Sonus Faber Venere 3.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sonus Faber Venere 3.0

Hallo!

Leste om Sonus Faber på Lyd & Bilde og ble plutselig svært nysgjerrige på disse. Per dags dato så bruker jeg System Audio Mantra 60 på Hegelen min, men synes vel at disse kanskje er litt kjedelige? De spiller knakende godt, men musikken blir litt uinspirerende i lengden...

Tenkte da at det kunne være morro og ta steget videre. Er det noen andre her som deler min mening angående mitt nåværende oppsett, og er det noen som har lyttet til Sonus Faber og kan dele sine inntrykk? Skal se om jeg ikke får kommet meg ut i nær fremtid og prøvelyttet litt.

Er litt nysgjerrig på Dynaudio også, gjerne 260-modellen, men her må jeg prøvelytte.

Er veldig allround når det gjelder musikksmak, men som oftest heller jeg mot heavy metal, type Moonsorrow, Dimmu, Finntroll osv, osv...

På forhånd takk! ;-)
    Hi-Fi: Hegel H300 - System Audio Explorer Master - Sonos Connect

Head-Fi: Musical Fidelity M1 HPA - Hegel HD11 - Beyerdynamic DT770 - Macbook Pro Retina

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali er jo en fantastisk høyttaler til Rock som feks mentor 6! men de vil veldig sannsynlig bli for lyse i toppen til Hegelen din.

Tror kanskje Dynaudio hadde blitt bra ! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Dali er jo en fantastisk høyttaler til Rock som feks mentor 6! men de vil veldig sannsynlig bli for lyse i toppen til Hegelen din.

Tror kanskje Dynaudio hadde blitt bra ! :-D
    Dali er knall de! Men som du påpeker, så blir det lyst i toppen. Dette var blant annet grunnen til at jeg kvittet meg med Dali og kjøpte SA istedet. Men jeg har faktisk troen på Dynaudio! Blir spennende å sammenligne.

Head-Fi: Musical Fidelity M1 HPA - Hegel HD11 - Beyerdynamic DT770 - Macbook Pro Retina

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonus Faber og Hegel

Jeg fikk Venere 2.5 for ca en måned siden, og bruker disse på en H300 med HD25. Låter helt konge! Så skulle tro Venere 3.0 ville gjøre det samme

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går også med tanker om Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0. Fikk jo kjempe test i siste lyd og bilde. Så hvis noen som har hørt de kan dele sine erfaringer har det vært fint. De ser sykt fine ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av humz
    Jeg fikk Venere 2.5 for ca en måned siden, og bruker disse på en H300 med HD25. Låter helt konge! Så skulle tro Venere 3.0 ville gjøre det samme
    Se der ja! Hvordan vil du beskrive lyden på oppsettet ditt? Er diskanten lys eller mørkere? Hvordan er de å plassere? Har de litt godt driv i bassen? Selv liker jeg at bassen er litt på den spenstige siden, men ikke slik at den rumler og bråker...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olimaen
    Se der ja! Hvordan vil du beskrive lyden på oppsettet ditt? Er diskanten lys eller mørkere? Hvordan er de å plassere? Har de litt godt driv i bassen? Selv liker jeg at bassen er litt på den spenstige siden, men ikke slik at den rumler og bråker...
    Etter rundt 100 timer i drift syntes jeg bassen virkelig fikk kjøtt på beina! Nå er nok min stue noe liten ifht akustisk perfeksjon, men det er et veldig stort lydbilde og veldig tredimensjonalt. Veldig god separasjon av instrumenter bla.a! Jeg personlig syntes diskanten er vanvittig behagelig, og mellomtonen er også veldig riktig for mine ører. Det kule er at høyttalerne har en litt varm klang i seg, noe jeg liker utrolig godt på en ellers nøytral Hegel. Spesielt bassen har H300 stålkontroll på, så dette er noe dere burde sjekke ut. Bare vær oppmerksom på at høyttalerne krever mye tid på seg før de låter skikkelig

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding av Venere humz.
    Tror du Parasound A21 kunne vært en god combo til Venere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Takker for tilbakemelding av Venere humz.
    Tror du Parasound A21 kunne vært en god combo til Venere?
    Nå kjenner jeg ikke til Parasound noe særlig hva anngår lydkarakter.. Har faktisk aldri hørt på merket. men jeg ville da testet!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du synes Mantra 60 blir kjedelig, så synes jeg du burde sjekke ut Dynaudio som du nevner selv.

Dynaudio for meg, ligger i andre enden av skalaen, men kanskje det er det du er ute etter? De er rolige og avbalanserte, og utrolig "korrekte" . Meget behagelig og høre på over lengre tid.

Mantra er ikke i mine ører klassifisert som kjedelig, nærmere tvert imot. Er det for lite bass som gjør at det har blitt kjedelig? Går ann å løse med en liten sub for eks.

Bare mitt forslag

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Om du synes Mantra 60 blir kjedelig, så synes jeg du burde sjekke ut Dynaudio som du nevner selv.

Dynaudio for meg, ligger i andre enden av skalaen, men kanskje det er det du er ute etter? De er rolige og avbalanserte, og utrolig "korrekte" . Meget behagelig og høre på over lengre tid.

Mantra er ikke i mine ører klassifisert som kjedelig, nærmere tvert imot. Er det for lite bass som gjør at det har blitt kjedelig? Går ann å løse med en liten sub for eks.

Bare mitt forslag

Kim
    Hmmm, godt spørsmål! Ja, det er nok bassen jeg savner. Mantraene er så hurtige at bassen ikke kommer "før den skal", noe Lyd & Bilde er enige i under testingen sin. De forklarte det også med at på grunn av dette så kan enkelte personer rett og slett oppleve mangel på bass, selv om den så til de grader er tilstede.

Angående dynaudio, så var jeg på Soundgarden og prøvelyttet. De hadde ikke 260-serien pga at den ikke overgikk 160 i særlig grad. Hørte derfor en kombo av 160 + Dynaudio 600 sub. Dette var som du sier, meget avbalanserte høyttalere med en mer avslappet diskant. Og med subwoofer, så fikk man skikkelig trøkk i bånn. Absolutt knall høyttalere! Men for å være ærlig, så vet jeg jaggu ikke hva jeg hadde valgt dersom jeg på ny skulle valgt mellom Dynaudio 160 og Mantra 60... Så sånn sett så er ikke forskjellen mellom dem stor nok til at jeg vil bytte...

Ble også presentert SA Ranger Master. Her var lyden fullstendig bak mål, men det var ikke så rart for diskanten på høyre høyttaler var defekt! Fikk dermed "forbud" av selger å høre mer på disse før de var fikset... ;-)

Men skal tilbake til Soundgarden igjen og høre litt mer før jeg bestemmer noe. Men når det gjelder Sonus Faber, som denne tråden i bunn og grunn handler om, så ringte jeg Resonans og fikk beskjed om at de mest sannsynlig ville ha dem i demorommet sitt på slutten av uka, eventuelt begynnelsen av neste uke, så jeg er ekstremt spent kjenner jeg!

EDIT: Ifølge selgeren på Soundgarden, så ville Mantra 50 dekke det jeg følte manglet. Så sånn sett så kan jeg jo lytte til de og. Hadde jo vært moro med Mantra 70 isåfall!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olimaen
    Hmmm, godt spørsmål! Ja, det er nok bassen jeg savner. Mantraene er så hurtige at bassen ikke kommer "før den skal", noe Lyd & Bilde er enige i under testingen sin. De forklarte det også med at på grunn av dette så kan enkelte personer rett og slett oppleve mangel på bass, selv om den så til de grader er tilstede.

Angående dynaudio, så var jeg på Soundgarden og prøvelyttet. De hadde ikke 260-serien pga at den ikke overgikk 160 i særlig grad. Hørte derfor en kombo av 160 + Dynaudio 600 sub. Dette var som du sier, meget avbalanserte høyttalere med en mer avslappet diskant. Og med subwoofer, så fikk man skikkelig trøkk i bånn. Absolutt knall høyttalere! Men for å være ærlig, så vet jeg jaggu ikke hva jeg hadde valgt dersom jeg på ny skulle valgt mellom Dynaudio 160 og Mantra 60... Så sånn sett så er ikke forskjellen mellom dem stor nok til at jeg vil bytte...

Ble også presentert SA Ranger Master. Her var lyden fullstendig bak mål, men det var ikke så rart for diskanten på høyre høyttaler var defekt! Fikk dermed "forbud" av selger å høre mer på disse før de var fikset... ;-)

Men skal tilbake til Soundgarden igjen og høre litt mer før jeg bestemmer noe. Men når det gjelder Sonus Faber, som denne tråden i bunn og grunn handler om, så ringte jeg Resonans og fikk beskjed om at de mest sannsynlig ville ha dem i demorommet sitt på slutten av uka, eventuelt begynnelsen av neste uke, så jeg er ekstremt spent kjenner jeg!

EDIT: Ifølge selgeren på Soundgarden, så ville Mantra 50 dekke det jeg følte manglet. Så sånn sett så kan jeg jo lytte til de og. Hadde jo vært moro med Mantra 70 isåfall!
    Ok! Synd de ikke hadde noen større Dynaudio modeller inne, men du fikk vel et inntrykk. Mantra 70 er helt konge, jeg liker de bedre enn Ranger !

Eller Explorer Master, da får du i "pose og sekk"

Ikke gi opp SA enda! :P

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde bare for moro skyld å koble opp gamlingene sine B&W DM683 til Hegelen. Må faktisk bare si at B&W og Hegel er en veldig morsom match! De spilte rett og slett utrolig bra! Her fikk jeg faktisk skikkelig drag i bånn, noe som hovedsaklig sikkert kan forklares med at DM683 har bassporten på fremsiden. Eneste som manglet var den gode oppløsningen og dynamikken som SA besitter. Så den generelle lyden til SA Mantra 60 kombinert med bunndraget til B&W DM683 hadde vært konge! ;-) Så sånn sett så kan jo subwoofer være tingen som Kim sier. Bare synd at jeg ikke har altfor gode muligheter å plassere den optimalt...

Men dette var ihvertfall en update fra meg så langt! :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W cm9 kanskje kunne vært noe å lytte på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update.

Var på Soundgarden igjen og hørte på SA Ranger Master, denne gang med fungerende diskant. Herregud for en lyd! Fantastisk dynamikk og oppløsning, for ikke å snakke om 3d-effekt! Testet disse opp mot Mantra, og Mantraene låt gørrkjedelige i forhold! Var også skikkelig knall bass på disse. Når det gjelder Sonus Faber, så har jeg snakket med Resonans opptil flere ganger men det tar sin tid å få disse til butikk, så har fremdeles ikke hørt dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk resonans, konge service og engasjement, men ting tar tid og virker litt rotete.

Skriv gjerne om dine lytteintrykk av Venere når de får dem inn.

Har selv tenkt meg innom for å se om det er noe nytt i sjappa der. Tenkte å lytte til SF og noe audiovector.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på TAD (ca 600.000) på McIntosh til x antall tusen.
    Så ute i lokalet stod noen tynne stolper (ment humoristisk og ikke frekt) og satt meg ned og lyttet på disse. Wow, sier jeg bare. Dette var SA Explorer Master. Fikk flyttet de enda lenger bak mot veggen og fikk skrudd opp enda mer. Dette var bare utrolig morsomt og de spilte bra på alt jeg prøvde, samt meget behagelig.
    Har man casha klare tror jeg fint at du klarer å få disse for 40.000. Hadde jeg byttet høyttalere selv hadde nok disse vært de første jeg hadde tatt til hjemlån.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hørt Sonus Faber Venere! Drasset med meg Hegelen til Resonans og koblet til. Dette var skikkelig kremlyd! Diskanten var herlig, til tross for at den kanskje en sjelden gang var litt lys til tider. God tyngde i bunn, og god oppløsning. Syntes faktisk at disse var hakket mer behagelige å høre på enn SA Ranger Master.

Men for å få det til å stemme med opplegget hjemme, så ble cd-spilleren koblet ut og erstattet med Apple TV og Spotify. Dette var jo helt forferdelig! Flat og kjedelig lyd. Faktisk akkurat den lyden som fikk meg til å se etter nye høyttalere med det første... Så nå har jeg bestemt meg for å sette høyttalere litt på vent, og heller i første omgang fokusere på lydkilden. Så jeg får grave litt rundt på forumet her og se om jeg finner noe som kan passe bedre!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Shit in - shit out" er det jo noe som heter. Og noe du opplevde.

Det blir aldri bedre enn det materialet som serveres først i kjeden. Og selv om Spotify kan være av god nok kvalitet til å nyte fullt ut, er det viktig å gjøre mest mulig ut av utgangspunktet. Skal ikke så mye mer til enn en god DAC i dette tilfellet, og den behøver ikke kost allverdens heller, før du har fått styr på det og kan jakte høyttalere på nytt... :-)

Edit: hvordan har du kablet dette opp hjemme? H300 har vel innebygget DAC, så da skulle det jo fint gå å kjøre digitalt fra MacBooken til H300 uten å måtte oppgradere til en ekstrent DAC? Da er det vel heller utgangspunktet på kildematerialet, spiller du bare Spotify eller har du CDer rippet lossless som kildemateriale?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    "Shit in - shit out" er det jo noe som heter. Og noe du opplevde.

Det blir aldri bedre enn det materialet som serveres først i kjeden. Og selv om Spotify kan være av god nok kvalitet til å nyte fullt ut, er det viktig å gjøre mest mulig ut av utgangspunktet. Skal ikke så mye mer til enn en god DAC i dette tilfellet, og den behøver ikke kost allverdens heller, før du har fått styr på det og kan jakte høyttalere på nytt... :-)

Edit: hvordan har du kablet dette opp hjemme? H300 har vel innebygget DAC, så da skulle det jo fint gå å kjøre digitalt fra MacBooken til H300 uten å måtte oppgradere til en ekstrent DAC? Da er det vel heller utgangspunktet på kildematerialet, spiller du bare Spotify eller har du CDer rippet lossless som kildemateriale?
    Spiller hovedsaklig Spotify på Apple TV gjennom optisk kabel. Hegelen har innebygd DAC ja, så jeg prøvde nå nettopp bare for morro skyld å koble macbooken til forsterkeren via usb-kabel. Har rippet alle cd´ene i huset til Flac, så nå skal det være optimalt. Må si at jeg fikk ekstremt god lyd fra SA´ene mine!

Alt jeg syntes at manglet, kom plutselig fram! Fikk skikkelig bass og skikkelig drag i bunn! Nå hører jeg Pink Floyd så hele huset rister, så dette var fantastisk! Nå føler jeg faktisk ikke behovet for å bytte høyttalerne i det hele tatt, men jeg kommer nok til å gå til innkjøp av en Simple Audio musikkavspiller for å slippe å koble Mac´en med usb!

Men jeg anbefaler absolutt Sonus Faber Venere, da disse spilte vanvittig godt, men akkurat nå så holder Mantraene i massevis. Så får vi se hvor lang tid det tar før spøkelset hjemsøker meg igjen... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •