Oppgradere fronter i kinoen - Max 30k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fronter i kinoen - Max 30k

Jeg skal i løpet av sommmeren oppgradere front-høyttalere i kinoen, og er ute etter litt tips til aktuelle modeller. Maks-pris er 30k.

Jeg har i dag Monitor Audio GS20, og er meget fornøyd med hvordan de låter. Men man vil vel alltid prøve noe nytt, og forhåpentligvis finne noe som låter enda bedre.

Jeg har kun hatt Monitor Audio i kinoen, og kunne derfor tenkt meg å prøve et annet merke denne gangen.

Jeg kommer til å dra på lytterunde, men jeg vektlegger også anbefalinger fra folk som har hørt mye (les:dere).
    Jeg har hørt like høyttalere låte godt ett sted, og kjedelig et annet, så rommet er jo minst like viktg. Hjemlån av alle aktuelle modeller lar seg jo heller ikke gjøre, så et lite sjansespill blir det vel alltid.

Lyd-Signatur/Svadaord jeg er på jakt etter i mine nye ht er:
    -Stort lydbilde
    -Separasjon
    -Luftig
    -3-dimensjonalitet

De skal benyttes til både film og musikk, men kvalitet på musikk er helt klart prioritert. Da fungerer ofte filmlyden også er min erfaring.

Rommet er ok dempet, så jeg er mer redd for "kjedelige" høyttalere (for laid-back), enn de som ofte blir karakterisert som "litt frempå".

Rommet og utstyret kan sees i kino-linken i signatur.
    Denon 4311 med XPA-5 effekt. Disse blir nok også oppgradert om ikke så altfor lenge.

Her er noen aktuelle modeller som jeg har sett for meg kan være spennende:

Tannoy Precision 6.4
    Kef R700
    Elac 247 Black edition
    XTZ Divine 100.33

Kan noen si noe om disse høyttalere, og hvordan de oppfattet lyd-signatur opp mot mine ønsker? Hvilke andre høyttalere bør jeg sjekke ut?

På forhånd takk for svar.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt noe på pmc. PMC spesialiserer seg på transmisjonslinjehøytalere(se her).I ditt prisleie har man pmc twenty 24:

PMC Twenty 24 - Norsk Audio Teknikk

Har desverre ikke hørt denne men likte veldig godt twenty 22. jeg vil karakterisere twenty 22 som organisk, masser av dynamik og meget detaljer. twenty 24 kan ikke være noe mer en en enda bedre høytaler.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Har du hørt noe på pmc. PMC spesialiserer seg på transmisjonslinjehøytalere(se her).I ditt prisleie har man pmc twenty 24:

PMC Twenty 24 - Norsk Audio Teknikk

Har desverre ikke hørt denne men likte veldig godt twenty 22. jeg vil karakterisere twenty 22 som organisk, masser av dynamik og meget detaljer. twenty 24 kan ikke være noe mer en en enda bedre høytaler.
    +1

Pmc har fantastisk bra høyttalere..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Skal prøve å få lyttet på Twenty 24

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør om å få arrangsjert en prøvelytt på norsk audio teknikk. De selger pmc.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bare hoppe over PMC som nevnt her. Har selv Twenty 22, og har sluttet å lese, og drømme om andre høyttalere. Treffer alle punktene godt, men tredimensjonaliteten er nok ett hakk mer fremtredende på f. eks tannoy, som har horn-konstruksjon. Viktigste for meg med nye høyttalere, etter og ha hatt Klipsch i lengre tid, var ett par som eliminerer skarpe ss'r. Har allergi for sibilanter, men også for "kjedelig", og for lite oppløst = boks-lyd.

Har ikke sett meg tilbake, og har i dag en deilig oppløst, nøytralitet med ett hint av varme fra Primare elektronikken. Ikke mangel på punch/dynamikk, og spilleglede for å si det mildt :-D Anbefales på det varmeste.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt nå om disse på nettet, og de virker veldig spennende. Skal få tatt meg en tur på nat og få hørt på twenty-

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/98399

Jeg er i alle fall godt fornøyd med mine. Du bør vel komme godt innenfor dine prisrammer også.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans er jeg redd blir for store i min lille kino.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterunde

Fikk plutselig tid til en rask lytterunde på lørdag.

Fikk hørt på disse:
    Sonus Faber Venere 2.5
    Tannoy Precision 6.4
    Kef R500
    Audio Physic Classic 20

På NAT hadde de hatt oversvømmelse, så der er det ikke mulig å få demo for tiden. Pratet litt med Morten, en meget hyggelig kar, og skal jeg skal få PMC Twenty 24 på hjemlån om et par dager.

Lytterunden ga meg egentlig bare flere spørsmål enn svar, og bekreftet at det er virkelig vanskelig å sammenligne lyd i forskjellige rom på forskjellig utstyr osv. Jeg hadde heller ikke så god tid, og måtte stresse litt igjennom, noe som jo ikke er så gunstig.

Under lyttingen tenkte jeg ofte : Men dette låter da like bra/bedre hjemme i kinoen med mine nåværende ht? Selv med elektronikk til x antall tusen (MBL), tilkoblet Tannoy og Sonus Faber. Noe som egentlig bare sier litt om hvor mye rommet og settingen har å si for opplevelsen, og ikke nødvendigvis utstyret. Det jeg merket størst forskjell på var at de fleste ht hadde mer trykk i mellombassen enn det jeg hadde hjemme, noe jeg vet skyldes (ihvertfall delvis) en stor dip i frekvens-området hjemme i kinoen.

Kort oppsummert:
    Stereofil (samme lytterom, samme elektronikk, både dyrt(MBL) og "billig" (Rotel)
    Venere 2.5: Stoort lydbilde. Litt "diffust", litt overdimensjonert bass i dette rommet på enkelte låter. Jeg ble litt bergtatt etter første strofene, før jeg prøvde å "analysere" litt mer. Ble ikke helt klok på denne, og vil gjerne lytte igjen.
    Tannoy Precision 6.4: Slankere/tightere bass, ikke det store lydbildet som fra venere, men jeg følte de ga mer presisjon og detaljer (fordi bassen ikke var like dominerende?).

Oslo Hifi Center: (forskjellige lytterom, forskjellig elektronikk)
    Kef R500: Morsom, en god allrounder. Mye bass fra en så nett ht (fest-pukkel?). Min neste stue-høyttaler?
    Audio Physics Classic 20: Engasjerte meg ikke helt. Bra på det meste uten at jeg ble helt bergtatt. (Selger poengterte at dette rommet ikke var det beste, og det stemmer sikkert).

Jeg er ikke i tvil om at alle disse ville gjøre en meget god jobb i kinoen, men jeg føler ikke at noen stikker av med en klar "seier" etter denne runden. Både tannoy, sonus faber og kef gjorde gode inntrykk.

Vil også nevne at selgerene på alle stedene jeg besøkte var meget behjelpelige og hadde god tid til meg og mine lytte-ønsker. Skulle kanskje bare mangle, men det er jo ikke slik alltid man opplever ansatte rundt omkring.

Får som sagt twenty-24 på hjemlån om et par dager, og det vil bli betraktelig enklere å få et inntrykk av disse selvfølgelig. Jeg gleder meg, og skal gi en kort review etter noen gode, lange lytte-sesjoner i god-stolen.

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesning. Hvar hos NAT for noen dager siden og Morten var ganske oppgitt over oversvømmelsen. Det er jo alltid best med hjemlån så det blir spennende å høre hva du syntes om pmcene.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Canton reference 5 som er å få til gode priser om dagen?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt twenty-24 i hus et par dager for testing. De har imponert meg, og innehar mange av kvalitetene jeg leter etter. En herlig mellomtone, og er ekstremt detaljerte. Musikalske og ingen lyttetretthet har oppstått etter mange timer i god-stolen. Takk til dere som anbefalte pmc.

MEN, og det er et men. Jeg hadde håpet at ATL-konstruksjonen, med front-port, ville hjelpe meg i bass-området. Det kan jeg ikke si at det har.

En kjapp kontroll-måling med REW viser mer eller mindre samme bass-respons som mine tidligere høyttalere, som vel egentlig bare viser at det er en rommet som er problemet her. Har prøvd alle mulige plasseringer som jeg kan ha, uten at det hjelper. Frekvens-responsen fra frontene er som en berg-og dalbane, opp til 120 hz, og jeg må spille med sub (som jeg får en snorrett respons fra opp til 110 hz) for at det skal låte greit nedover.

Så da er mitt spørsmål. Ettersom jeg allikevel må spille med sub til musikk, og da gjerne opp til 100hz, ville det ikke da være bedre å gå for en stativ-høyttaler? F.eks twenty-22., og heller bytte ut min nåværende sub (SVS), med en mer musikalsk sub som jeg kan la spille opp til 100 hz? 1 stk ken kresiel 12012 eller to stk 808 eller et annet merke? Twenty 22 er 10k billigere (-stativer), og ville kanskje muliggjøre et sub-kjøp også.

Forslag?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    F.eks twenty-22., og heller bytte ut min nåværende sub (SVS), med en mer musikalsk sub som jeg kan la spille opp til 100 hz? 1 stk ken kresiel 12012 eller to stk 808 eller et annet merke? Twenty 22 er 10k billigere (-stativer), og ville kanskje muliggjøre et sub-kjøp også.

Forslag?
    Har glemt av denne tråden. Kan selvfølgelig gå god for denne løsningen, da jeg har Twenty 22 selv, hehe.

Blitt noe kjøp av noe her forresten? Ser det er en stund siden det var aktivitet her.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble Twenty-22 ja. Og i dag kom jammen en Rythmik E15 også gitt. Har nettopp kjørt kalibrering, og det spiller helt nydelig.

Det tok en stund før 22'ene åpnet seg men det har kommet seg veldig de siste dagene. Det er høyttalere som passet meg veldig godt. Åpne, detaljerte og tegner opp et stort lydbilde. Med en kvalitets-sub i bunnen så er jeg meget fornøyd med valget!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Det ble Twenty-22 ja. Og i dag kom jammen en Rythmik E15 også gitt. Har nettopp kjørt kalibrering, og det spiller helt nydelig.

Det tok en stund før 22'ene åpnet seg men det har kommet seg veldig de siste dagene. Det er høyttalere som passet meg veldig godt. Åpne, detaljerte og tegner opp et stort lydbilde. Med en kvalitets-sub i bunnen så er jeg meget fornøyd med valget!
    Veldig artig å høre, i og med at jeg var ganske "på" angående å anbefale i den retningen. Hender jo man anbefaler noe som krasjer totalt for noen.

Gratulerer så mye i hvert fall! :wink: Hva slags finish gikk du for, og evnt. stativer? Har selv SVS PC 12 Plus, med tror den er voldsomste laget til musikklytting. Men nå er rommet mitt ganske ideelt bass-messig, og glad er jeg for det.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for anbefalingen ja

Piano svart var det som var kjappest tilgjengelig, og passer bra i en mørk kino, så gikk for det.. Og twenty stativene.

Har jo hatt SVs PC 20-39 helt frem til i dag, men hadde lyst til å prøve disse lukkede servo-rythmikene for å se om det ville bli litt "tightere" på musikk, da det er pri om dagen.. Mister vel kanskje litt brutalitet på film, men det kan jeg leve med..

Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høytalere og sub! Høres ut som en veldig god kombo. Den xindaken driver sikkert pmcene godt.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Gratulerer med nye høytalere og sub! Høres ut som en veldig god kombo. Den xindaken driver sikkert pmcene godt.

Takk for det ldynamic!
    PMC`ene er på kinoen, så de drives av Denon 4311 + Emotiva xpa 5.
    Den stue-kino profilen må jeg få gjort noe med gitt, da det er noen år siden jeg solgte den xindacen. Der står det et par cm7 (fortsatt) som drives av rotel

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med bra høyttalere, og bra du ble fornøyd
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •