AVforum og JBL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AVforum og JBL?

Er det bare meg, eller er JBL et svært lite ettertraktet/omtalt merke her inne?

Vet at det er noe mer liv blant JBL fansen på HFS - og ja, jeg finner da merket omtalt her inne også. Men sammenlignet med Klipsch m.følge er det ikke stort mer å skryte av enn entusiasmen for et Aiwa microanlegg med 3cd changer og discolys.

Men tilhengerskaren her virker nærmet ikke-eksistent, med unntak av noen store JBL profiler. Men igjen, da er det ofte de som har kjærligheten for de legendariske monitorene og gedigne kinosystemene (som forøvrig er helt rå).

Vil gjerne høre noen synspunkter rundt dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jbl folket er opptatt med å spille musikk.;-)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL er ikke noe å kimse av! LS serien er meget bra, array er etter mine begrep fenomenalt bra, og listen oppover mot everest er noe for seg selv!
    JBL har mye snadder!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som i utgangspunktet hadde kjøpt JBL, er nok blendet av all hypen rundt Klipsch, og baserer derfor kjøpene på forumhype istedenfor egne ører og ønsker.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    De som i utgangspunktet hadde kjøpt JBL, er nok blendet av all hypen rundt Klipsch, og baserer derfor kjøpene på forumhype istedenfor egne ører og ønsker.
    På'n igjen.. Spre samme gallen i tråd etter tråd..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke komme å påstå at det ikke er sannheter i uttalelsen min. Og det er minst et halvt år siden sist jeg gadd å engasjere meg i KLipsch-mafiaen her inne, så "tråd etter tråd" skal du bare legge fra deg. Trådstarter har allerede tatt opp temaet, jeg bare kommenterer noe som allerede er nevnt.

EDIT: Jeg skal moderere det til at "En del av de som i utgangspunktet hadde kjøpt JBL, er nok blendet av..."

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke målet til trådstarter var enda en krangletråd om Klipsch, men mer å få frem det gode i JBL. Peace out og god natt.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du du bare kan blande deg inn, og så ta kveld Teddy??:twisted:
    Men, for å være konstruktiv; Noen av de morsomste høyttalerne jeg har hørt er JBL i forskjellige prisklasser. Og er enig med trådstarter, det er nok lite snakkis ang JBL her inne, i forhold til andre merker i samme "sjanger".

Jeg er ikke ute etter en ny krangletråd om Klipsch, jeg har sagt mitt i den sammenhengen8)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel så enkelt at JBL har et begrenset forhandler apparat og at det finnes tusenvis av høyttalerprodusenter.

Aiwa skal man forresten ikke kimse av. De hadde de beste walkmannene. :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nyeste produktene til JBL har ikke fått den heder og ære som de fortjener. Er meget gode produkter som leverer bra på mange området.

Tror nok at Klipsch har kommet noe bedre fram her inne da det er et produkt som de fleste har klart å lykkes med til en fornuftig pris. JBL trenger nok litt mere arbeid og kjærlighet for å få til å leve det de kan gjøre.

Har selv alltid hatt et godt øye til JBL

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ingen intensjon om å sverte noen merker her, nevnte "Klipsch m.følge" - kan kanskje tolkes feil. Men det er jo i realiteten et merke som er mye omtalt, og naturlig å bruke som en standard.

Jeg har ingenting imot Klipsch. Synes derimot det er trist å lese såpass lite om et så tradisjonsrikt og godt merke som JBL.

Postet i JBL tråden den gang jeg hadde kjøpt de htt. jeg har idag, og fikk vel såvidt jeg husker en anbefaling om å besøke HFS isteden.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jbl har en sound man lett kjenner igjen.. Den blir litt sprø i lyden på en måte. Jeg liker jbl veldig godt, men ikke eid det, enda.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns jeg bestandig ser folk med jbl avatar

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kunne ikke tenkt meg consumer utgavene iallefall. sært!
    TL 260: 4.5veis (5?) gulvstående med northridge elementer og 12" nederest.
    Array: hornet står feil vei, sprer bedre vertikalt enn horisontalt! antagelig et design hensyn.
    LS80; 2" driver i mitten som man går utifra er mellomtonen, deles isteden ved 2.5khz 24db. latterlig mye høyere enn en fornuftig 1" diskant.
    3veis budsjett center med 6" i bassen og en supertweeter.
    flere elementer for liten nytte.. sansynligvis var det rimeligere (og penere?) for de enn brukbare drivere og horn med rekkevidde. har aldri sett noen DIYèr med en lignende løsning...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Really? Einis kommer å droppa nån preferansa, åsså dør tråden?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overså hele det innlegget.

Vet ikke om det er et forsøk på å stille et spørsmålstegn ved JBLs løsninger, eller om det er en måte å si at du ikke har noe til overs for JBLs modeller for hjemmebruk?

Har selv TL260 og synes det er en fantastisk god høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv undret meg litt over dette «fenomenet»: nevner noen JBL så renner det over med Klipsch svar med en gang – denne sammenhengen har jeg faktisk merket meg jeg også. Uten å starte noen stor diskusjon: det samme gjelder f.eks Velodyne subber – da dukker det opp ørten svar med SVS med en gang. Dette merkefokuset er en viktig grunn til at jeg personlig aldri har blitt – og aldri vil bli – noen aktiv aktør på AVforum. Jeg synes det er lite «lydglede» i å diskutere slike ting…
    Oppfattelse av lyd er en individuell sak, og betinget/avgrenset av bl.a. rommets begrensninger. Å sette fokus på, og vinne erfaring med f.eks akustikk og romkorreksjon er en annen sak – da er man mer på spor slik jeg ser det…

Det viktige er at folk blir fornøyd med lyden de har – uansett merke. Min personlige erfaring er at JBL sin LS-serie (som dere av signaturen ser at jeg har…) er undervurdert på dette forum. Mine LS-60 er uhyre gode i diskant og mellomtone. Veldig gode!!!!! Men under 80hz bruker jeg subber (Velo spl-1000 ultra). Denne komboen er eksplosiv, for å si det slik. Men lyd kan ikke beskrives i ord!

Det eneste jeg vil si til slutt – som undere meg – er hvor mange som går på en musikksjappe, hører på et par høyttalere der – og så feller en dom. Det er ikke mulig! Høyttalere må spilles inn (gjelder ikke minst JBL!), må pares med egen elektronikk og høres med akustikken i eget rom. Har man mulighet til romkorreksjon, så må denne jobbes med!!!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis må kunne ha sine meninger og oppfatninger. Regner med han ikke bare skriver ut ifra "papir" og design, men faktisk har hørt produktene.

EDIT: JEg syns JBL låter bra og tøfft, men det ser veldig plastikk ut, t.o.m. LS serien har et slags plastpreg over seg på den blanke overflata. JBL K2-9900 har uansett satt sine spor i meg, og da snakker vi også om råflott design, ikke bare lyd. Så JBL kan!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forumet har en hardcore fanskare på noen merker, på godt og vondt. Man kommer ikke bort ifra dette. For meg virker det som om alt for få lytter før kjøp, og dermed handler mer eller mindre i blinde. Og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så noen teste høyttalere hjemme før kjøp. Mye pga dette tror jeg gode "alternative" merker blir "glemt". Når man kjøper uhørt er det naturlig å velge det man antar er mest safe.

Selv er jeg stor fan er JBL!, og det å lytte til Everest D66000 ved flere anledninger er rett å slett sinnsykt rått.

Sitat Opprinnelig postet av einis
    Array: hornet står feil vei, sprer bedre vertikalt enn horisontalt! antagelig et design hensyn.
    LS80; 2" driver i mitten som man går utifra er mellomtonen, deles isteden ved 2.5khz 24db. latterlig mye høyere enn en fornuftig 1" diskant.
    flere elementer for liten nytte.. sansynligvis var det rimeligere (og penere?) for de enn brukbare drivere og horn med rekkevidde. har aldri sett noen DIYèr med en lignende løsning...
    Man kan jo prøve å begynne litt diplomatisk. Hva er dine referanser som gjør at du kommer med disse begrunnelsene her?

Litt morsom den "konklusjonen" din om at hornet på Array står "feil vei". Har du lagt merke til at hornet på samtlige Klipsch står samme veien? Tilfeldig(?), neppe.

Når dere gjelder dette med bestykkning vs delefrekvens har jeg bare en ting å si; kapasitet!! Det å si en 2" kompresjonsdriver delt ved 2,5khz er tåpelig(med forbehold, men jeg forstod deg slik) vitner nesten om uvitenhet. En 2" kompresjonsdriver delt vet 2,5khz KNUSER en normal 1" dome delt på samme frekvens når det kommer til SPL, og dermed også forvrengning. Samtidig er muligheten for bedre samspill mellom elemtene nedover tilstede.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

TL260 var en tribute til Ti250, så den må se slik ut. At de har laget tributen vesentlig dårligere enn orginalen er en annen sak. Sluttresultatet var ikke mye å skryte av IMO.

LS80 er ikke værst til prisen. Synes den er bedre på alle måter enn RF 63/83. Med unntak av maks lydtrykk.

Array er laget slik den er pga av lyden. Den er ett resultat av ett hjemmeeksperiment gjort av konstruktøren. Han fant ut at i normale rom ga vertikalmontert horn bedre pinpointing i lydbildet. Egentlig ganske logisk om du tenker deg om.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •