Smallpods + Cambridge Audio X200 sub, hjelp til innstilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smallpods + Cambridge Audio X200 sub, hjelp til innstilling

Heisann!

Har et anlegg bestående av:

2x Scandyna Smallpods
    2x Scandyna Micropods SE
    1x Cambridge Audio X200 SW

...tro det eller ei, fyren på Hi-Fi Klubben mente at "senter? Neida, det trenger du ikke om du skal ha et anlegg som tar lite plass".

Per idag står CA X200 på max på crossover, Denon AVR-1610 er stilt på 120. Volum: jeg klarer bare å ha den på 25-35% før den "popper" og sikringa slår av søbben. Jeg har lest masse godt om denne subben, men jeg synes den ikke gir spesielt mye. Fint på musikk, slapp på film. Bør jeg sette den ned til 80?

Anlegget er på en hems, med bakvegg i betong. Rundt er det mye treverk uten fyllmasse, altså mye lettvegg.

Jeg synes det ikke bærer så mye bass, så jeg lurer på om det er noe som er stilt feil, eller om området rundt den rett og slett ikke bærer så mye.

Alle høytalere er stilt på "small", og reciever på "LFE+Main".

Tar også gjerne imot tips til en senterhøytaler som kan passe til dette anlegget. Den til Scandyna selv, er litt voldsom og tar litt mye plass. Har sett på en Dali Zensor Vokal som senter.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også nevne at jeg før disse hadde to x Cerwin-Vega VE-8F, og overgangen til dette anlegget kanskje har blitt litt vel stort for meg. 8)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klipsch rc-64? :twisted:
    neida...

Xtz har jo en pen liten senter som muligens kunne fungert topp med disse?
    XTZ 93.22 Center Black Pianolakk - Surround

Angående subben så er det jo ikke akuratt store greia! men prøv og flytt rundt på den, mix og skru på knappene også finner du fort ut av hva som passer best, men plassering er viktig å bruke tid på ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg så på den senteren, og den så jo nett ut. Jeg vet ikke jeg burde gå for noe større, som kan avlaste og gi litt ekstra gass i anlegget.

Akkurat nå står sub`en til venstre for hele anlegget, altså utenfor området mellom venstre og høyre kanal, så mye bass blir fokusert borti et hjørnet. Denne burde vel heller stå under tv-benken (det er såvidt høyt nok) mellom disse, for å gi litt mer fylde i fronten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør skifte de ScanDyna ut med noe litt større, at subben er på 200 hz er jo veldig dumt da, det kan umuligt ha god lyd. 4" bassenhet produserer jo bare mellomtone også. Få deg noe høyttalere med minimum 5,25" bass, helst 6,5".
    Og nei, senter trenger du ikke, men vil du absolutt ha er det jo fritt frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •