Høyttalere til Onkyo 3009

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Onkyo 3009

Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe meg "kringlyd" system og trenger derfor gode råd om valg av høyttalere.
    Jeg har hørt på XTZ 99.36 mx II, og B&W CM8.
    Anlegget vil bli brukt mye til film men det vil også bli brukt til musikk. Musikk smaken er Dire Straits, Queen, White Snake, The Killers, Joe Bonamassa.

Jeg er open for andre høyttalere men det er viktig med høy WAF.
    Jeg ønsker å høre hvordan dere vurderer de to høyttalerene og om de passer til elektronikken som jeg allerede har.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keneri
    Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe meg "kringlyd" system og trenger derfor gode råd om valg av høyttalere.
    Jeg har hørt på XTZ 99.36 mx II, og B&W CM8.
    Anlegget vil bli brukt mye til film men det vil også bli brukt til musikk. Musikk smaken er Dire Straits, Queen, White Snake, The Killers, Joe Bonamassa.

Jeg er open for andre høyttalere men det er viktig med høy WAF.
    Jeg ønsker å høre hvordan dere vurderer de to høyttalerene og om de passer til elektronikken som jeg allerede har.
    Hvem av dem likte du best da?

Jeg legger ikke skjul på at jeg er fan av Monitor Audio - dem har gode produkter , bra priser og bra waf.
    Har du muligheten , så ta en tur på Hifi-huset og ta en lytt på RX8 - den ligger omtrent i samme prisleie som XTZ'ene du nevner , og fåes i flere varianter . RX8 - Hi-Fi Huset AS
    MA er engasjerende i spillestilen , og ikke altfor tunge å dra , så dem burde passe receiveren din veldig bra !

Ellers så er jo Klipch veldig populære , og passer bra med Onkyo , men der må du fire litt på "waf kravene" .
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig usikker på hvem jeg liker best, CM8 har jeg hørt hos HIFI klubben i Fredrikstad, XTZ har jeg hørt i sverige. Jeg sliter litt med å sammenligne høyttalerene når de ikke lar seg lytte til samtidig.
    Ser ikke bort fra at jeg må ta en tur til HIFI huset!
    Er det noen spesielle egenskaper med Onkyo, som gjør at de passer bedre eller dårlig til bestemte høyttalere?
    Vil CM8 eller XTZ være feil til Onkyo?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig usikker på hvem jeg liker best, CM8 har jeg hørt hos HIFI klubben i Fredrikstad, XTZ har jeg hørt i sverige. Jeg sliter litt med å sammenligne høyttalerene når de ikke lar seg lytte til samtidig.
    Ser ikke bort fra at jeg må ta en tur til HIFI huset!
    Er det noen spesielle egenskaper med Onkyo, som gjør at de passer bedre eller dårlig til bestemte høyttalere?
    Vil CM8 eller XTZ være feil til Onkyo?
    Nei , vil vel si at Onkyo er ganske lett og matche med sin nøytrale og litt rolige klang !
    Men hvis du ikke har planer om effekt-trinn , så tror jeg at jeg hadde styrt unna B&W , da dem er ganske krevende å få til å blomstre , og da kan det fort bli litt kjedelig!
    Det som er fint med Hifi-huset , er at dem tar innbytte , og hvis du vil oppgradere til en dyrere serie etterhvert , så får du en veldig bra byttehandel !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjører dali ikon7 mk2 på min 3009 som jeg har bi-ampet, funker fjell det. men det må være bi-ampet ellers blir det tamt.:-D syns det funker bra med onkyo på dali.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan, jeg velger etter dine anbefalinger å droppe B&W da jeg ikke har ønske om effekt-trinn.
    XTZ 99.36 MK II har fått mye skryt i tester og jeg vurderer den som god lyd for en hyggelig pris, samtidig som de fremstår som "pene".

I tester blir de påstått å ha egenskaper som strekker seg mot highend, er det noen her på forumet som har erfaringer med 99.36 MK II?

Vurderer også XTZ 99 W12.18 P, noen synspunkter på den suben?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan, jeg velger etter dine anbefalinger å droppe B&W da jeg ikke har ønske om effekt-trinn.
    XTZ 99.36 MK II har fått mye skryt i tester og jeg vurderer den som god lyd for en hyggelig pris, samtidig som de fremstår som "pene".

I tester blir de påstått å ha egenskaper som strekker seg mot highend, er det noen her på forumet som har erfaringer med 99.36 MK II?

Vurderer også XTZ 99 W12.18 P, noen synspunkter på den suben?
    XTZ subene er meget bra dem , og det samme gjelder for høyttalerne , så det er nok ikke noe dumt valg det.
    Eneste minuset jeg ser , er at senteren deres virker noe "klumpete" , men den skal fungere veldig bra.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har XTZ 99.36, og jeg liker lyden av disse meget godt, dog de stiller i samme klasse som B&W, de MÅ ha krefter for å våkne til liv, så jeg hadde nok ville sett meg om etter noe mer lettdrevent hvis du ikke skal ha effektforsterker.

Selv, har jeg sansen for Audiovector, de har mer lettdrevne høyttalere. Si3 serien er lekker, men de høyere modellene koster litt. X3 serien høster jo mye lovord, er mer vennlig for lommeboka og ser jo også bra ut.

System Audio Mantra kan jo også være et alternativ?

Klipsch RF-62 mk2 er jo en god kandidat som bør vurderes.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg bruker fire utganger til frontene, (er det biamp det heter?) vil det gi nok power til 99.36 eller må jeg ha effektforsterker for at det skal bli hyggelig å høre på?
    Den XTZ 99 W12.18 P, er passiv så da tror jeg nok at det heller blir 99 W12.16.
    Hvordan vil det være å kombinere dette med B&W M1 som bakhøyttalere?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg bruker fire utganger til frontene, (er det biamp det heter?) vil det gi nok power til 99.36 eller må jeg ha effektforsterker for at det skal bli hyggelig å høre på?
    Den XTZ 99 W12.18 P, er passiv så da tror jeg nok at det heller blir 99 W12.16.
    Hvordan vil det være å kombinere dette med B&W M1 som bakhøyttalere?
    Det vil hjelpe noe å bi-ampe dem ja, men tror ikke du vil få utnyttet potensialet i disse med bare den recieveren. 3009 er rimelig kraftig og strømsterk for å være reciever, men vil ikke kunne måle seg med en skikkelig effekt.
    i hvertfall ikke om du skal ha komplett surround på denne.
    Til sammenligning, bruker kompisen min en Sherbourn 5-kanaler på sine, som han har bi-ampet slik at han har 2x200 w tilgjengelig på dem. Dem våknet skikkelig til liv da vi bi-ampet dem slik at bass og midbass går sammen og diskanten fikk egen kanal. den er MEGET glad i effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe et effekt-trinn, hva vil et fornuftig alternativ koste?
    Har B&W og XTZ ulike krav til hva de trenger av watt eller er det strømforsyningen som er den kritiske delen?
    Vil B&W CM8 med effekt-trinn være et bra oppsett?

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er effekt, men en annen sak som teller minst like mye, er strømreservene. det er her det skorter på recievere. de har ikke store nok strømforsyninger til å forsyne alt alle kanaler mye mye effekt i strøm i tillegg til alle andre funksjoner de har. Klart, har du på små , lettdrevne høyttalere, så fungerer det jo flott.
    Men her snakker du om både B&W og XTZ som begge er kjent for å være strømkrevende og tungdrevne saker.
    Parasound, XTZ, Sherbourne og Rotel kan jo være merker du kan se på.
    Alt fra 4000kr og oppover må du nok regne med, og det går jo ann å finne mye brukt der ute.

Det virker som at du er innstilt på B&W eller XTC, så da kommer jeg med merker som fungerer til disse.

Men dersom du har muligheten, reis litt rundt å hør på forskjellig. det finnes så mye mer enn bare B&W og XTZ der ute.

Jeg synes B&W CM-høyttalerne er meget lekre og låter fint med rett forsterkning, men de trenger å suppleres med en sub for å få med de laveste frekvensene.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører onkyo receiver og nad 275 effekt på mine cm8, meget fornøyd med det til den prisen. Nad 275 får du på hifiklubben, stikk å hør eller prøv å lån med deg hjem. Nad 375 er integrert forsterker som de spiller mye på B&W cm serien. Nad 275 er "lik", dvs kun effektforsterker så da vil du jo få et inntrykk.

Dessuten er onkyo 3009 en ganske kapabel forsterker, og om du skal supplere med sub og setter opp deling så suben tar de laveste frekvensene tror jeg det skal bli meget bra. Har du onkyo 3009 nå? Isåfall ville jeg prøvd å ta med den til HFK eller lånt med cm8. De pleier være meget behjelpelig på HFK.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være en løsning er å kjøpe B&W CM8 eller CM9, supplere med Center 2 også fra B&W. Hvis behovet melder seg for effekt-trinn så er det jo mulig å kjøpe det når økonomien tillater det.

Jeg har i dag hørt på både CM9 og på Canton Chrono SL 595.2 DC, begge spilte etter hva jeg kunne høre meget bra. Jeg tror også Canton høyttaleren krever mye krefter, så det vil nok også her kunne melde seg et behov for mer effekt!?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være en løsning er å kjøpe B&W CM8 eller CM9, supplere med Center 2 også fra B&W. Hvis behovet melder seg for effekt-trinn så er det jo mulig å kjøpe det når økonomien tillater det.

Jeg har i dag hørt på både CM9 og på Canton Chrono SL 595.2 DC, begge spilte etter hva jeg kunne høre meget bra. Jeg tror også Canton høyttaleren krever mye krefter, så det vil nok også her kunne melde seg et behov for mer effekt!?
    Med en såpass bra receiver , så kommer du ganske langt med å drive hvem det skal vere av disse , og særlig hvis du skal ha en sub også som kan ta seg av bassen under 60-80 hz - det avlaster en god del.
    Og jeg ville prioritert en god sub foran effekt-trinn.

Og som du sier , så kan du jo spe på med et effekt-trinn på et senere tidspunkt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp hatt B&W CM9 i hus noen dager. Denne har i mine gamle ører en veldig unik klang. Å velge mellom f.eks Monitor Audio og CM8 blir litt som natt og dag. Forskjellen er veldig hørbar fra første sekund.
    Hvem som blir best er veldig smaksak.
    Valuta for pengene blir nok størst med sub kontra effektforsterker til film.
    Satt på spissen kan en SVS filleriste deg for 6.500. Det klarer ikke CM8 med en effektforsterker til uansett pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har du muligheten , så ta en tur på Hifi-huset og ta en lytt på RX8 - den ligger omtrent i samme prisleie som XTZ'ene du nevner , og fåes i flere varianter . RX8 - Hi-Fi Huset AS
    MA er engasjerende i spillestilen , og ikke altfor tunge å dra , så dem burde passe receiveren din veldig bra !
    Ser det ligger et par rx8 på torget til hifisentralen, samt forgjengeren rs8. Begge tilsynelatende fornuftig priset.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sven1978, kan du forsøke å forklare meg litt om forskjellen på CM9 og Monitor Audio RX8 eventuelt RS8.
    Du skriver at forskjellen er som natt og dag, betyr det at den ene er riktig i lyden og den andre er "feil"? Eller er det her snakk om små nyanser som en fersking som meg ikke vil høre? Hva er god og riktig lyd? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan være et alternativ å ta med Onkyo 3009 til HIFI klubben og teste ut om det høres bra ut.
    For meg så er overgangen fra CM8 til CM9 ganske stor, rent økonomisk. Er det noen her som har synspunkter på om CM9 er så mye bedre?
    Jeg bør jo ved CM9 også kjøpe riktig senter så merkostnaden blir ca 10.000

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er god og riktig lyd? :-?
    God og riktig lyd er når en høyttaler kan spille så frekvenslineært som overhodet mulig. På dette punktet scorer B&W relativt dårlig. Dersom man ikke liker klangen fra disse så skal det godt gjøres å endre den slik at den blir mer likendes.

Egentlig så er det best å ha frekvenslineære høyttalere og deretter tilpasse til egen smak. Da vet du iallefall at du har mulighet til å ha realistisk lydgjengivelse.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •