"Hjemmekino" oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Hjemmekino" oppsett

Hei hei!

Kjøpte for ikke så lenge siden mine entry høyttalere til hifi verden, et par med B&W DM683. Samtidig byttet jeg ut recieveren fra en elendig Onkyo (aldri vært fornøyd med recieverene dies.. de funker jo aldri som de skal) til en Yamaha rx-v1900 om jeg ikke husker modell navnet helt feil. Byttet hovedsakelig for pre-out funksjonen på yamaha recieveren. Kjøpte deretter en nad c270 forsterker.

Disse høytalerne låt mildt sagt dårlig med denne forsterkeren, diskanten var skjærende og prøve å spille høyt kunne du bare glemme om du har noe til overs for hørselen din!

Kjøpte deretter en Adcom gfa550 forsterker, dette ble betydelig bedre! Fikk mer kontroll på bassen, samtidig som den spilte både dypere og hardere. Men sliter fremdeles litt med diskanten, kan ikke høre på høyt volum over lengre tid pga. den framtredende diskanten.

Jeg bruker anlegget egentlig mest til musikk, men jeg savner virkelig skikkelig kino lyd! Nå kommer jeg selvsagt ikke til å klare dette pga. akustikk i rommet osv. men jeg har lyst til å komme mye nærmere en det jeg er no. Det mangler dynamikk og punch, samt diskanten er et problem.

For et par dager siden da, så plukket jeg opp det nye nummeret av Fidelity, og ser at de har prøvd å gå gjennom en måte man kan få seg bra lyd til både musikk og filmbruk. (Musikken jeg hører på stiller ærlig talt ikke store krav til systemet det spilles på, så jeg vil heller fokusere på filmdelen)

Bruker i dag et 5.1 system med en ubrukelig subwoofer og noen dårlige satelitt høyttalere bak. Dette funker enkelt og greit ikke for meg, jeg får ikke med meg noe av det som skal skje bak meg, og subwooferen tror jeg spiller et annet lydspor en det filmen gjør :P

Så da trenger jeg anbefaling til noen høyttalere som vil gi god dynamikk, dybde osv. Jeg tenkte å begynne med et bra stereo oppsett med muligheter for utvidelse. Med f.eks. en god flerkanals forforsterker og en god effektforsterker, sammen med noen gode gulvstående fronter.

Problemet jeg kan se komme er plassen, da designet på leiligheten jeg har kjøpt enkelt og greit ikke er egnet for hjemmekino!

Så jeg lurer litt på hva dere ville begynt med da?
    Etter anbefalinger fra Fidelity så har jeg vurdert XTZ Divine, med Hegel elektronik.

Ble kanskje litt rotete her, men syns selv det er lettere å anbefale noe når du vet litt mer presist hva en ser etter.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereoforsterker med Home Theater inngang/bypass?

Hei

Hva med å bygge videre på det du allerede har?

Hvis du i utgangspunktet liker 683, men trenger mer krefter eller en litt annen klang, kan det være verdt å prøve en annen forsterker.

Hegel passer godt sammen med B&W, både H100, H200 og H300 har HT inngang/bypass, det vil si at du bruker den som en vanlig stereoforsterker når du spiller musikk/stereo og som effektforsterker til fronthøyttalerne ved film og hjemmekino. Å prøve dette først vil vel også være billigere enn å skulle begynne helt på nytt med andre høyttalere.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt DM685 og CM1 i samme rom med en NAD C372, det hørtes mye mer skrikendes ut på DM enn på CMserien.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytter ut elektronikken først, så blir jo sånn sett å bygge videre på det jeg allerede har.

Men vil bytte til skikkelig elektronikk som kan drive noe heftigere saker i ettertid, og i tillegg spille bra med de eventuelle høyttalerne som blir å komme.

Sliter også med mye bakgrunnstøy i høyttalerne, vet dere hva dette kan komme av? Må si jeg har mest troen på at ledningskaoset bak tv benken er synderen.

Har også senteren i samme klasse som frontene hm61 mener jeg den heter, så mangler egentlig bare bakhøyttalere og skikkelig elektronikk.

Men ja, syns ikke dm683 levert helt opp til forventningene.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HSR
    Bytter ut elektronikken først, så blir jo sånn sett å bygge videre på det jeg allerede har.

Men vil bytte til skikkelig elektronikk som kan drive noe heftigere saker i ettertid, og i tillegg spille bra med de eventuelle høyttalerne som blir å komme.

Men ja, syns ikke dm683 levert helt opp til forventningene.
    Hei

Som sagt, ville jeg prøvd med annen forsterker først.
    Hegel som nevnt over, skal kunne drive 683 med god kontrol.

Hegel har stor strømforsyning og høy damping factor, noe som kommer godt med på "vansklige" høyttalere, noe jeg vil si 683 er. Alternativt har du jo også Cambridge, 851A, Cambridge kommer også med for -og effektforsterker senere i år, 851E og 851W.

Prøv og ordne med et hjemlån av forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •