Def Tech UIW RCS vs. RSS som surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Def Tech UIW RCS vs. RSS som surround

Hva tenker dere om Def Tech UIW RCS eller RSS serien som surround back og surround left/right?

Enten 4 av samme eller 2 av hver. F.eks. RSS på sidene og RCS bak?

Høyttalerne skal felles inn en spot-kasse over sittegruppen i kinoen.

Bipolar: Definitive Technology UIW RSS II - Høyttalere
    Direkte: Definitive Technology UIW RCS II - Høyttalere

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass til begge?

RCS er kraftigst og den jeg ville valgt om jeg skulle valgt. Denne har derimot ganske dyp monteringsdybde(15cm) da den er beregnet på tak.

RSS er litt for pinglete etter min mening med bare 2x4,5" bassmellomtoner, men den har en mer fornuftig dybde mtp montering i vegg.

Om du absolutt skal ha noe fra Def-Tech mener jeg DI 6.5LCR eller UIW RLS III er bedre valg.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DI 6.5LCR som soveromshøyttalere og det er overraskende mye trøkk og godlyd som kommer fra disse.

Aldri hørt de som bakhøyttalere, men basert på hvordan de spiller i stereo kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette blir gull.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Jeg har god plass så det er ingen problem.

Hvis dere tar en titt i denne tråden http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...oyttalere.html så ser dere hvordan jeg tenker.

Grunnen til at valget falt på RSS og RCS serien til Def Tech er at de skal kunne "lure deg til å tro at lyden IKKE kommer fra taket.

Det jeg tenker mest på er om det er "riktig" å bruke direktestrålende høyttaler eller bipolar høyttaler på side/bak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Det er vel litt forskjellig hva som blir anbefalt, men THX anbefaler vel dipolare på sidene og direktestrålende bak. Se f. eks. på hvordan jamo d500 og d600 serien er satt opp i 7.1.

Jeg har bipolare både på siden og bak og synes dette fungerer meget bra (bildene på min hjemmekino er ikke helt oppdatert).

Noe annet som spiller inn her er vel avstanden fra bakhøyttalerne til lytteposisjonen. Her har helt sikkert ganilsen noen bedre råd og komme med enn meg :-)

Knall fronthøyttalere du har forresten ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Mr Axe
    Hei og takk for svar.

Jeg har god plass så det er ingen problem.

Hvis dere tar en titt i denne tråden http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...oyttalere.html så ser dere hvordan jeg tenker.

Grunnen til at valget falt på RSS og RCS serien til Def Tech er at de skal kunne "lure deg til å tro at lyden IKKE kommer fra taket.

Det jeg tenker mest på er om det er "riktig" å bruke direktestrålende høyttaler eller bipolar høyttaler på side/bak.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Knall fronthøyttalere du har forresten ;-)
    Takk det samme :wink:

Hvordan opplever du at lyden av DI 6.5LCR?
    Har du de montert i tak eller vegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert de i vegg, ikke bygget noen innvendig kasse, bare fjernet isolasjon.

Jeg opplever lyden som overraskende bra. Det er bra med trøkk i de og de kan spille høyt. Virker godt oppløst, men det er litt vanskelig å dømme akkurat hvordan de låter mtp dybde, stereoperspektiv og slike ting for jeg ligger i senga og soverommet er ganske nakent, så lyden blir uansett litt annerledes enn i stua og kinoen.

Men jeg synes i bunn og grunn de er knall.

En annen ting... hvorfor skal du på død og liv bygge de inn?
    Dersom du ikke er nødt til det ville jeg sett på Jamo d600. De synes jeg virker knall, ikke hørt de selv så blir jo litt synsing.

Takk det samme :wink:

Hvordan opplever du at lyden av DI 6.5LCR?
    Har du de montert i tak eller vegg?

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    En annen ting... hvorfor skal du på død og liv bygge de inn?
    Dersom du ikke er nødt til det ville jeg sett på Jamo d600. De synes jeg virker knall, ikke hørt de selv så blir jo litt synsing.
    Grunnen til at jeg ønsker å bygge de inn i spot-kassen over sittegruppen er fordi jeg ikke har så stor avstand fra sweetspot og bak til bakveggen. Pluss at når rommet ikke er en kino så fungerer det som stue nr 2. så derfor ønsker jeg at minst mulig av kino komponentene er synlige når kinoen er "stengt".

I front er det kun fronthøyttalerene, senteren og monoblokkene som er synlige når kinoen ikke er i bruk. Senteren er litt vanskelig å skjule siden den er 110x23x62 (bxhxd) og veier 55kg, men forhåpentligvis så blir den senket ned i gulvet når den ikke er i bruk slik at den forsvinner.

Så der har du mine "gode" og "overbevisende" grunner for å bygge inn bakhøyttalerne :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner :-)

Hvordan er sideveggene i rommet da?
    Er det lik avstand til begge sideveggene?

Grunnen til at jeg ønsker å bygge de inn i spot-kassen over sittegruppen er fordi jeg ikke har så stor avstand fra sweetspot og bak til bakveggen. Pluss at når rommet ikke er en kino så fungerer det som stue nr 2. så derfor ønsker jeg at minst mulig av kino komponentene er synlige når kinoen er "stengt".

I front er det kun fronthøyttalerene, senteren og monoblokkene som er synlige når kinoen ikke er i bruk. Senteren er litt vanskelig å skjule siden den er 110x23x62 (bxhxd) og veier 55kg, men forhåpentligvis så blir den senket ned i gulvet når den ikke er i bruk slik at den forsvinner.

Så der har du mine "gode" og "overbevisende" grunner for å bygge inn bakhøyttalerne :wink:

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lik avstand til sideveggene.

Rommet ser ut som dette

Sofaen kan trekkes ut ca 30 cm fra bakvegg. Kassen som høyttalerne skal bygges inn i måler 30cm ned fra taket og 50cm ut fra veggene. Bakveggen måler 430cm i bredden og sofaen dekker hele bredden.

Her er et bilde til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... kan ikke si noe annet enn at jeg blir veldig usikker, hehe.
    Har ikke vært borti å ha høyttalerne i taket, annet enn på badet.

Ser for øvrig ut som det blir knallfint der da :-)

Sånn rent personlig ville jeg kanskje vurdert om jeg i det hele tatt skulle hatt 7.1 for sidekanalene vil jo uansett havne et stykke foran lytteposisjon.

Jeg ville kanskje vurdert å ha sidehøyttalerne på sidevegg, så langt bak som mulig og droppet høyttalerne bak.

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på samme tankene som du, men er litt bestemt på å få til 7.2 system med surround left/right og back left/right. Hadde et oppsett med veggehengte Dali Suite bakhøyttalere (surr. left/right og back left/right) før og det fungerte meget bra.
    Men har lyst å få ting bort fra veggene når jeg nå bygger om den delen av kinoen.

Drar jeg sofaen 30cm ut fra bakveggen så kommer sweetspot ca 110cm ut fra bakveggen grunnet dybden på sofaryggen.

Takk for hjelpen så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg går for 2 stk Definitive Technology UIW RSS II til surround side og 2 stk Definitive Technology UIW RCS II til surround bak.

Noen som har noen siste tanker eller meninger om dette som kan redde meg fra å begå en av verdens største tabber?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •