High-End Høytalere Phase -

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High-End Høytalere Phase -

Hei!
    Kom over et interessant innlegg etter å googlet litt rundt fasefeil. kjørte romkorreksjon på reciveren og fikk beskjed om fasefeil på den ene høyttaleren. Har kjørt batteritest og da slo 3 av 4 basselementer utover, hvilket ikke stemmer etter normale normer. Jeg faset da om de 3 elementene som var feil, og konkluderte i så måte at nå er alt i orden. koble på batteriet på nytt og alle fire basselementene slo utover. Fornøyd!

Men når jeg da kjører romkorreksjon og får melding om fasefeil på den ene høyttaren underes man jo hvorfor. Jeg byttet om + og - og får da ingen melding om fasefeil. Det skal åpenbart være feil og forvirringen er total. Synes ikke det låter noe videre heller og søker i så på nett for å få noen gode forklaringer.

Da kommer jeg over denne artikkelen her på avforum "Noen High-End forsterkere og Høytalere er i Phase -. Dvs at elemenetene skal gå innover og ikke utover når du kjører batteri testen". Hmmm

Siden jeg hadde basselementer 3 basselementer som gikk ut og 1 som gikk inn var det åpenbart noe galt. Nå har riktignok høyttalerne vært plukket i fra hverandre for å få dem lakkert men har vanskelig for å forstå at 3 av 4 elementer var feilkoblet når de ble satt sammen igjen.

Kan det hende at basselementene skal slå innover på disse høyttalerne?

Skal inn og koble litt når dagen gryr, men er det noen som kan gi meg noe god forklaring på og eller om mine Vienna Beetoven høyttalere kan være minus faset?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det blir litt "uber teknisk" for min del. Hva betyr det egentlig?

Såvidt jeg tolker det, insinuerer de noe i den retning.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Terrawa, hvorfor snakker du om 4 basselementer? Har ikke dine tre bassee og en mellomtone. I så fall kan det godt tenkes at mellomtonen har invertert polaritet som et resultat av delefilter designet. Har du sjekket med begge høyttalerene dine?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Terrawa, hvorfor snakker du om 4 basselementer? Har ikke dine tre bassee og en mellomtone. I så fall kan det godt tenkes at mellomtonen har invertert polaritet som et resultat av delefilter designet. Har du sjekket med begge høyttalerene dine?
    Nei, ikke mine. Det er Beetoven concert grand som har 3 basselementer. Mulig jeg skaper forivrring når jeg sier 4 basselementer. Det er selvfølgelig 2 basselementer pr høyttaler altså 4 tilsammen i begge frontene.

Her er et bilde
    Vedlegg 102506

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk det var en nyttig avklaring. Greit å ha the facts straight før en diskuterer detaljer.

Loggisk sett så var det vel mer sannsynlig at det ene var feil enn at de andre tre er feil. Uansett, dersom ett frekvensområde (her bassen) blir invertert i forhold til hva som var tanken bak designet, så vil det normalt føre til en voldsom dip i overgangen mellom frekvensbåndene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logisk sett så var det vel mer sannsynlig at det ene var feil enn at de andre tre er feil.
    Det ble også min konklusjon, når jeg ikke får det til å stemme. Nå er det kobla om for å teste, men det tamt og platt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I testen skriver de at bassenheterne er inverterte, altså minus, mens mellomtone og diskant er positive.
    Men, enig i at det er mere sannsynligt at den ene bassen er feil, men send en mail til Vienna da...

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Pioneer du bruker på disse?

Fikk opp feil her når jeg prøvde en Pioneer for en stund siden, testet 3 andre merker og de sa ikke noe på det. Mener jeg leste at det kunne være en svakhet hos disse.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora

Fikk opp feil her når jeg prøvde en Pioneer for en stund siden, testet 3 andre merker og de sa ikke noe på det. Mener jeg leste at det kunne være en svakhet hos disse.
    Ja, jeg bruker Pioneer. Åpenbart at det er noe bug med kalibreringen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borabora

Ja, jeg bruker Pioneer. Åpenbart at det er noe bug med kalibreringen. Sender en mail til Vienna for å avklare.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå spesifiserer du jo her at det låter dårlig, men kan hvertall nevne at jeg har vært borti receivere som gjør slike feil helt uten grunn før. Min gamle Yamaha gjorde det på min klipsch høyttaler før også.

Har du prøvd bytte plass på høyttalerene, så får du sett om det er noe galt med utgangen på receiver hvertfall, eller om det er noen merkelige akustiske egenskaper i rommet som gir den så mye utkanselleringer at romkorreksjonen tar det som fasefeil? :P hehe, kanskje usansynnlig men tar ikke mer enn et par minutter teste hvertfall Håper du kommer til bunns i det

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant "feilen" etter mye om og men. Fasene er ikke i minus, men disse høyttalerne trenger luft bak. Står de for tett opp til bakvegg, spiller de platt og leverer ikke til det fulle. Satt dem et godt stykke ut fra veggen og det ble strakt mer fyldig og klarer klarere.

MC602 er et beist og leverer krefter i bøtter og spann. For første gang opplevde jeg at synet ble diffust når jeg vridde på volumkontrollen.

Nå skal det jobbes med den tonale klangen i systemet. Ekstern DAC og rør-pre blir neste prosjekt i min lite akustiske stue. Nytt hus burde egentlig også være en del av oppgraderingspakken

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veggen er skyld i at me batteritesten slo tre av fire elementer utover, det var interessant.
    Alle høyttalere må bort fra vegger for at romkorreksjonen ikke skal vise fasefeil pga refleksjoner fra veggene, som skrevet før er det bare å ignore feilmeldingen.
    Du kan jo se Cardas sin side om plasering av høyttalere i et rektangulært rom, bare sånn til ettertanke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Så veggen er skyld i at me batteritesten slo tre av fire elementer utover, det var interessant.
    Alle høyttalere må bort fra vegger for at romkorreksjonen ikke skal vise fasefeil pga refleksjoner fra veggene, som skrevet før er det bare å ignore feilmeldingen.
    Du kan jo se Cardas sin side om plasering av høyttalere i et rektangulært rom, bare sånn til ettertanke.
    Skjønner det ikke er enkelt å se helheten i tråden. Stemmer som du siterer, tre av fire elementer slo feil vei. Frasene ble snudd. Alle Hadde utslag rett vei, altså ut. Var fortsatt ikke helt tilfreds. Undret om det kunne være -fase på disse høyttalerne. Det var de ikke, da det låt forferdelig når jeg forsøkte. Dro så høyttalerne lenger ut fra veggen. Det ga svarene jeg behøvde.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ok, bra.