Hjelp - 1 takhøyttaler stereo, kun 1 kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - 1 takhøyttaler stereo, kun 1 kabel

Hei, ønsker å spørre dere fagfolk her før jeg blåser SC-LX76en min...

Problemstilling:
    Receiver stereo signal -> 1 høyttalerkabel -> Stereo-høyttaler (2xrød og 2 x sort innganger)

Ved bygging av ny bolig har jeg fått lagt opp bokser med ferdig trukket høyttalerkabler fra et sentralt rom til flere rom. Nå har jeg kjøpt inn takhøyttalere (Stereohøyttaler i 1), skaffet drill med hullsag og er klar til å sage hull i taket og plante høyttalere.

Problemet er at det kun er trukket en høyttaler-kabel til de forskjellige boksene, mens forsterkeren i zone 2 har utgang til 2 høyttalere, samt at høyttaleren er stereo i 1 og har 4 innganger (2 røde og 2 sorte, + og - som normalt.

Hvilke alternativ har jeg?? Kan jeg ta den ene høyttalerkabelen, sette på rød på venstre og høyre og sort venstre og høyre sammen?

Håper dette var forståelig nok forklart...
    Btw takhøyttaleren er Boston Acoustics HSi 460T2

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du er nødt til å skille V/H-stereosignal hele veien fra forsterker til høyttaler. Har du ingen mulighet til å benytte den ene kabelen som ligger der nå til å trekke to nye kabler gjennom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Tror nok du er nødt til å skille V/H-stereosignal hele veien fra forsterker til høyttaler. Har du ingen mulighet til å benytte den ene kabelen som ligger der nå til å trekke to nye kabler gjennom?
    Hmm nei. Ferdigtrekte kabelrør, sitter dønn fast kabelen i disse. Hva om jeg benytter kun ene høyttalerutgangen feks venstre fra forsterker, og setter på begge røde og sorte på høyttaleren? Den vil kanskje gå ned i impedans fra 8 til 4, men 4 bør ikke være noe problem for receiveren.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bovrebo
    Hmm nei. Ferdigtrekte kabelrør, sitter dønn fast kabelen i disse. Hva om jeg benytter kun ene høyttalerutgangen feks venstre fra forsterker, og setter på begge røde og sorte på høyttaleren? Den vil kanskje gå ned i impedans fra 8 til 4, men 4 bør ikke være noe problem for receiveren.
    Jo, det kan kanskje være et kompromiss. Da bør du vel også kjøre zone 2 i mono. Om det er mulig.
    Trist at kabelen sitter "dønn fast". (Ikke glem at enkelte ganger så gjelder ordspråket; Ikke bruk huet.. Bruk makt! )

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Jo, det kan kanskje være et kompromiss. Da bør du vel også kjøre zone 2 i mono. Om det er mulig.
    Trist at kabelen sitter "dønn fast". (Ikke glem at enkelte ganger så gjelder ordspråket; Ikke bruk huet.. Bruk makt! )
    Takk for innspill randall. Nå er det lyd i tak på både bad og soverom. Gikk for løsningen med å bruke kun høyre utgang for sonen på receiver, men splitte rød og sort og koble de til begge høyttalerinngangene. Lyden ble ganske bra, nå får jeg brukt hele høyttaleren.

På kortere trekk i huset så har jeg tatt spenntak med beina i veggen og dratt, etter mye rigling frem og tilbake. Måtte gi meg når huntonitt-veggplatene begynte å bule... Det er praktisk for elektrikeren å legge ferdig-trekte kabler i trekkrøra, men baksiden er at det er (iaf for meg) umulig å gjøre endringer etter at de er lagt.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det er ikke dett en stereohøytaler men en mono med biwiring. En terminal til diskant en til Mellombasstone. Greit å høre at problemet er løst.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Slik jeg forstår det er ikke dett en stereohøytaler men en mono med biwiring. En terminal til diskant en til Mellombasstone. Greit å høre at problemet er løst.
    Nei, det er faktisk en stereohøyttaler med terminaler for høyre/venstre. Ikke biwiring-terminaler. Trådstarter linket til høyttaleren i første post. Der står det:

With dual woofer voice coils and both left- and right-channel inputs, the HSi 460T2 in-ceiling speaker delivers single-speaker stereo to hallways and other spaces.

Uansett, saken ble løst på et vis ja.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •