AVforum og JBL? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Når dere gjelder dette med bestykkning vs delefrekvens har jeg bare en ting å si; kapasitet!! Det å si en 2" kompresjonsdriver delt ved 2,5khz er tåpelig(med forbehold, men jeg forstod deg slik) vitner nesten om uvitenhet. En 2" kompresjonsdriver delt vet 2,5khz KNUSER en normal 1" dome delt på samme frekvens når det kommer til SPL, og dermed også forvrengning. Samtidig er muligheten for bedre samspill mellom elemtene nedover tilstede.

Geir Arne
    Problemet er vel som vanlig, at ting blir generalisert. En 2" kompresjonsdriver kan være så mangt. Hva er fornuftig delefrekvens på en Western Electric 555? Den er under 2". Hva så med en JBL 2452H-SL? Den er 4".

Når det gjelder LS80 ønsket man ikke delefrekvens midt i presensområdet, så man la den over. Skulle det vært gjort under, så ville hornet blitt alt for stort.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Problemet er vel som vanlig, at ting blir generalisert. En 2" kompresjonsdriver kan være så mangt. Hva er fornuftig delefrekvens på en Western Electric 555? Den er under 2". Hva så med en JBL 2452H-SL? Den er 4".

Når det gjelder LS80 ønsket man ikke delefrekvens midt i presensområdet, så man la den over. Skulle det vært gjort under, så ville hornet blitt alt for stort.
    Ja, det var litt generaliserende. Men areal er areal. Så større driver ved lik frekvens har i de aller fleste tilfeller et overtak SPL messig. Ellers er det naturlig som du sier med et lite horn, og tilhørende delefrekvens, på en komersiell høyttaler. Bare se hvor stort hornet til Everest er.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var litt generaliserende. Men areal er areal. Så større driver ved lik frekvens har i de aller fleste tilfeller et overtak SPL messig. Ellers er det naturlig som du sier med et lite horn, og tilhørende delefrekvens, på en komersiell høyttaler. Bare se hvor stort hornet til Everest er.

Geir Arne

Jeg mente ikke at du generaliserte, men han du svarte.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forumet har en hardcore fanskare på noen merker, på godt og vondt. Man kommer ikke bort ifra dette. For meg virker det som om alt for få lytter før kjøp, og dermed handler mer eller mindre i blinde. Og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så noen teste høyttalere hjemme før kjøp. Mye pga dette tror jeg gode "alternative" merker blir "glemt". Når man kjøper uhørt er det naturlig å velge det man antar er mest safe.

Geir Arne
    Mye rett og fornuftig i det du skriver her!! Dette går også i litt bølgedaler, er ikke mange år tilbake man skal for at alle skulle ha Focal. Er nok litt for få som bruker ørene når de skal anskaffe seg nye høyttalere og bare bruker øynene.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke glemme at mange bor langt fra noe som minner om hifi-butikker og de må nesten lese seg til hva som kan passe. Ikke en enkel øvelse. Så kan man argumentere med at de burde reise for å få hørt det de vil høre, men det kan fort spise opp mye av budsjettet de i utgangspunktet hadde. I tillegg får man ikke hørt høyttalerene hjemme, noe som er viktig for å få rett inntrykk.

Har hørt (og eid) endel JBL, men ingen av de såkalte "store riggene". Akkurat nå er det de som frister mest å låne et øre til.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Må ikke glemme at mange bor langt fra noe som minner om hifi-butikker og de må nesten lese seg til hva som kan passe. Ikke en enkel øvelse. Så kan man argumentere med at de burde reise for å få hørt det de vil høre, men det kan fort spise opp mye av budsjettet de i utgangspunktet hadde. I tillegg får man ikke hørt høyttalerene hjemme, noe som er viktig for å få rett inntrykk.

Har hørt (og eid) endel JBL, men ingen av de såkalte "store riggene". Akkurat nå er det de som frister mest å låne et øre til.
    Ja det er et stort problem i Norge og veldig mange butikker har elendige demo muligheter.... Da blir det fort at man velger noe som er "trygt"

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du får ta en tur til trondheim å høre på himkoket mitt

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer enn gjerne.

Man kan kanskje kalle JBL K2 S9800 en stor rigg..? I så fall har jeg hørt den. Spilte "Keith dont go" så høyt at delefilteret smeltet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer enn gjerne.

Man kan kanskje kalle JBL K2 S9800 en stor rigg..? I så fall har jeg hørt den. Spilte "Keith dont go" så høyt at delefilteret smeltet...
    Glad jeg ikke var i rommet..........det må ha vært helt syyyyykt høyt.

SLikt skjer ikke hos meg. Ingen passive filter her i gården

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var på det første avforum-treffet, og rommet var veldig stort. Men ja....det var høyt.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Du kan ikke komme å påstå at det ikke er sannheter i uttalelsen min. Og det er minst et halvt år siden sist jeg gadd å engasjere meg i KLipsch-mafiaen her inne, så "tråd etter tråd" skal du bare legge fra deg. Trådstarter har allerede tatt opp temaet, jeg bare kommenterer noe som allerede er nevnt.

EDIT: Jeg skal moderere det til at "En del av de som i utgangspunktet hadde kjøpt JBL, er nok blendet av..."
    Jeg skal også moderere meg, jeg har nesten sluttet på avforum pga all klaging på ting. Så at du ikke har vært aktiv i det siste på den fronten skal jeg moderere, men "det var ikke noe bombe at det var nettopp du som måtte dra den uttalelsen.

Det var altså en periode du brukte mer energi på å henge deg negativt opp i Klipsch, og da indirekte de som var fornøyd med disse. Istedenfor å heller bruke ditt fokus på å komme med andre alternativer som er bra, valgte du ofte å heller fokusere på negativt om et merke.

De som pushet Klipsch var jo "bare" fornøyde brukere av et gitt merke og tilfeldig også aktive på et forum. Håper virkelig ikke at de var misfornøyd og likevel skulle pushe Klipsch på andre likevel bare for å gjøre det..

Det er alt jeg tar om saken, for min del tilbake til tema; JBL.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes Jbl er strålende og jeg har spesielt sans for de eldre modellene som for eksempel jbl paragon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Syntes Jbl er strålende og jeg har spesielt sans for de eldre modellene som for eksempel jbl paragon.
    Har du hørt dem? Eventuelt Hartsfield?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt for få JBLer til å uttale meg, men 250Ti (orginale - import fra US) gjorde et realt inntrykk en gang tidlig på 90-tallet, og er fortsatt en høyttaler jeg godt kunne tenkt meg å ha i stuen.

Jeg tror litt av "fraværet" blandt audiofile skyldes overgangen fra de glade stereoårene hvor JBL betydde brede kabinetter og gromme basselementer, til det slankere og mer WAFete 2000-tallet. Tror JBL falt litt gjennom i denne overgangen målt mot konkurrentene.

En del modeller ble også lite omtalt i hifikretser; bl.a. 4430 som egentlig var ment som studiomonitor, men som senere har fått lignende konstruksjoner i kjølvannet, og som nå opplever sin renessanse - nå sist Econowave/GedLee /Pi-Speakers.

Det var derfor gledelig/riktig at JBL valgte å lansere disse nyere "studio"-høyttalerne (44xx-serien) som tidligere bare var tilgjengelige i Japan her i Norge/Europa.

Og med den nye high-end studiomonitoren M2 tror jeg JBL har tenkt å vise at de hører med helt i front hva høyttalere angår.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Er det bare meg, eller er JBL et svært lite ettertraktet/omtalt merke her inne?

Vet at det er noe mer liv blant JBL fansen på HFS - og ja, jeg finner da merket omtalt her inne også. Men sammenlignet med Klipsch m.følge er det ikke stort mer å skryte av enn entusiasmen for et Aiwa microanlegg med 3cd changer og discolys.

Men tilhengerskaren her virker nærmet ikke-eksistent, med unntak av noen store JBL profiler. Men igjen, da er det ofte de som har kjærligheten for de legendariske monitorene og gedigne kinosystemene (som forøvrig er helt rå).

Vil gjerne høre noen synspunkter rundt dette.
    Har undret meg over det samme selv. Nå har jeg ikke hørt de rimligste seriene til JBL så hvordan disse spiller kan jeg ikke uttale meg om. Det jeg har hørt fra JBL må jeg si har vært veldig bra. Syntes JBL lydsignaturen har en personlighet som passer veldig fint med hva jeg oppfatter som fin lyd.

Kunne allikevel godt tenkt meg å teste et par klipsch høyttalere for å høre om de lever opp til all rosen de får. Noen som har gjort en side by side sammenligning av f.eks JBL LS-serien og RF-serien til klipsch?

Når det kommer til de større JBL studiomonitorene samt kinosystemene så har de et utseende kun deres mor kan elske Men guud som de spiller!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forumet har en hardcore fanskare på noen merker, på godt og vondt. Man kommer ikke bort ifra dette. For meg virker det som om alt for få lytter før kjøp, og dermed handler mer eller mindre i blinde. Og jeg kan nesten ikke huske sist jeg så noen teste høyttalere hjemme før kjøp. Mye pga dette tror jeg gode "alternative" merker blir "glemt". Når man kjøper uhørt er det naturlig å velge det man antar er mest safe.

Selv er jeg stor fan er JBL!, og det å lytte til Everest D66000 ved flere anledninger er rett å slett sinnsykt rått.

Man kan jo prøve å begynne litt diplomatisk. Hva er dine referanser som gjør at du kommer med disse begrunnelsene her?

Litt morsom den "konklusjonen" din om at hornet på Array står "feil vei". Har du lagt merke til at hornet på samtlige Klipsch står samme veien? Tilfeldig(?), neppe.

Når dere gjelder dette med bestykkning vs delefrekvens har jeg bare en ting å si; kapasitet!! Det å si en 2" kompresjonsdriver delt ved 2,5khz er tåpelig(med forbehold, men jeg forstod deg slik) vitner nesten om uvitenhet. En 2" kompresjonsdriver delt vet 2,5khz KNUSER en normal 1" dome delt på samme frekvens når det kommer til SPL, og dermed også forvrengning. Samtidig er muligheten for bedre samspill mellom elemtene nedover tilstede.

Geir Arne
    tja.. har ikke tenkt å starte en debatt, passer bare ikke med min egen erfaring og hva jeg syns er vanlig.
    PA greierne fra JBL , Everest, de større Studio etc er annerledes. siktet mer til de masseproduserte varene.

Everest D66000 3.5veis? har en kompresjonsdriver fra 700hz som er mer normalt.
    skjønner ikke helt hvordan en delefrekvens på 2.5khz 24db gir bedre samspill med en 8". sansynligvis vil wooferen bryte opp mer, hvor en kapabel 2" driver hadde taklet langt lavere frekvenser.
    bare se på hva PA markedet selger av mellomtoner. typisk 5-600hz 12db fra en 2"

vet ikke hvilke klipsch du mener, reference og palladium har ganske firkantede horn. heritage er standard oldschool

sikkert mye kurante greier fra JBL, syns bare løsningene er litt rare. C2 er førvrig en 4veis center.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skjønner ikke helt hvordan en delefrekvens på 2.5khz 24db gir bedre samspill med en 8". sansynligvis vil wooferen bryte opp mer, hvor en kapabel 2" driver hadde taklet langt lavere frekvenser.
    Undersøk hva spredningen til en 8" er ved 2.5KHz vs. 700Hz-1KHz.

Delefrekvensen til Everest er lagt der den er av samme grunn.

Når 2" deles ved 500-700Hz er det som oftest snakk om 2" exit, ikke 2" membran. Noen unntak finnes, men da er effekttåligheten veldig lav, og bare egnet til mindre PA systemer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Everest D66000 3.5veis? har en kompresjonsdriver fra 700hz som er mer normalt.
    bare se på hva PA markedet selger av mellomtoner. typisk 5-600hz 12db fra en 2"
    Jeg sier ikke at en 2" driver ikke kan deles lavere, det jeg spør om er hva som konkret ville blitt bedre med lavere deling? Og hva blir "prisen"(negative konsekvenser)?

vet ikke hvilke klipsch du mener, reference og palladium har ganske firkantede horn. heritage er standard oldschool
    Jeg tenkte helt ærlig ikke på Heritage-serien når jeg skrev det. Dem har jo stort sett horisontale horn ja. Men om du ser veldig nøye på de øvrige starter dem smalt horisontalt og videre vertikalt. Uten sammenligning forøvrig, men brukte det som et motargument for at Array skulle være "feil vei".

sikkert mye kurante greier fra JBL, syns bare løsningene er litt rare.
    Jeg vil anbefale deg å lytte til dem. Mye av det spiller bra.

Geir Arne

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt en del på Array 1400, og min erfaring er at den største bakdelen er manglende horisontal spredning. Ellers er det mye moro, men det er ikke billig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Har hørt en del på Array 1400, og min erfaring er at den største bakdelen er manglende horisontal spredning. Ellers er det mye moro, men det er ikke billig.
    Er det lov å spørre hva konsekvensen av "manglende horisontal spredning" var? Samt sammenlignet med hva, og i hvilke omgivelser?

Geir Arne

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •