Bi-amping av Patos Lyric 501 Mk2? - Hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping av Patos Lyric 501 Mk2? - Hjelp...

Har nettopp kjøpte et par gamle Patos Lyric 501 Mk2. Forsterkeren min er på 4 x 150 W med mange muligheter for konfigurering, og jeg tenkte det kunne være gøy å prøve biamping på høyttalerne. Tenker da på passiv biamping, tror ikke jeg begynner å koble fra delefiltrene selv om forsterkeren kan settes opp til aktiv biamping.

Det som gjør meg usikker er at jeg ikke vet så mye om hvordan disse høyttalerne er konstruert. De inneholder to basselementer og en diskant, men jeg vet ikke om den er satt opp slik at begge bassene dekker hele frekvensområdet (nedover) eller om den ene fungerer som mellomtone. Hvis begge dekker hele bassområdet betyr vel det at hvis jeg fjerner lasken mellom terminalene vil det ene paret gå kun til diskanten, som da blir drevet for seg selv. Jeg er litt skeptisk til å koble 150W inn på kun dette lille elementet. Men hvis det ene basslementet fungerer som mellomtone antar jeg at dette vil drives sammen med diskantelementet ved biamping. Eller tenker jeg feil her? Som dere sikkert skjønner har jeg ikke veldig mye peiling på dette...

Setter pris på alle tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

patos lyric 501.

hei.
    hvorfor skal du bi ampe disse hvis du ikke skal gi mere effekt som feks ifra et effekt trinn? men er temmelig sikker på at bass/mellomtone går sammen på disse og discant for seg selv. meiner jeg utforsket dette på mine en gang.

også er det vel ingen problem heller å kjøre 150 watt inn på discanten, er vel den som justerer volumet her som avgjør om elementene skal overleve.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mellomtone og diskant er i samme ut, så blir 150w delt på mellomtone og diskant mener jeg på..
    Lyric 502 - Patos - med fokus på lyd

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monstrumizer
    Har nettopp kjøpte et par gamle Patos Lyric 501 Mk2. Forsterkeren min er på 4 x 150 W med mange muligheter for konfigurering, og jeg tenkte det kunne være gøy å prøve biamping på høyttalerne. Tenker da på passiv biamping, tror ikke jeg begynner å koble fra delefiltrene selv om forsterkeren kan settes opp til aktiv biamping.

Det som gjør meg usikker er at jeg ikke vet så mye om hvordan disse høyttalerne er konstruert. De inneholder to basselementer og en diskant, men jeg vet ikke om den er satt opp slik at begge bassene dekker hele frekvensområdet (nedover) eller om den ene fungerer som mellomtone. Hvis begge dekker hele bassområdet betyr vel det at hvis jeg fjerner lasken mellom terminalene vil det ene paret gå kun til diskanten, som da blir drevet for seg selv. Jeg er litt skeptisk til å koble 150W inn på kun dette lille elementet. Men hvis det ene basslementet fungerer som mellomtone antar jeg at dette vil drives sammen med diskantelementet ved biamping. Eller tenker jeg feil her? Som dere sikkert skjønner har jeg ikke veldig mye peiling på dette...

Setter pris på alle tips!
    Det er jo bare å ta vekk ene lasken for å se hvilke element som fortsatt spiller!
    Og det er ingen fare med å kjøre 150w inn på diskanten som det nevnes her - dette styres jo fra forforsterkeren din,og det er ikke mange wattene som "styres" til diskant området!

Men mest sannsynlig er vel dette en 2,5 veis konstuksjon,og da er den velegnet til å kjøres som biamp !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •