Tips til nye høytallere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til nye høytallere?

Jeg vurderer og selge mine cerwin vega 1215 se med tungt hjerte. De drives av en nad 208 effektforsterker som igjen styres av en litt eldre sony surround forsterker.

Har sett litt på Dali Lector 6 eller B&W 684 men er åpen for nye forslag. Vil ha noe som sparker litt men som ikke tar opp alt av plass vedsiden av tven, og har pent utseende. Har et budsjett på +- noen lapper på hva jeg får solgt CV'ene for (noen som vet hva jeg kan få for de?). Vil også helst slippe og bytte ut forsterkerene også, det vil bli gjort senere. Må vell gjerne ha en sub i tillegg? er rimelig glad i mye bass så subben må være litt guff i

Setter stor pris på alle innspill og forslag

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du nesten må skaffe deg noe på DIY fronten dersom det skal sparke litt og holde bra kvalitet.
    Ville ha kjøpt ferdigkit hos DIYSound og enten bygget de selv eller fått noen til å bygge for deg. Finish kan du få ordnet f.eks hos et lakkeringsverksted.
    Waveguide Speaker kits DIY Sound Group

Eneste som jeg kommer på som har litt trøkk av kommersielle høyttalere er Klipsch og JBL. Så de kan du alltids sjekke ut hvis DIY ikke er aktuelt. Men like bra blir det neppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dette og sette sammen da? Er vell egentlig på jakt etter noe plugg and play kan du si. Subben kunne vært aktuelt men da er det mulig jeg trenger ny forsterker hvis der ikke er mulig med aktiv sub.

Har en sony da50es surround forsterker nå,

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nesten fristende å anbefale å beholde høyttalerene og spare litt utenom. DIY vil gjøre at du sitter hele byggetiden uten anlegg siden du må selge før innkjøp.

Hvis du skal beholde forsterkeren i lengre tid så gå for lettdrevne høyttalere med høy følsomhet. Dei fleste B&W gulvstående vil være ganske tung last for forsterkeren din.
    Har du vurdert stativhøyttalere og aktiv sub?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dali lektor 6 sparker vell ikke så mye, men lektor 8 hjelper bra, ellers er Magnat høytallere og jbl ganske morsomme.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    https://www.youtube.com/watch?v=NgvjHB_7FV4

Tempest og Zephyr er vistnok best av de, ifølge forumet.
    men koster litt å sende kabinetter da. frontbaffler medfølger komponentene, burde ikke vær så vanskelig å kappe resten. f.eks om man dropper den ekstra frontplaten etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Er nesten fristende å anbefale å beholde høyttalerene og spare litt utenom. DIY vil gjøre at du sitter hele byggetiden uten anlegg siden du må selge før innkjøp.

Hvis du skal beholde forsterkeren i lengre tid så gå for lettdrevne høyttalere med høy følsomhet. Dei fleste B&W gulvstående vil være ganske tung last for forsterkeren din.
    Har du vurdert stativhøyttalere og aktiv sub?

Holder ikke Nad 208 i massevis for frontene da? Vil helst ikke ha stativhøyttalere vil ha gulvstående men litt mindre en de jeg har no det optimale jeg kunne tenkt meg er 2 nye fronter (gulvstående) og en aktiv sub. Har en gammel Cv 15 tommer passiv og en gammel 12 tommer som ikke står merke på. Surround forsterkeren klarer ikke få de skikkelig i gang så vil ha en aktiv en med litt guff i så jeg kan plage naboene litt:twisted: .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    https://www.youtube.com/watch?v=NgvjHB_7FV4

Tempest og Zephyr er vistnok best av de, ifølge forumet.
    men koster litt å sende kabinetter da. frontbaffler medfølger komponentene, burde ikke vær så vanskelig å kappe resten. f.eks om man dropper den ekstra frontplaten etc.
    Mulig jeg velger en sub derifra da. Er håndtverker så skal nok klare og kappe noen plater til ja . men hvordan er det med delefilter og sånt da? leste innpå den ene at det fulgte med forsterker. Det er vell innebygget i kassen?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    subwoofer kit er ikke noe hokus pokus da, slikt får man overalt
    mener du filter til subben? er vel integrert i forsterkeren.. høyttalerene sendes sikkert med en beskrivelse for montering. loddes på noen hullbrett fra clas ohlson f.eks.

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1215 er klassikere, så vil tro du kan få en god slump med kronasjer for dem om standen er god - som igjen kan veksles med et par gode gulvhøyttalere på brukten.

JBL eller Klipsch tror jeg kunne vært en fin overgang fra Cerwin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    subwoofer kit er ikke noe hokus pokus da, slikt får man overalt
    mener du filter til subben? er vel integrert i forsterkeren.. høyttalerene sendes sikkert med en beskrivelse for montering. loddes på noen hullbrett fra clas ohlson f.eks.
    den tror jeg at jeg skal klare Så innepå subwoofer kits 15" Dayton RS Subwoofer Kit - Subwoofer Kits DIY Sound Group der følger det med forsterker og alt. har du noe erfaring med de? er litt skeptisk på og kjøpe byggesett :P men hvis det er så enkelt som dere skal ha det til og funker like bra som alt annet så må jo der være kjempe greier

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke særlig erfaring med subber i det hele tatt egentlig.
    men sikkert noe info på forumet der inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    1215 er klassikere, så vil tro du kan få en god slump med kronasjer for dem om standen er god - som igjen kan veksles med et par gode gulvhøyttalere på brukten.

JBL eller Klipsch tror jeg kunne vært en fin overgang fra Cerwin.
    jeg har vært veldig fornøyd med de, men har vokst litt i fra de. Har ikke peilig på hvor mye jeg kan få for de heller. De ligger på Avtorget hvertfall så får jeg se hva som skjer. Syntes klipsch ser bra ut, men er jo nesten ingen forhandlere på de i norge som jeg har forstått (utenom elkjøp og sånne butikker). også vil jeg helst opp i gjerne 10000 kr klassen ihvertfall.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen-f
    Holder ikke Nad 208 i massevis for frontene da? Vil helst ikke ha stativhøyttalere vil ha gulvstående men litt mindre en de jeg har no det optimale jeg kunne tenkt meg er 2 nye fronter (gulvstående) og en aktiv sub. Har en gammel Cv 15 tommer passiv og en gammel 12 tommer som ikke står merke på. Surround forsterkeren klarer ikke få de skikkelig i gang så vil ha en aktiv en med litt guff i så jeg kan plage naboene litt:twisted: .
    Oops...La ikkje merke til din 208, fikk bare med meg at du hadde Sony'en. My bad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops...La ikkje merke til din 208, fikk bare med meg at du hadde Sony'en. My bad.
    Ka tror du kunne vært bra kombo til den da?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen-f
    Ka tror du kunne vært bra kombo til den da?
    Ligger JBL Studio 580 og 590 til kampanjepris på finn.no. 9995 og 12995. Normal pris hos Soundgarden er 12995 og 16995.
    System Audio har fleire gode allroundere og sammen med aktiv sub vil du neppe savne så mye i lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch rf82 mk2 ligger vell runt 10k , er sonn passe med bass i dei

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger JBL Studio 580 og 590 til kampanjepris på finn.no. 9995 og 12995. Normal pris hos Soundgarden er 12995 og 16995.
    System Audio har fleire gode allroundere og sammen med aktiv sub vil du neppe savne så mye i lydbildet.
    Ser det ligger et par MA GS60 på finn.no og brukten her (forskjellige farger)
    Monitor Audio GS60/Parasound Halo A23 - FINN Torget
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=98695

Jeg har ikke hørt disse men MA er bra. Anmeldelsen til Lyd og Bilde hadde denne introen:
    Diskantgjengivelsen er ikke like finkornet og luftig som et par av konkurrentene, men den presise og behagelige lyden med massevis av trøkk og moro vil garantert gå rett hjem hos mange lyttere.

Monitor Audio GS60 | Lyd & Bilde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •