Nytt anlegg - trenger sub & kabler - hjelp ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg - trenger sub & kabler - hjelp ;)

Hei!

Har nettopp bestilt meg følgende: (Totalt budsjett ca 60.000kr)

* Onkyo TX-NR818 (Svart, 7.2 receiver, 10xHDMI (8inn/2ut), 4K oppskalering, THX Select2, Spotify, Bluetooth)
    *Oppo BDP-103 3D Blueray
    * SONUS FABER Venere 3.0 (Fronter) - Hvit Pianolakk
    * SONUS FABER Venere 1.5 (Bak)
    * SONUS FABER Venere Center
    * Sub ?
    * Kabler ? (Frontene tenker jeg å BI AMPe (4 Banana plugs i hver ende)

1. Har noen tips til sub? Ikke noe alt for stort. Gjerne en "Value for the buck" sub...

2. Vet dette ikke er riktig forum for å spørre om råd være seg kabler, men om du sitter på et godt tips vil jeg gjerne høre Jeg er ikke en av de som tror kabler til 100.000 nødvendigvis spiller noe særlig mye bedre enn en kabel til 2500,-, men design og kvalitet er fremdeles to viktige faktorer for meg. (Hvor viktig er det at kabelen i tillegg til å være av 99,999999% kobber, også har en sølv leder?)

Har bestilt meg en haug av Supra kabler (2.5mm og 3.4mm PLY eventuelt til fronter), samt en haug med gullforgylte Bananplugs... Men litt av designmessige grunner og at de ikke har en sølv leder lurer jeg på om jeg kanskje bør investere i noe ferdiglagde BI AMP kabler til frontene som også ser bedre ut. Har sett på QED Revelations kabel, samt Audioquest FLX/Slip 14/4 som vant noen kåringer i fjor...

Alle tips mottas med stor takk! Også mtp monteringstips etc... jeg er passe NOOB på Hifi, og har hittil investert i ting som har fått greie testresulater.

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at i de fleste tester av Sonus faber Venere i hjemmekino sammenheng, bruker de Sub fra REL. Kabel er det jeg ville brukt minst penger på, men greit at de ser bra ut. Billige kabler kan bestilles på Blue jeans Cable.
    Dette er jo et drømme anlegg, men hvis jeg var deg hadde jeg droppet sub og gått for en 5 kanals effekt forsterker til høyttalerne for å få best mulig lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Ser at i de fleste tester av Sonus faber Venere i hjemmekino sammenheng, bruker de Sub fra REL. Kabel er det jeg ville brukt minst penger på, men greit at de ser bra ut. Billige kabler kan bestilles på Blue jeans Cable.
    Dette er jo et drømme anlegg, men hvis jeg var deg hadde jeg droppet sub og gått for en 5 kanals effekt forsterker til høyttalerne for å få best mulig lyd.
    Tips til 5 kanals forsterker? Takk for svar OleBrum!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er budsjett på 5 kanals effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, gratulerer med nytt anlegg.

1. SVS fra lsound.no tilbyr ihvertfall grei ytelse for pengene, jeg vil tro en PB12-NSD eller en PC12-NSD som begge ligger på 6490,- kan gi et greit tilskudd til film. Til musikk har vel Venere 3.0 grei pondus alene?

2. Jeg bruker selv Supra ht-kabler (Rondo 4x2.5 bi-wire med billige spader) og synes det er bra nok. Utifra kablene du nevner utenom er jo de i omtrent samme (fornuftige) prisklasse og kvalitet som Supra, og får "Product of the Year" i WhatHiFi som jeg synes tilsier at de er av god nok kvalitet, og hvilken man velger avgjøres best av hvilket design eller merkenavn man liker best. (Dvs. om du liker Supra så bruk Supra.)

EDIT: Enig i at effektforsterker må til for å få ut potensialet i høyttalerene, men det er absolutt ikke nødvendig for å få god lyd - det burde du få også med Onkyo receiveren. Om sub eller effekt gir størst forbedring avhenger også endel av dine brukervaner, f.eks. til filmer med mye lavfrekvent lyd, typisk actionfilmer, vil nok en sub merkes mest, mens til musikk/konserter og sannynligvis også roligere filmer kan nok en effektforsterker, spesielt til frontene, gi det største løftet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye er budsjett på 5 kanals effekt?
    > 15000 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Hei, gratulerer med nytt anlegg.

1. SVS fra lsound.no tilbyr ihvertfall grei ytelse for pengene, jeg vil tro en PB12-NSD eller en PC12-NSD som begge ligger på 6490,- kan gi et greit tilskudd til film. Til musikk har vel Venere 3.0 grei pondus alene?

2. Jeg bruker selv Supra ht-kabler (Rondo 4x2.5 bi-wire med billige spader) og synes det er bra nok. Utifra kablene du nevner utenom er jo de i omtrent samme (fornuftige) prisklasse og kvalitet som Supra, og får "Product of the Year" i WhatHiFi som jeg synes tilsier at de er av god nok kvalitet, og hvilken man velger avgjøres best av hvilket design eller merkenavn man liker best. (Dvs. om du liker Supra så bruk Supra.)
    Gode tips, blir fort SVS sub... disse har vel skåret greit nok i tester også
    Allikevel så jeg at Soundgarden har tilbud på en JBL LS 120P til 4995 istedefor 7995.... Har fått greie testresultater

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz sine subber får du jo mye for pengene men til film er det jo ingenting som
    slår SVS sine subber8) Onkyo tx-nr818 kan jeg gå god for,har den selv
    XTZ - Surround
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på effektforsterkerene til ATI på Lsound.no de har både 5 kanalere og 2 eller 3 kanaler. Du kan godt kjøpe en 2 kanals effekt til Venere 3.0 og drive center og surround med Onkyo. Tror reciveren i seg selv ikke klarer å drive Venere 3.0 fullt ut, derfor jeg fremmer forslag om effektforsterker.

Bilder av dette anlegget vil jeg gjerne se, har sel lyst på Venere 3.0

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker du en bra B&W sub feks en brukt Asw 750, 800 og 825 vil den også funke bra til musikk sammen med høytallerene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Xtz sine subber får du jo mye for pengene men til film er det jo ingenting som
    slår SVS sine subber8) Onkyo tx-nr818 kan jeg gå god for,har den selv
    XTZ - Surround
    Godt å høre I Pure Direct mode syntes jeg den gav bra trøkk til frontene da jeg hørte den hos forhandler

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på effektforsterkerene til ATI på Lsound.no de har både 5 kanalere og 2 eller 3 kanaler. Du kan godt kjøpe en 2 kanals effekt til Venere 3.0 og drive center og surround med Onkyo. Tror reciveren i seg selv ikke klarer å drive Venere 3.0 fullt ut, derfor jeg fremmer forslag om effektforsterker.

Bilder av dette anlegget vil jeg gjerne se, har sel lyst på Venere 3.0
    Takk for tips, skal ta en titt... Onkyo's pure direct mode ga grei trøkk siden den har 180w i hver kanal og dedikerer strømforsyningen til frontene i denne modusen... Skal skaffe meg en grei effekt å sammenligne...

Jeg har ikke så peiling, og må ærlig innrømme at jeg kjøpte Sonus Faber Venere serien mye grunnet design. Skadet heller ikke at de har fått strålende testresultater.

Skal ta et bilde da alt er satt opp OleBrum!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    bruker du en bra B&W sub feks en brukt Asw 750, 800 og 825 vil den også funke bra til musikk sammen med høytallerene dine.
    Hørt om disse, skal sjekke bruktmarkedet og sondere terrenget

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xtz 12.18 eller 2 stk 12.16 - sub.

Emotiva på brukten er MYE effekt for pengene!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    xtz 12.18 eller 2 stk 12.16 - sub.

Emotiva på brukten er MYE effekt for pengene!
    Takk for tips!!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kelben
    Takk for tips!!
    XPA-5 kan du få for 5,5k, er en ute nå du sikkert kan prute på

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ som svært ofte anbefales på britiske forum er BK Elec sine sub-er, de er dog sjeldne her, men det er fullt mulig å importere.

Monolith-DF

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips, de skal sjekkes ut

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg skal annonsere for meg selv her, men selger selv en Audio Pro sub. Rask, slagkraftig og veldig god. Ta en titt hvis du er intr:

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/98900

Audio Pro Image SUB B1.40 Subwoofer - FINN.no mobil

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg er nok litt mot normalt, men jeg ville brukt penga på en sub. En sub KAN riktig kallibrert få høyttalrene til å virke 2-4ganger større, og avlaster jo forsterkern endel ( i dette tilfelle en Onkyo, som egentlig er relativt sterk i utgangspunktet). Deler du på f.eks 60hz så mener jeg at effektforsterker er "kjedelig" investering" kontra en god sub. F.eks SVS SB13-ultra tror jeg ville gjort veldig godt i systemet ditt. SVS er ikke som mange andre subber, og kan gjøres så si helt sømløst i systemet. L-Sound

Flott anlegg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •