Ken kreisel vs SVS - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tviler ikke på at KKen kan fungere godt i dypet, godt kalibrert. 2x12" flytter tross alt en del luft, samme hvordan prinsippet er.

Dog vil jeg påstå at i rommet den står i på den målingen vil KK-suben fremstå som relativt behersket i bunn.

Det som overasker meg en del er at disse KK-subene skal være MYE bedre enn alt annet. Jeg klarer ikke å se noe ved denne suben som overgår en gjennomsnittlig likt bestykket sub. Det hadde vært morsomt om noen testet denne mot f.eks. 4stk B&W ASW610. Prisen vil nemlig være lik.

Geir Arne
    Som sagt: Jeg er ikke god på å lese målinger!

At det ikke finnes konkurrenter til 1202 er selvfølgelig ikke sant..

Ang test hadde det vært kult! Har ikke hørt disse selv

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven ble ganske anderledes når jeg fikk inn 2 stk i hus ja. Viste seg faktisk også at hjørnet jeg har brukt til alle andre SUB'er, det som altså alltid har vist seg å funke best IKKE var best med KK'ene. De måtte faktisk stå i motsatt hjørne.

Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av housecurve, så dette har jeg ikke når jeg har kalibrert inn SVS'ene, eller andre SUB'er jeg har i hus. Dagens filmer på litt volum med en heftig housecurve blir rett å slett ALT for mye dypbass i mine ører.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dette kan ha med å gjøre at SVS "traff" rommet dårligere enn KK. Eller at dine preferanser foretrekker disse.

Geir Arne
    Tror kanskje begge deler kan være riktig, vet ikke jeg. Men at Ultra spiller " slemmere" enn Kk er nok rett. Å få glass og andre løse ting til å danse rundt i skapene både i første, andre og kanskje til og med i tredje etasje klarer du ikke med en KK. Dette er sikkert både tøft og kjekt og demonstrere for venner, men det er ikke min type bass. Ren, hard og kontant bass ned godt under 20 hz er ikke noe problem for KK. Tror det er flere som kan skrive under på det som har vært på besøk og hørt dem.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Men hva er passe dypt? De fleste subbene i dag leverer knapt 30 hz med volum så når KK passerer 20hz så blir det helt feil å kalle det midbass

Enkelte her inne har jo en sykelig trang til DYYYYP bass og for all del: Det er drit tøfft! MEN i 90% av musikk og normale filmer vil en KK levere mer enn hva man trenger for de aller fleste!

Passe dypt ?

25hz, det er ofte der det ligger når en er på Kino.
    Det er en oppnåelig pungt for de flestes konto.

20hz, begynner og bli mere seriøst med bass i kinoen.
    Og det er der de flere ligger vil jeg tro.
    Eks om en ser på no rimelig sub som XTZ w12.16 ( som jeg også har 2 stykk av ) når greit 20hz, og lavere om en jobber litt med de.

15hz og nedover, her begynner vi snakke dypbass
    Minuset er at det koster en del lapper og ha dypbass med headroom når en kommer så dypt.
    Headroom pga av at når du passerer i området 17-18-19-20 hz + - så vil de alder fleste subber ha en større element vandring i det området.

En billigere juksmetode og få den følelsen er såkalte rumperistere. Da de flestes ører ikke oppfatter dypbass under 20hz.

Min mening er at det er vært og ha en sub som når 20hz på ønsket volum, og gjerne med litt headroom så en slipper og pushe på subens maksgrense når det kommer til Film

Til musikk er det etter min mening viktigere og ha en sub som er rask og tight fra 25hz og oppover

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Å få glass og andre løse ting til å danse rundt i skapene både i første, andre og kanskje til og med i tredje etasje klarer du ikke med en KK.
    Mmmm :-D And it feels soooo Gooooooooood :-D

Du vet det er noe krefter løs når vindu, div dører, skap og litt vegger sier fra at det er noe på gang hehe

Og ikke for og snakke om litt massasje i stolen/sofaen mann sitter i

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av housecurve, så dette har jeg ikke når jeg har kalibrert inn SVS'ene, eller andre SUB'er jeg har i hus. Dagens filmer på litt volum med en heftig housecurve blir rett å slett ALT for mye dypbass i mine ører.

Etter og hatt det på forrige rom er jeg veldig enig.
    Når en så en film med bra dypbass i på passelig nivå ble ørene varme.

Så flat kurve som mulig er perfekt

Med ikke for mye heving av nivået på sub/lfe etter kalibrering/korrigering.
    Kjører selv her kun 1-2 dB heving. Det hyrer på så og si alle filmer heftige filmer høres heftige ut og bassen overdøver ikke resten av lydbildet.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med SVS og KK samtidig?

Noen som har prøvd KK og SVS i sammen? Hadde man fått i pose og sekk eller funker det dårlig?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BareFinn
    Noen som har prøvd KK og SVS i sammen? Hadde man fått i pose og sekk eller funker det dårlig?
    Skulle være en grei kombi. KK til slam og SVS til dypbass.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt SVS PC-13 Ultra og en SVS PC 20-39 fram til nå. I går takket PC 20-39 for seg med et smell. Ser ut til at det for blir for dyrt å fiks, så da tenker jeg på å finne en erstatning. Har savnet litt brysttrøkk. Hva tror dere om å gå for min PC-13 Ultra i kombinasjon med en KK DX12012? Den koster jo en del og veien til Lsound er litt lang, så det hadde vært gøy å høre om noen har tro på kombinasjonen eller i beste fall også har testet det.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12012 og SVS`n til og fylle på i dypbassen med deling på eks 40. Det kan bli morro

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Passe dypt ?

25hz, det er ofte der det ligger når en er på Kino.
    Det er en oppnåelig pungt for de flestes konto.

20hz, begynner og bli mere seriøst med bass i kinoen.
    Og det er der de flere ligger vil jeg tro.
    Eks om en ser på no rimelig sub som XTZ w12.16 ( som jeg også har 2 stykk av ) når greit 20hz, og lavere om en jobber litt med de.

15hz og nedover, her begynner vi snakke dypbass
    Minuset er at det koster en del lapper og ha dypbass med headroom når en kommer så dypt.
    Headroom pga av at når du passerer i området 17-18-19-20 hz + - så vil de alder fleste subber ha en større element vandring i det området.

En billigere juksmetode og få den følelsen er såkalte rumperistere. Da de flestes ører ikke oppfatter dypbass under 20hz.

Min mening er at det er vært og ha en sub som når 20hz på ønsket volum, og gjerne med litt headroom så en slipper og pushe på subens maksgrense når det kommer til Film

Til musikk er det etter min mening viktigere og ha en sub som er rask og tight fra 25hz og oppover

Enig. Har selv laget 2 subber med en 12" i 40 liters kasse. 8ohms element med 550watt (kontinuerlig)
    Disse spiller fint opp til 110db. Men hvis det er for mye nivå i lydsporet under 25hz så kneler de litt.
    Så selv om de spiller greit ned til 21 hz før de begynner å rulle av så betyr ikke det at den henger med på moroa når man spiller på realistisk nivå.

Skal man måle en Sub så mener jeg at den også må bli målt i db.
    Dette har jeg sett flere produsenter gjøre. Men bare feks på 30hz, .
    Og da er det ofte at det står feks +-3 db 20hz-100hz. Og gjerne da 120db ved 30hz.
    Dette vil mange tolke som at den klarer 120 db ned til 20 hz da det står +-3 db 20hz.
    Det gjør den selvfølgelige ikke. Kanskje den klarer bare 100 db ved 20 hz.

Skal man spille så høyt så kreves det "enorme"mengder med strøm/ watt. I kombinasjon med volum(kasse størrelse ) og slaglengde.

Feks hvis du bestemt vil ha relativt liten kasse så må elementet tåle mye watt og ha lang slaglengde. Hvis du har begrenset av de to siste må kassa være større.

Så en Sub en gang,husker ikke hvilken. Men den var opplyst til å klare +- 3 db 25 hz- 100hz. Og 110 db ved 150hz.
    Den siste opplysningen er da intetsigende. For de fleste av oss deler under 100 hz.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub bør bli målt ved forskjellige frekvenser. Da mener jeg Max garanterte trykk.
    Feks 100 db 20hz.
    105 db 25hz.
    110 db 30hz.

Vet at dette vil variere fra rom til rom.
    Men det ville vært en grei peke pinne.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane Vis post
    Det er jo ikke så rart at du syns det blir altfor mye bass på film med housecurve, ettersom filmer idag har jo en type innebygd house curve i masteringen. Lfe sporet er jo allerede +10db så om man legger på typisk 10db til da så blir det litt i overkant voldsomt i forhold til resten.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går litt bort fra topic, men mens det er snakk om combo løsninger lurer jeg på:
    Har en klipsch RT12D idag. For de som ikke kjenner til denne så er det en trekantet sub med 3x12" 1 aktiv og 2 passive. En av de mer påkostede subbene til klipsch.
    Har seriøse planer om å kombinere med en svs pb13ultra dsp. Har dere tro på denne løsningen eller vil det blir for stort sprik?
    klipsch subben er et monster fra 25hz og opp, men herjer ikke i dypet som en svs ultra.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dypbass/film: SVS
    musikalitet/mid-bass/musikk: KK

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en SVS SB13-Ultra og er utrolig fornøyd med dens ytelse på musikk, så det er forskjell på PB/PC og SB til SVS. Det er nok riktig at SVS er nok lavere tunet enn en del andre subber, men nettopp dette gjør at den utfyller frontene mine veldig godt og gir en utrolig god fylde. Og hvilken kontroll denne subben har over musikk er helt utrolig. Det er på ingen måter noen slinger i valsen og den har totalkontroll på bass og basstromme -- også på høyere "punch-i-brystet" frekvenser, som 60-80Hz.

Jeg vil så absolutt ikke ha høyere deling enn 80-90 Hz, fordi da begynner den å plassere seg som en distinkt lydkilde i lydbildet. Så derfor, hva mener dere med mid-bass? I min bok er mid-bass området 100-150Hz, og der har ikke subben noe å gjøre etter min mening.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post

Jeg vil så absolutt ikke ha høyere deling enn 80-90 Hz, fordi da begynner den å plassere seg som en distinkt lydkilde i lydbildet. Så derfor, hva mener dere med mid-bass? I min bok er mid-bass området 100-150Hz, og der har ikke subben noe å gjøre etter min mening.
    Dette kommer vel helt an på plassering og antall subber? I de aller beste musikksystemene jeg har hørt så har nesten alle delt subsystemet over 100hz. Det er gjerne også blitt brukt tårnbass eller store horn. Min mening er at midbassen også krever mye membran for å låte forvrengningsfritt. Men det er min mening. Om plassering er begrenset er jeg selvsagt enig med deg.
    Sist endret av thohaug; 07-28-2014 kl 23:59
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita Vis post
    Har kjørt SVS PC-13 Ultra og en SVS PC 20-39 fram til nå. I går takket PC 20-39 for seg med et smell. Ser ut til at det for blir for dyrt å fiks, så da tenker jeg på å finne en erstatning. Har savnet litt brysttrøkk. Hva tror dere om å gå for min PC-13 Ultra i kombinasjon med en KK DX12012? Den koster jo en del og veien til Lsound er litt lang, så det hadde vært gøy å høre om noen har tro på kombinasjonen eller i beste fall også har testet det.
    Da ble det en brukt Velodyne DD18 på meg. Har ikke fått tunet den inn sammen med PC-13 Ultra enda, men førsteinntrykket er veldig lovende

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •