Hvor store høytalere bør eg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor store høytalere bør eg kjøpe?

Hei. Er snart ferdig med å bygge drømmehuset. Og har dermed fått lov å bygge meg et kinorom. Rommet er på 4x6 m, men no trenger eg råd på hvor store høytallere eg bør kjøpe. Har bestemt meg for klipsch, men er usikker på hvor store eg bør kjøpe. Trenger råd.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mort_n85
    Hei. Er snart ferdig med å bygge drømmehuset. Og har dermed fått lov å bygge meg et kinorom. Rommet er på 4x6 m, men no trenger eg råd på hvor store høytallere eg bør kjøpe. Har bestemt meg for klipsch, men er usikker på hvor store eg bør kjøpe. Trenger råd.
    Og til hvilken pris da?
    Med såpass rom bør det vel fungere bra med rimelig store høyttalere !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på pris. vil egentlig ikkje så mye over 100 000 kr. Men har bestemt meg for at eg vil ha klipsch. Er veldig vanskelig å velge siden noen sier at eg ikkje bør kjøpe store høytallere p.g.a de ikkje får nok luft, men noen sier at det ikkje gjør noe. Setter pris på fornuftige svar :-D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på pris. vil egentlig ikkje så mye over 100 000 kr. Men har bestemt meg for at eg vil ha klipsch. Er veldig vanskelig å velge siden noen sier at eg ikkje bør kjøpe store høytallere p.g.a de ikkje får nok luft, men noen sier at det ikkje gjør noe. Setter pris på fornuftige svar :-D
    Det er høytalere, ikke eksotiske pattedyr.

Det mest kritiske som jeg kan se vedrørende dette spørsmålet er utfasninger, men dette har vel mest med plassering og sitte posisjonen din.
    Med et dedikert rom og litt eksperimenterings vilje så tror jeg store høytalere kan fungere meget godt i rom man generelt ville kalt for lite.

Kanseleringer på enkelte frekvenser blir man vel heller ikke helt kvitt, men akustiskt behandling kan man minimere 'problemene'.

Jeg har selv klint til på et par full størrelse mentor 6, men rommet mitt er skarve 2.7x3.7m (3 vegger, åpent til resten av leiligheten bak sofaen) logiskt burde jeg sikkert bare hatt noen Mentor 2, men logikk har ikke så mye med denne hobbyen og gjøre synes jeg :-P

Du har jo også et egentlig ganske stort rom så her syns jeg du kan kline til på så store høytalere du vil ha lyst på, mere element areal = mer trøkk.

Om du lurer på hvor langt man kan ta det så er det bare og kikke innon tråden til BEF. Hvar på demo hos han for noen uker siden og fy **** til 'trøkk' det var i kinoen hans, han har vel også større element areal enn lerrets areal.

Dette blei kanskje mye rar rabling fra min side (jeg har tatt siste biten av vin flaska ikveld :-) )

Men som 'puste' regel for normale høytalere er helst en halv meter ut fra vegg og helst det samme eller mer til side veggene.

kort oppsumert, så kan du sikkert bare kline til og kjøpe så store høytalere du ønsker, og for <100k kan du få mye grom lyd :-)

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal være redd for å kjøpe store høyttalere. En fordel med de litt større høyttalerene er at de ofte har høyere følsomhet enn sine mindre brødre. Altså samme lydnivå med mindre watt inn.

Var jeg deg hadde jeg tatt meg en skikkelig runde og funnet høyttaler som du virkelig liker lyden av. Skal man brenne 100k er det jo greit at lyden sitter, dvs sitter i dine ører og ikke hva evt selgere mener er bra lyd osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med de andre i tråden her, hør litt rundt på forskjellige merker og modeller før du bestemmer deg.

Har du fått en demo av noen klipsch modeller, eller har du bestemt deg for klipsch grunnet den såkalte jungel-telegrafen?
    Det er lett å gå i en felle når du ikke har hørt høytalerene før kjøp.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x6 er ikke akkurat et lite rom så det går fint ann å ha (nesten!) så store høyttalere du vil. Klipsch RF82, RF-7 og Palladium serien funker alle sammen.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på størrelsen på rommet og din forkjærlighet for Klipsch så har du strengt tatt ingen begrensninger i forhold til størrelsen å forholde deg til.

Det du dog må tenke på er totalresultatet du kan oppnå med f.eks. 100K.

Går du etter Palladium så har du ikke en kjangs i havet til å holde deg innenfor budsjettramma så her vil nok RF7 mk2 være det mest fornuftige valget. Velger du å kjøpe hele surroundsettet fra en og samme forhandler så skal du ikke se bort fra at du også får en pen rabatt i kassen

Forslag til oppsett.

Klipsch rf7 mk2: kr 29 990
    Klipsch RC-64.2: kr 9 990
    Klipsch RS-62.2: kr 7 990 (x2 om du vil ha 7.1)
    2x Ken Kreisel DXD-808: kr 22 000
    Yamaha RX-A2020: kr 9 890
    ATI AT3003: kr 20 990
    Totalt: kr 108 840 - som bør kunne prutes ned til kr 100 000

Dette bør være et oppsett som kan skremme fanden så vel som svigermora di på flatmark så vel som i kupert terreng
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer Larsemann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bør være et oppsett som kan skremme fanden så vel som svigermora di på flatmark så vel som i kupert terreng [/QUOTE]

Nydelig meldt!!!! :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zingery
    Jeg er enig med de andre i tråden her, hør litt rundt på forskjellige merker og modeller før du bestemmer deg.

Har du fått en demo av noen klipsch modeller, eller har du bestemt deg for klipsch grunnet den såkalte jungel-telegrafen?
    Det er lett å gå i en felle når du ikke har hørt høytalerene før kjøp.
    Er vel den berømte jungel-telegrafen som har sagt at eg bør/må kjøpe klipsch. Men er åpen til forslag vis dere har det.:-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Når du kan bruke høytalerne til og blåse klærne av en kvinne er de store nok :-D

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel den berømte jungel-telegrafen som har sagt at eg bør/må kjøpe klipsch. Men er åpen til forslag vis dere har det.:-D
    Jeg hadde absolutt hørt på det selv 100k er jo avsindelige mye penger (for meg i alle fall) hele kino-stua min koster under halvparten av dette :P

Og det er jo som vi alle sier: Ikke oss forum nerder som skal være fornøyd med annlegget men DU og det er veldig mye bra i denne pris klassen,
    når så er sagt så er det jo ikke uten grunn at klipsch har gjort et stort inntog i de norske hjem. De har mye verdi for prisen og om jeg skjønner det rett en kraftig mellomtone uten den ullne diskanten til CV.

På toppen av dette var de lette og se og få tak i siden de blei solgt av elkjøp og co en stund, så sikkert mange første annlegg rundt som består av klipsch høytalere.

Det fins mange produsenter der ute som hver og en har sine egne teorier rundt lyd, og siden ikke alle har lik oppfatning av nettop lyd så er det rom for dem alle.

Jeg personlig hadde tatt en lang lytte runde hos f.eks soundgarden for System Audio,JBL.
    Jeg har selv falt helt pladask for Dali men det er meg, om du er innom Hifiklubben så absolutt hør på B&W også,
    de er kanskje ikke så vanlige og finne i norge enda men Hifihuset fører Monitor Audio, osv osv.

Bare nevner disse, men med f.eks lista som Torolan foreslå vil du ha et annlegg som spiller fletta av offentlige kinoer i norge, og mange private og

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL eventuelt den nye serien til KK? quattro tror jeg og mener på at den heter :wink: ikke store men spiller sikkert noe inni he***te med KK 12012 subb(er) :wink:

Aner ikke pris.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liten tvil om hva jeg ville valgt når du nevner klipsch.
    Cornscala Style A | Critesspeakers.com
    under halve prisen av rf7 med en mellomtone de aldri får.. og kan drives av nesten hva som helst.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La scala, cornwall eller RF7 mkll i front

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville og vurdert en tur til Hifihuset, å hørt på Monitor Audio.
    For 100k ca, så trur jeg Andre hadde smeltet sammen en rå pakke for den prisen der ja.

Lykke til med kinoen.

YNWA

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt 100k å bruke på anlegg, så hadde nok jeg havnet på et 7.2 oppsett av Monitor Audio RX silver, samt Rotel prosessor og effekt. But thats just me :-D Lykke til uansett hva du velger å gå for, for ca 100k så kommer du nok langt uansett hva du måtte velge :twisted:

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    liten tvil om hva jeg ville valgt når du nevner klipsch.
    Cornscala Style A | Critesspeakers.com
    under halve prisen av rf7 med en mellomtone de aldri får.. og kan drives av nesten hva som helst.
    Cornscala er uten tvil et spennende konsept men de stiller også to spørsmål.

1: Har man DIY-egenskapene til å lykkes med et slikt prosjekt?

2: Hva i alle dager skal man bruke som center, surround og back for å matche de lydmessig? Man merker jo forskjelle bare mellom rc64 mk1 og mk2, og etter å ha hatt la scala for noen år sida så tviler jeg sterkt på at rf-serien passer helt perfekt til Cornscala.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår eller ikke har lest tråden nøye nok, men er 100k budsjettet for kun front ht eller er det for hele rommet? Jeg mener, skal det dekke rommet fra bunn av, PJ osv, så er kanskje RF7 utenfor budsjett også?

-Hades

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •