Klør meg i huet over side/bakhøyttalerplassering...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klør meg i huet over side/bakhøyttalerplassering...

Jeg har satt sammen et anlegg av den "klassiske" Wharfedale E-serien, med to E-30 liggende på siden og skrudd sammen som senter, tårn med E-50 oppå E-70 som fronter og et par E-20 (som jeg har hatt siden tidlig på 80-tallet, kjøpt for pengene jeg tjente på min første sommerjobb på Kristiansand meieri sammen med Technics forsterker, kassettspiller og platespiller) som prescence (altså helt oppe i hjørnene framme). Jeg har i tillegg et par E-20 som skal brukes som sidehøyttalere (som i 5.1-tiden ble kalt bakhøyttalere), og jeg vil ha både bakhøyttalere og prescence bak. Det hele har til nå vært drevet av en Yamaha 3067, og jeg skal bruke en Onkyo Integra som kjøres som ren effektforsterker for de kanalene som det ikke er plass til på terminalene når jeg får hele rekka bak. I tillegg til dette har jeg noe så "harry" som to 15" Fence Audio subwoofere i hvert hjørne framme. Riktig innjustert fungerer de ypperlig til eksplosjoner og bass og trommer på hardere musikk, og de er enkle å slå av når det skal være mer "følsom" musikk.

"Klassiske" står i anførselstegn fordi de er noe av det mest rocka jeg vet om. Jeg digger bare lyden i de greiene! Tallene står for øvrig for antallet liter kassen er på, hvis det var noen som lurte. Og jeg mangler bare E-90 og E-90 Pro for å ha fullstendig sett, men E-90 er vanskelige å få tak i og E-90 Pro (som er E-90 med litt "PA" stil, med håndtak og litt annerledes kasse) har jeg bare sett på eBay en eneste gang på de 5-6 årene jeg har fulgt med.

Problemet er rommets utforming, som er som følger: Sofaen har døra fra gangen på høyre side og døra ut til terrassen på venstre side, og det blir for trangt å sette E-20 mellom døra og taket fordi det er et skråtak i rommet som går lengre ned enn standarden, ned til ca. 220 cm. Til nå har jeg brukt et sett Dynavoice Magic Fx-4 istedenfor, men de blir litt for puslete i forhold til resten av oppsettet, det blir veldig merkbar forskjell når . For å få disse bak/sidehøyttalerne symmetrisk plassert, må de stå rundt 150 cm bak sofaen. Der skal det være to bjelker som holder oppe en limtrebjelke på tvers av rommet, og der hadde jeg tenkt å feste dem. Funker det? I tillegg hadde jeg tenkt å sette presence bak og rene bakhøyttalere på den limtrebjelken som går på tvers. Planen er å få tak i to sett til med E-20 for å bruke dem som presence bak og rene bakhøyttalere, men det må komme etter hvert, det er ikke hver dag de dukker opp på markedet. Jeg har brukt tre år på å samle sammen det jeg har så langt (eller 30 år, hvis vi regner tilbake til da jeg kjøpte det første settet og var lei meg fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe ett eller to hakk større høyttalere - snakker om å overkompensere i 40-årskrisa!), og jeg regner med å få tak i de to settene med E-20 i løpet av året eller neste år. Imens får jeg bare bruke Dynavoicene som "ventehøyttalere".

Vil det ødelegge mye av lydbildet å ha de seks høyttalerne på omtrent samme avstand fra sofaen (pluss den avstanden som kommer fra at de to siste settene sitter høyere opp), eller kan romkorrigeringen til Yamahaen ordne opp i det?

Hvis det ikke funker, er det noen greie høyttalere med "livlig" og rocka lyd som jeg kan bruke som side/bakhøyttalere oppe under taket som ikke tar mer enn rundt 20 cm plass i høyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Vil det ødelegge mye av lydbildet å ha de seks høyttalerne på omtrent samme avstand fra sofaen (pluss den avstanden som kommer fra at de to siste settene sitter høyere opp), eller kan romkorrigeringen til Yamahaen ordne opp i det?
    Det du skriver her er sånn jeg har forstått det riktig 5.1 / 7.1 osv. Det er alle avstander utover at høyttalerene står i en tenkt sirkel utifra lyttepos som blir korrigert. Mulig jeg misforsto her leste ikke alt men ser ingen grunn til bekymring.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du nok misforstått litt. Det er 11.2...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Da har du nok misforstått litt. Det er 11.2...
    Fortsatt det samme som gjelder med avstander og korrigering. Hva er 11.2?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11.2 er det som er beskrevet over: Senter, to fronter, to prescence foran, to side/bak, to rett bak, to prescence bak og to subwoofere. Altså 7.1 pluss fire prescence. Og takk, da henger jeg opp etter rommet og overlater resten til Yamahaen.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe bilder ville gitt god hjelp

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du tegnet opp rommet sett fra oven? Med ca mål, og ca plassering.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde tatt fra IKEAs kjøkkenprogram. Det blir ganske mye kjøkken i sjappa...

Rødt: tv
    Svart: senter
    Grønt: fronter
    BLått: subber
    Rosa: prescence (som henger oppe på veggen, i hjørnet)
    Fiolett: Bjelken som skal gå tvers over rommet, der alt det bak ser ut til å måtte henge.
    Sofaen står omtrent på høyde med døra på den nederste veggen på bildet, altså den som er til høyre for tv-en.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, da! Her ber dere om tegning, og jeg gir dere tegning! Og så blir dere helt stille!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0