Rom størrelse og høyttalervalg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom størrelse og høyttalervalg?

Jeg skal investere i stativhøyttalere til 10-12,000kr og lar meg lett forføre av den største modell feks. Canton Vento 830.2 over 820.2, Monitor Audio GX100 over GX50 osv. Jeg regner med at det ikke alltid er best å bare velge størst mulig høyttaler så mitt spørsmål er hva som kan fungere best i et rom på 24kvm der oppsettet står i den ene enden dvs ca 4*4m. Hva bør jeg være oppmerksom på?

Renè

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer info om rommet, evt. et foto?
    Rom der er helt kvadratiske er meget vanskelige lydmessigt.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så mye å være oppmerksom på annet enn å gå etter noe med god kvalitet. Og så børt man etter min mening har minimum 6,5" bass. I prisklassen du nevner har jeg selv Dynaudio som favoritt. Basert på min smak selvfølgelig.

Et par brukte Dynaudio Focus 140(forrige modell) burde være mulig å oppdrive med stativer for godt under budsjettet ditt. Dem kan anbefales.

Geir Arne

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også greit å vite hva du skal høre på, hvilke preferanser av musikk du har så man lettere kan anbefale type, feks horn, bånd eller domediskant etc, eller noe med mye bass, god mellomtone etc

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker du presist stereobildet med god pin-pointing og du ikke skal gjøre så mye akustiske tiltak i et så lite rom, så bør du velge høyttalere med kontrollert horisontal spredning.

KEF R300 er f.eks en slik type høyttalere. Mye enklere å få til i et smalt rom. Det minimerer refleksjonene fra sideveggene.
    KEF R300 - resonans lyd & bilde

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Liker du presist stereobildet med god pin-pointing og du ikke skal gjøre så mye akustiske tiltak i et så lite rom, så bør du velge høyttalere med kontrollert horisontal spredning.

KEF R300 er f.eks en slik type høyttalere. Mye enklere å få til i et smalt rom. Det minimerer refleksjonene fra sideveggene.
    Spot on, KEF R300 høres ut som noe for meg Rommet er rektangulært 6*4m med teppe på gulv og tykke gardiner for vinduer men anlegget står i den ene enden opp langveggen som gir mye luft/ rom til venstre for den ene høyttaleren. Av musikk så går det fra Pink Floyd til rock og metal. Hvordan kan lyden i KEF R300 karakteriseres og hvor langt bør den stå fra bakvegg? Kan Cambridge være en grei match?
    Takker for alle innspill
    René

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese litt subjektive tilbakemeldinger her:
    KEF R300 Best Speakers I've Heard! | whathifi.com
    De trenger nok litt krefter med en følsomhet på 88 dB. Minst 2x100W.

Ellers kan du vurdere aktive monitorer. Spesielt med tanke på musikksmaken din. Horn i toppen som reduserer refleksjoner og et ganske stort element i bunn som gir trøkk. Så spørs det om du kan leve med utseendet.... Pris pr. stykk med innebygget forsterker:
    4SOUND.no - Høyttaler Yamaha MSR400 (Art:156277)
    MSR400 - MSR Series - Yamaha - Norge

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et par Behringer Truth B2031A 'slår' visstnok Linkwitz Orion i blindtester og på målinger utført av Dr. Earl R. Geddes.

Vedlegg 105652

BEHRINGER Studio Monitor Wins Listening Test Against $9,000 Hi-Fi Speaker - Behringer News

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    Eller et par Behringer Truth B2031A 'slår' visstnok Linkwitz Orion i blindtester og på målinger utført av Dr. Earl R. Geddes.

Vedlegg 105652

BEHRINGER Studio Monitor Wins Listening Test Against $9,000 Hi-Fi Speaker - Behringer News
    Kan bekrefte det. Sånn rent tonalt og når det gjelder hvordan høyttalerne måler off-axis er disse bedre enn det meste av kommersielle stativhøyttalere, uansett pris.
    Svakheten ligger i domediskanten som ikke takler å spille veldig høyt før den komprimerer og de innebygde forsterkerne i den aktive versjonen (selges også som passive) holder bare helt ok kvalitet og gjør at de mangler noe på detaljer og raffinement.

Jeg har den mindre modellen med 6,5" til PC høyttalere og ville nok heller ha valgt Yamahaene som jeg også har hørt. De spiller høyere, renere og har mer trøkk. Har aldri hørt kommersielle stativhøyttalere som kommer i nærheten totalt sett. Et 12" element er noe annet enn 6,5" Helt annen fylde og mellombass i lyden. Det er mye viktigere enn f.eks å få de aller siste prosentene med oppløsning eller den siste oktaven i bunn IMO. Uten kropp og fylde, så spiller det ikke musikk og det låter slankt og kjedelig. I tillegg frigjør de seg fra rommet i langt større grad med et horn med bra størrelse på.

Jeg skjønner at folk sikler etter pene høyttalere med pianolakk, men lydmessig kommer man mye bedre ut av det ved å velge studio/PA monitorer. Sikkert mulig å få ok finish på de også hvis man leverer de inn til lakkering. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Monitor Audio PL100 kunne blitt skviset inn i budsjettet ditt hvis du legger paa litt.
    Paa originale stativer.
    Har et bilde av de i signaturen min.
    Har overhandlet, saa disse maa kanskje ut.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Mackie Thump TH-15A? Siden vi er inne på PA, har lest flere steder at disse er MEGET gode, stemmer dette?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag men jeg holder meg til "vanlige" pene høyttalere. Det skal bli 5.1 oppsett til film ( har hodetlf. til musikk) i en kjellerstue så jeg prøver meg først med KEF R300 og Paradigm Studio 20 i Oslo HifiCencer. Håper på hjemlån så jeg kan teste dem på eget utstyr og se hvordan de gjør seg ift. rommet etc.:-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornuftig at du går for hjemlån før kjøp. Da får du en pekepinn på hvordan de fungerer i rommet ditt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter litt ferie er det nå i første omgang tid for en lytterunde i butikk. Er det andre høyttalere enn KEF R300 som jeg bør teste ift. rom med få akustiske tiltak?
    Hvordan vet jeg forresten om de høyttalerne jeg tester i butikk er lyse, varme, mørke, fyldige etc. i lyden når de testes på helt annen elektronik enn det jeg har hjemme?
    Håper som nevnt tidligere på hjemlån:razz:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Etter litt ferie er det nå i første omgang tid for en lytterunde i butikk. Er det andre høyttalere enn KEF R300 som jeg bør teste ift. rom med få akustiske tiltak?
    Hvordan vet jeg forresten om de høyttalerne jeg tester i butikk er lyse, varme, mørke, fyldige etc. i lyden når de testes på helt annen elektronik enn det jeg har hjemme?
    Håper som nevnt tidligere på hjemlån:razz:
    Det er vanskelig å finne kontrollert direktivitet i typiske kommersielle høyttalere. Det er mye brukt i studio verden og i DIY høyttalere alá de under det blitt veldig populært:
    Waveguide Speaker kits DIY Sound Group

Årsaken ligger blant annet i at god kontrollert spredning krever størrelse på elementet for å fungere virkelig godt. Og det passer jo dårlig inn med WAF krav.
    Det er mulig Tannoy Precision 6.1 også har en form for kontrollert spredning, men er ikke sikker.
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Amphion er en annen med waveguide. Tviler dog på at du får hørt de i en butikk i Norge.
    Stilimento Audio — Amphion | Nuforce | AudioEngine | Wyred 4 Sound

Du kan ikke vite hva som høyttaleren og hva som er rommet når du lytter i butikk. Selv om elektronikken også en del å si, så betyr det mindre enn plassering og rom. Derfor er hjemlån den desidert beste løsningen.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en kalulator for beregning av høyttalere, der romdata og ht-data brukes til å gi en indikasjon på hvor høyt lydtrykk oppsettet kan spille:
    Audio Speaker Calculator

Det som bestemmer lydtrykk fra en høyttaler er følsomhet og i praksis størrelsen på basselementene.
    Ved valg av ht så har selvsagt andre parametere også betydning for hvordan lyden blir, men å ha nok headroom er jo en god start, og forholdsvis lett å finne ut av, i hvertfall i forhold til de mange andre egenskapene.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er det riktig slik som andre nevner her, i et rom som kanskje ikke er helt optimalt akustisk, så er det mye å hente med høyttalere med kontrollert spredning.
    Forskjellen er absolutt ikke marginal.

Profesjonelle høyttalere (fx beregnet for bruk i et studio) har spesifikasjoner for spredningsmønster og frekvensrespons, slik at det går an å forutsi til en viss grad hvordan de vil virke.
    Med andre høyttalere er det i praksis nødvendig å prøve dem.

Hvordan en høyttaler låter i en butikk har ikke noe med elektronikk/forsterkere å gjøre, det er et resultat av akustikken og plasseringen av høyttaleren der den står.

Det viktigste er jo til slutt at du liker høyttaleren selv, både lydmessig og utførelse.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv
    Jeg har laget en kalulator for beregning av høyttalere, der romdata og ht-data brukes til å gi en indikasjon på hvor høyt lydtrykk oppsettet kan spille:
    Audio Speaker Calculator

Det som bestemmer lydtrykk fra en høyttaler er følsomhet og i praksis størrelsen på basselementene.
    Ved valg av ht så har selvsagt andre parametere også betydning for hvordan lyden blir, men å ha nok headroom er jo en god start, og forholdsvis lett å finne ut av, i hvertfall i forhold til de mange andre egenskapene.
    Såkalt reverberation time (RTx) eksisterer ikke i små rom. Det beviste akustikeren Theodore Schultz for lenge siden. Så en utregningsmetode for noe som ikke finnes, blir selvsagt ikke korrekt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første lytterunde i butikk er overstått og av de jeg rakk idag Tannoy Precision 6.1, Sonus faber Venere 1.5 og KEF R300 er jeg ikke i tvil om at KEF falt best i smak:-D I mine ører har de en stor, naturlig og behagelig lydsignatur der de to andre ligger et hak etter.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såkalt reverberation time (RTx) eksisterer ikke i små rom. Det beviste akustikeren Theodore Schultz for lenge siden. Så en utregningsmetode for noe som ikke finnes, blir selvsagt ikke korrekt.
    Jeg synes det blir for mye OT å starte en diskusjon om det i denne tråden, men løsningen er enkel; sett RT60=0 og du beregner kun direkte lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •