Høyttalere til Onkyo 3009 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har hørt CM9 hos kameraten min flere ganger og nå hadde jeg de nettopp noen dager til test i eget oppsett.
    Jeg synes CM9 låter "feil" siden du vil ha det svart på den måten. Med en gang jeg satt de opp så måtte jeg sjekke at diskantene virket.
    Hvis du tenker deg en gitar så høres det ut som de spiller med de 3 mørkeste strengene og ikke resten.
    Med en slik klang så låter det også veldig behagelig og gjør seg godt som en allrounder. Med det mener jeg at man kan spille Topp 100 lista på Spotify osv og det vil som regel låte greit og aldri direkte dårlig.
    Jeg likte CM9 såpass godt at jeg vurderte å kjøpe de som et sone 2 stereo oppsett, men de ble solgt og fornuften vant. Så jeg liker begge deler til hvert sitt bruk.

RX8 har jeg ikke hørt, men har hatt GS60 og har nå PL200. Begge disse er frempå og det er mer fart og moro med musikken, samt mer detaljert og åpent.
    Som bakdel egner det seg ikke like godt med Topp 100 lista på Spotify. De kan bli mer slitsomme.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keneri
    Ja det kan være et alternativ å ta med Onkyo 3009 til HIFI klubben og teste ut om det høres bra ut.
    For meg så er overgangen fra CM8 til CM9 ganske stor, rent økonomisk. Er det noen her som har synspunkter på om CM9 er så mye bedre?
    Jeg bør jo ved CM9 også kjøpe riktig senter så merkostnaden blir ca 10.000
    Om du ikke har mulighet til det, så hør på Denon sin 4520, selv om det ikke er lik lydsignatur(Denon er nok litt mindre dynamisk og mindre punch), men de er nok like strømsterke, om ikke Onkyo har enda mer futt. Såvidt jeg ser veier Denon kun 16,5 kg(klasse D?) mot Onkyo 3009 sine 25 kg. Onkyo pleier ha mye krutt under panseret. Om ikke Denon er klasse D, så trekker jeg tilbake at de er like strømsterke, tipper Onkyo vipper Denon av pinnen.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    God og riktig lyd er når en høyttaler kan spille så frekvenslineært som overhodet mulig. På dette punktet scorer B&W relativt dårlig. Dersom man ikke liker klangen fra disse så skal det godt gjøres å endre den slik at den blir mer likendes.

Egentlig så er det best å ha frekvenslineære høyttalere og deretter tilpasse til egen smak. Da vet du iallefall at du har mulighet til å ha realistisk lydgjengivelse.
    Da bør han vel sjekke ut PSB Imagine som reklameres for i utalligge innlegg av Orso om jeg husker rett, så får han jo et inntrykk av lineære høyttalere og om han liker det. De fleste høyttalere vil jeg vil si ikke er det, og jeg vil egentlig bare anbefale deg å høre selv med øret om du liker lyden den gir deg. Beklager dobbelpost.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som kan si om noe låter feil eller riktig er dine egne ører.
    -Så reis rundt og hør på diverse. sett av en dag eller 2 der du reiser rundt og hører på forskjellige oppsett.
    Husk! Det finnes mange andre alternativer enn Hifi-klubben og dems produkter.
    Vi har alle forskjellig smak, så uansett hva vi andre måtte skrive til svar her inne, så er det din egen smak som avgjør til slutt uansett.

F.eks. Det blir nevnt både Onkyo og Nad her inne, og det er av merker jeg aldri skal ha i hus. Onkyo 3009 har jeg selv hatt i huset her 1 måned, og jeg har foreløpig ikke vært så misfornøyd med et lyd-produkt som med det. Jeg kan bare trekke frem en eneste positiv ting om den, og det var kraften den hadde, resten var for meg ikke verdt en brøkdel av prisen på den.
    Nad er for meg noe man matcher med CV, noe som heller ikke havner inn i mitt hus. Det er party og fest men ikke pen lyd. (Mulig jeg må bite meg selv i tunga her, og ta med at jeg ikke har hørt M-serien til Nad enda)

Men.. mange andre er meget fornøyd med både Onkyo og Nad, så derfor må du bare prøve deg frem, gjør opp din egen mening.
    Jungelen av produsenter er stor, så bruk litt tid før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har overhode ikke peil på dette med lyd, og blir veldig usikker jo mer jeg leser om de ulike høyttalerne. Jeg forstår at det er umulig å komme frem til en høyttaler som alle mener er bra, da hva som er bra lyd er svært subjektivt.
    Hvis jeg er villig til å bruke 25.000 til 35.000 på høyttalere inklusive eventuelt effekt-trinn og forutsetningen er at høyttalerne skal stå i et rom som er slik som på vedlegget, hva vil være ett fornuftig alternativ for meg? Jeg kan vurdere å vente med både sub og bak høyttalere, men fronter og senter MÅ ligge innenfor denne rammen.
    Det vil være vanskelig å flytte fronter lenger en ca. 50cm frem fra veggen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er nok minst like mange meninger som der er produsenter av både høyttalere og elektronikk.

Jeg skulle gjerne sagt at fasiten er å reise rundt å prøvelytte. Det hjelper helt klart bedre enn ingenting, men rommene spiller stor rolle. Et toppers oppsett i et dårlig demo-/butikklokale vil kunne låte dårligere enn et middels oppsett i et godt demorom.

Har du mulighet for hjemlån er det helt klart best.

Som nevnt her kan man se litt på hvor tung en last visse høyttalere utgjør som vil kunne påvirke budsjettet osv. Av lettdrevene høyttalere med god waf som tåler å stå noenlunde nært bakvegg (mht gulvstående modeller) vil jeg gjerne trekke frem Audiovector sin Si3-serie. Som både i standard og super er innenfor budsjett om du skal ha senter med på kjøpet i denne omgang. Jeg synes selv at Audiovector og Onkyo er en fin kombinasjon, men det er mine ører i mitt rom

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har overhode ikke peil på dette med lyd, og blir veldig usikker jo mer jeg leser om de ulike høyttalerne. Jeg forstår at det er umulig å komme frem til en høyttaler som alle mener er bra, da hva som er bra lyd er svært subjektivt.
    Hvis jeg er villig til å bruke 25.000 til 35.000 på høyttalere inklusive eventuelt effekt-trinn og forutsetningen er at høyttalerne skal stå i et rom som er slik som på vedlegget, hva vil være ett fornuftig alternativ for meg? Jeg kan vurdere å vente med både sub og bak høyttalere, men fronter og senter MÅ ligge innenfor denne rammen.
    Det vil være vanskelig å flytte fronter lenger en ca. 50cm frem fra veggen.
    Hei,

Som Galnes sier har jo rom en del å si, spesielt om man skulle ha fliser på gulv e.l. Men du har en receiver med mulighet til romkalibrering, og om du ikke er super-kresen så er jeg helt sikker på du kommer til å finne deg et oppsett du synes spiller aldeles utmerket. Når man er litt fersk og leser side opp og ned, samt utallelser fra folk som sitter med anlegg til en halv mill og kabler deretter som bruker hele fritida sin på interessen må man også ta en del med en klype salt mener nå jeg.

Du har en veldig kapabel receiver som skal drive høyttalere bra etter min mening, det er jo tross alt nest største til onkyo med 25 kg. Effektforsterker kan man også prøve seg med for å se om man merker forskjell. Mener purolatino her inne bl.a har en pioneer lx75 som han koblet på en rotel effektforsterker på, men hørte ikke forskjell og valgte beholde pioneer alene(arrester meg om jeg tar feil). Han har også B&W cm8 og cm9.

Stikk på HFK, soundgarden elelr andre steder og hør høyttalere på en kapabel receiver siden det er det du skal bruke og lytt selv. Hva hadde du for musikkanlegg før? Det har jo også mye å si, for hvilken oppgradering du kommer til å høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galnes, Audiovector SI3, er helt klart noe å se på, etter hva jeg kan se så er det litt tynt med forhandlere i Østfold, men en tur til Oslo kan nok være noe å vurdere. Likte godt muligheten til å oppgradere som Audiovector tilbyr!
    Er det flere her med god erfaring på Audiovector?

YeOlde, på gulvet blir det eik, vegger og tak skal ha MDF! Du har helt klart et godt poeng med lytterom! Jeg er nok ikke veldig kresen, Dynavoice er høyttalerne som jeg har nå, på de merket jeg en betydelig forbedring når jeg koblet til Onkyoen! (kontra den Denonen som jeg hadde)
    Som du sier: Når man litt fersk... Ble nesten litt deppa jeg når jeg hører uttalelsene til enkelte om at Onkyoen helst burde bli kassert!
    Det inntrykket som jeg har av B&W er at de er litt ”kjedelige”, det er ikke det jeg selv har hørt, men hva jeg har lest meg til. Hvordan vurderer du dette?

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er veldig lite hjelp i det, hjelper bare til å bli mer usikker og nesten gi opp hehe. Alt med hifi må man nesten bare høre og teste selv, siden det er så mye sprikende oppfatninger og delvis motsigende forklaringer.

Ja B&W sier noen kan låte litt kjedelig, men det kommer nok veldig ann på modell. Det er ikke mitt inntrykk, men de burde parres med noe livlig som får frem kvalitetene som sitter i dem. Jeg synes onkyo høres bra ut på B&W, og jeg sverger til onkyo neste gang jeg skal ha receiver da jeg ikke liker yamaha. Men så er det andre på forumet som er helt omvendt igjen. Jeg tror onkyo 3009 skal få bra futt i høyttalere, det er som sagt en veldig habil receiver.

Det som er med B&W er jo mellomtonen som er dets sterkeste kort. Mange synes B&W mangler dypbass og det er jeg tildels enig i, om man liker en litt svulstig bass. Jeg har kun cm8 som har enda mindre punch enn cm9, men jeg er fornøyd med bassen. Veldig tight og stram bass, men dog begrenset på dypbass.

Jeg hadde qln603 før cm8, og jeg mistet en del av den tunge bassen men fikk en mye mer finoppløst diskant og mellomtone, samt overgangene virket mye mer smooth. Har hørt dynavoice før(de spiller bra til prisen), men jeg er ikke i tvil om at du kommer til å få en veldig stor oppgradering om du enten går for audiovector eller B&W.

Hifiklubben synes jeg er veldig behjelpelig med hjemlån osv, og de er jo de som selger B&W. Jeg anbefaler at du prøver få et hjemlån på B&W og hører om du kan evt få med en effektforsterker eller om du har en kompis som har, så kan du jo prøve høyttalere med receiver alene samt med effekt koblet på. Merk deg at effektforsterker antakeligvis vil farge lyden, siden den har sin egen lydkarakter, noe som ikke nødvendigvis trenger si at du trenger en effekt.

Nå er ikke jeg noen ekspert, og det er min subjektive mening. Jeg anbefaler at du tester ut selv. Du har et veldig godt utgangspunkt!. Soundgarden eller andre hifisjapper fikser sikkert hjemlån for deg også.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galnes, Audiovector SI3, er helt klart noe å se på, etter hva jeg kan se så er det litt tynt med forhandlere i Østfold, men en tur til Oslo kan nok være noe å vurdere. Likte godt muligheten til å oppgradere som Audiovector tilbyr!
    Er det flere her med god erfaring på Audiovector?

YeOlde, på gulvet blir det eik, vegger og tak skal ha MDF! Du har helt klart et godt poeng med lytterom! Jeg er nok ikke veldig kresen, Dynavoice er høyttalerne som jeg har nå, på de merket jeg en betydelig forbedring når jeg koblet til Onkyoen! (kontra den Denonen som jeg hadde)
    Som du sier: Når man litt fersk... Ble nesten litt deppa jeg når jeg hører uttalelsene til enkelte om at Onkyoen helst burde bli kassert!
    Det inntrykket som jeg har av B&W er at de er litt ”kjedelige”, det er ikke det jeg selv har hørt, men hva jeg har lest meg til. Hvordan vurderer du dette?

Vel, min uttalelse i forhold til Onkyoen var min personlige mening, og det skrev jeg som et eksempel på at vi alle liker forskjellige saker. Det var ingen anbefaling for hva du bør gjøre med den. Det er veldig mange som er knallfornøyd med Onkyo, og det skal dem fint få være også. Inkludert deg.
    Beklager om du da reagerte feil på det jeg skrev, det var ikke sånn ment.

Og som svar ang Audiovector, så er jeg knallfornøyd med det. Har et par SI3 Signature som gir meg masse musikkglede daglig. Jeg anbefalte jo Audiovector til deg tidlig i denne tråden.
    Har du lest denne?:
    http://avforum.no/forum/reportasjer/...i3-serien.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yosh81, det er viktig at man sier det man mener, jeg setter stor pris på at du faktisk gidder å gi meg tips og råd for hva jeg skal kjøpe meg!
    Ja jeg har lest siden om Audiocector Si3 serien!
    Jeg fant en lang tråd her på forumet om en som hadde oppgradert fra Cerwin Vega til B&W, jeg leste ikke hele tråden men han mente gleden og entusiasmen ble litt borte i all "korrektheten". Dette er noe jeg har tenkt mye på de siste dagene og jeg har klart å bli utrolig usikker på hvilken vei jeg vil gå!!

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke lett å finne frem i denne jungelen av utstyr. Det er ikke mange månedene siden jeg selv var i samme båt som deg. Jeg startet for 1,5 år siden med å bytte ut reciever på pioneer-anlegget mitt. Etter en måned kjøpte jeg også nye høyttalere. Det gikk lang tid med lesing for å finne ut hva jeg egentlig hadde kjøpt. Så begynte jakten på å finne ny reciever igjen fordi den forrige ikke matche høyttalerne.... Og så ballet det på seg. Jeg har nå vært innom 4 recievere, 2 effektforsterkere og 3 høyttalerpar. Jeg har hundrevis med timer med lesing på nett om alle mulige merker og matching, jeg har også hatt 3 turer til oslo lytting på diverse utstyr, og gjett hva? Jeg er ikke i mål. Ikke tror jeg at jeg kommer dit heller. Jeg er farlig nær med høyttalere føler jeg, men det mangler nå litt på resten. Og slik vil det nok fortsette.
    Så derfor ber jeg folk reise rundt og lytte selv, og så kanskje prøve. Vi her på forumet kan nok komme med mye råd, tips og erfaringer, men vi kan aldri tale for din smak. Jeg gjorde motsatt først, og det tapte jeg bare penger og tid på

Ønsker deg lykke til med letingen, og fortell gjerne hva du ender opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yosh81
    Så derfor ber jeg folk reise rundt og lytte selv, og så kanskje prøve. Vi her på forumet kan nok komme med mye råd, tips og erfaringer, men vi kan aldri tale for din smak. Jeg gjorde motsatt først, og det tapte jeg bare penger og tid på
    Bor slik til at å reise for å lytte er vanskelig er det å kjøpe brukte et alternativ som ikke bør undervurderes.

1. Du får bedre høytalere for pengene.
    2. De er antakelig ferdig innspilt
    3. Liker du de ikke får du igjen omtrent hele beløpet (så sant du ikke har betalt overpris).
    4. Noe høyere risiko i form av at utstyret er brukt og man kjøper av privatpersoner, jeg har lite erfaring med kjøp av brukt Hi-Fi, men når jeg har kjøpt og solgt dyrt fotoutstyr (10000+), har dette gått smertefritt. Jeg antar Hi-fi nerder tar like godt vare på sitt utstyr som fotonerder.

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimare
    Bor slik til at å reise for å lytte er vanskelig er det å kjøpe brukte et alternativ som ikke bør undervurderes.

1. Du får bedre høytalere for pengene.
    2. De er antakelig ferdig innspilt
    3. Liker du de ikke får du igjen omtrent hele beløpet (så sant du ikke har betalt overpris).
    4. Noe høyere risiko i form av at utstyret er brukt og man kjøper av privatpersoner, jeg har lite erfaring med kjøp av brukt Hi-Fi, men når jeg har kjøpt og solgt dyrt fotoutstyr (10000+), har dette gått smertefritt. Jeg antar Hi-fi nerder tar like godt vare på sitt utstyr som fotonerder.
    Selvfølgelig er brukt et godt alternativ for mange. Jeg har selv både høyttalere og reciever som er kjøpt brukt.
    Men mange foretrekker nytt, for da er de sikre på hva de får.

Jeg bor ikke mest sentralt selv (Hedmark, med 15 mil til Oslo), og opplever at hifi-miljøet her er meget snevert. Lite brukt å få tak i, med mindre man er ute etter CV, så det blir å reise et stykke for å høre eller å kjøpe uansett for min del. (har blandt annet kjørt opptil 50 mil t/r for å hente utstyr)

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe mer her siden sist?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har egentlig ikke kommet noe lenger!
    Rommet er ikke helt ferdig, men jeg regner med at det vil være ferdig i løpet av noen uker.
    Har bestemt meg for at jeg vil forsøke å sammenligne CM 9 og RF 82 MKII!! Jeg ser at det er to utrolig ulike tilnærminger til lyd, men det er et forsøk på å finne ut av hva jeg ønsker med høyttalerne jeg skal kjøpe. Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe den ene av de to, men heller hvilken vei jeg ønsker å gå.
    Fortsettelse følger!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tatt turen for å høre på Klipsch RF-82 mk II!
    Jeg likte lyden av Klipsch høyttalerne godt, følte at det var mye trøkk!
    Det jeg ikke likte var den noe skarpe lyden på for eksempel kvinnelige vokalister på høye toner. Hvordan vil JBL være sammenlignet med Klipsch? Det kan være aktuelt med LS 60 eller Studio 580/590?

Newcomer otemag sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med onkyoen på hifiklubben å test de på mentor 6 , så tror jeg du får en positiv overraskelse Passer også ypperlig til din type musikk.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det noe kjøp eller flere lytterunder?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det ble kjøp!
    Jeg kjøpte Klipsch RF-82 II, RC-62 II, RS-52 II og Velodyne EX-Max 12!

Tusen takk til alle som har bidratt med innspill i kjøpsprosessen!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •