Reversert polaritet JBL pro høyttalere(!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reversert polaritet JBL pro høyttalere(!)

Ettersom det er flere her på forumet som bruker JBL kinohøyttalere i sine oppsett tror jeg dette er relevant for flere enn meg og derfor lager jeg en egen tråd på dette.

Etter at jeg fikk meg ny receiver har jeg reagert på at RC sier at polariteten på frontrekka mi er feil. Har gått over kablinga flere ganger så jeg er sikker på at denne er riktig. Kom over denne artikkelen for et par dager siden som sier at flere av de eldre pro høyttalerene til JBL faktisk er laget med motsatt polaritet!!

Speaker Exchange | JBL Reverse Polarity

Hvis man tar mine høyttalere som eksempel ser man ut fra artikkelen at:
    "4000-Series systems; the following models are negative: 4670D, 4675C, 4675C-4LF 4765C-8LF"
    og
    "Cinema subwoofers; the following models are positive: 3635, 4641, 4642A, 4642A-GS, 4645B, 4645C"

Altså hvis denne artikkelen stemmer bør jeg reversere polariteten på frontene i motsetning til sub som har den vanlige rød leder = + osv..

Så for å teste påstanden i artikkelen, tok frem REW og målemic

Blå kurve: Koblet Rød leder til pluss på forsterkeren og fronter, samme for Sub
    Rød kurve: Reverserte polaritet på fronter, sub uforandret

I den blå frekvenskurven under ser man at subben og frontene i området 30-50hz kansellerer hverandre. Frontene mine spiller ikke noe under 30Hz derfor går ikke dippen helt ned.

Den røde frekvenskurven viser hvordan resultatet ble når jeg byttet polaritet på frontene.

-med-og-uten-rev-polaritet-jpg

La også med spektrogram for de som også underbygger hva artikkelen sier

Orginal polaritet
    -spectro-org-polaritet-jpg

Reversert polaritet på fronter
    -spektro-rev-polaritet-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å koble f.eks. et 9V-batteri på høyttaleren(e) og sett om membranen beveger seg inn eller ut med batteripluss til høyttalerpluss, omvendt, osv...?

De fleste høyttalere beveger seg jo utover med et positivt innsignal, kunne vært interessant å se om dine oppfører seg motsatt.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var og leta etter batteri tidligere i dag men kom ikke lengere enn målemic. Det som forundrer meg litt er at i produktbrosjyren til 4670D står det følgende:

System polarity: Positive voltage to red terminal
    produces forward cone motion

og for 4645B:

System polarity: EIA Standard: Positive voltage to red terminal produces forward cone motion.

Ut fra det jeg måler så skal dette være motsatt og ut fra artikkelen jeg linket til skal dette heller ikke være tilfelle.. Batteri neste

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer recivere gir ofte denne meldingen. Men om du får bedre lyd med dette iberegnet så er det greit.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hææ, lyden spiller ingen rolle så lenge grafene ser bra ut

Neida, sitter og lytter til litt musikk nå for å høre om det ble noe forandring i lydbildet. Kjører gjennom de vanlige testlåtene mine.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg svært lite, tok batteri testen på samtlige høyttalere og elementet går utover ved positiv spenning på rød terminal. Altså både sub og fronter. Dette stemmer forøverlig med JBL sine egne produktmanualer.

Det som forundrer meg er utfasingen jeg måler når fronter og sub er i fase/samme polaritet. Altså frekvensresponsen er mye bedre om jeg spiller med sub i 180grader motfase... Er det noen som har noen gode tips til meg evt forklaring på hva som foregår?? *hjelp*

Edit: kan legge til at alle høyttalerene står plassert på frontvegg.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt nok målinger til at du er sikker på at kurvene er slik ? En måling kan vel forandre seg så jeg ville i alle fall kjørt 3 av hver og se på spredningen først. For øvrig er kurvene i rommet ditt meget bra, selv om de faller veldig raskt over 10k !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt målinger i bøtter og spann Kurven faller over 10kHz fordi målemicen min ikke måler noe særlig mer. Behringer mic kommer i hus over påske så jeg får sett hva som skjer over 10kHz. Alle målingene ligger i tråden min her:

http://avforum.no/forum/showthread.p...85#post1931985

Tok denne problemstillingen ut av tråden da jeg mistenkte at flere kunne ha interresse av det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den har jo en kompresjonsdriver fra 5-600hz hele veien opp i ett horn? ikke uvanlig at de faller i frekvens da..
    som databladet også tilsir

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 10khz-> Som jeg har sagt mange ganger så er det en grunn til at jeg sier at 2446 i 2380 horn må ha diskant itillegg... alternativt veldig mye EQ!

Når det gjelder fase på bass er det mye som kan påvirke det, deriblandt receiver og hva deling du har på den. Hos meg er det f.eks. slik at det spiller i fase når fronten er fullrange, deler jeg på 40hz spiller de i motfase, går jeg opp til 80hz spilelr de i fase igjen. Men normalt er det jo svært hørbart om bassene spiller i fase eller ei.

Det med at noen JBL er koblet om pluss/minus trodde jeg først og fremst gjaldt HF driverne og ikke bassene.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faseproblemet fikk jeg en løsning på her:

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...efilter-2.html

Angående artikkelen jeg ønsket å omtale i denne tråden så er jeg ikke så sikker på om den er korrekt. Gikk over alle høyttalerene mine i dag med batteri og samtlige hadde forover bevegelse på elementene ved positiv spenning. Mulig artikkelen er litt upresis og faktisk omtaler HF drivere som du nevner Baldrick. Disse har jeg ikke testet i forhold til polaritet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd, jeg kan bekrefte at mye av dette med + / rød som negativ, outward cone stemmer, jobbet endel med eldre JBL pro.

Jeg husker ikke alle elementene dette gjaldt, noe er modifisert med tiden og finnes i begge varianter og kan være ei skikkelig suppe å finne ut av. Sikreste for deg om du er interessert er å skru ut elementene og ta 9V rett på polene på driverne om det spiller noen rolle. Det kan være koblet om internt og ved reconing.

At sub spiller best i motfase i ett hjemmekinooppsett behøver vel ikke bety at noe er feil. Er en grunn til at de aktive kommer med reverse° bryter.

Mitt nye Studio 5 oppsett i 5.1 ser foreløpig ut til å funke best med sub i motfase har ikke målt noe her enda men det skal nok bli gjort etterhvert.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjord meg litt stuss i utgangspunktet var at noe tydet på en fasefeil mellom sub og fronthøyttalere. Da jeg kom over denne artikkelen så jeg at enkelte modeller hadde denne kuriositeten. Dette var dog ikke tilfelle med mine (tok batteritesten som du også nevner).

Problemet jeg målte var ikke relatet til polaritet egentlig. Var relatert til at fase på subben vender ved ulik delefrekvens, fikk en bra forklaring på dette av en annen her på forumet. Når jeg fikk snudd fasen på subben løste "problemet" seg.

Det er endel, kall det perks, med pro utstyret generelt som man nødvendigvis ikke tenker på/vet om sammenlignet med mer stueren hifi har jeg funnet ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •