Trenger hjelp av entusiaster til høytalervalg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp av entusiaster til høytalervalg

Jeg er en amatør som er på jakt etter høytalere.
    Utstyr jeg har fra før er:
    Forsterker - NAD C 356BEE
    Vinylspiller - Rega P1

Jeg er i utgangspunktet ute etter stativhøytalere, men rommet det skal fylle er ca 25kvm og ca 4 meter under taket (om dette har noe å si?). Som jente er jeg som vanlig opptatt av at det ikke skal ta for mye plass Jeg er vel og merke ikke opptatt av å spille høyest mulig! er åpen for gulvstående.

Type lyd jeg ønsker:
    Jeg spiller for det meste vinyl, og min musikksmak trives best med en varm, fyldig og rund lyd som mulig, uten at det blir "grøtete" naturligvis.

Har prøvd:
    Testet Dynaudio Focus 160 og fikk litt gåsehud da lydbildet var helt min kopp te. (Ble vel og merke brukt en Hegel-H20effekt- og P4a forforsterker. Dette har vel mye å si for lytteropplevelsen min??)

Dynaudio Focus 160, er altså en høytaler jeg kunne tenkt meg, men er litt utenfor min prisklasse dessverre. Er likevel tålmodig, og vil spare til disse/finne disse brukt dersom dere mener at dette er desidert best sett i forhold til prisklassen?

Poenget er altså at jeg er villig til å betale 10-15.000 kr for best mulig lyd, men husk at jeg er relativt amatør på lyd så er der høytalere som gir en varm og rund lyd til en billigere penge, er det godt mulig jeg egentlig ikke hører forskjell!

Har sett på eldre høytalere som Tandberg TL5020. Kan dette være noe for meg, med den forsterkeren jeg har?

Har også blitt anbefalt Dali gulvstående (mener det var Ikon 6 MK2?).

Som dere sikkert forstår trenger jeg HJÆLP, trenger flinke folk til å gi meg gode tips!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil prøve å annbefale noe litt utradisjonelt. Dynaudio sine studiomonitorer låter meget pent. Den er innenfor budsjett, og har en oppløst fyldig lyd.

Dynaudio Professional BM6A MKII Toveis 50+100w, 40Hz - 21kHz, 119 dB - Prolyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm takk for tipset, men har gir ikke studiomonitorer ganske "naken" lyd? Jeg vil ha masse varme, så tror ikke det er slike jeg er på utkikk etter

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til avforum

Du har et ganske stort rom (tak høyden er jo i alle fall 1m over normalen) men vil jo for all del tro du kan få lyden du ønsker deg med stativ høytalere.

Jeg er selv blodfan av Dali etter jeg fikk inn Mentor 6 frontene, men med hvordan du sier du vil ha fyldig og rund lyd så vil jeg ikke anbefale deg Dali, Jeg tenker heller kanskje noe fra B&W, så om du kan plage en lokal hifiklubben til og demonstrere noen B&W for deg på nesten tilsvarende NAD elektronikk så er nok ikke det en bomtur (for erfaringens skyld)

Men som du og sier så har du jo egentlig funnet høytalerne du ønsker deg, de er bare litt dyre, men om du kan øke budsjett litt så er du jo der.

Ser faktiskt ut som soundgarden selger disse til 17 000, Dynaudio Focus 160 Stativhøyttaler - Sort høyglans
    og har man lyden man ønsker seg så smaker jo til og med billige nudler bedre

Ellers så pleier vel de fleste merker og ikke varier så alt for mye i karakter, så en litt rimeligere modell fra Dynaudio er nok ikke så langt unna de du har hørt på.

Og en ting, de Timc linker til er nærfelts høytalere så de fungerer vel neppe særlig bra når du kommer noen meter unna, sikkert bra om du sitter nære høytalerne.

kort sagt de vil kunne sette noen grenser på hvordan du bruker anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det, dette er gøy

Jeg testet Dali for en liten stund siden, men ble ikke 100% overbevist på samme måte som med Dynaudio. Var på soundgarden jeg testet disse.. er bare redd for at jeg ble litt "lurt" av at e ble testet med monsterforsterkere? dette har vel mye å si for lyden? En billigere versjon er jo også en god idè.. Jeg er på vei ut døren nå for å teste B&W

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som TorTorden nevner kan takhøyden spille inn, ditt rom har jo samme volum som et over 40 kvm stort rom med "vanlig" takhøyde. Om du har mulighet anbefaler jeg å få høyttalere på hjemlån, evt. et par ukers åpent kjøp, slik at du ikke f.eks. ender opp med stativhøyttalere om det trengs gulvstående for å "fylle rommet" med lyd.

I prisklassen tror jeg B&W CM8 er verdt å lytte på.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1337Malin
    Tusen takk for det, dette er gøy

Jeg testet Dali for en liten stund siden, men ble ikke 100% overbevist på samme måte som med Dynaudio. Var på soundgarden jeg testet disse.. er bare redd for at jeg ble litt "lurt" av at e ble testet med monsterforsterkere? dette har vel mye å si for lyden? En billigere versjon er jo også en god idè.. Jeg er på vei ut døren nå for å teste B&W
    Jo det kan ha mye og si, men det som har mest og si er rommet og plasseringen tett etterfulgt av hvilke høytalerne.

Så om du er sikker på høytalerne er riktige for deg kan jo elektronik og slikt byttes ut etterhvert og over tid.

Det kommer jo titt og ofte Hegel forsterkere på brukten og de går jo ikke ut på dato de heller, mener jeg så en Hegel h200 (integrert forsterker) til 10 000 på finn for en par uker siden.

Den er sikkert ikke der lenger nå men kommer alltids flere

Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Som TorTorden nevner kan takhøyden spille inn, ditt rom har jo samme volum som et over 40 kvm stort rom med "vanlig" takhøyde. Om du har mulighet anbefaler jeg å få høyttalere på hjemlån, evt. et par ukers åpent kjøp, slik at du ikke f.eks. ender opp med stativhøyttalere om det trengs gulvstående for å "fylle rommet" med lyd.

I prisklassen tror jeg B&W CM8 er verdt å lytte på.
    +1., men dette gjelder jo alle høytalere omtrent, høytalere skulle nesten verdt solgt på samme måte som støvsugere hvor selger kommer hjem til deg og har demo :S

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt satt Vienna Acoustics Haydn Grand SE på shortlisten. Tror den ville passet bra til dine krav:

Vienna Acoustics Haydn Grand

Så kan du jo bytte ut Nad'en ved neste anledning

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm takk for tipset, men har gir ikke studiomonitorer ganske "naken" lyd? Jeg vil ha masse varme, så tror ikke det er slike jeg er på utkikk etter
    Naken, må ikke forveksles med lys. Jeg bruker BM6A til daglig, og etter min mening er de godt på den fyldige siden. Ja, de har godt med detaljer, men det blir aldri pågående. De har mye av det samme som Dynaudio sine "hjemmehøyttalere". Derfor jeg foreslår de. De har også innebygget forsterker til hvert element, så du trengere ikke bekymre deg for matching til forsterkeren din.

En annen ting er at de har brytere på baksiden for heving og senking av både bass og diskant. Da kan du prøve deg frem til du finner en kombinasjon som passer deg.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ville definitivt satt Vienna Acoustics Haydn Grand SE på shortlisten. Tror den ville passet bra til dine krav:

Vienna Acoustics Haydn Grand

Så kan du jo bytte ut Nad'en ved neste anledning
    +1

Ville også tittet på Monitor Audio, er i min oppfatning ganske varme i klangen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke varme i klangen, men du verden så morsomme, åpne og detaljerte.
    Utrolig mye lyd for pengene. Finner du noe bedre til prisen? NEI :-)

Monitor Audio GS 20 - Torget

Angående forsterker så har det mye å si. Jeg tør påstå at f.eks de høyttalerene i lnken vil ha mer å rutte med en stor og god forsterker enn noen større med liten forsterker.

CM9 til B&W krever mye effekt, men er den varmeste og samtidig en av de kjedeligste høyttalerene jeg vet om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    .

Jeg er selv blodfan av Dali etter jeg fikk inn Mentor 6 frontene, men med hvordan du sier du vil ha fyldig og rund lyd så vil jeg ikke anbefale deg Dali, Jeg tenker heller kanskje noe fra B&W, så om du kan plage en lokal hifiklubben til og demonstrere noen B&W for deg på nesten tilsvarende NAD elektronikk så er nok ikke det en bomtur (for erfaringens skyld)
    Tusen takk for superbra hjelp her!

OK, siste spm:
    Jeg har nå testet B&W CM 8 og Dali Ikon 6 MK2. Stor forskjell! Utfordringen var hvor det variert fra hvilken type musikk jeg spilte, hva som passet best!

Syntes faktisk Dali var bedre.. B&W ble generelt litt for "lukket" å fikk litt bøtteeffekt (tar hardt i her). Syntes også at bassen (bunn??) ble formløs ift dali her. Dali ble til tider for lys å "spiss" (skjærende s'er).

Beklager hvis det er vanskelig å forstå hva jeg mener, men mitt spørsmål er om dere tror jeg uansett må opp i pris for å få en høyttaler som er mer "allround", eller er det noen her som har flere forslag til gulvhøyttalere til 10.000kr???
    (finne brukt er et alternativ)

De andre tipsene er også notert og jeg skal ut på lete/testerunde idag også!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for superbra hjelp her!

OK, siste spm:
    Jeg har nå testet B&W CM 8 og Dali Ikon 6 MK2. Stor forskjell! Utfordringen var hvor det variert fra hvilken type musikk jeg spilte, hva som passet best!

Syntes faktisk Dali var bedre.. B&W ble generelt litt for "lukket" å fikk litt bøtteeffekt (tar hardt i her). Syntes også at bassen (bunn??) ble formløs ift dali her. Dali ble til tider for lys å "spiss" (skjærende s'er).

Beklager hvis det er vanskelig å forstå hva jeg mener, men mitt spørsmål er om dere tror jeg uansett må opp i pris for å få en høyttaler som er mer "allround", eller er det noen her som har flere forslag til gulvhøyttalere til 10.000kr???
    (finne brukt er et alternativ)

De andre tipsene er også notert og jeg skal ut på lete/testerunde idag også!
    Høres ut som du trenger noe midt mellom Dali og B&W :-)

Enig i at B&W kan bli i kjedligste laget , og spes hvis du ikke har veldig bra elektronikk på dem !
    XTZ 99.36 kan jo være et bra alternativ kanskje - ikke hørt den nye mkII modellen , men den har fått veldig mye skryt !
    XTZ 99.36 MKII Black Pianolakk PAR - Surround
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil man ha litt varme og behagelig lyd er jo som nevnt Vienna event, Proac, Sonus Faber, Tannoy og Dynaudio merker man må høre på. En del Kef modeller særlig litt eldre utg kan også være noe samt Patos. Men skal du fortsette å bruke Nad forsterkeren din så begrenser utvalget seg en god del.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereofil selger et demopar av Vienna Acoustic Bach Grand, sort pianolakk, til 11995,- satt ned 3000,-

Vienna ER behagelig og varm lyd, ville sjekket ut disse.

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,227
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også tatt en lytterunde på Audiovector.

Folk selger ut sine Mi og M serie for slikk og ingenting. Så her kan man gjøre virkelig gode kjøp.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna burde lyttes til, de passer beskrivelsen din godt

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    velkommen til Av forum.
    Ditt utganspunkt:
    Forsterker - NAD C 356BEE
    Vinylspiller - Rega P1
    Jeg ville tatt med meg forsterkeren til utgangspunkte ditt, prøvd den på
    Dynaudio Focus 160. Eller lån de med hjem.Vis lyden er til å leve med kan du oppgradere med hegel senere,
    som en kommer over på brukten.
    Etter hva jeg klare å lese meg til har du funne noe du liker.
    Muligheten for å gå ned en prisklasse av samme merke kan du og prøve.

Ønsker deg lykke til med jakten på godlyden, Du har funne gåsehud annlegge
    ditt ser det ut som, med tolmodighet så ender det opp i stuen din:-D

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du liker dynaudio, hva med dynaudio 140? De har jeg sett en del av på brukten. Men har ikke hørt verken dynaudio 140 eller 160, så om de er like i klang og lyd vet jeg dessverre ikke.

Kanskje noen her inne har hørt de, og har en formening om 140 vs 160

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans M3

Usikker på hvordan lyden er i M3, men swans er har mye av litt tilbakelendt lyd i alle sine høytalere.

Håper noen som har de kan gi omtale av lyden i de.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •