Hjelp til Hifi lyd - Mac basert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Hifi lyd - Mac basert

Heisann.

Jeg prøver å bygge et mid - hifi oppsett rundt en iMac. Har i skrivende stund XTZ MH-800 pakken. Er rimelig fornøyd med denne pakken, MEN jeg savner litt mere trøkk, særlig i perkusjon. Jeg satte opp mitt gamle Logitech Z5500 for å sammenligne, noe som ga meg mere trøkk i trommene. Lyden forøvrig er klart i XTZ sitt favør. Jeg hører mye på metal, alt fra det svarteste til mere "glad metal" Ellers går det mye i akustisk musikk, f.eks svensk visesang. Synes XTZ leverer på alt bortsett fra trøkk i perkusjonen. Dette skyldes nok mangelen på sub, da høytalerne er ganske små. Problemet er at jeg ikke kan koble til en ekstern sub, da dette vil "kræsje" med DSP baserte DIRAC pakken som XTZ er basert på. Jeg trenger derfor noen nye høytalere, som er kompakte, låter bra når en sitter nære, med trøkk osv.

Jeg har rundt 7 - 8000 å bruke. Forslag?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 1 sammen med god elektronikk er faktisk utrolig fyldig. De ligger vel rundt 10k. Men de bør du absolutt ta en tur og høre på. Er vel den stativhøyttalern/bokhyllehøyttaleren jeg vet om som gir mest trøkk uten å koste hele huset og skjorten.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Takker for svaret ditt. Her er greie jeg glemte å nevne, jeg har alt forsterkeren fra XTZ. Det er en liten digital forsterker på oppgitte 2x40w.

Link: Hifi i världsklass – prisvärda Subwoofers och Högtalare från XTZ - A-800 Black

Den passer perfekt i skrivebordet. Bygger som sakt dette rundt en iMac, altså et desktop oppsett. Jeg vet jeg krever mye, både i pose og sekk. Forsterkeren er liten, men den har riktig størelse, god nok lyd og sub utgang. Høytalerne må derfor være lettspilte. Klipsch hadde fungert, de er dog litt i største laget, om jeg da ikke går for Klipsch RB-41 II sammen med en klipsch sub. Det er jo et alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre løsninger:

1. System Saxo 1 + Sub (litt tungdrevne for den lille forsterkeren min).
    2. Paradigm Atom V.7 + Sub (lettdrevne)

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å teste dem alle, men bor dessverre for langt unna noen hifi forhandler. Må derfor belage meg på deres og andre kunnskaper på nettet, eventuellt benytte meg av angrefristen dersom jeg ikke liker hva jeg kjøper.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan kanskje ikke nok om det DIRAC-programmet, men jeg skjønner ikke hvorfor du kan ha andre høyttalere med sub, men kkke sub til de eksisterende..?

Men hva med å selge hele MH-settet og kjøpe Elac AM 50 og Elac SUB 111.2?

Sitat Opprinnelig postet av Mattamatisk
    Andre løsninger:

1. System Saxo 1 + Sub (litt tungdrevne for den lille forsterkeren min).
    2. Paradigm Atom V.7 + Sub (lettdrevne)

Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å teste dem alle, men bor dessverre for langt unna noen hifi forhandler. Må derfor belage meg på deres og andre kunnskaper på nettet, eventuellt benytte meg av angrefristen dersom jeg ikke liker hva jeg kjøper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Jeg kan kanskje ikke nok om det DIRAC-programmet, men jeg skjønner ikke hvorfor du kan ha andre høyttalere med sub, men kkke sub til de eksisterende..?

Men hva med å selge hele MH-settet og kjøpe Elac AM 50 og Elac SUB 111.2?
    Hei

Vel, ettersom jeg har forstått det, så har ikke høytalerne i denne pakka noe delfilter, filteret er mykvaren - DIRAC. Det er dette som er hele konseptet bak XTZ sine desktop høytalere. Noe jeg også digger, da den også fungerer som en rom koreksjon. Lyden er egentlig veldig bra, jeg bare savner det ekstra trykket fra en sub. Bassen går dypt, men den slår ikke særlig hardt, og dette kommer til uttrykk i sanger med heftig perkusjon.

Ikke ta det jeg sier angående delfiltere for god fisk, men det er sånn jeg forstod det. Kobler du til en sub vil denne bli påvirket av DIRAC filteret, og lydkarakteren vil endre seg, og da til det verre. I følge de på fyndbörsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mattamatisk
    Hei

Vel, ettersom jeg har forstått det, så har ikke høytalerne i denne pakka noe delfilter, filteret er mykvaren - DIRAC. Det er dette som er hele konseptet bak XTZ sine desktop høytalere. Noe jeg også digger, da den også fungerer som en rom koreksjon. Lyden er egentlig veldig bra, jeg bare savner det ekstra trykket fra en sub. Bassen går dypt, men den slår ikke særlig hardt, og dette kommer til uttrykk i sanger med heftig perkusjon.

Ikke ta det jeg sier angående delfiltere for god fisk, men det er sånn jeg forstod det. Kobler du til en sub vil denne bli påvirket av DIRAC filteret, og lydkarakteren vil endre seg, og da til det verre. I følge de på fyndbörsen.
    Angående ELAC er disse aktive, da mister jeg muligheten til å bygge vidre på systemet i fremtiden, f.eks oppgradere med en bedre forsterker. Eller rett og slett flytte høytalerne over til hjemmekinoen om jeg skulle ønske dette i fremtiden.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo litt an på hvordan du ser på det. Aktive høyttalere må ha en god kilde foran seg også. Jeg brukte mine AudioEngine A2 sammen med pc'en, dette var ikke noen kilde til glede egentlig, prøvde de da på preout fra min Bryston og da blev det virkelig andre boller på suppen.
    Om din receiver har preout for surround kanaler kan du jo bruke aktive høyttalere der.
    Så, til din iMac, istedet for å tenke forsterker, kanskje du bør tenke forforsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kommer jo litt an på hvordan du ser på det. Aktive høyttalere må ha en god kilde foran seg også. Jeg brukte mine AudioEngine A2 sammen med pc'en, dette var ikke noen kilde til glede egentlig, prøvde de da på preout fra min Bryston og da blev det virkelig andre boller på suppen.
    Om din receiver har preout for surround kanaler kan du jo bruke aktive høyttalere der.
    Så, til din iMac, istedet for å tenke forsterker, kanskje du bør tenke forforsterker?
    Hei, takk for svar.

Vel, jeg har virkelig ikke så god peiling på oppkoblinger osv, men jeg har sikkerrt pre - out på receiveren :P

Greia er at til Macen har jeg alt en forsterker, den er som skreddersydd for desktopen. Ønsker derfor egentlig å bygge noen nye høytalere rundt den.

De bør være kompakte, lettdrevne, ikke for kvass diskant (noe jeg synes mange har i forhold til metal), helst kunne tåle å stå nære en vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil den lille desktop ampen fra XTZ med oppgitte 2x40w kunne drive høytalere som Dynaudio DM 2/7 - med følsomhet på 86db? Dette er vel ganske lav følsomhet i forhold til den lille forsterkeren?

Paradigm Atom v.7 har en følsomhet på 90db, noe som burde være mer enn greit. I følge XTZ har de drevet deres største høytalere med den lille forsterkeren, men hvor vidt jeg vil stole på det er en annen sak.

Dynaudio hadde passet meg bra, hadde det ikke vært for den lave følsomheten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz sine manualer blir jeg aldrig klok på, de er rare altså.
    Hvorfor reklamerer Xtz med subwoofer utgang (line out) om den ikke kan benyttes? Helt absurd spør du meg. Hekter du en REL Zero på denne forsterkeren (via høyttaler terminalene) burde dette jo fungere veldig bra altså.
    Dynaudio vet jeg ikke helt, de fleste Dynaudio liker å ha en del effekt bak seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Xtz sine manualer blir jeg aldrig klok på, de er rare altså.
    Hvorfor reklamerer Xtz med subwoofer utgang (line out) om den ikke kan benyttes? Helt absurd spør du meg. Hekter du en REL Zero på denne forsterkeren (via høyttaler terminalene) burde dette jo fungere veldig bra altså.
    Dynaudio vet jeg ikke helt, de fleste Dynaudio liker å ha en del effekt bak seg.
    Ja, godt spørsmål. Ampen er vel også beregnet for bruk med andre høytalere. Fortsatt idiotisk at en sub ikke skulle fungere riktig med høytalerne i pakka.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg selv på kontoret på jobben.
    Syns selv det er kjempelyd i dette settet.
    Ikke særlig vakkert, men spiller klart, rimelig høyt, og med trøkk.
    Har også fått god omtale både av forbrukere og presse.
    Subwooferen er rimelig stor da, men med god plass under skrivebordet funker det.
    Jeg er mektig imponert.

Omdömen om Corsair SP2500
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •