Sub til musikk og film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til musikk og film?

Hei sann..

Jeg har en hjemmekino forsterker, som nå har kun tilkoblet 2stk Cerwin Vega CLS 15. Disse er brukt mest til musikk, men også litt film.. Men nå lurer jeg på å utvide anlegget litt, og kjøpe en sub, som kan brukes til mest musikk, men også litt film.. Mulig jeg kjøper en senter høytaler også.

Men spørsmålet mitt er: Hvordan, åssen sub bør jeg kjøpe? I CV høytalerne så sitter det jo 1stk 15" bass element ihver, men føler dem ikke gir samme bassfølesen som en sub selv ville gjort i f.eks en film...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lasse958
    Hei sann..

Jeg har en hjemmekino forsterker, som nå har kun tilkoblet 2stk Cerwin Vega CLS 15. Disse er brukt mest til musikk, men også litt film.. Men nå lurer jeg på å utvide anlegget litt, og kjøpe en sub, som kan brukes til mest musikk, men også litt film.. Mulig jeg kjøper en senter høytaler også.

Men spørsmålet mitt er: Hvordan, åssen sub bør jeg kjøpe? I CV høytalerne så sitter det jo 1stk 15" bass element ihver, men føler dem ikke gir samme bassfølesen som en sub selv ville gjort i f.eks en film...
    Du bør kjøpe en 15" sub eller større av god kvalitet. Velodyne CHT Q15 har jeg selv og den er svært musikalsk og helt rå på film. den koster litt men da har du sub når du går lei cerwin og vil kjøpe mer moderate høyttalere. Den vil uansett levere dybden du savner.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett ?

Romstørrelse ?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann..

Har du effekt? Tror aldri i verden en hjemmekino forsterker vil drive to monster på 15 alene...

Jeg ville kjøpt meg en sterk effekt, kanskje NAD effekten til 6 laken.

Deretter ville jeg kjøpt en sub om jeg følte jeg manglet noe...

Men er det egentlig vits med aktiv sub når man har 2 CV med 15 toms elementer?

Det er jeg heller usikker på, jeg er veldig fornøyd med min XTZ 12 som jeg synes funker bra. Jeg hører veldig sjelden på basstung musikk, så den er mest i bruk til film og spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er på ca 25kvm, har effektforsterker tilkoblet itillegg som driver de to Cerwin Vega høytalerne, har Cerwin Vega effektforsterker 2,6

Er det noen måte man kan få den 15" som er i hver av dem høytalerne til å fungere som "basskasse" i seg selv på en måte? Altså at jeg ikke trenger kjøpe noen kasse ved siden av? Tru?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje litt kalibrering av oppsett kunne gjøre seg da

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om man kan få basselementet i CV høytaleren til å fungere som en basskasse, på en måte? Ellers lurte jeg på å muligens kjøpe CV XLS-15S basskassa, eller CV HFA-18SX, heller mest mot sistnevnte.. Som sagt skal det mest spilles musikk, men også film i ny og ne.. Og om jeg kan få koblet det slik at basselementene bare drives av effektforsterkeren, og diskanten av hjemmekino forsterkeren, så skulle det vel vært mulig å fått effektforsterkern til å fungere som en basskasse? Jeg har ente helt peil på slikt, så derfor spørr jeg... Enten går jeg til innkjøp av en slik basskasse i tillegg til høytalerne jeg har nå, ellers dropper jeg basskassa og muligens kjøper en god center høytaler isteden, usikker gitt. Alle innspill mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke kjent med å koble om disse høyttalerne slik du nevner, men jeg kan si at det vil hjelpe mye med en aktiv sub til dette oppsettet.
    Mitt tidligere anlegg bestod av 2 X CLS 2-15 drevet av en cw 2.6 med bak og senter i samme serie + en aktiv CLS 15 sub. Merket stor forskjell om suben var koblet til eller ikke selv med disse store høyttalerne.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om man kan få basselementet i CV høytaleren til å fungere som en basskasse, på en måte? Ellers lurte jeg på å muligens kjøpe CV XLS-15S basskassa, eller CV HFA-18SX, heller mest mot sistnevnte.. Som sagt skal det mest spilles musikk, men også film i ny og ne.. Og om jeg kan få koblet det slik at basselementene bare drives av effektforsterkeren, og diskanten av hjemmekino forsterkeren, så skulle det vel vært mulig å fått effektforsterkern til å fungere som en basskasse? Jeg har ente helt peil på slikt, så derfor spørr jeg... Enten går jeg til innkjøp av en slik basskasse i tillegg til høytalerne jeg har nå, ellers dropper jeg basskassa og muligens kjøper en god center høytaler isteden, usikker gitt. Alle innspill mottas med takk

Såklart trenger du center høytaler.

Jeg er ikke kjent med Cerwin Vega effekten, er den sterk nok til å drive to 15" og resten av høytalerne? Jeg er usikker, jeg vet den er relativt sterk, men ser ganske liten ut.

Kanskje andre kan svare bedre på dette. Det er vel ganske viktig... Dersom du kjører frontene som Large, så vil du få mer subbass fra høytalerne.

Vet du hvordan du deler dette i hjemmekinoen din?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har satt opp høytalerne som Large, og kjører disse to CV høytalerne sammens med den største effektforsterkeren til CV. Mulig jeg går til innkjøp av CV HFA-18SX, og en center. Da bør det vel kanskje bli bra nok til både film og musikk vel??

CV HFA-18SX er jo en aktiv sub, relativ kraftig også mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hfa 18 går ikke særlig dupt , den går vel knapt dypere eller cls ene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var å hørte på både HFA-18SX og XLS-15S idag, og synes begge spilte sånn kraftig som jeg ønsket.. Mulig HFA-18SX spilte litt mere brutalt. Noe jeg likte. Men har forsatt ikke bestemt meg for hvilken av de to jeg skal gå for... Mulig XLS-15S er litt bedre til f.eks film også, som jeg kommer til å bruke det til innimellom... Men HFA-18SX var jo en kraftig plugg det da, men vil den bli for massiv til et rom på ca 23-24kvm? Tru? Bør jeg heller gå for XLS-15S, trenger inspill folkens. hjelp...

XLS-15S
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 50-150 Hz

HFA-18SX
    Frekvensgang -3dB) : 36-120 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 28-150 Hz -10 dB)
    Delefrekvens : 65-130 Hz

Basskassa skal spille sammens med 2stk CV CLS-15

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Mye mellomtone her ja

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Mye mellomtone her ja
    Jeg har tidligere vært eier av HFA-21SX, men solgte den pga den tok for mye plass, og 90kg er mye å flytte på.. Og nå pusser vi opp, og fruen synes den tar for mye stueplass..

Så derfor må jeg ha en litt mindre erstatter.. Og 18" er mye lik 21" jeg hadde..

Hvilke andre bør jeg evt titte på, som kan spille bra sammens med CLS15ène jeg har?

Vil ha massivt trøkk også når jeg hører musikk, veldig sjeldent jeg kommer til å bruke disse til film egentlig.. Er mest musikk som er min "gate"... :grin:

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere vært eier av HFA-21SX, men solgte den pga den tok for mye plass, og 90kg er mye å flytte på.. Og nå pusser vi opp, og fruen synes den tar for mye stueplass..

Så derfor må jeg ha en litt mindre erstatter.. Og 18" er mye lik 21" jeg hadde..

Hvilke andre bør jeg evt titte på, som kan spille bra sammens med CLS15ène jeg har?

Vil ha massivt trøkk også når jeg hører musikk, veldig sjeldent jeg kommer til å bruke disse til film egentlig.. Er mest musikk som er min "gate"... :grin:

Hehe, insane anlegg.

Hva sier naboene om du har noen?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vedlegg 102914
    En mulighet til og spare ca 8k + at de antagelig spiller bedre enn et par HFA-18.

4SOUND.no - Høyttaler Behringer EUROLIVE B1800D-PRO (Art:269173)

Behringer: EUROLIVE B1800D-PRO

http://www.behringerdownload.de/_pdf...9-30_Rev.0.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •