Bygge ny kasse til RF83 med bassport i front ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny kasse til RF83 med bassport i front ?

Jeg driver å leker med forskjellige løsninger i hjemmekinoen, og skulle så gjerne hatt inn lydtransparent lerret - men når RF-83 må stå helst 60 cm eller mer fra veggen så sier det seg selv at de spiser uendelig mye plass, og gjør at det blir litt for kort avstand til lerretet.

Min tanke er da å bygge en kasse som er så kort som mulig med portene vendt fremover, slik at jeg slipper å bruke mer plass enn jeg må bak lerretet. Tenker å bruke alt innmat om igjen , som delefilter og porter hvis det er det beste.

Burde det gå ? Eller bare drite å det å selge unna å prøve meg på Miles Inconcert , eller hva de der høyttalerene som det er umulig å finne noe info om heter

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde heller prøvd meg på miles hadde det vært meg, men hadde jo vært fett å se et par moddet rf83 :-D

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv hatt rf 63 klint inntil vegg uten problemer, tror jeg ville gått for miles eventuelt, men ja, hadde vært morsomt se et slikt prosjekt på rf 83 :P

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Jeg driver å leker med forskjellige løsninger i hjemmekinoen, og skulle så gjerne hatt inn lydtransparent lerret - men når RF-83 må stå helst 60 cm eller mer fra veggen så sier det seg selv at de spiser uendelig mye plass, og gjør at det blir litt for kort avstand til lerretet.

Min tanke er da å bygge en kasse som er så kort som mulig med portene vendt fremover, slik at jeg slipper å bruke mer plass enn jeg må bak lerretet. Tenker å bruke alt innmat om igjen , som delefilter og porter hvis det er det beste.

Burde det gå ? Eller bare drite å det å selge unna å prøve meg på Miles Inconcert , eller hva de der høyttalerene som det er umulig å finne noe info om heter
    Jeg har laget et kompendie som inneholder alt du trenger for å bygge Miles med masse bilder og det du trenger av tegninger. De vil koste deg ca. 10-11 tusen per stk alt ettersom hvor gode kontakter du har på mdf og lignende.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...25-6-a-14.html

Miles er i utgangspunktet 56 cm dyp og trenger i hvertfall ca 10 cm bak hvis du skal ha porter bak. Det er fint mulig å lage porter foran også, flere her på forumet har gjort dette.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er miles'ene så bra altså .. ? Jeg har ikke hørt dem , såvidt bare lest om den her inne...

.. og ingen som kan si noe (enda) om å bygge om 83'erne ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har relativt grei tilgang på det du trenger, ville jeg ha prøvd å bygge om RF83. Ingenting som sier at bassrefleksportene SKAL være bak, f.eks hadde Klipsch en serie på fire modeller de kalte Epic midten av 90-tallet som hadde en eller to porter forran avhengig av størrelse. Det burde heller ikke være noe problem å sette det tilbake i de originale kassene hvis det viser seg å være misslykket. Uansett ville du være en god erfaring rikere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 stykker for miles , 1 for ombygging. Hmm... Jeg vet ikke helt hva du mener med tilgang på det jeg trenger.. "snekkerboden" er ikke helt klar enda, MDF burde vel gå greit å få tak i ferdig oppkuttet hos den lokale monter butikken, og verktøy er ikke noe stress å handle inn. Skal bygge kino i kjelleren på sikt, så utstyret må være på plass uansett.

Men på den annen side, selger jeg RF-83 og RC64 så burde jeg være halvveis budsjettmessig til 3 stk miles.. og det frister Spesielt når jeg ser hva Delthral skriver i sin tråd :

"Jeg tror du kan regne med ca. 11 000,- totalt per stk inkludert delefilter, mdf, elementer, kabling, isolasjon og terminaler. I følge hr. Tangen som har designet disse så ville de kostet over 100K hvis de skulle vært produsert av en fabrikk med alle kostnader det innebærer. De låter i hvertfall som en million dollars."

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å bygge ca samme strl på kassen og flytte porten forran!

Klipsch har jo bygget elementer og delefilter mtp på kassen og baffelen, så de må nok være veldig like, eller så kan det bli feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 stykker for miles , 1 for ombygging. Hmm... Jeg vet ikke helt hva du mener med tilgang på det jeg trenger.. "snekkerboden" er ikke helt klar enda, MDF burde vel gå greit å få tak i ferdig oppkuttet hos den lokale monter butikken, og verktøy er ikke noe stress å handle inn. Skal bygge kino i kjelleren på sikt, så utstyret må være på plass uansett.
    Det var vel mest ment som om du kan gjøre det selv, i stedet for å få et snekkerverksted til å gjøre det for deg (da blir det en god del dyrere). Hvis du er fornøyd med RF83, så skal det godt gjøres å ikke bli fornøyd med portene forran. Miles Inconcert ser unektelig interessant ut, men jeg tvil på om de låter "Klipsch". Slik jeg ser det, har du minst å tape på å bygge om RF83, og hvis det blir misslykket putter du det tilbake i de originale kassene og eventuelt selger dem. Deretter kan de f.eks bygge noen Miles Inconcert. Da har du i hverfall prøvd, og lært masse underveis.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt så har jeg aldri fått det helt til med Klipsch'ene, så når så mange nevner miles så blir jeg enda mer gira på å bygge.. Er redd jeg ødelegger noe hvis jeg demonterer og bygger nye..

Egentlig så har jeg vel bestemt meg allerede for å selge unna :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt så har jeg aldri fått det helt til med Klipsch'ene, så når så mange nevner miles så blir jeg enda mer gira på å bygge.. Er redd jeg ødelegger noe hvis jeg demonterer og bygger nye..
    Så vidt jeg kan se av bildene av RF83, så er det en pyntefront som er skrudd fast. Etter å ha tatt av denne, er det sannsynligvis bare å skru ut hvert høyttalerelement og ta av kablene (sannsynligvis kabelsko, hornet kan ha skrutilkobling). Uvisst om hvor delefiltereret er plassert, men på mine Klipsch så er det festet på terminalplata. Skrur jeg av plata som terminalene bak er festet på, så følger hele delefilteret med ut. På RF83 kan det være plassert et annet sted. Burde ikke ta mer enn 12-15 minutter å demontere en høyttaler. Husk å merke kablene under veis. Selger du, kommer du til lure på hvor bra det kunne ha blitt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at du har samme effektforsterker som meg. Veldig bra forsterker selv om jeg var litt uheldig med mitt bruktkjøp da 2 kanaler ikke er i orden. Du må også være oppmerksom på at Miles er veldig følsomme for støy.
    atledreier her på forumet har bygd Miles med frontporter:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...trekker-5.html
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvordan er HCA'en på Miles'ene ? Jeg tenker å kjøre 3 stykker på den i så tilfelle. Har vært i kjellern og tatt bilder av frontrekka nå, nå ryker den på brukten. Ombygging blir uaktuelt.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvordan er HCA'en på Miles'ene ? Jeg tenker å kjøre 3 stykker på den i så tilfelle. Har vært i kjellern og tatt bilder av frontrekka nå, nå ryker den på brukten. Ombygging blir uaktuelt.
    Nå har jeg kun hørt Crown Itech 4000 og Parasound på disse så det er litt vanskelig å sammenligne mot annet. Jeg har kun en gang spilt på referansenivå med Parasounden og det var masse krefter til overs og den holdt elementene under veldig god kontroll. Lydmessig så kan jeg ikke si noe da det å høre BEF sine med Itech i hans kino vanskelig kan sammenlignes med mine som bare er plassert kjapt i stua hjemme.
    Jeg kan i hvertfall si at jeg har nådd målet mitt med å bygge disse: Å ha en høyttaler som man aldri trenger å være redd for at skal "vrenge", "bunne" og ha massevis med dynamikk og headroom, men likevel spille klokkeklart og gjengi filmlyd på en realistisk måte.

Jeg skal gjøre om fra Bi-amp til vanlig kobling så kjapt jeg rekker det grunnet den dårlige kanalen på Parasounden min og da skal jeg teste å kjøre den rett fra min Denon AVR 2310 for å evt. sammenligne litt der.

Det ser også ut som min lille kinohule blir såpass bra dempet at det er mulig å teste litt referanse +++ nivå når jeg blir ferdig der.

Si fra hvis du trenger noe hjelp.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn hvor sterkt jeg ønsker det , så har jeg ikke hørsel (eller erfaring..) til å høre ørsmå detaljer og oppløsthet og slikt "dilldall" i en høyttaler. Jeg må ha rock n roll.. dynamikk og kul midbass / bass er nok det det koker ned til. Har forsøkt med LCD-2 øreklokker , Rør på klipsch'ene - jeg hører bare ikke alt det dere "andre" snakker om Så når alt kommer til alt så er det "rock n roll" lyd som gjelder. Trenger ikke spille høyt heller, bare ha rette sounden og kul midbass... Er nok ikke dreven nok til å kunne sette ord på hva jeg er ute etter..

Men må høre med f.eks atledreier eller noen andre i området om jeg kan stikke innom han å få høre en demo en dag. 6x15" må jo være bra tenker jeg...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enn hvor sterkt jeg ønsker det , så har jeg ikke hørsel (eller erfaring..) til å høre ørsmå detaljer og oppløsthet og slikt "dilldall" i en høyttaler. Jeg må ha rock n roll.. dynamikk og kul midbass / bass er nok det det koker ned til. Har forsøkt med LCD-2 øreklokker , Rør på klipsch'ene - jeg hører bare ikke alt det dere "andre" snakker om Så når alt kommer til alt så er det "rock n roll" lyd som gjelder. Trenger ikke spille høyt heller, bare ha rette sounden og kul midbass... Er nok ikke dreven nok til å kunne sette ord på hva jeg er ute etter..

Men må høre med f.eks atledreier eller noen andre i området om jeg kan stikke innom han å få høre en demo en dag. 6x15" må jo være bra tenker jeg...
    Når jeg leser hvordan du beskriver type lyd du er etter, så er nok retning Miles riktige vei å gå,
    men du skriver samtidig at du ikke hører/bryr deg om mikrodetaljene, da blir plutselig Miles unødvendig kostbar da den har dyre drivere, spesielt diskantene.
    En treveis med en eller to 15" (eller kanskje en 18") 10-12" mellombass + en OK horndiskant ville kunne bli veldig bra for en mye rimeligere sluttsum.

Eller enda enklere, for den prisen Miles koster i deler kan du kjøpe veldig gode PA topper + en SUB eller to.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabelaktig respons

Når alt koker ned så skal jo dette være kino oppsett , vet ikke hvor vanlig det er å bruke PA på dette .. ? Kan godt være at mye at det dere andre snakker om faller på plass når midbassen og dynamikken er der. Det er mulig jeg har driti på draget med RF-83 , føler ikke 8'erne passer meg helt sånn lydmessig, hvor enn dumt dette høres ut. Men alle skryter jo sånn av de at de "må" jo være bra..Men når du seier midbass på 10-12" så må jeg jo si at jeg smilte, Det hørtes jo rasende festlig ut... Men er det da noen utprøvde oppsett ? Her virker som Miles er et utprøvd alternativ og "trygg vei" å gå..

Akkurat nå sitter jeg å hører på pc høyttalerene mine, et par aktive Elac-AM150 og en XTZ 99.10" Lydbildet er ikke sylskarpt men kuleste lyden jeg har hatt i hus til nå. De går klipsch'ene en høy gang for min del..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miles er veldig bra. Ingen tvil om det. Når det er sagt, så hadde de hatt godt av en dedikert mellomtone. Jeg planlegger det på sikt, men lever godt med Miles slik de er i mellomtiden.

Noe annet jeg kunne levd godt med, er SEOS-baserte høyttalere med 2-4stk 18" i bunn. (feks pd.186) Da kommer du omtrent ut likt (om jeg ikke husker helt feil) for hele høyttalerparken som det koster med ett par Miles.

Waveguide Speaker kits DIY Sound Group
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fabelaktig respons

Når alt koker ned så skal jo dette være kino oppsett , vet ikke hvor vanlig det er å bruke PA på dette .. ? Kan godt være at mye at det dere andre snakker om faller på plass når midbassen og dynamikken er der. Det er mulig jeg har driti på draget med RF-83 , føler ikke 8'erne passer meg helt sånn lydmessig, hvor enn dumt dette høres ut. Men alle skryter jo sånn av de at de "må" jo være bra..Men når du seier midbass på 10-12" så må jeg jo si at jeg smilte, Det hørtes jo rasende festlig ut... Men er det da noen utprøvde oppsett ? Her virker som Miles er et utprøvd alternativ og "trygg vei" å gå..

Akkurat nå sitter jeg å hører på pc høyttalerene mine, et par aktive Elac-AM150 og en XTZ 99.10" Lydbildet er ikke sylskarpt men kuleste lyden jeg har hatt i hus til nå. De går klipsch'ene en høy gang for min del..

Jeg må nå bare få spørre om hvor mye forskjellig du har testet med din rf-83? Har du i det helle tatt lekt noe spes med plassering? Har du kjørt noen skikkelig rom-korreksjon? Har du testet i bi-ampe dem på din hca-2205? Jeg kan garantere deg et helt annet lydtrykk fra dem hvis du mater på dem godt med guffe. Har ikke hatt rf-83 selv, men den mindre rf-82, og du verden så mye mer rocka de høyttalerne ble da vi testet med biamping på en sherbourn 5x200 kontra å kjøre på en kanal.
    De er lettdrevne ja, men trives godt med mye pulver.
    Så dersom du ikke har gjort dette, ville jeg har brukt noen dager med testing først.
    Må også spørre om de er nye eller gamle? Innspilte eller ikke?
    (beklager om det er dumme spørsmål, men jeg synes dette høres litt rart ut, det er rimelig rocka høyttalere du sitter med liksom, og de er rå til film)

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yosh81 : Det er fornuftige spørsmål du kommer med , for all del. Har hatt RF-83'erne i 3 forskjellige rom nå og har aldri helt fått dem til. Det har blitt kjørt Romkorreksjon alle plasser etter alle kunstens regler, men de har alltid måtte stå inntil veggen, helt til jeg fikk kjellerstua mi i det nye huset for 1 måned siden hvor de fikk optimalt spillerom med plassering 1 meter fra veggen og totalt ca 30 kvm rom å boltre seg på. Jeg bi-amper begge to fra Parasounden, og de er snart 6 år gamle og bør være innspilt etterhvert. Og, ja hører at de trives med litt watt ja , men hvis eneste alternativ å få trivelig lyd ut av disse er på lydnivåer jeg ikke trives med, så er det fortsatt feil høyttaler..

Drev å tørket støv av dem for å ta bilder til annonsen så ser jeg og hører jeg at det er en liten bulk i det ene elementet på RC64'en, og en svak skrapelyd. Tror jeg vil bytte dette elementet før jeg legger dem ut for salg. Noen som vet hvor det er best å få tak i slike elementer ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •