Tips til høytalere i basstung stue - 5.1-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til høytalere i basstung stue - 5.1-oppsett

Hei.

Jeg trenger tips til en god ht-serie som må passe følgende kriterier:

Gulvstående og fysisk slanke fronter som kan stå nær vegg (10-20 cm).

De må kunne drives godt av en Yamaha 2067 (Frontene vil muligens bli drevet av en Adyton symphonic series nr 1)

De bør være slanke i bassen pga busstungt rom.

Gjerne dipol/bipol bakht. Jeg sitter nær bakvegg.

Suben må være maks 32*32 i h/b. Dyben kan godt være mer. Ønsker å plassere den midt mellom frontene i Expedithyllen som fungere som stereobenk. Jeg vil da forsøke å lage noe som gjør at suben ikke er i kontakt med selve stereobenken, men har en form for plate med bein som da er i direkte kontakt med gulvet.

Suben må være kjapp, kunne nærme seg 20 Hz og bør kunne deles høyt pga (100-120 Hz) En DSpeaker blir brukt pga håpløse tilstander rundt 50-60Hz. (15 dB peak)

Budsjett totalt blir vel rundt 30-35 000. Rommet er totalt ca 20 m2, men anlegget blir brukt i den ene enden med frontene plassert med ca 220cm fra hverandre.

På forhånd takk.

På forhånd takk

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha vurdert en god stativhøyttaler med en eller to suber.
    KEF sin R-serie er er fornuftig konstruksjon med waveguide som minimerer romproblemer og måler godt.
    KEF R300 - resonans lyd & bilde
    KEF R300 Best Speakers I've Heard! | whathifi.com

Kommer ikke på noen kommersielle suber i farten som fungerer bra så høyt opp i frekvens som du ønsker.

Skal du absolutt ha gulvstående, må du nok kjøpe en høyttaler som er beregnet til slik plassering og har bassport i front eller lukket kasse. Finnes en del, men ingen kommersielle i Norge jeg personlig mener er virkelig gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så dumt tips. Er så absolutt noe å sjekke ut!
    Jeg kan få lagt ut et bilde av hvordan det ser ut i stuekroken min i løpet av kvelden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ser det ut mot tven. Venstre sub er kun stativ pr dd. Får strammest og bedt definert bass med kun den høyre i bruk. Høytalerne er etter en Onkyopakke jeg kjøpte for noen år siden. Låter ikke spesielt bra...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første bør du skaffe deg et TV rack som ikke er så bredt slik at du får mer plasseringsmuligheter til både fronter og suber. Og tillegg får høyttalerne mer luft rundt seg og vil ikke stå inneklemt. Alternativt kunne du ha plassert stativhøyttalerne på benken, men da får du selvsagt ikke eksperimentere med subplassering.
    Husk at høyttalere og suber må stå der de gir best respons, ikke hvor det passer med andre møbler. Da er det fort dømt til å mislykkes. Et mindre rack hvor du akkurat har plass til TV og komponenter ville jeg derfor ha skaffet meg.

For det andre er det umulig å si sikkert så mye om hva som vil fungere utifra det bildet. Da må man se mye mer av stuen. Se hvordan avstanden er til sidevegger/vinduer og hvordan sitteplasseringen er. Hvordan høyttalerne integreres med rommet er jo det som avgjør resultatet.

Skal jeg tippe på noe utifra det bildet, så har du vinduer på venstre side og mer åpent til andre del av stuen på høyre side. Og så sitter du trolig inntil bakveggen. Og regner med du ikke har gjort akustiske tiltak. Er det riktig, så er det veldig viktig med en høyttaler med begrenset spredning som f.eks KEF R-serien for at du skal få et godt stereobildet. Du trenger også da å dempe bakveggen med noen absorbenter.

For å bedre det du har i dag, så kan du flytte høyttalerne til ytterkanten på subene og vinkle de rett mot sitteposisjonen. Eller prøve de på benken i ørehøyde med vinkling her også. Bruk eventuelt bøker under for å bygge de opp i riktig høyde, gjelder også på subene.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    For det første bør du skaffe deg et TV rack som ikke er så bredt slik at du får mer plasseringsmuligheter til både fronter og suber. Og tillegg får høyttalerne mer luft rundt seg og vil ikke stå inneklemt. Alternativt kunne du ha plassert stativhøyttalerne på benken, men da får du selvsagt ikke eksperimentere med subplassering.
    Husk at høyttalere og suber må stå der de gir best respons, ikke hvor det passer med andre møbler. Da er det fort dømt til å mislykkes. Et mindre rack hvor du akkurat har plass til TV og komponenter ville jeg derfor ha skaffet meg.

For det andre er det umulig å si sikkert så mye om hva som vil fungere utifra det bildet. Da må man se mye mer av stuen. Se hvordan avstanden er til sidevegger/vinduer og hvordan sitteplasseringen er. Hvordan høyttalerne integreres med rommet er jo det som avgjør resultatet.

Skal jeg tippe på noe utifra det bildet, så har du vinduer på venstre side og mer åpent til andre del av stuen på høyre side. Og så sitter du trolig inntil bakveggen. Og regner med du ikke har gjort akustiske tiltak. Er det riktig, så er det veldig viktig med en høyttaler med begrenset spredning som f.eks KEF R-serien for at du skal få et godt stereobildet. Du trenger også da å dempe bakveggen med noen absorbenter.

For å bedre det du har i dag, så kan du flytte høyttalerne til ytterkanten på subene og vinkle de rett mot sitteposisjonen. Eller prøve de på benken i ørehøyde med vinkling her også. Bruk eventuelt bøker under for å bygge de opp i riktig høyde, gjelder også på subene.
    +1

Akustikk og høytalerplassering er meget viktig for å få et god resultat. Støtter også KEF R-300 som en passende høytaler til deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •