Subwoofer med passivt element

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer med passivt element

Hei dere.

Jeg trenger litt hjelp til valg av subwoofer. Jeg har kvittet meg med et lite 5.1 oppsett og kjøpt dali zensor 5. Tenkte jeg skulle kjøre 2.1 oppsett da jeg synes 5.1 settet manglet mye på musikk. Problemet er valg av subwoofer. Den "matchene" suben fra Dali er en 12'tommer, og blir litt i største laget. Jeg har også lest at den er en smule "boomy" og derfor ikke en høydare på musikk. Jeg har derfor singlet ut 2 subwoofere jeg kunne tenke meg:

1. SVS SB-1000, den er meget kompakt, 12 tommer, lukket kabinett.
    SUNFIRE: Dual Driver Powered Subwoofer - SDS-10

2. Sunfire SDS-10, denne har to elementer hvorav det ene er passivt.
    SVS SB-1000 Black - Subwoofere - Høyttalere

Jeg lurer på hva et passivt element er? Gjør dette at Sunfire suben er lettere å plassere? Og er det en slags mellomting mellom portet og lukket sub?

Det er disse to som er de aktuelle, mye pga at de er kompakte, men også matcher dali zensor 5. De er begge i black ash utførelse. Rommet er ganske lite, og forsterkeren er en yamaha rx-a810.

Har ikke muligheten til å prøve disse subene, så må stole på omtaler og hjelp på forum. Jeg spiller musikk og ser på film omtrent like mye, så det er viktig at det er en allrounder. Hvem av disse to ville du/dere valgt til dette formålet? Nå skal det også sies at jeg ikke er ute etter en sub som kan skape et jordskjelv, jeg vil bare ha en tight og rask bass - som også kan gå dypt nok for de fleste effektene i filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et passivt element er ofte basert på et vanlig aktivt element, men er uten magnet og svingspole - dvs. bevegelsen skyldes utelukket trykkforskjellen mellom indre og ytre side. Da opphenget og membranets masse gir en viss motstand/treghet vil et passivt element i prinsippet fungere som en ordinær bassport, men da slike ofte benyttes i konstruksjoner med lite volum er nok lyden mer sammenlignbar med lukkede konstruksjoner som er et hakk eller to større. Dvs. jeg vil tro Sunfire suben spiller sammenlignbart med en 12" lukket konstruksjon.

Rimelige subwoofere er nok ofte konstruert mtp. mest mulig lyd for pengene, med det resultat at de kan virke "boomy". Jeg ville gått for SVSen utifra det jeg har hørt av andre subwoofere fra dem, bla. SB-12 som er ganske lik SB-1000.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Et passivt element er ofte basert på et vanlig aktivt element, men er uten magnet og svingspole - dvs. bevegelsen skyldes utelukket trykkforskjellen mellom indre og ytre side. Da opphenget og membranets masse gir en viss motstand/treghet vil et passivt element i prinsippet fungere som en ordinær bassport, men da slike ofte benyttes i konstruksjoner med lite volum er nok lyden mer sammenlignbar med lukkede konstruksjoner som er et hakk eller to større. Dvs. jeg vil tro Sunfire suben spiller sammenlignbart med en 12" lukket konstruksjon.

Rimelige subwoofere er nok ofte konstruert mtp. mest mulig lyd for pengene, med det resultat at de kan virke "boomy". Jeg ville gått for SVSen utifra det jeg har hørt av andre subwoofere fra dem, bla. SB-12 som er ganske lik SB-1000.
    Hei du. Takk for dekkende svar. SVS suben passer meg best plassmessig, så det er en fordel.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste subs er jo enten lukkede, eller laget med et hull i kabinettet, såkaldt bassrefleksport. Et passivt element er jo langt å foretrekke enn et hull i kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De fleste subs er jo enten lukkede, eller laget med et hull i kabinettet, såkaldt bassrefleksport. Et passivt element er jo langt å foretrekke enn et hull i kabinettet.
    Hei Niels Nielsen. Takk for svar, som alltid er du hjelpsom. Så et passivt element er å foretrekke framfor port. Men med de forutsettingene jeg har, hvilke av disse subene tror du vil passe meg best? Har du foresten noen erfaring med denne serien fra sunfire? Eller Svs?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med de, men det er viktigt du ser på bakpanelet om subben har de koblinger og fubnksjoner du trenger. Tror ikke det er noe problem siden du sikkert bare vil bruke LFE, men....
    Sunfiren er litt som min, bare billigere. Min Rel har en aktiv og en passiv 8" og har vel litt mindre mål. Min har også respons fra 25 hz men er flat fra 30 og opp.
    Med Svs får du som vanligt dyb bass, og jeg ville vel velge denne egentlig, du får veldig mye sub for pengene......
    Kjender ikke så mye til kino receivere, liker at høyttalerne står som Large og at subben supplerer i stereo, men med en receiver må du kanskje sette høyttalerne som Small.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har noe færre enn ti tommeltotter kan jeg også anbefale dette byggesettet fra dynaBel.
    dynaBel ROY 104 Subwooferkit u/kab (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    10" Seas med slave (= passivt element).
    Meget musikalsk, rask og med god punch

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har selv akkurat byttet sub fra en Eltax 10 tommer til en Jamo med 8 tommers aktiv pluss ett passivt. Jamo`en er raskere, og spiller vel så dypt som Eltax`en.
    Men begge du har lista opp er jo anerkjente leverandører.
    En sub med mindre element er i teorien raskere, men teori og praksis stemmer jo ikke alltid.
    Er som de andre her sa, se på hva du må ha av instillingsmuligheter og tilkoblinger.
    Tviler du blir direkte misfornøyd med noen av de. Til prisen vel å merke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •