Hvordan få godlyden, plassering og sweet spot

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få godlyden, plassering og sweet spot

For mange her inne vil jeg tro dette er 101 audiofil men for andre mistenker jeg det er endel forvirring rundt begreper som slenges rundt hver gang man snakker om den berømmelige sweet spoten. Jeg er på ingen måte utdannet lydtekniker/lydingeniør etc så kom gjerne med rettinger evt bidrag til mitt forsøk på å hjelpe de som evt syntes disse tingene er litt ullne. Jeg har med vilje ikke beskrevt romnoder, group delay, polardiagram etc da jeg håper at dere som har tung kompetanse her inne kan detaljere ut dette mye bedre enn meg, slå dere løs.

Gang på gang ser man folk som legger penger i nytt utstyr men som som jeg mistenker ikke får ut potensialet i det de allerede har av utstyr. Dette resulterer som regel med ny oppgradering og nødvendigvis ikke bedre lyd, eventuelt marginale forbedringer. Tenkte derfor å lage en liten tråd om hvordan man kan få ut potensialet i det utstyret man allerede besitter uten å gjøre det for komplisert samt bruke tilnærmet null penger.

En stor (største) bidragsyteren til hvordan et anlegg låter er høyttalerene (sikkert uenighet rundet dette men det er nå min mening). Jeg tar utgangspunkt i at man har ok kildemateriale og en egnet forsterker uten at jeg kommer til å utbrodere dette i denne tråden.

Vi sitter da igjen med tre enkle trinn til god lyd.

1. Valg av høyttalere
    2. Plassering av høyttalere
    3. Akustikktiltak i lytterommet

Kan man krysse av punktene over og fortsatt syntes det er noe som mangler, hopp tilbake til punkt 1

Del 1

1. Valg av høyttalere