Bytte rf82mkII til??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte rf82mkII til??

Hallo folkens.

Har pr dags dato RF 82mkII høyt, å lurer da på å oppgradere litt.

Blir litt mere film enn musikk i rommet de skal stå i, rommet er ca 18-19 kvm.

Av musikk så blir det mest heavy/metal i spilleren.

Har kikket litt på System Audio Mantra 70/Ranger Master, Sonus Faber venere 2.5/3.0, og ser at det er noen tilbud på Canton 5DC å 7DC.

Hva mener folket her inne da? Max grense er 30k, å gjør ikke noe om det blir noe billigere heller.
    Andre merker man burde se/lytte på?

Syns horna i rf82 kan bli litt harde i lengden, å da særlig på metal, men funker ok på musikk.

Skal drives med Emotiva xpa5 å har yamaha 3067 som reciver/forforsterker.

Pondus

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pondus
    Hallo folkens.

Har pr dags dato RF 82mkII høyt, å lurer da på å oppgradere litt.

Blir litt mere film enn musikk i rommet de skal stå i, rommet er ca 18-19 kvm.

Av musikk så blir det mest heavy/metal i spilleren.

Har kikket litt på System Audio Mantra 70/Ranger Master, Sonus Faber venere 2.5/3.0, og ser at det er noen tilbud på Canton 5DC å 7DC.

Hva mener folket her inne da? Max grense er 30k, å gjør ikke noe om det blir noe billigere heller.
    Andre merker man burde se/lytte på?

Syns horna i rf82 kan bli litt harde i lengden, å da særlig på metal, men funker ok på musikk.

Skal drives med Emotiva xpa5 å har yamaha 3067 som reciver/forforsterker.

Pondus
    JBL har gode rockehøytalere.
    JBL LS 60 Gulvstående høyttaler - Sort høyglans

Mange anbefaler også Dali til metal.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg er ikke problemet ditt er høyttalere, men forsterker. Har aldri synes Emotiva og Klipsch har vært en god match. For lyst og pågende lyd for min smak. Bytt til en mere "Klipsch vennlig" forsterker, så endrer klangen i Klipschene seg betraktlig til det bedre.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pondus

Artig observasjon Trodde de som hørte på metal karakteriserte det som musikk og jeg

Bortsett fra det vil jeg nok henge meg på anbefaling av JBL. LS60/80 er gromme høyttalere i mine ører.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle prøvd en Music Angel? Føler for å "preache" litt om disse, siden jeg er så glad i min

Det er mange som har hatt suksess sammen med Klipsch med disse i hvert fall

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digiman
    Spør du meg er ikke problemet ditt er høyttalere, men forsterker. Har aldri synes Emotiva og Klipsch har vært en god match. For lyst og pågende lyd for min smak. Bytt til en mere "Klipsch vennlig" forsterker, så endrer klangen i Klipschene seg betraktlig til det bedre.
    Har du i det hele tatt hørt Emotiva? De er mørke i klangen, og i dette tilfellet er det Yamahaen som bestemmer det meste, og Yamaha\Klipsch er en god kombo.

Klipsch kan bli for skarp uansett forsterker, det er ørene som bestemmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Har du i det hele tatt hørt Emotiva? De er mørke i klangen, og i dette tilfellet er det Yamahaen som bestemmer det meste, og Yamaha\Klipsch er en god kombo.

Klipsch kan bli for skarp uansett forsterker, det er ørene som bestemmer.
    Selvsagt har jeg hørt de.
    Som vanlig får du ikke gull til gråstein pris. Emotiva inkludert.
    Helt ok forsterker til lite penger, men låter ikke bra med omtrent alt av Klipsch. Fungerer dog ok nok til hjemmekino systemer, men ikke til musikk spør du meg.

Gode rør forsterkere eller klasse A transer er nesten alltid en super match på Klipsch. Primare har generellt også låtet godt på de fleste Reference serie Klipsch. Låter det hardt eller skarpt har du som regel feil forsterker på nyere Klipsch høyttalere. Særlig MKII serien, som er langt snillere og "smoothere" i toppen en de eldre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på tidligere JBL anbefalinger og synes også du bør sjekke ut JBL 580/590.

Studio 5 serien til JBL er helt topp til dine kriterier. Dynamisk, spillevillig og punchy slik som Klipsch men med mer naturtro klang. Toppen er frempå og ivrig som Klipsch sin, men den store forskjellen er at det presenteres overraskende mykt og behagelig. Ta en lytt.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som fungerer bedre enn rf82 til 60% film 40% musikk er rf5/rf63/rf7mkll etc eller heritage. Låter det hardt så er de vel ikke innspilt eller emotivaen som har skylden. INGEN andre merker slår klipsch på film lyd

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Slenger meg på tidligere JBL anbefalinger og synes også du bør sjekke ut JBL 580/590.

Studio 5 serien til JBL er helt topp til dine kriterier. Dynamisk, spillevillig og punchy slik som Klipsch men med mer naturtro klang. Toppen er frempå og ivrig som Klipsch sin, men den store forskjellen er at det presenteres overraskende mykt og behagelig. Ta en lytt.
    De har IKKE Dynamikken til klipsch på langt nær

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Artig observasjon Trodde de som hørte på metal karakteriserte det som musikk og jeg

Bortsett fra det vil jeg nok henge meg på anbefaling av JBL. LS60/80 er gromme høyttalere i mine ører.

He he, skulle stå: fungerer bra på film ja .

Metal er jo den beste MUSIKKEN, så klart det betegnes som det.

Kanskje sjekke jt jbl da, å høre med noen kompiser om å prøve deres forsterkere.

Pondus

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Det eneste som fungerer bedre enn rf82 til 60% film 40% musikk er rf5/rf63/rf7mkll etc eller heritage. Låter det hardt så er de vel ikke innspilt eller emotivaen som har skylden. INGEN andre merker slår klipsch på film lyd
    Jeg har hørt både RF-82 II og RF-7 II på diverse oppsett, og begge har den kjipe hornskrikingen KLipsch er kjent for. RF-7 II er riktignok litt bedre, men fremdeles ikke noe jeg ville hatt.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    De har IKKE Dynamikken til klipsch på langt nær

Men hva skal man med dynamikk når alt annet ved høyttaleren er grusomt å høre på?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg har hørt både RF-82 II og RF-7 II på diverse oppsett, og begge har den kjipe hornskrikingen KLipsch er kjent for. RF-7 II er riktignok litt bedre, men fremdeles ikke noe jeg ville hatt.
    Problemet ditt var at du ikke brukte skylapper med Klipschlogo på, da hadde disse lytteseanse dine såklart vært lydnirvana...
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Problemet ditt var at du ikke brukte skylapper med Klipschlogo på, da hadde disse lytteseanse dine såklart vært lydnirvana...
    Hmm, det har du rett i, det glemte jeg. Tror du Eddie har noen å selge?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring med Klipsch er at de er enklere og ikke få til en å få riktig til. F.eks surrerundt forsterkere er ofte oppskriften på ikke bra match med Klipsch i mine ører.
    Dog er oppskriftene (matching) såpass lett tilgjengelig på diverse nettforum at det er ikke vanskelig å få de fleste Klipsch til å låte svært godt for lite penger. Helt uten noen form for "skriking", som jeg forøvrig aldri har hørt selv.

Jeg eier ingen Klipsch produkter selv, men har hørt flere fantastiske systemer med f.eks rør og Klipsch. Det kan faktisk være magisk bra, så det blir feil å skjære alle over en kam.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettene jeg har hørt har vært på habile effektforsterkere i rom som jeg kjenner akustikkmessig.

At en høyttaler er så feilkonstruert at den må fores med rør-forvregning for å låte bra er vel strengt tatt ikke noe å skryte av.
    Jeg skjønner godt at folk synes Klipsch er gøy, for det er det. Men jeg har enda til gode å høre en Klipsch-høyttaler jeg kunne tenkt meg å hatt.

Og når trådstarter har kommet til samme konklusjonen, nemlig at de er for harde i toppen, så blir det helt feil å anbefale en annen modell. For det blir mer av det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettene jeg har hørt har vært på habile effektforsterkere i rom som jeg kjenner akustikkmessig.

At en høyttaler er så feilkonstruert at den må fores med rør-forvregning for å låte bra er vel strengt tatt ikke noe å skryte av.
    Jeg skjønner godt at folk synes Klipsch er gøy, for det er det. Men jeg har enda til gode å høre en Klipsch-høyttaler jeg kunne tenkt meg å hatt.

Og når trådstarter har kommet til samme konklusjonen, nemlig at de er for harde i toppen, så blir det helt feil å anbefale en annen modell. For det blir mer av det samme.
    Nå skriver jeg ikke bare rør. Men f.eks.

Har hørt RF-7II hos min kompis opptil sikkert 50 ganger med Krell forsterker og kan ikke være enig med noe av det du påstår om feil konstruksjon og skriking.

Jeg skal prøve å få fatt på målingene vi gjorde av anlegget hans. De viser noe som er stikk motsatt av konstruksjons feil. Jeg har faktisk omtrent ikke målt en bedre høyttaler i rommet hans. Kun Focal Electra 1038Be som slo de såvidt med en litt jevnere frekvensgang i nedre mellomtone. Men uansett målte de svært linært over hele frekvensgangen. Overhodet ingenting som skulle tilsi skriking eller hevning i presens området.

Når du er så bastant i dine meninger lukter det usaklig fordommer av deg lang vei Mirage.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er så bastant i dine meninger lukter det usaklig fordommer av deg lang vei Mirage.
    Det kan jeg leve med, siden jeg skriver at JEG aldri har hørt en Klipsch jeg synes låter bra. Og jeg vet at det er mange som deler min oppfatning. Altså er jeg ikke gal, eller ikke har noen anelse om hva jeg prater om.

At du har en kompis som har fått RF7-II til å låte bra betyr absolutt ingenting for min del. Jeg har ved hjelp av DSP fått bl.a. subben min så godt integrert som den aldri har vært, men det var med måleutstyr etc. Og jeg innser at det ikke er noe alle gidder å begi seg ut på. Det er ikke dermed sagt at subben min er enklere å integrere enn andre subber.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skriver jeg ikke bare rør. Men f.eks.

Har hørt RF-7II hos min kompis opptil sikkert 50 ganger med Krell forsterker og kan ikke være enig med noe av det du påstår om feil konstruksjon og skriking.

Jeg skal prøve å få fatt på målingene vi gjorde av anlegget hans. De viser noe som er stikk motsatt av konstruksjons feil. Vi har faktisk omtrent ikke målt en bedre høyttaler i rommet hans. Kun Focal Electra 1038Be som slo de såvidt med en litt jevnere frekvensgang i nedre mellomtone. Men uansett målte de svært linært over hele frekvensgangen. Overhodet ingenting som skulle tilsi skriking eller hevning i presens området.

Så, det er altså en flat frekvenskurve som høres best ut i samtliges ører? :roll:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •