Delefrekvens

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Delefrekvens

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens

Har kjøpt en Vifa ringradiator diskant som jeg lurte på å bruke i en to-veis konstruksjon med 2 stk. Peerless CSX 217H 8" basser. Men jeg lurte på om en delefrekvens på 2600-2700 Hz med et 4.ordens filter blir for lavt for denne diskanten. Lurer på om jeg må lage 3-veis istedenfor.

Noen som har erfaringer med Vifa XT25TG30-04, og synspunkter på hvor langt ned i frekvens det er forsvarlig å bruke den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle nok gå bra med 2600-2700hz og 4.orden. Forvrengningen rundt 1500hz er rimelig høy, men med 4.ordens filter er jo denne forvrengningen dempet rimelig mye.

Men 2600-2700hz hørtes litt vel mye ut for CSX217. Spesielt hvis du skal ha MTM-konstruksjon er nok dette rimelig høyt.

En treveiskonstruksjon kan bli vesentlig bedre, men det forutsetter mer jobbing med delefilter. Tilgang på måleutstyr er ganske viktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke tenkt å bruke MTM konfigurasjon. Delefilteret er i tillegg Linkwitz-Riley, så diskanten er dempet ca. 20 dB ved 1500 Hz.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Hvilke kassevolum hadde du tenkt deg?

Vil bare si at jeg har god erfaring med de elementene i 20 liter avstemt til 27hz.
    Vel, trodde faktisk at jeg hadde avstemt dem til 37, men tok vist feil. Uansett, fungerte bra 20liter lukket også, men bassen var ikke så overbevisende.

Egentelig er disse elementene ganske håpløse på bass, pluss at de er i grenselandet store til mellomtone.

Jeg endte opp på 14liter, for å gjøre integrasjon med sub lettere.

Tror jeg hadde brukt CSX176. Den har også markant høyere slaglengde (17mm spole med to lag, CSX217 14mm spole og fire lag,) pluss litt høye Q-verdier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å bruke 2 stk. med et volum på ca. 75 liter. Da skal de strekke seg ned til 40 Hz -3dB.

Men tror jeg velger å bruke CSX 176H istedenfor, har brukt de før med godt resultat. Dessuten går de jo dypere i bassen også.

Så jeg tror jeg ender opp med 2 stk. CSX 176H og en Vifa ringradiator med delefrekvens på 2700 Hz med 4. ordens Linkwitz-Riley filter i et kassevolum på ca. 65 liter. Da blir -3dB i bassen på ca. 33 Hz.

Må si at jeg synes CSX 217H er ganske idiotisk når det gjelder dypbassresponsen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •