyttaler A fra B, se figur. Dette er ofte illustret som en likevinklet trekant som figuren viser.

-screen-shot-2013-07-08-12-49-19-am-png

Merk at sweet spot er som regel nettopp en "spot", du skal ikke bevege deg veldig langt utenfor dette området får man mister magien.

Men la oss fortsette, dette er dessverre ikke nok for å nå audionirvana.

Lytteposisjon
    Når du sitter i godstolen bør ørehøyde være på nivå med mellomtone evt mellom bass og diskant i høyttalerene. Dette kan variere fra høyttaler til høyttaler så sjekk manualen.

Polaritet og fase
    Når man har fått plassert høyttalerene i noe som ligner på figuren over bør man sjekke at man har koblet opp høyttalerene med samme polaritet, dvs at høyttalerene spiller i fase med hverandre. Kort forklart så er lydsignalet en sinus som beveger seg opp og ned rundt et nullpunkt. Når høyttaler A klater opp mot en bølgetopp skal høyttaler B klatre opp samme topp. Har man feil polaritet (bytta pluss og minus på den ene høyttaleren) vil den ene høyttaleren klatre opp mot toppen mens den andre jobber seg ned mot bølgebunnen og signalene fra A og B kansellerer hverandre.

Dette er for de fleste veldig hørbart, høres omtrent ut som lyden kommer fra inni hodet istedet for foran lytteposisjon. Dette kan man lett sjekke med et batteri. Ta et 9volts batteri på pluss/rød terminal og minus/sort terminal på høyttalerne. Beveger f.eks høyttaler elementet seg utover på høyttaler A skal det også bevege seg samme veien på høyttaler B. En liten test i videoen under.

[YOUTUBE]H-kxtKGR2vY[/YOUTUBE]

Mer om fase, balanse og oppkobling her:
    How to Check if your Speakers are Wired Correctly | Richard Farrar

Avstand til bakvegg
    Kort fortalt vil bakveggen være med på å forsterke høyttalerens bassrespons jo nærmere den kommer bakveggen. Så ved å bevege høyttalerene vekk fra bakveggen får man som regel mindre men mer definert bass i motsetning til mer men udefinert/buldrende bass nært bakveggen. Smak og behag.

-screen-shot-2013-07-08-12-51-11-am-png

Avstand til bakvegg vil også virke inn på dybden i lydbildet. Jo nærmere man er bakveggen jo mindre dybde får man typisk i lydbildet. Merk at man også kan miste dybden i lydbilde hvis man har for stor avstand til bakvegg.

Avstand til sidevegger
    De fleste høyttalere ønsker seg litt luft på siden for å redusere effekten av førsterefleksjon (mer om dette senere). Typisk vil man ha en halv meter til sideveggene for å få et stort og definert lydbilde. Avstand til sidevegg kan også varieres med mengde av f.eks Toe-in/out.

Toe-in og Toe-out
    Nå som man har fått plassert høyttalerene riktig i forhold til hverandre, sjekket polaritet og avstand til vegger kan man justere vinkelen på høyttalerene. Toe-in og Toe-out er mye brukte begreper i hifi-verden. Toe-in er vinkling av høyttaler inn mot lytteposisjon mens Toe-out er vinkling ut fra lytteposisjon. Vinkler man en høyttaler mot lytteposisjon (Toe-in) får man en varmere og fyldigere lyd med et større senterfokus i lydbildet. Dette går på bekostning av bredden i lydbildet. Vinkler man høyttalerene ut fra lytteposisjon (Toe-out) får man en mer definert og detaljert lydbildet, alstå større/bredere lydbildet men på bekostning av senterfokus. Igjen her handler det om smak og behag samt finne balansen man selv syntes høres bra ut.

3. Akustikktiltak i lytterommet

I et godt lytterom ønsker man en god balanse mellom direktelyd og reflektert lyd. Typisk ønsker man å ha kontoll over førsterefleksjon samt i små rom kan det være behov for bassfeller da bassen fort kan bli dominerende og upresis. I utgangspunktet har man to hovedprinsipper for å kontrollere lyden, absorbsjon/demping og diffusjon/spredning. Det er mange måter å kontrollere dette på men jeg tar for men noen enkle grep som har gjort underverker for lyden hjemme hos meg.

Direktelyd og reflektert lyd
    I utgangspunktet ønsker man så mye direktelyd som mulig og en kontrollert mengde reflektertlyd. Direktelyd er lyden som går fra høyttaleren uten å treffe hverken tak eller vegger før den treffer lytteposisjon. Reflektert lyd er altså lyden som har vært innom vevgger, gulv eller tak før den når lytterens ører.

Det som skjer når lyden treffer vegger eller tak er at den mister energi og reiser en lengre rute enn direktelyden. Konsekvenen av dette er at lyden kommer forsinket frem til lytter og i ufase med direktelyden. Lyden vil fortsette å "sprette" rundt i rommet inntil den har mistet så mye energi at den ikke lenger er hørbar. Dette er med på å gjøre lydbildet mer upresist og detaljene i lydbildet går tapt.

Kontroll av førsterefleksjon
    Førsterefleksjon er som navnet indikerer lyd som har truffet veggen en gang før den havner i lytteposisjon. Denne lyden blander seg med direktelyden og intefererer som gir som nevnt upresist lydbildet. Her kan man bruke f.eks Rockwoll lydplater eller lignende for å absorbere energien og altså dempe førsterefleksjon.Rockwoll plater får man tak i hos de fleste byggevarekjeder og de koster ikke stor men de gir stor forbedring av lydbildet. Ideelt sett bør man ha et sted mellom 5-10cm tykkelse på platene og henge de noen centimeter ut fra veggen. Mer om førsterefleksjon her:

[YOUTUBE]B9u7k2V4YPw[/YOUTUBE]

Bassfeller
    I små rom får man ofte kraftig forsterkning av de laveste frekvensene, ujevn respons på bass i form av rom noder. Ved å ha absorbenter i hjørner bidrar dette til å redusere "room gain" / effekten og man sitter igjen med en mer definert bass og en kontrollerbar frekvensrespons.

Diffusorer
    En diffusor er egentlig kun en plate eller lignende med irregulær geometri som hjelper å spre den reflekterte lyden i rommet. Dette gjøres for å få mere "luft" i rommet / rommet virker større enn det egentlig er.

[YOUTUBE]G4O4ZpYVesc[/YOUTUBE]

Del 2: Testing
    Nå som vi har gitt anlegget de riktige forutsetningene for å spille bra er det på tide å teste.Tenkte jeg skulle legge ut noen lenker som kan være av interresse. Det er mer utfyllende forklaring til de ulike testene i lenkene under.

Stereobilde/imaging
    Her tester vi hvor godt anlegget tegner opp lydbidet foran og rundt oss (soundstage).
    - Høyre/venstre/senter
    - Low Frequency (Subwoofer) Sound Localization Test
    - Listening Environment Diagnostic Recording (LEDR), hvor godt plasserer høyttalerene lyden i rommet.
    - Stereo Perception and Sound Localization

Frekvensrespons
    En god høyttaler gjengir hele det hørbare frekvensspekteret, 20-20000Hz. For de fleste som har passert 20åra er som regel litt av de øvre frekvensene noe redusert, de fleste hører greit 20-18000Hz. I utgangspunktet ønsker man en relativt flat frekvensrespons gjennom det hørbare området. Med flat mener jeg at det ikke er vesentlige dipper eller topper. Har du et dB-meter evt bruke øra for å høre om lydnivået er det samme gjennom de ulike sveipene. Skal man inn i detaljene her må man få seg en målemic og bruke software men øra er som regel en god indikasjon på hva som foregår.

Første test er en full sveip fra 20-20000Hz

[YOUTUBE]qNf9nzvnd1k[/YOUTUBE]

- 10-200Hz sveip
    - Hvor gode er øra dine egentlig? Enkel hørselstest del 1 og del 2

Dynamikk (Dynamic Range)
    En veldig enkel forklaring på dynamikk er forholdet mellom den høyeste og laveste lyden du kan høre (gitt konstant volum), angis i dB. Her kommer ofte ord som headroom inn. En god innspilling har ofte mye dynamikk og skal denne gjengis uten forvrengning trenger høyttalerene (og forsterker) krefter til å gjengi de høyeste lydene uten å komprimere lyden (mangel på headroom). Dvs, man trenger hestekrefter utover referansevolum for å kunne gjengi dynamikken på en riktig måte /ha nok headroom.

- Dynamic Range sound test

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mye her til å lese alt så sent men slenger meg på slik at denne tråden ikke blir glemt/borte fra meg..
    Men absolutt verdt å lese og flott veidledning for lydinteresserte.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fordypning

Førsteposten er en enkel 1-2-3 til et særdeles stort og komplisert fagfelt. For de som ønsker å lese mer om noen av temaene jeg beskrev i førsteposten så hiver jeg opp noen lenker til videre lesing og noen nyttige verktøy som er relevant til førstepost.

Verktøy:

- Room EQ Wizard, REW is room acoustics analysis software for measuring and analysing room and loudspeaker responses.

- Loudspeakers Calculator, simulator for å beregne responsen til ulike høyttalere i ditt rom

- Room Eigenmodes Calculator, This calculator determines the room eigenmodes with the 20 lowest eigenfrequencies for rectangular rooms and presents them in ascending order.

- SPL Calculator, This calculator will compute the predicted maximum sound pressure level (loudness) at the listening position.

Lesestoff:

- Room Setup & Speaker Placement Guide, The placement of speakers in a room greatly affects system performance. This guide, written by George Cardas, provides insight into Golden Ratio based system setup.

- Acoustics of Small Rooms, Home Listening Rooms, Recording Studios

- Standards for Stereo Listening Rooms, This paper presents in‐room acoustical measurement standards as well as quantifiers of the environment itself for the purpose of high‐performance 2‐channel audio reproduction.

- Practical Guidelines For Constructing Accurate Acoustical Spaces

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avstand til bakvegg

Lurer på - hvordan påvirker avstand til vegg BAK lytteposisjon opplevelsen?

Opplever i mitt rom at helt inn til bakvegg blir det betydelige mengder bass.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1!

Veldig bra, her har jeg noe å lære. Takk Ender!
    Klipsch RF-7 II, Klipsch RC-64 II, Klipsch RS-62 II | XTZ Cinema 3x12" | Onkyo PR-SC5509 | Emotiva XPR-2 | Emotiva XPA-3 | Panasonic DMP-BDT330 | Samsung UE55F8005 | DarbeeVision | PS3 & PS4 | Chromecast v2 | Harmony Touch | Nettside

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da oppdaterte jeg førsteposten med noen ulike lydtester. Hvis det er noen som har flere gode testlenker så hiv de ut så kan jeg oppdatere.

Mesteparten ble skrevet litt sent i natt så mulig noe er riv ruskende galt, si ifra Evt hvis det er noe helt fundamentalt som er utelatt..

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth

Så ikke denne før nå. Jeg vil tro det er fordelaktig å ha avstand til veggen bak lytteposisjon av to (sikkert flere) grunner. For det første vil den reflekterte lyden fra bakveggen komme fort i retur i øra dine. For det andre vil du sitte nærmere hjørnene til bakveggen og da også rom nodene for de lave frekvensene. Som du sier, betydelige mengder bass.

Husk, alle rom har naturlige egenfrekvenser / rom moder. Disse gir forvrengning typisk under 300Hz som gir peaker og dipper i frekvensresponsen. Modal resonansene lagrer energien og avtar sakte. Dette gjør som regel at bassen på disse stedene oppleves som "boomy"/mye bass.

Sitter man nært bakvegg er nok bassfeller og diffusorer veien å gå.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth

Om du sitter klin inntil bakevegg så vil du ofte få en heving av bassområdet som resultat. Om du har et sofabord framor sofaen, sett deg på det så finner du raskt ut hva jeg mener.

Den bassen du får gain på er ofte rotete desverre, selv om det til tider kan virke morsomt.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra informasjon her. denne posten burde nesten bli klistret

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott tråd

Veldig grei innleiing i første post.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe tiltak Ender :-)

Og jeg stemmer også for og få denne tråden klistra :-D

En enkel siste test for og finne ut om man har kommet i sweetspot og har alt i fase bør være Qsound demoene.

Eventuelt Roger Waters infamøse - amused to death (finnes på spotify).
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kudos! bra tiltak!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det DimaCruz, Komlo og TorTorden. Tenkte jeg kunne lage en basic 1-2-3 etter at jeg leta etter noe lignende selv her på forumet i forbindelse med en annen post. Mulig det finnes men fant ikke noe.

Det meste her er nok elementært for storparten av folka som henger her men for de som ikke kjenner til dette så håper jeg det er til hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye kjekt lesestoff, får abbonere på den her er ganske grønn når det gjelder slikt som du beskriver her, så kanskje man kan lære litt ved å følge med på den her tråden:-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Takk for det DimaCruz, Komlo og TorTorden. Tenkte jeg kunne lage en basic 1-2-3 etter at jeg leta etter noe lignende selv her på forumet i forbindelse med en annen post. Mulig det finnes men fant ikke noe.

Det meste her er nok elementært for storparten av folka som henger her men for de som ikke kjenner til dette så håper jeg det er til hjelp
    Du må som regel lete en del for å finne tilsvarende det som står i tråden her samlet. Ofte igjennom 8-9 tråder der det er mye off-topic. Så bra tiltak.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du må som regel lete en del for å finne tilsvarende det som står i tråden her samlet. Ofte igjennom 8-9 tråder der det er mye off-topic. Så bra tiltak.
    Det er det som er min erfaring også. Jeg tenkte jeg skulle linke opp et par av de andre tilsvarende trådene som ligger litt her og der. Vet det finnes en veldig bra subkalibreringstråd blandt annet. Se om jeg får ut fingen litt senere.

Jeg ble klar over (etter jeg lagde denne tråden) at det faktisk ligger brukerguider her på forumet. Mulig noen kunne laget en "master" guide som linker videre til mer detaljerte tråder. Det ligger utrolig mye bra her på forumet, problemet er bare å finne det..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Det er det som er min erfaring også. Jeg tenkte jeg skulle linke opp et par av de andre tilsvarende trådene som ligger litt her og der. Vet det finnes en veldig bra subkalibreringstråd blandt annet. Se om jeg får ut fingen litt senere.

Jeg ble klar over (etter jeg lagde denne tråden) at det faktisk ligger brukerguider her på forumet. Mulig noen kunne laget en "master" guide som linker videre til mer detaljerte tråder. Det ligger utrolig mye bra her på forumet, problemet er bare å finne det..
    Mitt syn på brukerguidene er at de er vanskelig å søke opp, og ofte er utddatert. Ettersom trådstarter ofte er inaktiv. Og adminsa ikke oppdaterer den.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ros til Ender for denne tråden !

Uten tvil mye nyttig å få med seg her.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Om du sitter klin inntil bakevegg så vil du ofte få en heving av bassområdet som resultat. Om du har et sofabord framor sofaen, sett deg på det så finner du raskt ut hva jeg mener.

Den bassen du får gain på er ofte rotete desverre, selv om det til tider kan virke morsomt.
    Min utfordring er litt motsatt - rommet er stort - omtrent 7x10 meter, og benytter det på tvers, og har en avstand på ca 2.5-3m frem til høytalere - altså omtrent halvparten av rommet igjen til bakveggen.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bidrag til HiFi-fellesskapet! For både nybegynnere og de som har holdt på en stund. Må nok abonnere på denne tråden og gå mer grundig gjennom den ved første mulighet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •