Plassering av høyttalerne i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer xgitta sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalerne i rom

Hei! Jeg har et rom på 12 kvadratmeter og lurer veldig på om det er noe jeg kan gjøre med mitt spesifikke rom for å forbedre lydgjengivelsen. Har lagt ved oversikt av rommet (litt dårlig tegnet, men dere skjønner sånn ca hvordan det ligger an), sweetspot er 2 m fra høyttalerne (RF-82 mkII), skapet som er tegnet opp rager helt til taket, og det er en liten hylle helt til venstre på skrivebordet som er tegnet opp. Er åpen for alle forslag, også drastiske som å kaste ut skrivebord/skap osv. Setter veldig stor pris på svar, og er bare å spørre om det er noe mer så oppgis!

Vedlegg 104322

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt sofaen over hvor skrivebordet er, anlegget på motsatt vegg er mitt forslag.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør som jeg gjorde fant ny plass for alt annet enn hifi/hjemmekino produkter som jeg kunne ha, satt klesskap på badet å alt annet alle andre veier

det niels sier ville jeg personlig ikke gjort.. da jeg opplevde at det ble dårlig lyd i mitt rom når jeg hadde det på kortveggen fordi hornene ble liksom helt opp i deg. ville kanskje satt sovaen der annlegget står og anlegget der sovaen står og fått ut skapet om det er mulig

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn skal låte "in your face".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasåja, høyttalerne på langveggen? Har hørt at de alltid skal være på kortveggen, men kanskje det er noe jeg har gått glipp av? Jeg savner definitivt en større "tilstedeværelse" av høyttalerne, dette er noe jeg kan få ved høyere volum, men ja, en litt "in my face"-greie er defintivt ønsket. Finnes det noen ulemper ved et slikt oppsett? Ved en slik ordning burde høyttalerne stå like langt fra hverandre som de gjør nå (adskilt av tv-bordet)? Finnes det forøvrig noen ulemper med en slik ordning? Og hvor bør sub eventuelt plasseres?

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde forresten høyttalerne og tv-bordet være plassert i midten av langveggen, eller i en av endene?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt med på hva du mener her. Om du plaserer tv bordet i èn av enderne, hvor skal du ha høyttalerne da?
    Prøv med bordet midt på den veggen, høyttalerne på hver side av bordet, men altså, det rom er alt for lite for så store høyttalere, for det første kan du umuligt trekke høyttalerne ut fra bakveggen siden de er så dybe og for det andre kan du ikke ha en lytteposisjon litt ute fra bakveggen heller. Du er låst.
    En sub plaseres jo vanligvis i et hjørne, eller tett på et hjørne, hvor den har mest gain.

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nå bruke det jeg har. I den situasjonen jeg er i, ville det vært bedre å ha dem på langvegg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •