Plassering av subs og 7.2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av subs og 7.2

Hei,

Jeg har orginalt 5.1 system som består av Dali Concept CT, 2stk Concept 6, 2stk Concept 1 og en Concept Sub 12. Jeg fikk i dag en SVS PC12-NSD DSP i huset, så det blir litt mer trykk i kinoen.

Det jeg da lurte på er om jeg kan koble på Concept suben på PCA/Phono utgangen for frontene på forsterkeren? Siden Dali concept 6 ikke er så sterke og kun har 6 1/2" elementer som det ikke akkurat rister i. Spørsmålet er om dette er en god løsning eller noe som vil drepe suben? Siden ved å koble den opp på front Phono utgangen, så får den en del høyere frekvenser som f.eks stemmer sendt til seg, da subs er ment til å spille lave frekvenser og bass.

Annet spørsmål er også ang. å oppgradere til 7 høyttalere i rommet. Har da lyst til å oppgradere til concept 2 bak og flytte concept 1 til siden (eller er det bedre med de kraftigste på siden?). Jeg ble fortalt på HiFi klubben at jeg burde ha helt identiske høyttalere bak og på siden. Lsound forteller meg at det ikke spiller noen rolle hva jeg bruker på siden, da det foregår så mye dynamikk rundt i rommet fra de andre høyttalerne.

Har prøvd et par tilfeldige bakhøyttalere jeg hadde fra et annet anlegg og jeg la ikke spesielt merke til at det var høyttalere fra en helt annen produsent og modell. Mulig disse var noe små til at jeg kunne legge merke til for mye av de, men jeg hørte klart at de var der.

Tar gjerne i mot litt hjelp for å få dette riktig også håper jeg noe av dette ga mening for dere som leser.

På forhånd takk

Mvh. Erl88

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste her er hvilken receiver har du?

Og nei det er vel ikke nødvendig og koble subben på effekt utgangen (om jeg skjønner deg rett) Sett heller en RCA y-splitt (f.eks denne) på sub utgangen og bruk crossover og høytaler innstilling i receiver.

F.eks en slik en

Er mest lyd i sidekanalene ja så hadde nok satt opp concept 2 som de og hatt de andre som bak kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Fine er at jeg har output på SVS suben, så kan bare koble fra receiveren til SVS suben, ut av SVS suben og inn på Dali Concept suben.

Om jeg forstår riktig, så er det vel bare signaler som sendes fra forsterker til sub, som har eget forsterkerelement. Med andre ord å koble subene i serie som jeg forklarer over vil vel ikke trekke noe effekt fra SVS suben uansett? da SVS suben bare sender signalet videre og Concept suben håndterer alt selv etter å ha fått signalet fra SVS suben.

Så med andre ord så er det på ingen måte behov for like høyttalere bak og på siden og jeg kan da fint bruke Concept 1 bak og Concept 2 bak?

Takk for kjapt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten NAD T748

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja serie koble slik vil nok fungere helt ypperlig :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •