Høytaler tok kveld, trenger nye.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytaler tok kveld, trenger nye.

Vet det finnes 100132 tråder her inne som omhandler akkurat dette, men forskjellige forsterkere vil ha forskjellige typer høytalere..
    Så trenger litt råd og tips til innkjøp av nye høytalere siden bassene sluttet å virke på ene front høytaleren. (vil tro det er delefiltret), men skal ikke så mye innpå den saken.

Jeg har en slik surroundreceiver:
    Pioneer SC-LX71 (real sak for en trang liten stue)

Høytalerne jeg hadde/har er av navnet:
    Dynavoice Challenger M-65 EX

Nye høytaler merker jeg har sett litt på er:
    Klipsch
    Dali

Men så kommer jeg til det med størrelse på høytalere og hvor mye plass rundt seg de trenger. (slikt har jeg ikke så mye formening om)
    Stua i seg selv er ca: 16 m2
    Har også en 12" sub om det har en del innvirkning.
    Påtenkt max pris for et par er 10000kr.

Er det noen her inne som kan gi meg gode råd for hva som lønner seg å kjøpe av gulvstående fronthøytalere?
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali lektor 6 er veldig god. Og burde passe den ampen ypperlig.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et svar

Ser Soundgarden har tilbud på en god del Klipsch høytalere i disse tider å, muligens man kan få seg et godt kjøp for nye fronter.
    Men igjenn hører på gode forslag før jeg går til et haste/impuls kjøp denne gangen.
    Noen andre som har et tips el et forslag?
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch sammen med pioneer forsterker synes jeg låter grusomt. dali lektor, tannoy og magnat feks vil være langt bedre valg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Dali mentor 6 på lx85 (knappe 10-15 watt mer?) og foruten en kanselering på 100hz så kan jeg nesten ikke merke noe særlig forskjell på om jeg har på subbene eller ikke ned til ca 35hz, hovedsaklig det jeg merker fra subbene er at de er stilt 3db høyere enn de andre kanalene og jeg deler av (fronter satt til small) ved 100hz pga nevnte kanselering (jeg liker litt fet bass)

Pioneer er kanskje ikke beste valget til dali høytalere, men syns ikke det er dårlig her, litt akustiskt behandling av den latterlig enkle typen.

Rommet mitt er på ca 10.5m2 men bakveggen er bare en åpning til resten av leigligheten.

Om jeg skulle sagt noe, jeg hadde verdt forsiktig med og sette klipsch på pioneer de er hvertfall like lyse om ikke mer som Dali, noe som resultere i skarp/krass lyd som igjen blir lytte tretthet og mindre bruksglede, klipsch er bra men trenger og matches med 'varmere' elektronik f.eks yamaha.

De jeg ser folk stort sett brukes med pioneer er B&W eller f.eks System Audio, SA selges av soundgarden som også fører pioneer så her kan du godt mulig fått til en prøve lytt.

Om du ser på Dali så er lektor god, men ville mye heller sikta meg rett inn på ikon 6,(10k på hk, ca halvparten på brukten hvor de er innom titt og ofte.)

Jeg 'måtte' iaff bytte min lektor LCR som senter til en ikon vokal (brukt) når jeg fikk meg m6 :-) og i min erfaring var at lektor var merkbart mindre skarp enn concept/zensor, og like stor forbedring fra lektor til ikon, så om du skal ha dali ville jeg gått rett på ikon serien (concept 1 funker fortreffelig som bak kanaler btw)

Men om i det hele tatt mulig, så ville jeg hørt på System audio først.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..
    Sitter igjenn med en del Dali høytalere:
    Dali ikon 5 mk2 <-- kompakt liten sak, som trenger lite luft rundt seg. men er redd for at de muligens ikke går langt nokk ned i bassdybden (muligens kjøp en subbert til)
    Dali ikon 6 mk2 <-- mulig de blir litt vell skrikete for en lx 71 som er relativ lys/kald i tonene fra før av. (Begrenser seg hva en kan justere av frekvenser før en høytaler mister prikken over ien å)
    Dali lektor 6 <-- Det kan hend at dette er den beste matchen som skorob sier, men de ser på en måte så "billig" ut, føler at utsende er en viktig ting i stua.
    Men fant noe med navnet: System Audio Aura 50
    Ble litt nyskjerrig værtfall, virker som de krever lite luft bak seg, noe som vil passe stuen her. Samtidlig er jeg redd for at de muligens ikke treffer helt i å med at de går i 4 ohm.
    Noe jeg vil høre, med tanke på at de gamle gikk i mellom 6-8 ohm.
    Hadde en yamaha r-s700 i en stund, den var det en ohm switsj på så 4 ohms lyd utgår i mine ører egentlig (tam/tåkete lyd, kanskje man kan kalle det bil stereo lyd på en måte))

Nei, det blir vell et Dali høytalersett av et slag..
    Får ta turen innom hk mens jeg er i trheim sentrum i mårra å hør litt med de som jobber dær med tanke på hvilken høytaler det blir.
    Takk for tips og forslag folkens, skal kom tilbale og fortelle hva jeg går for tilslutt :-)

Off-topic
    No ska figuren prøv å søv litt før arbeidet kaller. Hater å sovne i sofan på kveldstid, og den følelsen når man våkne midt på natta lys våken. ffs...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endt opp som en lykkelig eier av: Dali ikon 7 mk II

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis. Tror du har gjort et veldig godt valg. Ikon MK2 er mye lettere å matche med forsterker. Noe MK1 som jeg har ikke er.

Er konge høyttalerserie
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •