Amatør trenger hjelp til å finne høyttalere til rom på 14 m2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan støtte forslag om Klipsch om du vil "spare" deg for subwoofer med det første. Men det kommer helt ann på om lydsignaturen dems passer deg. Du titter både på Klipsch og B&W, er som natt og dag.

Ang størrelse ble RF-62 II for stort i min 14m stuedel, men her på AV-forum er det jo om og gjøre å pakke størt mulig på minst mulig kvadrat, og gjerne med 20 cm til bakvegg. Ren galskap i mine ører.

Mitt tips er RF-52 II og RB-81 II, mer trenger du strengt tatt ikke på så få kvadrat. Legg heller pengene i forsterker.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over att dette er som natt og dag, derfor jeg lurer på om jeg burde gå for B&W med sub eller kun rene klipsch. Hvor jeg får mest for pengene, men jeg får bare sjekke bruktmarkedet og følge med der og se hva som dukker opp.

Takker for innspillet. Også litt bekymret for det rundt str på rommet.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør gå å lytte på noen merker, skal ikke være vanskelig å vite om du liker klipsch eller b&w, lyder veldig ulikt, personlig liker jeg b&w og veldig lite klipsch, men det finnes selvfølgelig ett titalls andre bra merker å lytte til også hvis man har tid og lyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerces
    Hei folkens!

Jeg skal altså ha noen høyttalere til et rom på 14 m2, og en forsterker til å drive dette med. Jeg er nokså fersk på dette her så alle tips hjelper.

Etter å ha vært innom, å på tur til å kjøpe bl. annet Klipsch RF82 og noe B&W greier så klarer jeg fortsatt ikke finne ut hva det er jeg trenger. Er redd rommet blir for lite for for eksempel Klipschen og at i B&W høyttalerene så blir det for lite trøkk.

Det jeg er ute etter er i grunn en høyttalere som spiller "fint" men også har såpass bra trøkk at jeg ikke trenger subwoofer i tillegg (Jeg er glad i bass sånn at man kjenner det litt i mellomgulvet). Men har lest litt og ser den at i et så lite rom kanskje det er bedre med noen kompakthøyttalere og eventuellt en sub i tillegg. Men skal jeg ha gulvhøyttalere bør disse være såpass kraftige at jeg ikke trenger sub.

Budsjettet mitt er i utgangspunktet på rundt 10-12k, men jeg ser for meg å kanskje prøve å finne ting brukt så da kan de gjerne være litt dyrerere. Tenkte i første omgang et system kun med fronthøytalere og eventuelt sub.

Rommet er altså 14 m2, ca 3,5m bredt og 4m langt, anlegget blir stående på ene kortveggen også blir sofa plassert på andre kortvegg. Merk det at hvis jeg skal ha noen sub så må jeg også plasser den i "front" siden rommet er såpass smalt og sofa tar opp hele bredden på den ene kortveggen. Vet ikke om dette har noe og si men det er et kjellerom som er kledd med gipsplater, bak disse er det betong på 3 av 4 vegger. Det andre er en trevegg (lettvegg).

Håper noen har tida til å hjelpe litt, og hvis dere vet om noen som selger brukt som kan passe mitt behov si gjerne ifra da jeg skulle hatt høyttalerene i hus til helga 19-21 april.
    hei. hva med system audio sine mantra 60?? har selv byttet ut mine gamle dali 109 ( 2x10" pr ht) med disse, og jeg er mektig imponert over hva de små elemententene som sitter i disse klarer!! er selv opptatt av bra trykk,og var litt skeptisk til om de ville duge, men har ennå ikke følt behov for sub til musikk. dessuten er de lekre å se på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kyllingen
    hei. hva med system audio sine mantra 60?? har selv byttet ut mine gamle dali 109 ( 2x10" pr ht) med disse, og jeg er mektig imponert over hva de små elemententene som sitter i disse klarer!! er selv opptatt av bra trykk,og var litt skeptisk til om de ville duge, men har ennå ikke følt behov for sub til musikk. dessuten er de lekre å se på.
    Om du leser første post til trådstarter har han et budsjett på 10-12 k, for både høyttalere og forsterker. Støtter forslaget om Mantra 60 på små rom og trang plassering, men igjen så krever de krefter for å våkne skikkelig til live og da sprekker budsjettet til trådstater så det holder.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Quisten]Om du leser første post til trådstarter har han et budsjett på 10-12 k, for både høyttalere og forsterker. Støtter forslaget om Mantra 60 på små rom og trang plassering, men igjen så krever de krefter for å våkne skikkelig til live og da sprekker budsjettet til trådstater så det holder.[/Budsjettet mitt er i utgangspunktet på rundt 10-12k, men jeg ser for meg å kanskje prøve å finne ting brukt så da kan de gjerne være litt dyrerere. Tenkte i første omgang et system kun med fronthøytalere og eventuelt sub.
    quote] jepp, leste hele tråden, er enig i att budsjettet ganske sikkert ryker, men ikke nødvendigvis blir sprengt :wink: masse bra på feks finn.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke Klipsch har noen tabell... når det gjelder m2 størrelse på rom til høyttaler.

Jeg fant denne "tabellen" på et eller annet forum for en tid tilbake, legger det ut her da det er mangen som lurer på akkurat dette.

Dette er minimumskrav, så en bør ha høyttalerene i større rom enn det som er oppgitt under.

RF-83, 40m2
    RF-63, 30m2
    RF-82, 25m2
    RF-62, 20m2
    RF-52, 15m2
    RF-42, 10m2

Jeg har selv RF-62 II i en 17,5-18 m2 stue. Jeg har dør ut til gang bak i rommet, og må ca 1-1,5 meter ut i gangen før jeg får skikkelig bass fra høyttalerene. Jeg har prøvd å flytte rundt på de, men de spiller best sånn som de står nå. Mangler litt bass fra de, så jeg er helt nødt til å bruke sub for å få skikkelig bass. De er helt klart for store for rommet. Overkill...!
    Jeg får ikke utnyttet høyttalerene skikkelig i det hele tatt.

---

Lillebror min har RF-52 II i stue på litt under 14 m2 og de spiller veldig bra hos han, med mye bass.

Så jeg vil anbefale deg RF-52 II + Klipsch SW-110 Subwoofer eller SW-112.
    Da Klipsch sub gir mer brystkasse/hestespark bass, enn andre. eks. SVS som spiller mer dyp bass.

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch80
    Jeg tror ikke Klipsch har noen tabell... når det gjelder m2 størrelse på rom til høyttaler.

Jeg fant denne "tabellen" på et eller annet forum for en tid tilbake, legger det ut her da det er mangen som lurer på akkurat dette.

Dette er minimumskrav, så en bør ha høyttalerene i større rom enn det som er oppgitt under.

RF-83, 40m2
    RF-63, 30m2
    RF-82, 25m2
    RF-62, 20m2
    RF-52, 15m2
    RF-42, 10m2

Jeg har selv RF-62 II i en 17,5-18 m2 stue. Jeg har dør ut til gang bak i rommet, og må ca 1-1,5 meter ut i gangen før jeg får skikkelig bass fra høyttalerene. Jeg har prøvd å flytte rundt på de, men de spiller best sånn som de står nå. Mangler litt bass fra de, så jeg er helt nødt til å bruke sub for å få skikkelig bass. De er helt klart for store for rommet. Overkill...!
    Jeg får ikke utnyttet høyttalerene skikkelig i det hele tatt.

---

Lillebror min har RF-52 II i stue på litt under 14 m2 og de spiller veldig bra hos han, med mye bass.

Så jeg vil anbefale deg RF-52 II + Klipsch SW-110 Subwoofer eller SW-112.
    Da Klipsch sub gir mer brystkasse/hestespark bass, enn andre. eks. SVS som spiller mer dyp bass.
    har du prøvd å vinkle de mot sweetspot?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. De er vinklet mot sweetspot.
    Jeg brukte flere dager på å finne best plassering, vinkling, avstand til side vegg og bak vegg. De spiller best der de står nå.
    Da jeg bruker sub i tillegg, får jeg nokkkk bass med subben...

Skal dessuten snart utvide til surround, og da vil jo mye av bassen gå på sub uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. De er vinklet mot sweetspot.
    Jeg brukte flere dager på å finne best plassering, vinkling, avstand til side vegg og bak vegg. De spiller best der de står nå.
    Da jeg bruker sub i tillegg, får jeg nokkkk bass med subben...

Skal dessuten snart utvide til surround, og da vil jo mye av bassen gå på sub uansett...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar opp denne igjen folkens da jeg trenger litt veiledning, prøvde også å poste på Klipsch klubben sin tråd her inne men virker ikke til at det er så kjempe aktivitet der og siden jeg trenger svar før helga så prøver jeg her

Når har jeg nesten bestemt meg for høyttaler, dvs det blir enten RF-62 MKII eller RF-52 MKII. Har lest MASSE frem og tilbake angående str på rom og hvilken høyttaler man skal velge i forhold til rommet. Og sånn jeg har forstått ligger rommet mitt akkurat i grenseland til hvem man skal velge av disse 2.

Jeg har et rom som er 3,3 m bredt og 4,6 m langt. Dvs jeg blir sittende over 4 m unna høyttalerene.

Jeg er ute etter litt trøkk, og regner med jeg får best trøkk med RF-62??

Så er spm nr 2. Forsterker, kjøper gjerne brukt men trenger noen tips til hva som vil fungere bra sammen med enten RF-52 eller RF-62. Jeg tviler vel på at det blir noe surround i det rommet her så noen 7 kanalers reciever er ikke noe poeng.

Håper noen kan komme med litt innspill her nå Gleder meg veldig til å få det på plass nå kjenner jeg!

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyttet til disse høyttalerene til Klipsch? Hørt lenge på de??
    Du sier du liker trykk og da regner jeg med du liker volum...

Ingen tvil om at disse klipsch har trykk, men jeg personlig og mange venner av meg blir så slitne i ørene av de skrikende horndiskantene etter litt spilling!

Klipsch er tøft i 5 min... Etter en film følte jeg at ørene blødde! Vært på fest hos kamerat som har rf62... Han selv orker ikke høyt volum på grunn av horndiskanten.

Men regner med du har lyttet skikkelig til de. Alle liker vi forskjellig lyd

Personlig etter my fra Dali igjennom årene falt mitt nye oppsett på Monitor Audio. Har lyttet til mye siste 6 mnd, men MA slo alt! Masse trykk og en detaljert og behagelig diskant.

Lykke til! (det viktigste er ikke hva vi alle sier her inne men hva du selv liker ved lytting og testing!)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-62 ville eg valgt. Dei får du billig på soundgarden for tida. Sjølv har eg RF-7II i rom på 3.6x6 meter. Absolutt overkill, men absolutt moro.

Som forsterkar vert Marantz, Parasound, Vincent, Yamaha, onkyo og diverse anna anbefalt. Kva som er best av integrerte stereo forsterkarar, veit eg ikkje. Sjølv har eg brukt ein eldre Onkyo 875 receiver til å driva RB-81, og var godt nøgd med det. Kameraten min som har kjøpt dei brukar Rotel ra12 på dei no, og er strålande fornøyd med det. Vil uansett anbefala deg å kjøpa forsterkar med innebygd dac, dersom du ikkje allereie har det.

Dersom du har problem med plassering/trangt rom, at høgtalarane må stå nære bakvegg feks, kan eg anbefala RB-81. Dei har bassporten foran og er ganske plasseringsvennlig. Overraskande bra trøkk har dei og. Men bør supplerast med ein sub.

Siste tips på slutten er Definitive Technology SM65. Desse har heilt spinnvilt med basstrykk til stativhøgtalarar å vera. Eg har desse i "kaffestova" no, og har kasta ut subben, då den ikkje var i bruk lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

s-wiuls:

Ja jeg har hørt på noen Klipsch, men ikke lenge nei.. Men har ikke lest noe vedrørende at horndiskantene er så fæle, dette avhenger vel kanskje litt av hva slags forsterker du setter disse opp med?

Edit: Med trøkk mener jeg ikke nødvendigvis noe sinnsykt volum, men liker litt bass! Hører en del på trance og generelt partymusikk... Fint lite rock osv..

Komlo:

Dette skal være et fest/film rom, ville du hatt Def Tech SM65 foran Klipschene? Får tak i Klipsch til en rimeig grei penge, 5k for RF-62. Har ikke DAC nei og siden jeg skal spille fra Spotify/PC er vel dette sikkert greit å ha ja.

Har lest en del at yamaha er bra match med Klipsch?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til litt party party og film foretrekker eg glatt klipschane mine. Til litt bakgrunnsmusikk, radio og slikt, foretrekker eg SM65. SM65 spelar ikkje like høgt og er ikkje like "rett i trynet" som klipsch. Men dei går ein heil del djupare i bassfrekvensane og er litt "rolegare". Dei fungerer nok godt til fest og listepop, men då vil ein nok kanskje foretrekka Klipsch, som kan spela veldig høgt.
    Får du rf-62 til ein god pris, så ser eg ikkje noko grunn til ikkje å gå for dei.

Mange meinar Yamaha og Klipsch er gullkombo, så det er nok absolutt ikkje feil. Sjølv svergar eg til Onkyo. Eg veit ikkje heilt kva budsjett du har på forsterkar. Rundt 5k-6k? Eg ville nok prøvd å finna noko så kraftig som mulig brukt. Sjølv kjøpte eg ein Onkyo TX-SR875 receiver for nokre få tusen pga digitalinngangane og dac. Syns dette har fungert topp i stereo, og mi erfaring er at den ikkje hadde noko problem med å driva RB-81, då det er ein av dei kraftigare receiverane. Så Onkyo 875, 876, 905 eller 906 kan jo vera gode, rimelege alternativ. Trur du må opp litt i pris for å få ein god, kraftig stereoforsterker med dac, men det har eg mindre peiling på...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info her Komlo! Er grønn på det her så trenger all hjelp jeg kan få. Jeg vil prøve bruktmarkedet når det gjelder forsterker/reciever og da ser jeg for meg en 3-4k å bruke på dette. Gjerne billigere også selvfølgelig hvis det går. Onkyo er jo som du sier en rimelig løsning og kan kanskje greie seg mer enn bra nok fra meg.

Edit: Og når recieveren har innebygd DAC som du sier så fikser den PC-lyd greit sånn jeg har forstått det? (Er helt grønn her så må bare spørre)

Hvor langt fra bakvegg bør Klipschen stå?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei Onkyoane som er nemnt vil nok ha meir kraft og like god lyd som det meste av rimelige stereo forsterkarar. Dei låg vel på 15k-20k nye. Dacen i dei er nok ikkje på høgd med det absolutt ypperste av eksterne til fleire tusen, men for meg meir enn god nok. Eg merka heilt klart voldsomt forbetring i lyden når eg kopla nettbrettet til digitalt, slik at eg brukar fac i receiveren i staden for nettbrett eller pc.

Som sagt er kompisen min veldig nøgd med Rotel ra12 til RB-81. Utanom det, har eg ikkje så mykje erfaring med stereoforsterkarar.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt rundt nå og ser det at dem ligger nokså høyt i pris ja, spørst om jeg må se på stereoforsterker istedenfor da for å finne noe innenfor mitt budsjett.

Ligger få ute på bruktmarkedet også så.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva meg Yamaha R-S700 2.1 forsterker, da har du også mulighet til å koble til sub... Og du holder deg innenfor budsjettet ditt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke den fysiske størrelsen på høyttaleren som er poenget i fht rom, men hvor høyt/lavt den er avstemt i bassen og hvordan den ruller av nedover.
    Hadde uten tvil satset på RF62 evnt RB81.
    Med rett forsterker så behøver ikke Klipsch bli slitsomme i diskanten.
    En litt laidback spillestil - en del Onkyo og Denon - og matchen er god :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •