Amatør trenger hjelp til å finne høyttalere til rom på 14 m2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatør trenger hjelp til å finne høyttalere til rom på 14 m2

Hei folkens!

Jeg skal altså ha noen høyttalere til et rom på 14 m2, og en forsterker til å drive dette med. Jeg er nokså fersk på dette her så alle tips hjelper.

Etter å ha vært innom, å på tur til å kjøpe bl. annet Klipsch RF82 og noe B&W greier så klarer jeg fortsatt ikke finne ut hva det er jeg trenger. Er redd rommet blir for lite for for eksempel Klipschen og at i B&W høyttalerene så blir det for lite trøkk.

Det jeg er ute etter er i grunn en høyttalere som spiller "fint" men også har såpass bra trøkk at jeg ikke trenger subwoofer i tillegg (Jeg er glad i bass sånn at man kjenner det litt i mellomgulvet). Men har lest litt og ser den at i et så lite rom kanskje det er bedre med noen kompakthøyttalere og eventuellt en sub i tillegg. Men skal jeg ha gulvhøyttalere bør disse være såpass kraftige at jeg ikke trenger sub.

Budsjettet mitt er i utgangspunktet på rundt 10-12k, men jeg ser for meg å kanskje prøve å finne ting brukt så da kan de gjerne være litt dyrerere. Tenkte i første omgang et system kun med fronthøytalere og eventuelt sub.

Rommet er altså 14 m2, ca 3,5m bredt og 4m langt, anlegget blir stående på ene kortveggen også blir sofa plassert på andre kortvegg. Merk det at hvis jeg skal ha noen sub så må jeg også plasser den i "front" siden rommet er såpass smalt og sofa tar opp hele bredden på den ene kortveggen. Vet ikke om dette har noe og si men det er et kjellerom som er kledd med gipsplater, bak disse er det betong på 3 av 4 vegger. Det andre er en trevegg (lettvegg).

Håper noen har tida til å hjelpe litt, og hvis dere vet om noen som selger brukt som kan passe mitt behov si gjerne ifra da jeg skulle hatt høyttalerene i hus til helga 19-21 april.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, velkommen til forumet. Har bare to spørsmål:
    1) Hvilken forsterker skal brukes?
    2) Hvilket budsjett har du på fronter?

Ikke for å banne i kirken, men har du hørt på CV XLS 12? Det er mine favoritter fra CV. Ikke avskriv de selv om de heter det de heter. Mange som har negative ting å si om de, men de har som regel ikke hørt den nyeste XLS serien. Der har de forbedret mellomtonen og diskanten, og er totaltsett en mye bedre høyttaler enn det cls og clsc er. Ville hørt på de. Dersom de oppfyller kravet om å spille pent nok, så er det ingen av de i samme prisklasse som har samme trøkk. En 12" flytter mye mer luft enn det f.eks 6,5"ere eller 8"ere gjør.

Du har også rom i totalbudsjettet for noen bruke Dali Mentor 6. Er veldig rockete høyttalere. Veldig gode allround høyttalere.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Når det gjelder spørsmålene dine så har jeg hverken forsterker eller fronter, så jeg er mottakelig for tips på begge deler. Jeg har lest veldig masse om at diverse forsterkere osv ikke fungerer så bra til den type høytaler men passer veldig bra til en annen osv. Så derfor syns jeg det er greit å få noen tips på forsterker også i samme slengen.

Budsjettet mitt er totalt 10-12k, det gjelder altså enten 2 gulvhøytalere og forsterker eller 2 kompakthøytalere, sub og forsterker.

Hvordan vil CV XLS 12 fungere i et så lite rom? Bekymret for at det blir BARE bass.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk Bureau har vistnok fremdeles noen par med Klipsch RF62 mk2 igjen til 4995,- eventuelt RF52 mk2 til 3495,- pluss frakt.

Vil muligens passe ditt rom bedre enn RF82 dersom du skal gå for Klipsch ?.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var jo et godt tilbud, vet du eventuelt hva slags forsterker som passer godt til disse?

Og er det nok trøkk i disse? Som sagt så er jeg i at det skal være skikkelig med bass, men heller ikke så masse at det overdøver alt annet.

Mulig jeg virker litt vanskelig nå og vil ha både i pose og sekk men bass er viktig bare ikke overkill til dette lille rommet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok satsa på stativ høytallere med sub/subere, med den dyreste yamaha forsterkeren du har råd til.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne sende meg litt mer info som pris osv på pm rundt det der Olebrum.

Dyreste yamaha forsterkeren og stativ høyttalere kan jo være så mangt da. Og det hvilke høyttalere jeg skal kjøpe er jo det jeg lurer på.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger du lettdrevne høyttalere ala Klipsch, er det ikke noe i vegen for å velge en lav-effekt forsterker ala t-amp.

Jeg bruker Trends t-amp 2x15w på et par Mission m71 som ikke er spesielt lettdrevne, men det blir fin lyd og nok lyd
    I tillegg har jeg en eldre Dali sub som hjelper med dypere toner.

Har du så en ekstern DAC så har du egentlig det du trenger

-------------------------------------------------------------------------

Skulle jeg valgt nytt i dag, ville jeg nok gått for dette:

DENON RCD-N8 CEOL CD-receiver | Hi-Fi Klubben

Og et par slike:
    B&W CM1 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Jeg har hørt denne kombinasjonen flere ganger, og det er veldig fin lyd.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye på nettet sjekk gjerne her... Gulvhøyttalere - Surround
    Det beste er selvsagt om man har mulighet til å lytte til forskjellige kombinasjoner høyttaler forsterker. Det er dine ører som er fasiten. Lykke til.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt noe ala dette:
    - Høyttalere: XTZ 93.22 (surround.no)
    - Stativ til front: XTZ 99 (surround.no)
    - Sub: SVS SB-1000 (lsound.no)
    - Reciver: Yamaha 5.1 receiver RX-V473 (elkjop.no)
    - Effektforsterker: ICE Power 50ASX2 Power Amplifier Bang & Olufsen 50 ASX2 (ebay)

Dette blir omkring 11500kr. Etter min mening et kjempeanlegg med trøkk og godlyd. Oppgraderingsmulighetene er også enkle hvis du ønsker det etter hvert

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det kommet en del gode forslag ja. Da får jeg se hva jeg ender opp med. Etter det jeg har lest meg opp på selv og fått av tips i tråden står jeg vel igjen med følgende alternativer som jeg vurderer:

Klipsch RF62 (Forbeholdt at det er nok med bass i disse)
    B&W CM1 sammen med en sub
    Cerwin Vega XLS 12

Skal definitivt også dykke litt mer ned i det du sendte meg der Janstokk! Ikke lest noe særlig om de høyttalerene så får sjekke litt mer rundt det!

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye fin lyd på brukten:
    B&W CM4 høyttalere - FINN Torget

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=98169&cat=13

plukket bare ut noe som jeg vet funker
    kr 7900 må regne litt frakt i tillegg. for høytaler kabel effekt trinn og Pre amp
    jeg ville ha tittet på torge legg ut link,
    Det beste hadde vert å funne et mer komplett anlegg så du for hørt lyden før du tar det hjem.
    Lykke til.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke dumt ut det der fordfiesta, spm er vel om du har nok trøkk eller om jeg i tillegg må inn med en subwoofer der også?

Og prismessig så bikker vel det der litt over mitt budsjett vil jeg tro.

Setter ihvertfall veldig pris på alle forslag her.

Går jo eventuelt an og starte med kun 2 stk B&W CM1 og deretter supplere med en sub etterhvert.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerces
    Så ikke dumt ut det der fordfiesta, spm er vel om du har nok trøkk eller om jeg i tillegg må inn med en subwoofer der også?

Og prismessig så bikker vel det der litt over mitt budsjett vil jeg tro.

Setter ihvertfall veldig pris på alle forslag her.

Går jo eventuelt an og starte med kun 2 stk B&W CM1 og deretter supplere med en sub etterhvert.
    Dersom rommet ditt spiller på lag med CM1 vil du klare deg uten sub, hvertfall i første omgang.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janstokk
    Jeg hadde valgt noe ala dette:
    - Høyttalere: XTZ 93.22 (surround.no)
    - Stativ til front: XTZ 99 (surround.no)
    - Sub: SVS SB-1000 (lsound.no)
    - Reciver: Yamaha 5.1 receiver RX-V473 (elkjop.no)
    - Effektforsterker: ICE Power 50ASX2 Power Amplifier Bang & Olufsen 50 ASX2 (ebay)

Dette blir omkring 11500kr. Etter min mening et kjempeanlegg med trøkk og godlyd. Oppgraderingsmulighetene er også enkle hvis du ønsker det etter hvert
    RX-V473 har vel ikke pre-out? Da er effektforsterker utelukket.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som eventuelt har forslag til forsterker til Klipsch RF62?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kikket litt på brukten etter en Yamaha, ikke av de minste. Evt. en av de mindre med pre-out og et effekttrinn.

F.eks Ubrukt YAMAHA RX-V771 selges - FINN Torget
    eller Yamaha rx-v 3067 - FINN Torget
    eller Yamaha RX-V1800 selges - FINN Torget

Bruker selv en RX-A810 sammen med effekttrinn på RF-82, og det fungerer greit.

Har mine RF-82 på ca 14m2 sammen med en SVS-tube, og synes egentlig ikke at det er for mye høyttaler, men det begynner nok å nærme seg en grense for hvor store de kan være på det rommet. Har også en ombygd RF-82 som senter.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, så du syns RF82 fungerer greit på et såpass lite rom også? Har lest at høytalerene trenger litt plass rundt seg osv. Forestiller meg vel at det er en del forskjell på RF62 og RF82 når det gjelder bass.. Og bass er jeg glad i!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt plass på sidene, rundt 45cm fra sidevegg, litt under 20 fra bakenden av høyttalerne og til veggen.

Bruker det 90% til film, men i forhold til det jeg har lagt i av penger synes jeg det spiller musikk rimelig greit også.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •