Får ikke MA til å fungere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke MA til å fungere.

Hei,

Jeg sliter veldig med Monitor Audio BX2, og jeg aner ikke hva jeg gjør galt.

Litt fakta:
    - Rommet de står i er på ca. 27kvm
    - De står 20cm fra bakvegg og ca 2,5m ifra hverandre.
    - Står på Soundstyle Z2
    - Drives med Yamaha RX-V1800
    - Kilder er en Panasonic bd spiller, og en Airport express oppsatt med Airfoil. Det er ingen DAC tilkoblet Airport'n.
    - Bak høyttalerne er det en murvegg fra 1998. Hvor solid og hva som er inni er jeg usikker på. De resterende 3 veggene er av tre.

Forøvrig er jeg veldig usikker på skruen bak høyttaleren som man fester bassen med. Instruksjonene som fulgte med fra fabrikk er veldig vanskelig å tyde ordentlig. Hvor hardt skal denne sitte?? Noen med erfaring?

Får klar lyd, god tale, men det er bokstavelig talt NULL bass. De er ikke verdens dyreste høyttalere, men ut ifra diverse tester jeg har lest er de ikke dårlig heller.

Jeg har fulgt med på MA tråden her inne og sett at Yamaha matcher Monitor Audio bra, men det kan jo hende det er her feilen ligger. Jeg fikk en helt annen lyd når jeg prøvde mine fars Dali Concept 2, enn det jeg har nå. Der var det bass og punch og liv i massevis.

Til slutt så vil jeg bare si at før nedgraderingen til Monitor Audio hadde jeg Klipsch RF 62mkii på samme forsterker, og jeg vet at man ikke kan forlange all verden hva bass angår av en slik "liten"høyttaler, men her er det snakk om totalt fravær av det.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finder ikke noe info om den skrue du prater om, men jeg tror der er noe du har misforstått. Du skal ikke justere på denne, den er der fordi bassen IKKE er festet til frontplaten, men til bakplaten på høyttaleren.
    Der skal følge med noen skumputer som du kan føre inn i reflekrøret til å tune bassen litt med.
    Har du ikke bass er plaseringen selvfølgelig feil, eller du kjører med høyttalerne som "Small" fra receiveren eller noe sånt. Om du kan, trekk de lenger ut på gulvet eller flytt lytteposisjonen.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De står nok for nærme bakveggen, mine gs10 må et stykke ut på gulvet før de klarer å pumpe ut litt bass; tror mine står ca 70cm fra bakveggen.
    Forsterkeren din passer bra til ma, har selv en rxv1800.
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Finder ikke noe info om den skrue du prater om, men jeg tror der er noe du har misforstått. Du skal ikke justere på denne, den er der fordi bassen IKKE er festet til frontplaten, men til bakplaten på høyttaleren.
    Der skal følge med noen skumputer som du kan føre inn i reflekrøret til å tune bassen litt med.
    Har du ikke bass er plaseringen selvfølgelig feil, eller du kjører med høyttalerne som "Small" fra receiveren eller noe sånt. Om du kan, trekk de lenger ut på gulvet eller flytt lytteposisjonen.
    Plasseringen er sikkert feil, men vanskelig å snu om på denne stua.
    Det følger med en plansje i eska til høyttalerne hvor det står beskrevet hvordan man skal justere skruen, men når jeg gjør det på den måten er fortsatt skruen så løs at jeg kan dytte den med fingeren.

Skal prøve å trekke de lenger ut på gulvet for å se om det hjelper.

Takk for hjelpen.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Egen erfaring

Jeg har opplevd liknende.
    Anser meg selv som en noenlunde fingernem kar og er interessert i lyd. Men jeg klarte likevel og bomme på + og - på to høyttalere for en tid tilbake. Tok tid før jeg forstod hva som var problemet. Jeg ville begynt her.
    Har monitor audio selv (gs 60 i stua og rx 2 på et annet anlegg) og det er ikke manko på bass fra noen av de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •