hvordan sjekker jeg om suben har riktig fase?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan sjekker jeg om suben har riktig fase?

hei.høres ut som en VELDIG noob spørsmål ops: men jeg har nå fått inn hele anlegget mitt (står i signaturen) det spiller HØYT og klart men jeg savner liksom litt trøkk. nå er jeg litt vant til brodarn sin 18" sw sub da. men det jeg mener er att jeg skulle tro asw610xp`n skulle merkes litt bedre. å når jeg snur fasen på den så merker jeg heller ikke helt forskjell... å det synes jeg er veldig rart. har satt inn en del anlegg i bil å der merker man GODT når subben står i motfase. men jeg klarer faktisk ikke å merke om det er riktig. så lurte på om noen hadde noen tips til å sjekke dette....

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt ikke et noob spørsmål og sikkert mange andre her på forumet som har dradd seg i håret med samme problematikken.

Det er mer et slikt problem mange bare faker (meg inkludert) at de har snøring siden det egentlig er uhorvelig innvikla :P

Første jeg kan anbefale er og skaffe et db meter, de koster gjerne en 6-700 kr men man bruker fort opp det på bare kabler i denne hobbyen og et db meter er i mening det mest viktige verktøyet vi kan ha for lyd kalibrering.

Og nei, før noen sier det en decibel app på mobil telefonen vil ikke kunne gjøre dette, hovedsaklig siden de fleste mobil mikrofoner er omtrent døve under 200hz og sub kalibrering spessielt foregår i <80hz
    Prøvde først selv med db app, og da endte jeg opp med en sub som var kalibrert 30DB høyere enn alle de andre kanalene og låt helt forjævlig og skjønte selvsagt ikke hva som var galt før jeg fikk inn et mere duganes et.
    De skulle f.eks ha et på clas ohlson men vil heller anbefale AVshop.no / RadioShack 2055 Digital LydmÃ¥ler

Ellers så har vi defakto start guiden for sub kalibrering her på avforum (bare en start, men om den gjennomføres en god start )

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post910109

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill av en sinustone på der du har delefrekvens i receiver mellom front og sub, sett deg i sweetspot, og frå en kompis til å skru fasepluggen til du får 6db økning, har du ikke db måler bare be han skru til du hører det er høyest

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at er det ikke noe trøkk eller ingenting som skjer whatsoever så kan det lønne seg flytte subben et annet sted da posisjonen gir deg uheldige utkanselleringer.

Ps! Dette er langt fra et noob spm, sub integrering er kanskje noe av det vanskeligste og viktigste for en god lydopplevelse

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frogg_frost
    hei.høres ut som en VELDIG noob spørsmål ops: men jeg har nå fått inn hele anlegget mitt (står i signaturen) det spiller HØYT og klart men jeg savner liksom litt trøkk. nå er jeg litt vant til brodarn sin 18" sw sub da. men det jeg mener er att jeg skulle tro asw610xp`n skulle merkes litt bedre. å når jeg snur fasen på den så merker jeg heller ikke helt forskjell... å det synes jeg er veldig rart. har satt inn en del anlegg i bil å der merker man GODT når subben står i motfase. men jeg klarer faktisk ikke å merke om det er riktig. så lurte på om noen hadde noen tips til å sjekke dette....
    Med den receiveren du har er det ikke behov for å snu fasen direkte på suben. Dog er det litt rart at du ikke merker forskjell. Det kan hende du er ca halveis ute av fase slik at det blir like ille ved både 0 og 180 grader. For jeg anntar at front står som large? Om alle høyttalere står som small vil du ikke merke noen forskjell på 0 og 180 grader.

For å justere fase er det enklest å bruke et dB-meter, men ørene fungere også for grovjustering. Sett fronter til large og deling på suben(både bakpå og i receiver) på maks. Sett deretter på en sinustone som både sub og fronter gjengir godt, typisk mellom 50-90hz en plass. For å enklest høre det med ørene er det lurte å prøve å få front og sub til å spille ca like høyt(altså at hverken sub eller høyttalere overdriver) og skru opp volumet en del. Deretter justerer du avstanden til sub der volumet blir høyest. Da har du riktig fase mellom front og sub. Så er det bare å justere nivå og delefrekens på sub.

For mer trykk i 610XP kan du også bruke bryterne bak. Du har en velger som går mellom A-B-C. Denne bestemmer hvor lavt suben får lov til å gå. A spiller dypest, mens C har mest volum. Jeg havner ofte på A eller B selv men det er etter mine preferanse, litt avhengig av rommet er det også. I tillegg har man EQ bryteren. Her kan man sette den på B for å få litt mer skyv rundt 35hz om jeg husker riktig(A spiller "flatt"). Den meste nøytrale gjengivelsen er dog med begge bryterne satt til A.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Det er absolutt ikke et noob spørsmål og sikkert mange andre her på forumet som har dradd seg i håret med samme problematikken.

Det er mer et slikt problem mange bare faker (meg inkludert) at de har snøring siden det egentlig er uhorvelig innvikla :P

Første jeg kan anbefale er og skaffe et db meter, de koster gjerne en 6-700 kr men man bruker fort opp det på bare kabler i denne hobbyen og et db meter er i mening det mest viktige verktøyet vi kan ha for lyd kalibrering.

Og nei, før noen sier det en decibel app på mobil telefonen vil ikke kunne gjøre dette, hovedsaklig siden de fleste mobil mikrofoner er omtrent døve under 200hz og sub kalibrering spessielt foregår i <80hz
    Prøvde først selv med db app, og da endte jeg opp med en sub som var kalibrert 30DB høyere enn alle de andre kanalene og låt helt forjævlig og skjønte selvsagt ikke hva som var galt før jeg fikk inn et mere duganes et.
    De skulle f.eks ha et på clas ohlson men vil heller anbefale AVshop.no / RadioShack 2055 Digital LydmÃ¥ler

Ellers så har vi defakto start guiden for sub kalibrering her på avforum (bare en start, men om den gjennomføres en god start )

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post910109
    takk for godt svar. spørs om jeg går til anskaffelse av en db måler.

å nei hadde ikke akk tenkt å bruke mobil app... :roll:

så ut som en veldig fin guide du linket til også.
    takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Kan også nevne at er det ikke noe trøkk eller ingenting som skjer whatsoever så kan det lønne seg flytte subben et annet sted da posisjonen gir deg uheldige utkanselleringer.

Ps! Dette er langt fra et noob spm, sub integrering er kanskje noe av det vanskeligste og viktigste for en god lydopplevelse
    Prøvd å flytte litt rundt på den men har blitt mest fornøyd med den der den står nå. men skaffer jeg meg måler så kan det jo hende dette endrer seg:P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Med den receiveren du har er det ikke behov for å snu fasen direkte på suben. Dog er det litt rart at du ikke merker forskjell. Det kan hende du er ca halveis ute av fase slik at det blir like ille ved både 0 og 180 grader. For jeg anntar at front står som large? Om alle høyttalere står som small vil du ikke merke noen forskjell på 0 og 180 grader.

For å justere fase er det enklest å bruke et dB-meter, men ørene fungere også for grovjustering. Sett fronter til large og deling på suben(både bakpå og i receiver) på maks. Sett deretter på en sinustone som både sub og fronter gjengir godt, typisk mellom 50-90hz en plass. For å enklest høre det med ørene er det lurte å prøve å få front og sub til å spille ca like høyt(altså at hverken sub eller høyttalere overdriver) og skru opp volumet en del. Deretter justerer du avstanden til sub der volumet blir høyest. Da har du riktig fase mellom front og sub. Så er det bare å justere nivå og delefrekens på sub.

For mer trykk i 610XP kan du også bruke bryterne bak. Du har en velger som går mellom A-B-C. Denne bestemmer hvor lavt suben får lov til å gå. A spiller dypest, mens C har mest volum. Jeg havner ofte på A eller B selv men det er etter mine preferanse, litt avhengig av rommet er det også. I tillegg har man EQ bryteren. Her kan man sette den på B for å få litt mer skyv rundt 35hz om jeg husker riktig(A spiller "flatt"). Den meste nøytrale gjengivelsen er dog med begge bryterne satt til A.

Geir Arne
    så du mener reciveren kan få suben 90 grader forskjellig fra di andre høytalerene? hvorfor i all verden skulle den gjøre noe slik?

Frontene står som large ja.

skal prøve på det med sinus tonen.

jeg har drevet å prøvd meg litt på di bryterene bakpå å ja. men takk for att du skrev hva di betydde. for jeg viste ikke hva di gjorde :P

men jeg har satt EQ på B og den andre på A. synes det fungerte best. men det er vanskelig å justere di når man henger over subben for da hører man ikke så lett forskjell i sweetspot. så spørs om jeg skulle fått med meg noen til å justere litt...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du mener reciveren kan få suben 90 grader forskjellig fra di andre høytalerene?
    Ja, det mener jeg. Alt har med timing å gjøre det lyd enkelt forklart er trykk. Da har det ingenting å si om man oppnår trykkmaksimum ved tidsdelay eller faseendring, noe som grovt sett også kan anses som det samme. (basert på min tolkning av spørsmålet kan svaret under utfylle dette)

hvorfor i all verden skulle den gjøre noe slik?
    Jeg antar du lurer på hvorfor receiveren setter f.eks. 90graders feil "med vilje"? Enkelt og greit fordi romkorreksjon ikke alltid treffer 100%. Og om den treffer gjør den kanskje ikke de valgene man ville gjort selv basert på mer nøye testing og måling. Derfor er det alltid lurt å etterkorrigere nivå og avstand, basert på hvor kravstor man er. Man kan jo spørre seg hvorfor gode(virkelig gode) romkorreksjonssstemer koster 30-40-50k+(selv Audysseys egen "stand-alone" boks) når en receiver til 5-6k har dette innebygget. Svaret gir seg selv, det er kvalitetsforskjeller.

Frontene står som large ja.

skal prøve på det med sinus tonen.

jeg har drevet å prøvd meg litt på di bryterene bakpå å ja. men takk for att du skrev hva di betydde. for jeg viste ikke hva di gjorde :P

men jeg har satt EQ på B og den andre på A. synes det fungerte best. men det er vanskelig å justere di når man henger over subben for da hører man ikke så lett forskjell i sweetspot. så spørs om jeg skulle fått med meg noen til å justere litt...
    Det letteste her er nok å være to, da suben ikke har fjernkontroll. Dog vil jeg anbefale å sette begge innstillingene på A før du kjører romkorreksjon.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ja, det mener jeg. Alt har med timing å gjøre det lyd enkelt forklart er trykk. Da har det ingenting å si om man oppnår trykkmaksimum ved tidsdelay eller faseendring, noe som grovt sett også kan anses som det samme. (basert på min tolkning av spørsmålet kan svaret under utfylle dette)

Jeg antar du lurer på hvorfor receiveren setter f.eks. 90graders feil "med vilje"? Enkelt og greit fordi romkorreksjon ikke alltid treffer 100%. Og om den treffer gjør den kanskje ikke de valgene man ville gjort selv basert på mer nøye testing og måling. Derfor er det alltid lurt å etterkorrigere nivå og avstand, basert på hvor kravstor man er. Man kan jo spørre seg hvorfor gode(virkelig gode) romkorreksjonssstemer koster 30-40-50k+(selv Audysseys egen "stand-alone" boks) når en receiver til 5-6k har dette innebygget. Svaret gir seg selv, det er kvalitetsforskjeller.

Det letteste her er nok å være to, da suben ikke har fjernkontroll. Dog vil jeg anbefale å sette begge innstillingene på A før du kjører romkorreksjon.

Geir Arne
    Takk for mere lærdom:P

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase closed?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer receivern min (til 13 laken) har tendens og kunne bomme på kanal volumene med nesten 4-5 db, og få korrigert dette med mitt vanlig db meter er bare en del av prosessen, sub kalibrering gjør den praktiskt talt ikke utenom og dempe lfe kanalen til punktet hvor frontene spiller mer bass (nå holder og frontene i rommet mitt seg godt helt ned til 27hz før de faller av) å sette avstand (også kjent som fase) og her treffer den ganske ok, må egentlig dra fram måle mik og REW for og gjøre det bedre enn verre.

Kort sagt MCACC/Audessy er fantastiske nye redskaper for og bedre lyden, men jeg ser de heller på som en grov justering, et DB meter og måleband etc er fortsatt uvurderlige redskaper :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mere lærdom:P
    Enda mer visdom:
    Faseforskyvninger er et resultat av delefilterets avskjæring. Det vil si at deling med 6 db gir fasevending på 90 grader. 12 db gir 180 grader 18 db gir 270 grader og 24 db gir 360 grader.
    Så når forsterkerens oppsett ruller av med 6 eller 18 db oppstår slike situasjoner.

12 og 24 db er best å bruke men da henger ikke frekvensomådet skikkelig sammen mellom elementene hvis ikke frekvensene er satt helt riktig.

Det er i valget av disse innstillingene du merker skillet på billig og grei, mot dyr og virkelig bra romkorreksjon!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •