forbedre bassrespons...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forbedre bassrespons...

Fikk begynt i ny jobb, og fikk flyttet, kjøpt nytt hus osv..

Problemene begynte allerede dag nr 2.
    Lyden ble svært dårlig iforhold til det man var vant med fra større kvadratisk stue.

Idag fikk jeg flyttet anlegget ifra bunn av L, motsatt av peisen til slik det er markert inn på en ikkeskalategning med feile proporsjoner.

jeg hører bassen, jeg merker enkelte frekvenser i sofaen, men utover det er dødt.

Selv om oppsettet, ec 4.7 + ec aw250r og helicon 800 spiller høyt. Svært høyt, men likevel, ingen til få antydninger til bassrespons.

Hva gjør jeg? Tepper? Bilder? bassfeller? Spikre igjen altandøren? teppe foran altandøren? Legge glava bak rammene på bildene?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teppe ville jeg personlig prøvd å lagt med en gang, der du sitter og/eller førsterefleksjonen til høyttalerene. om det er WAF i bildet å ho sier det er greit så hadde jeg spikret igjen altan-døra og er det lov så hadde jeg og lagt 100mm rockfon plater med motiv på hvis det er et must selvfølgelig!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må flytte det ut av nullpunktene i første omgang. Sjekk denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...mede-stue.html

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dämpning ger ingen som helst mer bas där du vill ha den.

Det första du gör är att fina ut var basen är, den finns där någonstans, förutsatt att allt är i tekniskt bra skick. Det tar tid, det finns egentligen ingen perfekt lösning, men jag hade börjat med att lasta ned frekvenssvep, det finns en massa frekvensfiler att lasta ned lagligt. Starta med en frekvens och repetera den när du går omkring, gärna krypa omkring på golvet över hela lägenheten tills du hittar bäst respons. Att eventuellt möblera om kommer du nog desvärre inte undan. Din soffa ser ut som om den står mitt i den gyllene 25% regeln. 25% av rummets längd är där man inte bör ha lyssningsposition. Flyttar du fram soffan en fjärdedel av rummets längd och vinklar in högtalarna mot sweespot tippar jag du hör en klar skillnad.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz

Det första du gör är att fina ut var basen är, den finns där någonstans, förutsatt att allt är i tekniskt bra skick. Det tar tid, det finns egentligen ingen perfekt lösning, men jag hade börjat med att lasta ned frekvenssvep, det finns en massa frekvensfiler att lasta ned lagligt. Starta med en frekvens och repetera den när du går omkring, gärna krypa omkring på golvet över hela lägenheten tills du hittar bäst respons. Att eventuellt möblera om kommer du nog desvärre inte undan. Din soffa ser ut som om den står mitt i den gyllene 25% regeln. 25% av rummets längd är där man inte bör ha lyssningsposition. Flyttar du fram soffan en fjärdedel av rummets längd och vinklar in högtalarna mot sweespot tippar jag du hör en klar skillnad.
    Dali Helicon trenger man ikke vinles...

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz

Nå kan det hende jeg missforstår, men er ikke 25% av rommets lengde og 1/4 av rommets lengde det samme?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid bass i rommets hjørner og kanter. Sett sofaen inntil bakvegg og høyttalerne inntill motsatt vegg og godt inn i hjørnene. Det er det meste av bass man kan få i et rom.

Hvis det nye rommet ditt er mye større enn det gamle kan bassen virke mindre fordi det gir mindre refleksjoner fra veggene og dermed ruller ut mer naturlig.
    Det som vi oppfatter som bass er ofte uriktige refleksjoner. Naturlig stram og dyp bass høres luftigere ut men går dypt og kjennes i sofaen.

Jeg tror du er blitt vant med tykk rumlete bass og må venne deg til riktig bass nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Det er alltid bass i rommets hjørner og kanter. Sett sofaen inntil bakvegg og høyttalerne inntill motsatt vegg og godt inn i hjørnene. Det er det meste av bass man kan få i et rom.

Hvis det nye rommet ditt er mye større enn det gamle kan bassen virke mindre fordi det gir mindre refleksjoner fra veggene og dermed ruller ut mer naturlig.
    Det som vi oppfatter som bass er ofte uriktige refleksjoner. Naturlig stram og dyp bass høres luftigere ut men går dypt og kjennes i sofaen.

Jeg tror du er blitt vant med tykk rumlete bass og må venne deg til riktig bass nivå.
    Arealet er nokså likt, forskjellen er at jeg har gått ifra en kvadratisk stue til en vinkelstue.

Kan ikke påstå at jeg var plaget med rumlende bass i forrige stue, det var noe som forsvant da jeg kjøpte helicon 400.

En annen vesentlig forskell mellom stuene er at denne stuen er trangere uansett hvor jeg snur meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Nå kan det hende jeg missforstår, men er ikke 25% av rommets lengde og 1/4 av rommets lengde det samme?
    Kan se att jag skrev illa. Menade en fjärdedel extra. I alla fall hålla sig undan 25% av rummets längd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •