Valg av høytalere til liten stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høytalere til liten stue

Hei avforum!
    Jeg har nå vekket min gamle hifi-interesse og øker nå å bruke litt penger på høytalere til vår lille stue. Etter en del søking rundt er jeg fremdeles i tvil om hva jeg burde gå for, derfor spør jeg nå om råd.

Utgangspunkt:
    - Jeg har en yamaha rx-v 767 surround forsterker
    - Skal brukes primært til film/serier/spill, samt mulighet for musikkavspilling, da mest klassisk/jazz
    - Vi bor i rekkehus og har en 6mnd sønn så et ønske at kan spille godt uten for mye volum
    - Anlegget er i enden av en L-formet stue, 3.30m fra tv-veggen til sofa-veggen, og tilsvarende bredt.
    - Budsjett 5-10k
    - Ikke gulvstående høytalere, siden jeg idag har et par dali450 som skal fases ut (WAF eller hva man kaller det )
    - Brukt ikke noe problem

Så har forumet noen ideer til hva jeg burde gå for?
    Ser ikke noe relevant brukt for øyeblikket av 5.1 i mitt prissjikt. Bør jeg heller kjøpe et nytt 5.1 eller kanskje bare gå for noen gode fronter og kanskje en sub?

På forhånd takk!

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe noen satelitt høyttalere og en sub.
    Anbefaler da disse Gallo Micro Ti - Norsk Audio Teknikk og hvis du ringer eller drar innom butikken, så bruker de å gi gode tilbud på pakkeløsninger med 5 høyttalere og sub..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, noe slikt hadde jeg aldri vurdert uten anbefaling først. Kanskje det, rett og slett! Med sub kommer jeg ganske fort over 10000, så fem satellitter har jeg ikke råd til.
    Jeg har hørt man burde ha alle høytalere i samme serie i surround-oppsett for mest mulig homogen lyd, men jeg regner med dette er mest viktig for front/senter/sub. Så hvis jeg går for tre satellitter og heller finner noe billigere til bakkanalene er vel det et greit kompromiss?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alle de stativhøyttalere i moderat prisklasse, er det vel bare Tannoy Mercury V1 som har fått gjennomgående positiv brukererfaringer og testresutater.
    Jevnt over er dette aldri et feil kjøp.

Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Men kanskje du heller bør vurdere en god lydplanke m/sub?
    Sonos sin nye Playbar og tilhørende trådløse sub koster samlet 10.500, men da får du veldig fin stereo- og filmlyd.
    Og dette kan også bygges ut med trådløse surroundhøyttalere.

Sonos trådløst musikksystem med Spotify-integrasjon og høy brukervennlighet | Hi-Fi Klubben

Men da får du ikke bruk for receiveren.......

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av motorhue
    - Skal brukes primært til film/serier/spill, samt mulighet for musikkavspilling, da mest klassisk/jazz
    - Budsjett 5-10k
    - Ikke gulvstående høytalere, siden jeg idag har et par dali450 som skal fases ut (WAF eller hva man kaller det )
    - Brukt ikke noe problem
    Jeg har fremdeles til gode å la meg overbegeistres av lyd fra satelitthøyttalere. Dog har jeg ikke hørt kht3005 som har mottatt mye god omtale.

De 450-ene dine er jo nokså store, og idag finnes det jo så mange slanke og lekre gulvstående som etter min mening gir bedre WAF enn satelitter på vegg eller liknende.

Denne pakken er jo forsåvidt nokså fin, selv om jeg synes at dette er langt lekrere (plus en liten sub i tillegg). Jeg linket til de hvite settene da mange mener hvit = WAF for tiden.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tannoy kan være ett bra valg, enten mercury v1 eller den litt mer pent spillene revolution dc6.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill folkens!
    WAF er ikke så viktig altså, skal bare ha høytalere vekk fra gulvet. Men jeg regner med høytalerne dere foreslår spiller godt selvom de også ser godt ut

System Audio Saxo 8-pakken ser interessant ut. Noen som har erfaringer med disse? Jeg lurer på om det er et problem med bakkanalene at de henges på veggen og da ikke blir skikkelig vinklet inn mot lytterposisjonen? Jeg regner med designet på disse høytalerne er slik at de "forventer" å ha veggen rett bak seg, men det har kanskje ikke så mye å si?

EDIT: Jeg ser de skriver at høytaleren også kan settes på hylle, så jeg kan vel skru opp noen hyller for bakkanalene.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heihei.

få høyttalere har imponert meg mere enn Dynaudio, da spesielt 2/7. skikkelig god og rund fylde i lyden (i mine ører iafall)

Dynaudio DM 2/7 Stativhøyttaler - Sort

har dog ikke hørt de på Yamaha reciever, men kan ikke tenke meg at det skal være noe spesiell missmatch.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.
    Hvordan er dynaudio dm 2/7 hvis man etter hvert utvider til surround da? Merker jeg kanskje har lyst til å legge litt mer penger i men over tid. Dette anlegget kan jo vokse med meg og til dagen jeg flytter til større hus. Får ta en tur til soundgarden idag og høre hva de har å si.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vurderer gallo, er det verdt å sjekke pris fra USA.

Best of Audio Anthony Gallo Acoustics

Har selv bestilt A'Diva via Ebay, og betalte under halv pris. Et sett med A'Diva + sub får du til ca 6000,- pluss frakt og moms.

Test her:

Gallo A-Diva Ti 5.1 | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyttet til Sa-pakka med 4×saxo8 men ble overbevist av selger om å oppgradere front og senter til aura1. Dette var en helt annen opplevelse så tror nok jeg går for det. Fikk et gunstig tilbud såeh..

Takk for alle innspill folkens
    5-10k budsjett schmudsjett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •