Durelyd i høyttaleren. Hva kan være problemet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Durelyd i høyttaleren. Hva kan være problemet?

Hei og hopp!

Jeg har en NAD 370 og en 270 koblet opp mot et sett B&W 603 s3. Forsterkerne er koblet i mono, så 270 tar høyre side mens 370 tar venstre. Problemet er at det blir en stygg during i venstre høyttaler når jeg skrur volumet til null. Er det noen her som kan fortelle meg hva som er feil med anlegget mitt? Synes det er så rart at det ikke blir en slik durelyd fra høyttaleren på høyre side.

Noen som har hatt lignende problemer?

Håper på mange gode svar!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lotus_
    Hei og hopp!

Jeg har en NAD 370 og en 270 koblet opp mot et sett B&W 603 s3. Forsterkerne er koblet i mono, så 270 tar høyre side mens 370 tar venstre. Problemet er at det blir en stygg during i venstre høyttaler når jeg skrur volumet til null. Er det noen her som kan fortelle meg hva som er feil med anlegget mitt? Synes det er så rart at det ikke blir en slik durelyd fra høyttaleren på høyre side.

Noen som har hatt lignende problemer?

Håper på mange gode svar!
    Først det jeg stusser mest på, skal du bi-ampe, så bruk heller en forsterker for bass og en for mellontone/diskant. Så bruk 370 til Bass og 270 til mellomtone/diskant. Måten du gjør det på nå vil gjøre at du får ujevn effekt høyre/venstre kanal noe som fører til at stereo bildet blir dårlig.

Så til problemet ditt, denne typen ulyd forårsakes av jord feil. Du har flere komponenter i systemet og disse har forskjellig jord potensiale. Du kan prøve å ta en ledning mellom alle jordings punktene på dine komponenter og se om ulyden forsvinner.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amp den slik BEF sier og sjekk deretter om det forsatt durer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Først det jeg stusser mest på, skal du bi-ampe, så bruk heller en forsterker for bass og en for mellontone/diskant. Så bruk 370 til Bass og 270 til mellomtone/diskant. Måten du gjør det på nå vil gjøre at du får ujevn effekt høyre/venstre kanal noe som fører til at stereo bildet blir dårlig.

Så til problemet ditt, denne typen ulyd forårsakes av jord feil. Du har flere komponenter i systemet og disse har forskjellig jord potensiale. Du kan prøve å ta en ledning mellom alle jordings punktene på dine komponenter og se om ulyden forsvinner.
    Takker for svar. Jeg skal ikke bi-ampe. Jeg brokobler hver forsterker, så bruker jeg "forforsterkeren" på c370 for å få det hele til å fungere. Hvorfor mener du at jeg får "ujevn effekt høyre/venstre kanal noe som fører til at stereo bildet blir dårlig."?

Har uansett fundert litt på om jeg skal bi-ampe slik at jeg kjører LF på c270 og HF på c370. Er det da noen her som har/vet av noen kurante y-splittere som jeg kan bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    NAD C 270 er identisk med C 370 utenom manglende inngangsvelger og volumkontroll.

Hifiklubben har f.eks. Argon y-splitter til 198,-/par som ser kurant ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eliminere

Har du samme problem hvis du kryssbytter høyre og venstre?

Samme problem hvis du benytter kun 370?

Prøv å koble bort, bytte rundt til du finner ut hvilken komponent det er som er problemet. F.eks også bruke pre i 370 og effekt i 270.

Når det gjelder bi/bro kobling så gjorde jeg tilsvarende for noen år siden, og min opplevelse var at bi ble best med tanke på volum kontroll og lydkvalitet. På brokobling fikk jeg "for høyt" kl 9 på volum kontroll....
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hopp!

en stygg during i venstre høyttaler når jeg skrur volumet til null.
    Kan være så mangt dette , men tar et skudd i blinde.
    Symptomet kan minne om 50-Hz nettstøy. Er strømkabelen til forsterkeren koblet i en forgreining ? Hvis så , prøv å sett støpselet rett i veggen hvis mulig. Alternativt bytt om tilkoblingen på de 2 forsterkerene.

Forøvrig ville nok jeg også fulgt Bef's råd her.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg koblet litt frem og tilbake og funnet ut at det er effektdelen på c370 som skaper problemer. Støyen kommer ut av elementene, så da tror(hørt med en elektriker) jeg ikke at det er såkalt 50-hz nettstøy. Noe er galt med forsterkeren, men det kan vel bare en reparatør gi et godt svar på?!

Ingen her på forumet som vet hva reparasjon av en c370 koster sånn ca. i korner og øre?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som tilfeldigvis vet av noen i Midt-Norge som kan reparere forsterkere?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om signalkablene er dårlige så er det STANDARD at det blir durelyder. jeg har hatt ufattelig mange signalkabler, og de fleste har gått til helvette å lagd durelyder for meg. så prøv å få tak i en dyr tykk ting som signalkabel funka for meg når jeg bytta fra biltema signal til tara-labs hvertfall 8)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som tilfeldigvis vet av noen i Midt-Norge som kan reparere forsterkere?
    Kan kanskje fyre en epost til din lokale avdeling av hifiklubben, de kjenner vel forhåpentligvis til noen som kan kikke på en Nad forsterker i nærheten.

Har sjøl hatt dårlige signal kabler til subbene (en tynn ysplitt og en uisolert rca kabel) og det helt tilfeldig om noe skjedde, men lite koslig når du utover kvelden ser på en tv serie med litt lavt volum og det plutselig brøler til i 2 12" ere..

At set skjer når du skrur volumet til ett visst nivå ville jeg egentlig ikke tro det 'bare' er kabler det er snakk om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har er par kurante signalkabler fra Argon(Red Edition) som fungerer utmerket mellom forforsterkeren på c370 og effektdelen på c270.

Snakket med HFK i dag og de kunne ikke gi noen eksakt pris på en eventuell reparasjon..

Ingen som har opplevd lignende på en c370 eller annen forsterker fra NAD? Lurer litt på om jeg skal bruke mer tid, energi og tid på en 10 år gammel forsterker.. Noen tips?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm finns jo f.eks en par hegel på brukten som skulle passe b&w ganske godt

F.eks h200 til 10 laken Hegel H200 selges - FINN.no mobil

Hadde det ikke verdt for at jeg sitter på Dali så hadde den vert høyst aktuell...

Kan sikkert oppgradere høytalere en par hakk med den der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der hadde nok gjort seg fint i stua mi ja!

Fikk en ca. pris på reparasjon i dag. Et firma som har tatt flere servicer på forsterkere fra NAD mente det kom seg på rundt 2500kr++.. De kunne jo ikke gi en eksakt pris uten å ha sett på forsterkeren, men sammenlignet med tidligere servicer på C370.

Hva gjør jeg nå? Kjøpe nytt eller reparere den gamle?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •